Guest Järilä Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 -70 vuoden pystärissä jää startti päälle vaikka ottaa avaimet pois. Loppuu vasta kun ottaa akunkegän irti. Onko vika startissa vai releessä? Sanokaas missä mättää. Quote Link to comment
NO H2O Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Solenoidi jumittaa... Startti irti, korjaus putsaus auttaa asiaan... Samallahan kontaktit putsaa sekä vaihtaa startinpuslan... Huom. Myös startin maadoituskontaktipinta pitää muistaa putsata... Quote Link to comment
Guest Järilä Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 Irrottelin starttia nyt. Mites ton solenoidin saa auki, tai putsattua? Quote Link to comment
NO H2O Posted February 9, 2016 Share Posted February 9, 2016 (edited) Solenoidia ei kovin paljon voine purkaa sitä tuhoamatta mutta irtihän sen siitä startista saa... Putsailet ja testailet irrallaan että pelaa moitteetta ja kasaat takaisin. Mikäli ei ala pelaamaan niin uusi solenoidi maksanee muutaman kympin, eli ei kannata kovin paljoa rassata sitä vanhaa. Itse en ole juuri tuon enempää tuolle tehnyt... Sillä korjautunut tai sitten olen uusinut tarvittavat osat. Edited February 9, 2016 by NO H2O Quote Link to comment
-tipi- Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Solenoidin saat purkamalla paskaks. nimim. kokemuksensyvä. Quote Link to comment
Maasturi Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Solenoidin purkamiseen tarvitsee myös mahdollisesti juotoskolvia. Yleensä kaikki VW:n starttien solenoidit ovat purettavissa ja kasattavissa takaisin. Jos startti jää jumiin ja lopettaa pyörittämisen vasta kun akun kenkä irroitetaan on startti pyörinyt jo ylikerroksilla mikäli moottori on lähtenyt käyntiin ja kaasua on polkaistu muutaman kerran, silloin startin ankkuri pyörii moninkertaisella nopeudella. Datsun 100 A:ssa oli vastaavanlaisia ongelmia kun virtalukko jäi jumiin jolloin herätevirta jäi päälle. Olin kerran yhdessä varaosaliikkeessä asiakkaana kun 100A:n omistaja toi takuukäsittelyyn startin josta hän väitti, että startin sisälle on jäänyt trasselia kun se ei enää pyöri. Olihan siellä trasselin tapaista kun ankkuri oli pyörinyt yli 5000r/min. kierroksilla ja keskipakoisvoima oli levittänyt eristemateriaalit ulos. Solenoidin laatta voi joskus hitsaantua vastakappaleihin kiinni, mutta startti ei vapaudu enää päävirtakaapelin irroittamisella. Vaikuttakin siltä, että solenoidi saa herätevirtaa jatkuvasti, irroittamalla herätevirtajohdon ja yhdistämällä vahvalla kaapelilla tai vastaavalla solenoidin kummatkin kierrepultin päät yhteen voi testata onko vika solenoidissa ( vaihde vapaalle). Jos startti pyörittää silloin moottoria on se muulta osin kunnossa. Mikäli startti jää mekaanisesti jumiin niin se ei vapaudu yleensä kaapelin irroituksella. Quote Link to comment
Guest Järilä Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Irrotin startin ja solenoidin sekä putsailin ja rasvasin sieltä sun täältä. Kaikki näytti ulkoisin puolin toimivalta ja osat liikkuivat hyvin. Nyt asensin startin takaisin ja testasin: sama vika jatkui. Testasin uudestaan, mutta nyt ei enää starttimoottori pyörinytkään. Solenoidi kuuluu toimivan hyvin. Pitänee vielä asentaa uudelleen, josko joku olisi jäänyt jumiin. Quote Link to comment
multanen Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Jos startti jää jumiin ja lopettaa pyörittämisen vasta kun akun kenkä irroitetaan on startti pyörinyt jo ylikerroksilla mikäli moottori on lähtenyt käyntiin ja kaasua on polkaistu muutaman kerran, silloin startin ankkuri pyörii moninkertaisella nopeudella. Eikös starteissa ole melkein aina "vapaakytkin" rattaan jatkona? Sehän antaa jonkun verran pelivaraa. Vapaakytin sijaitsee mielestäni rattaan juuressa olevan, ratasta suuremman pyöreän peltikakkaran sisällä. Quote Link to comment
Guest Järilä Posted February 10, 2016 Share Posted February 10, 2016 Moottori ei ole vielä käynnistynyt. Eli tätä ylikierroksilla pyörimistä ei ole onneksi päässyt käymään. Quote Link to comment
janskuk Posted February 11, 2016 Share Posted February 11, 2016 Kilsan verran Kokemäelle ja oikealle. Sieltä konehallin hyllyltä "uusi" tartti mukaan ja paikoilleen. Takuu on umpeutunut noin 40v-sitten mutta se on huomioitu hinnassa... ;-) Meinaan vaan että sitten kun kyllästyt ropaamaan sitä omaasi. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.