Jump to content

Mikäs tulpattu letku tää on?


Guest arapaho

Recommended Posts

Guest arapaho

Kiitos.

Ilmaputsari on märkä,eli öljymallia.

Jakajasta en just nyt sano mitään,sataa kaatamalla vettä.

Tutkijan vastaus on kuin todella jonkin alan tutkijan ;).Hetken aikaa jouduin lukemaan ennen kuin ymmärsin...

Kait jokin syy on ollut tulpata.Tuo kait ei vaikuta kylmänä käyntiin?Joutuu näillä heinäkuun helteilläkin litkuttamaan kaasupedaalia että kestää käynnissä.

Pitää talveksi napata kaasari irti ja levittää tuvan pöydälle.

Automaattiryypyn toiminta ei ole paras mahdollinen.

Mistä muuten vikaa lähtis etsimään?Tuossa viime viikolla oli 2,5 astetta plussalla,silloin oikeestaan huomasin ryypyn ongelmat(auton).Ite ei tartte automaatti/manuaaliryyppyjä.

Edited by arapaho
Link to comment
Guest arapaho

Vastaanpa itselleni...

Ilmeisesti(?)vastus on tullut matkansa päähän..pystyykö sitä jollain keinoin korjaamaan vai onko uuden rasian osto edessä?

Helppo(jopa minä osaan)vaihtaa jos uuden tarttee.

Link to comment

Hei A,saatko näytettyä koko kuvan moottorista. Itsellä samantyyppinen sekasikiömoottori eli -74 ja-72 osat seksisin.-74 moottorissa pitäisi olla imusarjan esilämmitys kahdella putkella muovinen ilmanpuhdistin jostain moottorinumerosta lähtien.Mitkä on moottorisi alkukirjaimet?Kaasuttimen esilämmitys ja muidenkin potkien ja letkujen tulisi olla paikoillaan. Kaasutin jäätää reilusti plusssan puolella ilman esilämmityksiä.-74 moottorissa on ongelmana moottorin osien yhteensovittaminen, on vain yksi jakaja-kaasutin-ilmanpuhdistin-kombo joka toimii.Sytytyskin voi olla mahdoton säätää vierasosien johdosta eli ei saa tyhjäkäyntiä ja sytytystä säädettyä kun miinusennakolla. Tuo tulpattu letku aukaisee kylmemmän ilman suoraan tuloa moottoriin sen lämmettyä. Ryyppy elementin vastuksen on toimittava, eikä sitä voi korjata. Tsemppiä. 

Edited by hpa
Link to comment

Kyllä olen lukenut että noita ryyppyelementin vastuksia on korjattu ongelmana lähinnä löytää sopivan piennet kupari niitit vanhojen tilalle. Mutta kun kyseessä on 12V auto ja yleinen elementti niin en kyllä lähtisi kyseistä hommaa tekemään.

Link to comment
Guest arapaho

Tässäpä kuvia.

Huomasin muuten kuvaa ottaessa,että pumpun jalan bakeliitti on halki.oiskoon laitettu hartiamomentilla kiinni..

Koneen kirjaimet on AB.post-3035-0-24836900-1436941159_thumb.jpgpost-3035-0-53285100-1436941209_thumb.jpg

 

Säädöt on kaiketi tehty Joensuussa merkkiliikkeessä huollon yhteydessä.Eli suattaa olla oikein...vain voip olla ettei olekkaa..

En muuten tulpatulle letkulle löytänyt käsikoplauksella paikkaa kotelon takaa?
Kehtuuttaa alkaa koteloa riisumaan,kun kumminkin liikkuu.Lumien tultua kupla seisoo talven,jolloin konehuone käydään kokonaan läpi.

Edited by arapaho
Link to comment
Guest arapaho

Jollain on varmasti tieto koneen puristuksista?

Ajatus ottaa mittauksen kautta hiukan selvää koneen kunnosta.Tulos antaa osviittaa konerempan tarpeesta.

Link to comment

Hi.Ilmanpuhdistin ja puhallinkotelo jostain vanhemmasta ajoneuvosta.Ilmanpuhdistimen pitäisi olla ylempämä 68:n kuvassa olevan näköinen, mihin ylimääräisen letkunkin voisi liittää.Kuvan ilmanpuhdistimen imuilman lämmityksen säätö tapahtuu termostaattikoteleon oikean läpän päähän kytkettävällä vaijerilla, minkä toinen pää on kytketty imutorvesa olevaan läppään.Moottorin termostaatti siis säätää imuilman esilämmitystä. Läppäakselissa näyttää joku patentti olevan käytössä. Aluksi kannattaisi hankkia -68;n kuvan mukainen ilmanpuhdistin ja kytkeä siiheh ne letkut.Puristuspainetta tulisi olla noin 7.5 bar tai enemmän.   

Link to comment
Guest arapaho

Kiitos tiedoista!

Pitääpä ottaa asiasta selkoa varsinaiselta omistajalta.

Ei sattuis kellään olemaan 74 mallin orkkiskonehuoneen kuvaa?Omistajan käsikirja kun on hävinnyt maailman tuuliin..

