Guest 1300cc Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 onko mitään varsinaista eroa jos ostaa 85,5x69 eli 1585cc pytyt tai jos 87x69 eli 1641? onko väännössä eroa? Quote Link to comment
Racing Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 Kyllä 87 muutama heppa tulee enemmän. 2-5 Ajaa kyllä asiansa jos ei tajuttomia virityksiä tee. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 sylinteritilavuus nousee 4 prossaa ja jos se saadaan suorana tehonlisäyksenä, tekee 2 heppaa lisää vakioon 50 heppaseen. se tuleeko moinen muutos tehoihin on toinen asia. tietty kun sylinteritilavuus kasvaa ja palotila pysyy samana, kasvaa puristussuhde, olettaen että männän etäisyys kansitasosta pysyy samana. puristus 87 pytyillä nousee näin lähes kolme kymmenystä ja teoriassa se lisää myös tehoa, mutta näin tehden ei vielä päästä viiden hepan kasvuihin. tietty viiden hepan kasvu voi toteutua jos verrataan vanhaan ja ohivuodoiltaan paskoihin 85,5 setteihin jne... jos aletaan halkomaan pilkkua, vaikuttaa myös mäntien painoerot jne.... tekijöitä on monia ja tuloskin sen mukainen. Quote Link to comment
mikko k Posted March 20, 2006 Share Posted March 20, 2006 Mahdollisesti saatavat 4-5 ponia ei tunnu 800 kilon auton kuljettamisessa missään. Ainoastaan sylinteriseinät ohenee ja heikkenee. Ei kannata. Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Kyllähän se aika turhaa hommaa on ja jos haluat ehdottomasti koneen tilavuutta kasvattaa ni miksei 88mm sarjaa? Sylinterinseinämä edelleen ohenee, mutta kyllä sylinterit kestää jos ei niitä kolhita jo asennuksessa. Kannen kestoonhan se vaikuttaa myös jonkun verran, ku seinämä ohenee ni pintapainehan tietty kasvaa mikäli samalle momentille väännetään ja varsinkin jos tuppaa oikein kuumana käymään ni voi vaikka kanteen hieman upotakkin...mutta siviilikäytössä melko harvinaista. Ei muuta ku lohko poraukseen ja samalla runkolinja suoraan ja 92mm pytyille reijät.niissä on jo seinämääkin vähä enemmän... Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Kyllähän se aika turhaa hommaa on ja jos haluat ehdottomasti koneen tilavuutta kasvattaa ni miksei 88mm sarjaa? Sylinterinseinämä edelleen ohenee, mutta kyllä sylinterit kestää jos ei niitä kolhita jo asennuksessa. Kannen kestoonhan se vaikuttaa myös jonkun verran, ku seinämä ohenee ni pintapainehan tietty kasvaa mikäli samalle momentille väännetään ja varsinkin jos tuppaa oikein kuumana käymään ni voi vaikka kanteen hieman upotakkin...mutta siviilikäytössä melko harvinaista.Ei muuta ku lohko poraukseen ja samalla runkolinja suoraan ja 92mm pytyille reijät.niissä on jo seinämääkin vähä enemmän... ei mitään slip in 8 pyttyjä. Uppoo kanteen ja ajossa menee soikeaksi ja tynnyrimäiseksi, ohivuodot pomppaa pilviin ja samalla toiselta laidalta männät yrittää hitsaa kiinni pyttyyn. Pyöree mäntä soikeessa pytyssä ei oo hyvä juttu. Ei sovellu 88:sit kuin ehkä jokkiskäyttöön. Sääntöjen puolesta sielläkin aika vähän kysyntää vissiin. 10tkm ajetut 88 satsit on niin väljät ja ohihönkivät että 85.5 menee ohi tehoissa ja tiiviydessä heittämällä. Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Niin tässähän olikin kyse vaan 87->88 pyttyihin.ei noi 87:t kaan mitään kestäviä oo jos verrataan 85.5:iin. Ehkä järkevimmät vaihtoehdot tässä olisikin joko mahle 85.5 tai 92mm... Helpoimmalla pääsee 85.5mm satsilla, mutta jos omistaa jo kuplan ni helpoin vaihtoehto ei ole ehkä päällimmäisenä mielessä : ) Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 85.5mm antaa ekan kesän jälkeen eniten tehoa noista kolmesta (85.5, 87 ja 88) ja ne kestää lämpötilanvaihteluita paremmin. Eli niistä voi ottaa suhteessa enemmän tehoa kun ei