Jump to content

Nopeusrajoituksista


Nopeusrajoitukset  

48 members have voted

  1. 1. Nopeusrajoitukset

    • Nykyiset nopeusrajoitukset ovat sopivat
      55
    • Kannatan uusia nopeusrajoituksia
      8


Recommended Posts

tuo 70 olisi ihan ok, jos kaikilla olisi vähintään 30 vuotta vanha auto, mutta nykyautoilla 70:n rajoitus on aivan sairas idea. päättäjille tanskan lipulla varustetut t-paidat päälle ja tutustumaan iranin liikenteeseen...

Link to comment

Hiukan lisää rahaa liikenteeseen niin saataisiin Ruotsin malliin jatkuvat hirviaidat, leveämmät tiet ja ennen kaikkea ne puolisen metriä maasta olevat aidat keskiviivalle. Tuolla vähenisi varmasti onnettomuudet oleellisesti.

 

130 on varmasti moottoritiellä vielä turvallista, 70 maantiellä liian vähän (aiheuttaa tarpeettomia ohituksia). Kuplalla on toki mukava ajella hiljempaa ja kiihdytellä kovempaa...

Link to comment
Guest Ooppiumi

Täällä Rovaniemen korvillakin on niin todella paljon hyötyä siitä, että motarilla on 130:n nopeusrajoitus. No on siitä tietenkin se hyöty, kun joskus harvoin suuntaa etelää kohti niin pääsee Oulun ohi vauhdikkaammin. Mutta muuten ei vaikutusta.'

 

MUTTA yleisrajoitus 70..Ei hyvä päivä!!! Alkaa holhous mennä hieman liian pitkälle. Ja kaiken lisäksi "tanskan mallista", josta tuo on kopioitu ei ole ollut mitään puhetta nopeusrajoitusten laskemisesta. EI NÄIN!!

Link to comment
130 on varmasti moottoritiellä vielä turvallista

 

Yhtä turvallista kuin n. vuosi sitten 100/120? Kelin mukaanhan sitä pitäs ajella, ei rajotusten. Kesäkelissä ehkä 130, ok, mutta miten ympäristönkuormituksen ja kulutuksen käy kun nostetaan nopeus 120->130? Sadan kilsan matkallahan tuolla säästää 4 min ajassa.

 

Jos taas 80 pudotetaan 70, on se ajassa jo 11 min / 100km.

 

km/h - min/100km - erotus

50 - 120

60 - 100 - 20

70 - 86 - 14

80 - 75 - 11

90 - 67 - 8

100 - 60 - 7

110 - 55 - 5

120 - 50 - 5

130 - 46 - 4

Link to comment
Guest Mika Raussi
Jos taas 80 pudotetaan 70, on se ajassa jo 11 min / 100km.

Joo, mutta eihän se siintä ajasta olekaan kiinni, vaan siintä kuinka vittumaista on ajaa leveetä kuivaa tietä 70km/h. Tai esimerkiksi kun tästä ajaa kesäkelissä vaikka helsinkiin, niin jo alkaa jalka kipeytymään sillon kun ei satasta pääse ajamaan.

 

Se on ihan vaan pelkästään ajomukavuusasia.

Link to comment

Yritin tuossa havainnollistaa vain sitä, et jos täältä periferiasta ajelee Helsinkiin 70 vs 80, menee aikaa n. tunti enemmän. Mutta jos olis motarinopeutta koko matka, eroa samalla 10km/h erotuksella tulis vain 20 min. Minusta ero on aika huomattava. Ja extra tunti tuntuis kyllä istumalihaksissa.

 

Motaria taas Suomessa ei taida olla putkeen kuin maksimissaan vähän reilu 100km, joten ei oo mitään väliä matka-ajan kannalta saako siellä ajaa 120 vai 130.

Link to comment
Guest fastghia

Turha nostaa nopeutta motarilla, jengi ajaa siellä keskimäärin alinopeutta muutenkin... tietty omasta näkökulmasta sais nostaa tai vaikka poistaa sieltä rajoitukset. "Aja niin kovaa kuin uskallat" ;) - ei nimittäin tarvii mennä Lintsille juurikaan, kun ajelee esim. Porvoon motarin heitoista 130km/h riittävän usein.

 

Maantielläkään ei oo välii mikä rajoitus on kyltissä, suurin hidaste on kuitienkin rekkojen taakse kertyvät 10+ auton jonot, kun jengi ei uskalla ohittaa niitä pirun rekkoja. Se on tosi kypsää aina ohittaa about tusina henkilöautoja puskuri puskurissa ennenkuin pääsee itse rekasta ohi.

 

Mun mielestä nopeuksia pitää valvoo helvetin paremmin taajamissa, missä kansa kaahaa ihan vauhkona 20+ kilsaa ylinopeutta koko ajan ilman rangaistuksia (ainakin Helsingissä). Ja motarilla sitten samat idiootit hissuttelee 107,875 km/h kun oikeesti sais ajaa vähän kovempaa.

Link to comment

Heh viime syksyn olarista tulossa kasteni melkein kattoa myöten painavaa "paluu"kuormaa täynnä ikaalisten/hämeenkyrön pitkissä ylämäissä varmaan 25 autoa mun takana kun paku kulki kaasu pohjassa 70-85km/h ja kolmosella sai kiskoa loppumäet yleensä noin 65km/h...

Porukka näytti peukkuja jostain syystä kun ajoivat ohi kun pääsivät...

 

tuos kuvas ei vielä edes paha jono näy...

post-349-1388835816391_thumb.jpg

Link to comment
Guest Forsbacka

Jörn Donnerko se oli jossain todennut, että nyt aletaan mouhoamaan kaikesta röökistä parvekkeella, kaljan laimentamisesta, nopeusrajoituksista, ikärajoista, promillerajoista ja kaikesta turhasta, kun poliitikoilla on hirveä tarve päästä jotain paikkaa "parantamaa" ja ne oikeat parantamista vaativat asiat ovat niin suuria, että ne eivät enään ole mitenkään helposti yhden miehen korjattavissa.

Arvon liikennemisiteriin on nyt selvästi tarttunut tämä sama tauti Hyssälästä. Tai sitten tuoreena ministerinä ei ole vaan vielä päässyt tarpeeksi iltiksen kanteen.

Link to comment

Liikenneministeriöhän siis ehdottaa, että yleisrajoitus lasketaan 80km/h -> 70km/h. Tämä siis koskee ehdotuksen mukaan lähinnä kaikkia niitä sorateitä, joita pitkin Suomen maata kiemurtelee, ja jotka on merkitty jostain päästä 80 merkillä ja yleisrajoitus kilvellä tai sitten niitä ei ole merkitty rajoituksella ollenkaan.

 

Ehdotus ei koske vaikkapa niitä kuutostienpätkiä, jossa on nopeusrajoitus 80km/h merkillä osoitettuna, eikä mitään muutakaan nopeusrajoituksin merkittyä tietä, jossa tällä hetkellä on 80km/h rajoitus.

 

Noilla nykyisen kuntoisilla sorateillä ei ole aikoihin ollut järkevää ajaa 80km/h lasissa, joten yleisrajoituksen lasku ei mielestäni ole ollenkaan huono asia. Tosin aina löytyy niitä sorateiden sankareita, joille se 80km/h on liian vähän, mutta onko se järkevää onkin sitten toinen kysymys..

 

Kaitsu

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...