Jump to content

Punavalkoinen VW 1300 -73


Guest jjjm

Recommended Posts

Eilen se tapahtui, nimittäin kuplan osto ja tuleva taistelu tuon rakentamiseksi nykytilasta toimivaksi kesäautoksi.

IMG_0450s_zpserwuqymn.jpg

 

IMG_0436s_zpshqg6azgg.jpg

 

Auto on seissyt pitkään maapohjaisessa ladossa, joten pohjalevy tulee pitämään sisällään varmasti paljon töitä. Tämä tulee olemaan myös hyvä opin tie hitsauksen maailmaan, koska en sitä ole liikaa päässyt harrastelemaan.

IMG_0429s_zpsfchszci2.jpg

 

Autossa on myös korissa paikkoja, jotka silmämääräisesti tarvitsevat korjausta. Ainakin kuskin puoleinen takalokasuoja on takahelmasta mätä ja takakyljessä kuvan mukaista maalinlohkeilua.

IMG_0422s_zps9nefiylr.jpg

 

Moottori kuulemma lähtee käyntiin, mutta en ole sitä itse vielä kokeillut.

IMG_0425s_zps5cdpmjdz.jpg

 

Ajatuksena on purkaa auto osiin ja aloittaa pohjalevyn kunnostamisesta. Samalla on tarkoitus uusia kaikki kuluvat alustan osat, jotta ajaminen olisi mahdollisimman varmaa tulevina kesinä.

 

Ovipaneelit ja kattoverhoilu on homeessa, mutta verhoilu penkeissä ehjä. Onko ideoita homeen poistamiseen? Penkeissä ei silmämääräisesti hometta ole, mutta en uskalla edes kuvitella mitä elämää löytyy kankaan alta.

 

Seuraavaksi auto viedään talliin ja aloitetaan purkaminen, jonka jälkeen korjaaminen voi alkaa.

 

Link to comment

Ihmesieni, konetiskiaine ja kynsiharja on aika kovia välineitä homeen ja pinttyneen lian poistoon.

Hei, pitääkin kokeilla näillä eväillä. Tällä viikolla saan kikottimen talliin suojaan ja purettavaksi.

Link to comment
  • 3 months later...

Autoa on nyt purettu muutamana viikonloppuna, rauhallisella temmolla.

kupla_penkitpois.jpg

 

Eilen oli kuitenkin tähtäimessä korin irroitus alustasta. Ruostevauriot etenkin kuskin puolen takalokasuojan kiinnityksissä hidasta hommaa mukavasti.

kupla_pohjatakaat.jpg

 

Saimme lopulta kaikki ohjeiden mukaiset kiinnityspaikat avattua ja koitimme nostaa korin pois paikaltaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Ilmeisesti korin ja rungon välissä on liimaus tms. joka ahistaa nyt tuota nostoa. Täytyy seuraavaksi käydä tuo sauma läpi.

kupla_ulkona.jpg

Link to comment

Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella.

Link to comment

Gummitiiviste, joka puree kiinni. Voihan tietty olla liima vielä välissä,mutta en usko!

Kiitos! Koitan tänään keritä käymään sen läpi! Tosiaan kun tykillä ampui nuo pohjan ruuvit irti niin olivat tahmeita jostain? Ilmeisesti kuumenivat ja jokin aine suli kierteeseen?

Link to comment

Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella.

Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa.

 

Mul olis myytävänä AC:n hd pohjapellit.

Edited by sleepercooler
Link to comment

Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa.

 

Mul olis myytävänä AC:n hd pohjapellit.

Laitoin yksityisviestiä!

Link to comment

73 vuosimallisessa ei ole alunperin tehtaalta kumitiivistettä korin ja alustan välissä,vaan siellä on talon ikkunatiiviste tyylinen solumuovitiiviste liimattuna.

Hei, tämä selittää tuon liiman pulteissa! Onko hyviä vinkkejö irroitukseen?

