Guest pnukkari Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Tervehdykset! Ensikertalainen volkkaripalstalainen kyselisi neuvoja viisaammilta koskien kuplan tontitusta. Hankin vuoden -64 kuplan tuossa keväällä ja nyt olisi tarkoituksena hieman madaltaa menopeliä. Taakse hankin vannepajalta 8x15" kuplan 5-pulttiset umpivanteet. Vanteiden kokonaisleveys oli muuten noin 225mm kun eilen mittasin, eli lähempänä 9 kuin 8 tuumaa. Onkohan tässä käynyt joku virhe vai onko juuri niinkuin pitääkin? Ohjeet takapään laskuun jo löysinkin vanhoista keskusteluista, mutta kyselisin että minkä kokoiset renkaat noille vanteille kannattaa hankkia ja monta napsua perää kannataa laskea että renkaat mahtuvat alle? Taka-akselihan -64 kuplassa on kapea. Uudet iskunvaimentimet tilasin myös taakse, eli ne menevät samalla vaihtoon. Eteen hankin Aircooled.fi:ltä droppiolat, uudet raidetangonpäät ja etupyörien laakerit. Löytyykö hyviä neuvoja siitä, minkä kokoiset renkaat eteen olisi hyvä hankkia? Vanteina ovat vakiot 5-pulttiset umpivanteet. Nyt vanteilla on 155 R15 82S -renkaat, mutta varmaan kannattaisi hankkia jotkut hieman pienemmät etteivät raavi lokareita keulan laskun jälkeen? Tottakai jos jollain teillä käyttäjistä löytyy hyviä ja toimivia ehdotuksia renkaista niin linkit otetaan ilomielin vastaan :) Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Omaan 64:seen laitoin eteen 145/65 ja takana 195/60. Mulla kans aircooletilta tilatut olat, laskee keula aikalailla alas, mulla tosin empin kopio vanteet joissa et on paljon pienempi kun vakio vanteissa. Takapäätä laskettiin pari naksua eli Takapäätä laski sen 11 senttiä ja etupää 10 senttiä. Mulla takana pitkät vetarit. Quote Link to comment
Anpu Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Vanteen leveys mitataan olkapään sisäreunasta, 205-225/60-55 vanteen offset loppupelissä määrää mahtuuko alle. Droppiolat levittää 8-13mm per puoli valmistajasta riippuen joten joudut kaventaa akselia tai muuttaa vanteen offsettia 165-185/60-55 aika yleisiä. Quote Link to comment
Guest pitkäpoika Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Juuri tuon takia jouduin laittamaan niin pienet eturenkaat kun on normilevyinen akseli. Takarenkaat olikin 195/65. Quote Link to comment
-tipi- Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 (edited) Anpu, kyseessä oli vakiot 5-pulttivanteet, eli 4", niihin alkaa jo 165 matalalla profiililla olemaan ylileveä kumi. menisin 145/65:lla tai 155/60 jotak nekin tiputtaa monta senttiä tuohon vakio kumiin verrattuna. Edited August 12, 2015 by -tipi- Quote Link to comment
x-pj Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 135R15 on mielestäni oiva rengas eteen. Kapeampi mutta hiukan korkeampi kuin145/65. Mulla se on 3,5" vanteella, mutta toimii hyvin myös 4 tuumasessa vanteessa. Quote Link to comment
Guest pnukkari Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Suuret kiitokset vastauksista! Näillä tiedoilla löysin seuraavanlaiset renkaat: Eteen: Nankang AS-1 135/70 R15 70T TAI Eteen: Nankang AS-1 145/65 R15 72H JA Taakse: Nankang AS-1 195/55 R15 85H TAI Taakse: Nankang AS-1 195/60 R15 88H Eli voisin näitä ehkäpä testata, vai olenko rengasmetsästyksessä ihan hakoteillä? Quote Link to comment
Anpu Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Anpu, kyseessä oli vakiot 5-pulttivanteet, eli 4", niihin alkaa jo 165 matalalla profiililla olemaan ylileveä kumi. menisin 145/65:lla tai 155/60 jotak nekin tiputtaa monta senttiä tuohon vakio kumiin verrattuna. Juu niin olikin, tunnustan virheeni. 8" vanteelle 195, voip olla kylet pullollaan. Quote Link to comment
