Jump to content

Millainen aski junikseen?


Guest pep

Recommended Posts

Millasilla välityksillä arvon juniksen omistajat on laittaneet alennusvaihteiden poiston jälkeen askit juniksiinsa?

 

Eli ideana on ens kaudeks olis laittaa sopivan suuri pannu hyvin miedolla viritys asteella, vääntöä pitäis olla (pannu on jo lähes koekäyttöä vailla valmis) Cruising asetuksia haetaan ja matka ajossa sais kierrokset pysyä suht inhimillisinä...

 

nyt paikallaan hiukan välitetty versio superdiffillä, mutta oli auttamatta liian lyhyet välitykset, testattuna 140km testipätkän aikana :) Noh tuon paketin otan kokonaisena  ja siirrän suoraan toiseen junikseen  millä saa sitten vaikka kiusata pokemoneja liikennevaloissa yllämainittua vähän pahemmalla pannulla :)

Link to comment

Kiitos,

empäs tuollaista keskustelua löytänytkään (hain kuitenkin väärillä hakusanoilla), eli pitänee katsella tallilta mikä vakioaski itellä olikaan hyllyssä... ja alkaa laskeskelemaan mitenkä doppeli liikkuis sillä...

Edited by pep
Link to comment

Linkistä löydettyä taulukkoa hyväksi käyttäen rämpyttelin arvoja IRS muunnosta ajatellen.

 

Eli eka on '70 pallis toka 1302S ja kolmas 1303S.

 

Eli jos käyttää palliksen arvoja vertailuna niin ilmeisesti 1302S loota olisi paras vai onko muita vaihtoehtoja esim kolkin irs lootat. Tai pitääkö ruveta etsimään sopivampaa perävälitystä.

post-219-0-14428400-1440394610_thumb.jpg

Edited by Tanhis
Link to comment

Tuo Tanhiksen toka ei ole 1302S:n loota, 4.375 välitys on 1200/1300:n kuplan perävälitys.

 

Eräällä Juniksella ajaneena, jossa lähes vakio 1600 kone ja 1303S:n laatikko, voin suositella ko. lootaa.

 

Itselläni kuplassa 3.88 perävälitys + 0.89 nelonen. Erinomaisen mukava laatikko maantiellä, kierrokset pysyy n. 3000 rpm tienoissa satasen vauhdissa. Uskoisin tuollaisen soveltuvan junikseenkiin hieman vakiota vahvemman koneen kaveriksi. Tietysti paljon riippuu siitä, että millaista vauhtia on tarkoitus ajaa ja onko ajatusta vetää esim. perävaunua.

Link to comment

Kappas nappasin arvot vain exelin liitteenä olleista arvoista mutta siellä olikin kaksi 1302 arvoa.

 

Ja pitää varmaankin vain laittaa tuo 1303 AT aski junikseen kun sellainen nyt sattuu olemaan jo valmiina tallissa.

 

1302S arvot siis ovat ovat nämä

 

RPM 3500    

Final gear 4,125    

#1 gear 3,8 24,11 Km/h

#2 gear 2,06 44,48 Km/h

#3 gear 1,26 72,73 Km/h

#4 gear 0,88 104,13 Km/h

Vierintä (rengas) 1,8    

Edited by Tanhis
Link to comment

Tuo Tanhiksen toka ei ole 1302S:n loota, 4.375 välitys on 1200/1300:n kuplan perävälitys.

 

Eräällä Juniksella ajaneena, jossa lähes vakio 1600 kone ja 1303S:n laatikko, voin suositella ko. lootaa.

 

Itselläni kuplassa 3.88 perävälitys + 0.89 nelonen. Erinomaisen mukava laatikko maantiellä, kierrokset pysyy n. 3000 rpm tienoissa satasen vauhdissa. Uskoisin tuollaisen soveltuvan junikseenkiin hieman vakiota vahvemman koneen kaveriksi. Tietysti paljon riippuu siitä, että millaista vauhtia on tarkoitus ajaa ja onko ajatusta vetää esim. perävaunua.

 

Ja tosiaan tarkoitus olisi että satasta pääsisi painelemaan ilman suurempia ongelmia.

 

Peräkärry saattaisi joskus olla mukana 400kg max heinemannin telttalaatikko.

Link to comment

Kyllä tota lyhyttä perää löytää varsin usein pikkukoneisista 1302/03 kuplista. Mä en laittaisi pitkäperästä lootaa junikseen ellei moottori ja jäähdytys ole varmasti tehtävien tasalla, varsinkaan jos on tarkoitus vielä vetää jonkinlaista vaunua tai kärryä perässä. Pisin palliksen välitys 2,0 koneen kanssa on lyhyempi kuin lyhin kuplan välitys, se antaa osviittaa tehtaan laskelmista.