Siitäkin vois jotain päätellä...Tarpeeseen tullee hankkia oikea kotelo putsareineen.Ilmeisesti pitäis(kö)olla ilmaputsari?

Tietty joku nyt älähtää,että opettele tuntemaan autosi,vaan antaapa älähtää.Opissa on variksenpoikakin tuulessa.

Kiitollisuudella otan kaiken tiedon vastaan!

Link to comment

Hei huomenta täälläkin on aurinko noussut.Moottorin numeron mukaan se ei ole -74 moottori vaan loppuvuosimallia -73.Onko autokin -73 vuosimallia eli alustan numero alkaa 113? Kaasuttimen jalassa on pienellä numerosarja ja sen perusteella pitäisi olla siihen sopiva virranjakaja, etsi se nyt aluksi, ettei ole ihan mikälie kaasutin.Moottorisi öljyntäyttörasia näyttää olevan kyllä -74 moottorista ja siihen ainakin kuuluu se muovinen ilmanpuhdistin. 

Link to comment
Guest arapaho

huh...Melkoista metsästystä!

Valmistenro on 1132382035

LTJ mallimerkintä 2D sedan 1300-11/2400

LTJ tyyppikoodi 5267013210

Keulapellin alla lätkä 50-3-0405

Kaasarin jalassa AB 804223

Nuo löyty suht helpolla...

Tuon 113 alun mukaan malli on siis 1973.

Noinkohan on kasattu mitä on sattunu olemaan ;)

73/74 malleilla ei liene isoja eroja?Kuplaa ei olla museoimassa,mutta onko esim.moottorin osissa eroja?Pikaisella vilkaisulla hotcars,in sivuille en huomannut eroja tärkeissä osissa.

Mieleuimmin kupla pidettäis mahdollisimman orkkiksena,joten sikäli kiinnostaa. 

Edited by arapaho
Link to comment

Hei ajoneuvo on -73 mallia.Tarkoitin kaasuttimessa kiinnityslaipan reunassa olevaa pientä numerosarjaa esim VW 364-1.Kohokammion kannessa voi olla vielä alumiininumerolätkä erilaisella numerolla.Osista on koottu, mitä löytynyt.

Link to comment
Guest arapaho

Asia pihvi,Kiitos!

Koitan kurkkia tuon kaasarin nron kun selkä antaa myöten.On taas paska aamu sen suhteen...ylimääräiset aktiviteetit on tänään mahdottomia.

Siinäpä syy,miksi kyselen joskus maheettomija.

Link to comment
Guest arapaho

 Samban sivuilta en löytänyt kuin saksankielisen kaasarin(solex 31 pict-4) räjäytyskuvia/osaluettelon,onko jollakulla hallussa englanninkielistä?Saksa ei taivu yhtään.

Kone ei tahdo käydä kylmänä,joten jossain säädön tarvetta...

 

Kaasarin säädön oikeaoppinen teko kiinnostaa myös.

Edited by arapaho
Link to comment

Niin siis kaasarin säätö aloitetaan siittä että tarkistetaan että sytytysjärjestelmä on täysin kunnossa.

 

Eli tarkista kärkiväli ja vaihda kärjet jos välissä on piikkiä.

Säädä sytysennakko kohdalleen oikean säätötavan saat selville jakajasi kyljessä olevan numeron perusteella. (onko alipaineletku kiinni tai irti ja mihin asteisiin se pitäisi säätää)

Tulpatkin voisi olla fiksua vaihtaa tässä vaiheessa jos niitä ei lähiaikoina ole vaihdettu.

 

Sitten kun nuo on hoidettu niin voi lähteä säätämään kaasaria.

Link to comment
Guest arapaho

Tulpat,kärjet,kansi ja pyörijä ovat uudet.

Virranjakajan numeroa on "takapuolella",eli ilman jakajan irroitusta numeroa ei saa katsottua.

Onko joku onnistunut laittamaan jakajan väärinpäin paikalleen?Melkoinen seppä on ollut asialla,osia kierrätetty melko vapaasti.

Jakajaa en tässä vaiheessa mielelläni irroita.

Link to comment

Hei.Kaasutin säädetään moottori kuumana vaikka oheisen ohjeen mukaan.http://www.suomenvolkkariyhdistys.fi/yleista/225-kaasuttimen-saato

Perussäädöllä iso ruuvi pohjasta aukipäin 2 kierrosta ja pieni ruuvi 2.5 kierrosta sekä ryyppy päällä moottori voi alkaa käydä kylmänä.Perusennakko voisi olla 7.5 astetta ihan käsin pyörittelemällä ja sille voi olla merkkikin hihnapyörässä.31 pict-4 kaasutin  tarkoitettu kahdella esilämmitysputkella varustettuun imusarjaan.Jakaja,kaasutin,imusarja ja ilmanpuhdistin muodostaa vaikean yhtälön,Jos nyt aluksi saisit selville kaasuttimen laipasta ja jakajan kyljestä ne numerot, helpottaisi arvailua.Erilaisia perusennakkoja voi joutua tässä tapauksessa kokeilemaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...