Guest jjjm Posted July 18, 2015 Share Posted July 18, 2015 Eilen se tapahtui, nimittäin kuplan osto ja tuleva taistelu tuon rakentamiseksi nykytilasta toimivaksi kesäautoksi. Auto on seissyt pitkään maapohjaisessa ladossa, joten pohjalevy tulee pitämään sisällään varmasti paljon töitä. Tämä tulee olemaan myös hyvä opin tie hitsauksen maailmaan, koska en sitä ole liikaa päässyt harrastelemaan. Autossa on myös korissa paikkoja, jotka silmämääräisesti tarvitsevat korjausta. Ainakin kuskin puoleinen takalokasuoja on takahelmasta mätä ja takakyljessä kuvan mukaista maalinlohkeilua. Moottori kuulemma lähtee käyntiin, mutta en ole sitä itse vielä kokeillut. Ajatuksena on purkaa auto osiin ja aloittaa pohjalevyn kunnostamisesta. Samalla on tarkoitus uusia kaikki kuluvat alustan osat, jotta ajaminen olisi mahdollisimman varmaa tulevina kesinä. Ovipaneelit ja kattoverhoilu on homeessa, mutta verhoilu penkeissä ehjä. Onko ideoita homeen poistamiseen? Penkeissä ei silmämääräisesti hometta ole, mutta en uskalla edes kuvitella mitä elämää löytyy kankaan alta. Seuraavaksi auto viedään talliin ja aloitetaan purkaminen, jonka jälkeen korjaaminen voi alkaa. Quote Link to comment
LegacyR Posted July 19, 2015 Share Posted July 19, 2015 Onnea. Mulla on vähän vastaavanlainen projekti. Quote Link to comment
Tanhis Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Ihmesieni, konetiskiaine ja kynsiharja on aika kovia välineitä homeen ja pinttyneen lian poistoon. Quote Link to comment
Guest jjjm Posted July 20, 2015 Share Posted July 20, 2015 Ihmesieni, konetiskiaine ja kynsiharja on aika kovia välineitä homeen ja pinttyneen lian poistoon. Hei, pitääkin kokeilla näillä eväillä. Tällä viikolla saan kikottimen talliin suojaan ja purettavaksi. Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Autoa on nyt purettu muutamana viikonloppuna, rauhallisella temmolla. Eilen oli kuitenkin tähtäimessä korin irroitus alustasta. Ruostevauriot etenkin kuskin puolen takalokasuojan kiinnityksissä hidasta hommaa mukavasti. Saimme lopulta kaikki ohjeiden mukaiset kiinnityspaikat avattua ja koitimme nostaa korin pois paikaltaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Ilmeisesti korin ja rungon välissä on liimaus tms. joka ahistaa nyt tuota nostoa. Täytyy seuraavaksi käydä tuo sauma läpi. Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Gummitiiviste, joka puree kiinni. Voihan tietty olla liima vielä välissä,mutta en usko! Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella. Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Gummitiiviste, joka puree kiinni. Voihan tietty olla liima vielä välissä,mutta en usko! Kiitos! Koitan tänään keritä käymään sen läpi! Tosiaan kun tykillä ampui nuo pohjan ruuvit irti niin olivat tahmeita jostain? Ilmeisesti kuumenivat ja jokin aine suli kierteeseen? Quote Link to comment
sleepercooler Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 (edited) Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella.Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa. Mul olis myytävänä AC:n hd pohjapellit. Edited October 25, 2015 by sleepercooler Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa. Mul olis myytävänä AC:n hd pohjapellit. Laitoin yksityisviestiä! Quote Link to comment
Guest a-p Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Hitsaamisen harjoitteluun peltiä ja sit vaan leikkaat siivuja ja harjoittelet sen verran että tuntuu olevan homma hanskassa. Quote Link to comment
Tutkija Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 73 vuosimallisessa ei ole alunperin tehtaalta kumitiivistettä korin ja alustan välissä,vaan siellä on talon ikkunatiiviste tyylinen solumuovitiiviste liimattuna. 1 Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 73 vuosimallisessa ei ole alunperin tehtaalta kumitiivistettä korin ja alustan välissä,vaan siellä on talon ikkunatiiviste tyylinen solumuovitiiviste liimattuna. Hei, tämä selittää tuon liiman pulteissa! Onko hyviä vinkkejö irroitukseen? Quote Link to comment