Edited by NordBling
Link to comment

Täähän alkaa näyttämään siltä että tuo mun "hyllytetty" vakioaski saattais olla ihan ok tuohon käyttöön...

 

Onko kukaan koskaan tehnyt sellaista "viritystä" että käytetään juniksen oma aski pajalla, alennusvaihteet pois ja pyöräyttää laatikon sisuskalut niin päin että on 4 vaihdetta eteen ja yks taakse... vai onko ihan syntymäsusi ajatus?

Link to comment

Mulla on tehty juuri noin, toimii ihan hyvin. Perä kyllä pitää pientä vinkunaa kun veto ei ole päällä. En tiedä johtuuko tämä tuosta lautaspyörän käännöstä vai ei, perän välykset on säätänyt ihan asiansa osaava kaveri.

Edited by ozone
Link to comment

Mulla on tehty juuri noin, toimii ihan hyvin. Perä kyllä pitää pientä vinkunaa kun veto ei ole päällä. En tiedä johtuuko tämä tuosta lautaspyörän käännöstä vai ei, perän välykset on säätänyt ihan asiansa osaava kaveri.

Varmaankin ideana oli kysyä että mites tällänen aski välitysten suhteen toimii.

Link to comment

Varmaankin ideana oli kysyä että mites tällänen aski välitysten suhteen toimii.

 

Siihen vastasinkin, että toimii ihan hyvin. En nyt muista, että miten paljon kone kiertää missäkin nopeudessa, sen voi laskea vaikka jollain laskurilla. Oma kokemus on se, että juniksessa 1776cc koneen kanssa toimiva laatikko.

Link to comment

Täähän alkaa näyttämään siltä että tuo mun "hyllytetty" vakioaski saattais olla ihan ok tuohon käyttöön...

 

Onko kukaan koskaan tehnyt sellaista "viritystä" että käytetään juniksen oma aski pajalla, alennusvaihteet pois ja pyöräyttää laatikon sisuskalut niin päin että on 4 vaihdetta eteen ja yks taakse... vai onko ihan syntymäsusi ajatus?

 

Mulla oli näin pari vuotta sitten mutta silloin oli vakio 1600 moottori ja vedin 600 kg asuntovaunua. Vaunua ei jaksanut vetää kuin 3 vaihteella ja 4. vain alamäessä.

Muistelisin että ilman vaunua välitykset oli ihan mukavat cruisailuun. Renkaat taitaa olla 185/65x15. Laatikko tuli otettua pois koska 4. vaihde hyppäsi pari kertaa pois päältä.

 

Nyt paikoillaan kuplan tiheä 4.375 laatikko ja em. renkaat sekä 82x90,5 pata Brosoleilla. Välitys on kyllä liian tiheä jos haluaa ajella matka ajoa 100 km/h.

 

Itselläni onkin tarkoitus taas ensi kesäksi rempata tuo juniksen oma 4.125 vaikka vedänkin vaunua koska tällä hetkellä vaunun kanssa yli 80 km/h alkaa nostamaan kierroksista johtuen lämpöjä yli sataan. Kun lasken vauhtia niin lämmötkin laskee. Eli näyttäisi oma moottorini tykkäävän matalista kierroksista vaikka vähän painoa olisikin koukussa.

  • Like 1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Tarkastelin vielä laskurilla näitä ja listasin kuinka lujaa pääsee 3000 rpm kohtuu yleisellä rengaskoolla esim. madalletussa juniksessa.

 

Renkaina laskurissa 185/65x15

Kierrokset 3000 rpm

 

Yleisimmät kuplan swing laatikot/nelosvaihde:

4.375/0.93 = 86,4 km/h

4.375/0.89 = 90.2 km/h

 

Juniksen laatikko, Typ 3 sekä jotkut kuplat:

4.125/0.89 = 95.8 km/h

 

Sama mutta tuunattuna aavikko nelosella:

4.125/0.82 = 104 km/h

 

Sitten 3.88 perällä olevat:

3.88/0.89 = 101.9 km/h

3.88./0.82 = 110.6 km/h

 

Näiden lisäksi verrokkina katsoin kuinka lujaa pääsee jos renkaina 165/80x15 ja kuplan tiheä loota tiheällä nelosella eli tuo 4.375/0.93 = 89.6 km/h

 

Ja jos notsaa juniksen lattoja vähän lisää tai korottaa perää hiukan niin 185/80x15 kuplan tiheällä lootalla ja tiheällä nelosella eli 4.375/093 = 94.1 km/h.

 

 

Joskus ennenkin täällä todettu että aika sama lopputulos onko autossasi harvempi 4.125 laatikko matalemmilla renkailla tai tiheä 4.375 korkeilla renkailla. Riippuu tietenkin pyöränkotelon tilasta ja siitä kuinka kiihkeästi haluaa osallistua Biffissä tontituskisaan :)

Edited by Kemin Karavaanari
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...