MESIKÄMMEN Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Liikenneministeriö on päättänyt edistää liikenneturvallisuutta Suomessa ja julkaissut ehdotuksiaan mopo- ja kevari-ikärajamuutoksista sekä yleisrajoituksen muuttamista 70 km/h.( moottoritiet 130 km/h ) Pieni äänestys vw-väen mielipiteestä muutoksia kohtaan. Quote Link to comment
Racing Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Kyllähän 130 on ok mutta ei hemmetissä 70km/h maantiellä kyllä rupeaa vituttamaan kun 80km/h jo kyrsii pitemmällä matkalla. Quote Link to comment
Guest laiska`s custom Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 ihan sama,eipä oo ikinä tullut kateltua mitä jotkut rajoitukset sanoo..ja suomiko vapaa maa,just!!kekkoslovakia... Quote Link to comment
Guest veewee Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 tuo 70 olisi ihan ok, jos kaikilla olisi vähintään 30 vuotta vanha auto, mutta nykyautoilla 70:n rajoitus on aivan sairas idea. päättäjille tanskan lipulla varustetut t-paidat päälle ja tutustumaan iranin liikenteeseen... Quote Link to comment
Guest immi Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Hiukan lisää rahaa liikenteeseen niin saataisiin Ruotsin malliin jatkuvat hirviaidat, leveämmät tiet ja ennen kaikkea ne puolisen metriä maasta olevat aidat keskiviivalle. Tuolla vähenisi varmasti onnettomuudet oleellisesti. 130 on varmasti moottoritiellä vielä turvallista, 70 maantiellä liian vähän (aiheuttaa tarpeettomia ohituksia). Kuplalla on toki mukava ajella hiljempaa ja kiihdytellä kovempaa... Quote Link to comment
Racing Posted February 14, 2006 Share Posted February 14, 2006 Eihän sitä saa edes moottoritiellä vielä kuplalla nelosta laitettua päälle kun sakkoraja häämöttää :) Quote Link to comment
Jooo Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Siihen ehdotukseen kuului motarilla 130 ja kamerat EI HYVÄ Quote Link to comment
Guest Ooppiumi Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Täällä Rovaniemen korvillakin on niin todella paljon hyötyä siitä, että motarilla on 130:n nopeusrajoitus. No on siitä tietenkin se hyöty, kun joskus harvoin suuntaa etelää kohti niin pääsee Oulun ohi vauhdikkaammin. Mutta muuten ei vaikutusta.' MUTTA yleisrajoitus 70..Ei hyvä päivä!!! Alkaa holhous mennä hieman liian pitkälle. Ja kaiken lisäksi "tanskan mallista", josta tuo on kopioitu ei ole ollut mitään puhetta nopeusrajoitusten laskemisesta. EI NÄIN!! Quote Link to comment
-tipi- Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 130 on varmasti moottoritiellä vielä turvallista Yhtä turvallista kuin n. vuosi sitten 100/120? Kelin mukaanhan sitä pitäs ajella, ei rajotusten. Kesäkelissä ehkä 130, ok, mutta miten ympäristönkuormituksen ja kulutuksen käy kun nostetaan nopeus 120->130? Sadan kilsan matkallahan tuolla säästää 4 min ajassa. Jos taas 80 pudotetaan 70, on se ajassa jo 11 min / 100km. km/h - min/100km - erotus 50 - 120 60 - 100 - 20 70 - 86 - 14 80 - 75 - 11 90 - 67 - 8 100 - 60 - 7 110 - 55 - 5 120 - 50 - 5 130 - 46 - 4 Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Jos taas 80 pudotetaan 70, on se ajassa jo 11 min / 100km. Joo, mutta eihän se siintä ajasta olekaan kiinni, vaan siintä kuinka vittumaista on ajaa leveetä kuivaa tietä 70km/h. Tai esimerkiksi kun tästä ajaa kesäkelissä vaikka helsinkiin, niin jo alkaa jalka kipeytymään sillon kun ei satasta pääse ajamaan. Se on ihan vaan pelkästään ajomukavuusasia. Quote Link to comment
-tipi- Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Yritin tuossa havainnollistaa vain sitä, et jos täältä periferiasta ajelee Helsinkiin 70 vs 80, menee aikaa n. tunti enemmän. Mutta jos olis motarinopeutta koko matka, eroa samalla 10km/h erotuksella tulis vain 20 min. Minusta ero on aika huomattava. Ja extra tunti tuntuis kyllä istumalihaksissa. Motaria taas Suomessa ei taida olla putkeen kuin maksimissaan vähän reilu 100km, joten ei oo mitään väliä matka-ajan kannalta saako siellä ajaa 120 vai 130. Quote Link to comment