Tutkija Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Ohut teräslasta tai -vivotin millä leikkaa tiivistys-sauman auki. Quote Link to comment
Jiibee Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 (edited) Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella. Tuolta löytyy mainiot (VW-korjaamoiden) ohjeet pohjapellin puollikkaiden vaihtoon. Jos onnistuneesti pystyy täyttämään useita 5mm reikiä ja hitsaamaan lyhyen matkaa saumaa puolikkaiden päihin, projektiin voinee harkita niiden parempien osienkin hankintaa. En itsekään ole mikään peltiguru, mutta ihan omalla kokemuksella voin allekirjoittaa että kun samaan pakettiin laitetaan - huonolaatuiset peltiosat - aloittelijan taidot - surkeat työkalut ... ei se lopputuloskaan ole kovin hääviä tavaraa. Kaupan päälle saa kaamean lannistumisen, huonossa tapauksessa innolla aloitettu projekti jää kesken. Suosittelen harjoitteluun tuota a-p:n mainitsemaa keinoa. Vuosien mittaan kun hommaa harjoittelee (ja ohessa hankkii käyttökelpoisia työkaluja) huomaa että hyvälaatuisella osalla lopputuloksesta tulee edelleenkin parempi ja samalla tekemisessä säästyy aikaa. Ikävintä on jos aikoinaan "sinne päin tehty" korjaus alkaa harmittamaan (tai ei vain kestä käyttöä) ja joudut tekemään sen uudestaan. Tällöin saman kohdan korjaukseen on kulunut tuplasti aikaa ja joudut mahdollisesti hankkimaan saman korjausosan kahdesti. Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa. Totta. Jos "HD-osa" on prässätty samalla "lestillä" kuin se B-laatuinen, on se vain paksummasta pellistä tehty B-osa... On myös tullut huomattua että joskus ilmajäähy-volkkarin B-laatuinen peltiosa maksaa saman kuin A-laatuinen toisaalla... Hyvälaatuisia peltiosiakin on kyllä olemassa, mutta niitä hankkiessa ostajan on - oltava tarkkaavainen (hinta ei aina kerro kaikkea) - nähtävä vähän vaivaa - ymmärrettävä että halvalla ei saa hyvää Edited October 25, 2015 by Jiibee Quote Link to comment
metake Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 koitimme nostaa korin pois paikaltaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Suosittelen irrottamaan korista ennen pois nostoa ikkunat, ovet ja luukut. On hiukan painava nostettava jos kaikki varusteet pitää kopassa kiinni.. Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Suosittelen irrottamaan korista ennen pois nostoa ikkunat, ovet ja luukut. On hiukan painava nostettava jos kaikki varusteet pitää kopassa kiinni.. Eikö se pysy suoremmassa mikäli pitää paikallaan? Quote Link to comment
jaraku Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 tee sinne sisälle semmonen ristikko, ennen nostoa vaikka20x20 rh putkesta. Quote Link to comment
Guest jjjm Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 tee sinne sisälle semmonen ristikko, ennen nostoa vaikka20x20 rh putkesta. Tämä selvä! Quote Link to comment
Tanhis Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Jos kori on kova niin silloin menee ilmankin ristikkoa mutta jos molemmat helmat on mädät ja et halua ruveta koppaa sovittelemaan oviin niin ristikot oviin ja b-topasta b-tolppaan voisi olla fiksuja. Jotkut myös hitsaa ovet pienillä lapuilla kiinni koriin että pysyy paremmin muodossaan. Quote Link to comment
LegacyR Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Jätin itse luukut paikoilleen. Lasit on irti. Nurkka kerrallaan irti ja venetraileria apuna käyttäen kolmeen pekkaan koppa talutettiin ulos. Kai tuohonkin on monta eri tyyliä. Perhanan sitkeää tavaraa se liima alustan ja kopan välissä. Kapealla kittilastalla lähti suurimmat ja kuppiteräsharjalla loput. Quote Link to comment
sleepercooler Posted November 6, 2015 Share Posted November 6, 2015 No, joko koppa lähti irti? Quote Link to comment
Guest jjjm Posted November 12, 2015 Share Posted November 12, 2015 No, joko koppa lähti irti? Hei, ensi sunnuntaina tarkoitus räpeltää se irti. Hyviä vinkkejä tullut, todennäköisesti lähden toholla lämmittämään ja pikkuhiljaa kampeamaan irti. Quote Link to comment
LegacyR Posted March 14, 2016 Share Posted March 14, 2016 Mites täällä projekti etenee? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.