hanski513 Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 Jossain lähi/tutussa rengasliikkeessä käyt väännättämäs yhden sliksix menneen= romukasasta siis 195 tai 205 matalan (50 /55) sille 8" ja heität alle jonka jälkeen autoa varovasti laskien alaspäin ja samalla kytäten ettei mene lokarin kantti ruttuun.Ei tartte olla napsuteltu vielä mitään rihloista kun jossain ajotilanteessa se kuitenkin käy myös ns. vakiopaikallaan jossa taatusti ahtainta.Koe mallinnus suoritetaan silmämääräisesti tai mitaten alunperin ahtaammalle puolelle kun noitten välys yleensä hiukan vaihtelee vaikka olis lokarit samaa srj. Quote Link to comment
x-pj Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 135 leveydellä mieluummin tämä koko http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=23052307.136.28037&sowigan=So&Breite=135&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&Label=F-B-72-3&details=Ordern&typ=D-105380 mutta se on vaan minun mielipiteeni Quote Link to comment
xam1 Posted August 12, 2015 Share Posted August 12, 2015 145R15 toimii hienosti -66 kuplan keulalla pelkillä dropeilla. Tosin täähän on jo pallonivelkeulainen. Quote Link to comment
Pedalpusher Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 135 leveydellä mieluummin tämä koko http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=136&cart_id=23052307.136.28037&sowigan=So&Breite=135&Quer=&Felge=15&Speed=S&kategorie=6&ranzahl=4&S_Z=R&tyre_for=&x_tyre_for=&m_s=3&rsmFahrzeugart=PKW&Label=F-B-72-3&details=Ordern&typ=D-105380 mutta se on vaan minun mielipiteeni Oon samaa mieltä. 135/70 on jo niin pieni että näyttää vähän hölmöltä. Koitin tuossa yks kesä ja en montaa päivää ajanu kun tilasin 135 täyskorkeet tilalle ja niitä on sittemmin menny useempi satsi. -64 kupla kavennettu säätöakseli dropeilla. Quote Link to comment
Guest pnukkari Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Oon samaa mieltä. 135/70 on jo niin pieni että näyttää vähän hölmöltä. Koitin tuossa yks kesä ja en montaa päivää ajanu kun tilasin 135 täyskorkeet tilalle ja niitä on sittemmin menny useempi satsi. -64 kupla kavennettu säätöakseli dropeilla. Mullahan ei kavennettua etuakselia ole, niin sitä mietin että kannattaisko kuitenkin pelata niin sanotusti varman päälle ja ottaa noi matalammat 135/70 15 -renkaat. Vaikka varmaan kaikki renkaat siellä aika ahtaalla on kun akseli on vakio. Quote Link to comment
x-pj Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Mullahan ei kavennettua etuakselia ole, niin sitä mietin että kannattaisko kuitenkin pelata niin sanotusti varman päälle ja ottaa noi matalammat 135/70 15 -renkaat. Vaikka varmaan kaikki renkaat siellä aika ahtaalla on kun akseli on vakio. Varmemmin ne tietysti mahtuu, mutta jää maavara aika pieneksi droppien kanssa. Mulla oli joskus 145/65 ja vaihdoin "täyskorkeet" 135:t. Tuli 1,5 cm lisää maavaraa ja olin tyytyväinen. Kannattaa varmaan mittailla ja laskeskella. Dropit pudotta muistaaksen 5,5 cm ja renkaat sitten valinnasta riippuen, jonkin sentin lisää. Vaikka eri valmistajien rengasmitat vähän heittelee, niin aika lähelle totuutta pääsee. Castershimmeillä saa pikkasen nostettua maavaraa ja ne olis muutenkin hyvät http://www.aircooled.fi/tuote/836/castershimmit-pari Quote Link to comment
-tipi- Posted August 13, 2015 Share Posted August 13, 2015 Miusta taas 70 ja sitä korkeemmat on mutkassa niin nuljut ajaa, etten menisi yli 65% profiilin, jos edes jonkunlaisia ajo-ominaisuuksia arvostaa. Lisäksi nuo korkeemmat raapii helposti loksuihin, jos oikeesti madalletaan. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.