Link to comment

Miten muuten nuo pohjapellit, kuinka moni on tehnyt noilla halvemmilla pelleillä onnistuneesti? Nuo alkuperäistä vastaavat mietityttää, koska en ole paljoa hitsaillut ja tuollaista pellin vaihtoa harrastanut niin ei viitsisi 500€ osilla harjoitella.

 

Tuolta löytyy mainiot (VW-korjaamoiden) ohjeet pohjapellin puollikkaiden vaihtoon. Jos onnistuneesti pystyy täyttämään useita 5mm reikiä ja hitsaamaan lyhyen matkaa saumaa puolikkaiden päihin, projektiin voinee harkita niiden parempien osienkin hankintaa.

En itsekään ole mikään peltiguru, mutta ihan omalla kokemuksella voin allekirjoittaa että kun samaan pakettiin laitetaan

 

- huonolaatuiset peltiosat

- aloittelijan taidot

- surkeat työkalut

 

... ei se lopputuloskaan ole kovin hääviä tavaraa. Kaupan päälle saa kaamean lannistumisen, huonossa tapauksessa innolla aloitettu projekti jää kesken. Suosittelen harjoitteluun tuota a-p:n mainitsemaa keinoa.

 

Vuosien mittaan kun hommaa harjoittelee (ja ohessa hankkii käyttökelpoisia työkaluja) huomaa että hyvälaatuisella osalla lopputuloksesta tulee edelleenkin parempi ja samalla tekemisessä säästyy aikaa.

Ikävintä on jos aikoinaan "sinne päin tehty" korjaus alkaa harmittamaan (tai ei vain kestä käyttöä) ja joudut tekemään sen uudestaan. Tällöin saman kohdan korjaukseen on kulunut tuplasti aikaa ja joudut mahdollisesti hankkimaan saman korjausosan kahdesti.

 

Ei ne kalliinmat pellit välttämättä istu,yhtään paremmin kun halvatkaan,mutta materiaali on paksumpaa.

 

Totta. Jos "HD-osa" on prässätty samalla "lestillä" kuin se B-laatuinen, on se vain paksummasta pellistä tehty B-osa...

On myös tullut huomattua että joskus ilmajäähy-volkkarin B-laatuinen peltiosa maksaa saman kuin A-laatuinen toisaalla...

 

Hyvälaatuisia peltiosiakin on kyllä olemassa, mutta niitä hankkiessa ostajan on

- oltava tarkkaavainen (hinta ei aina kerro kaikkea)

- nähtävä vähän vaivaa

- ymmärrettävä että halvalla ei saa hyvää

Edited by Jiibee
Link to comment

Suosittelen irrottamaan korista ennen pois nostoa ikkunat, ovet ja luukut. On hiukan painava nostettava jos kaikki varusteet pitää kopassa kiinni..

Eikö se pysy suoremmassa mikäli pitää paikallaan?

Link to comment

Jos kori on kova niin silloin menee ilmankin ristikkoa mutta jos molemmat helmat on mädät ja et halua ruveta koppaa sovittelemaan oviin niin ristikot oviin ja b-topasta b-tolppaan voisi olla fiksuja. Jotkut myös hitsaa ovet pienillä lapuilla kiinni koriin että pysyy paremmin muodossaan.

Link to comment

Jätin itse luukut paikoilleen. Lasit on irti. Nurkka kerrallaan irti ja venetraileria apuna käyttäen kolmeen pekkaan koppa talutettiin ulos. Kai tuohonkin on monta eri tyyliä. Perhanan sitkeää tavaraa se liima alustan ja kopan välissä. Kapealla kittilastalla lähti suurimmat ja kuppiteräsharjalla loput.

Link to comment
  • 2 weeks later...

No, joko koppa lähti irti?

Hei, ensi sunnuntaina tarkoitus räpeltää se irti. Hyviä vinkkejä tullut, todennäköisesti lähden toholla lämmittämään ja pikkuhiljaa kampeamaan irti. 

Link to comment
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...