metake Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Motaria taas Suomessa ei taida olla putkeen kuin maksimissaan vähän reilu 100km. On sitä nyt sentään 160 km.. :P Quote Link to comment
Mikko Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 joo mut kuka hullu ny tampereelle asti... Quote Link to comment
Guest fastghia Posted February 15, 2006 Share Posted February 15, 2006 Turha nostaa nopeutta motarilla, jengi ajaa siellä keskimäärin alinopeutta muutenkin... tietty omasta näkökulmasta sais nostaa tai vaikka poistaa sieltä rajoitukset. "Aja niin kovaa kuin uskallat" ;) - ei nimittäin tarvii mennä Lintsille juurikaan, kun ajelee esim. Porvoon motarin heitoista 130km/h riittävän usein. Maantielläkään ei oo välii mikä rajoitus on kyltissä, suurin hidaste on kuitienkin rekkojen taakse kertyvät 10+ auton jonot, kun jengi ei uskalla ohittaa niitä pirun rekkoja. Se on tosi kypsää aina ohittaa about tusina henkilöautoja puskuri puskurissa ennenkuin pääsee itse rekasta ohi. Mun mielestä nopeuksia pitää valvoo helvetin paremmin taajamissa, missä kansa kaahaa ihan vauhkona 20+ kilsaa ylinopeutta koko ajan ilman rangaistuksia (ainakin Helsingissä). Ja motarilla sitten samat idiootit hissuttelee 107,875 km/h kun oikeesti sais ajaa vähän kovempaa. Quote Link to comment
Racing Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Heh viime syksyn olarista tulossa kasteni melkein kattoa myöten painavaa "paluu"kuormaa täynnä ikaalisten/hämeenkyrön pitkissä ylämäissä varmaan 25 autoa mun takana kun paku kulki kaasu pohjassa 70-85km/h ja kolmosella sai kiskoa loppumäet yleensä noin 65km/h... Porukka näytti peukkuja jostain syystä kun ajoivat ohi kun pääsivät... tuos kuvas ei vielä edes paha jono näy... Quote Link to comment
Guest Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Kuulostaa siltä että parin vuoden päästä on oikeasti mahdollisuus saada ylinopeussakot matkalla BIF:iin... Vaikka Harjulan junis vetäisikin letkaa... :) Quote Link to comment
Guest Forsbacka Posted February 16, 2006 Share Posted February 16, 2006 Jörn Donnerko se oli jossain todennut, että nyt aletaan mouhoamaan kaikesta röökistä parvekkeella, kaljan laimentamisesta, nopeusrajoituksista, ikärajoista, promillerajoista ja kaikesta turhasta, kun poliitikoilla on hirveä tarve päästä jotain paikkaa "parantamaa" ja ne oikeat parantamista vaativat asiat ovat niin suuria, että ne eivät enään ole mitenkään helposti yhden miehen korjattavissa. Arvon liikennemisiteriin on nyt selvästi tarttunut tämä sama tauti Hyssälästä. Tai sitten tuoreena ministerinä ei ole vaan vielä päässyt tarpeeksi iltiksen kanteen. Quote Link to comment
Kaitsu Posted February 17, 2006 Share Posted February 17, 2006 Liikenneministeriöhän siis ehdottaa, että yleisrajoitus lasketaan 80km/h -> 70km/h. Tämä siis koskee ehdotuksen mukaan lähinnä kaikkia niitä sorateitä, joita pitkin Suomen maata kiemurtelee, ja jotka on merkitty jostain päästä 80 merkillä ja yleisrajoitus kilvellä tai sitten niitä ei ole merkitty rajoituksella ollenkaan. Ehdotus ei koske vaikkapa niitä kuutostienpätkiä, jossa on nopeusrajoitus 80km/h merkillä osoitettuna, eikä mitään muutakaan nopeusrajoituksin merkittyä tietä, jossa tällä hetkellä on 80km/h rajoitus. Noilla nykyisen kuntoisilla sorateillä ei ole aikoihin ollut järkevää ajaa 80km/h lasissa, joten yleisrajoituksen lasku ei mielestäni ole ollenkaan huono asia. Tosin aina löytyy niitä sorateiden sankareita, joille se 80km/h on liian vähän, mutta onko se järkevää onkin sitten toinen kysymys.. Kaitsu Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.