tarvii pelätä ylikuumenemista. Perstuntumalta ei varmaan keskivertokuski huomaa minkäänlaista eroa uutenakaan. Minä laittaisin rahani kestävyyteen, kun isommilla ei saa minkäänlaista hyötyä, päinvastoin murheita ja vähemmän tehoa keskipitkällä aikavälillä. Se on joko 85.5 tai 90.5. Tai jos väkisin haluaapi tehä 88 niin siten se koneistettava setti jossa on paksut seinät. Jan Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Itellä oli joskus yks kone 90mm saabin männillä ja poratuilla 88->90mm pytyillä.siin ei enää seinämästä ollu paljo jälellä.Melkein läpi näkyi.Sellasia virityksiä kannattaa kyl välttää jos ei halua olla sormet tiivistesiliconissa joka viikko : ) Samaa mieltä kyl olen tosta kestävyydestä...90.5 tai 85.5 on paras. Taitaa olla sama seinämän paksuus kummassakin?? Ja täytyy sekin muuten muistaa että jos nyt jo on lasketut kannet ni voi tulla ongelmia puristusten kanssa jos siirryt 90.5 tai suurempiin pyttyihin. Puristukset kasvavat yllättävän paljon... Quote Link to comment
Guest Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Ja täytyy sekin muuten muistaa että jos nyt jo on lasketut kannet ni voi tulla ongelmia puristusten kanssa jos siirryt 90.5 tai suurempiin pyttyihin. Puristukset kasvavat yllättävän paljon... Siinäpä oiva tilaisuus muotoilla palotiloja paremmin virtaavaksi :) venojen ympärille taskut että mahtuu seos tulemaan sisään ja menemään ulos. Palotilan poteroa voi kaivertaa syvemmäksi ja pystyreunojen seiniä jyrkemmiksi, mutta poteron ääriviivoja ei juuri kannata levittää. Vain sieltä pytyn seinän vierestä, niin lähelle pytyn sisäreunaa ettei kynnystä tule juurikaan. varsinkinpakovenan puolella. Ei ole kiva pakottaa pakokauhua kiipeemään minkään turhan kynnyksen yli matkalla ulos. jan Quote Link to comment
Guest 1300cc Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 siis onks noi "hotcars sylinteri satsi vakio männillä 1585cc mahle" ni ihan jees satsi? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Osta jostain muualta jos ei oo ylimäärästä rahaa tilillä. Tai no en oo tehny hintavertailua, mutta kannattaa kysellä aircooled.fi ja Keiteleen Kone. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 niih, joskus näinkin päin. hooceellä hinnaston mukaan 155€/setti ja ilmajäähyillä 159€. ite oon kylläkin saanu toisaalta muutaman kympin halvemmalla. hintavertailu kannattaa, aina. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted March 21, 2006 Share Posted March 21, 2006 Täh... alkaaks hintakilpailu toimia ;) Quote Link to comment
Tomppa Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Onhan se toiminut jo jonkin aikaa, kun Hooceen hinnastoa selailee. Pakko kai sitten on korjata noita hintoja. http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=275 Meillä tosin on varastossa Kolbenschmidtin sarjaa 85,5 koossa, joten ei suoraan vertailukelpoinen Mahlen kanssa. Jatkossa Kolbenia ei tule. Täytyy varmaan ruveta myymään AA-pyttysarjoja näissä halvemmissa, niin ollaan taas halvimpia. Quote Link to comment
Guest Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 halvinta ei aina kannata ostaa.. joutuu pian ostamaan kahteen tai useampaan kertaan samassa ajassa kuin kalliimpi investointi vielä porskuttaa ekalla satsilla :) Nykyään ei vaan voi enää vetää hinnasta mitään johtopäätöksiä.. jan Quote Link to comment
Tomppa Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 Olet aivan oikeassa, hinta ja laatu eivät aina kulje käsi kädessä. AA:t ovat ainakin puheiden mukaan ihan asiallisia sarjoja ja lisäksi niissä löytyy "yläpäässä" erittäinkin kilpailukykyisiä tuotteita. "Alapäähän" (85,5 - 87) löytyy myös edullista tarjontaa ja Aircooled onkin parhaillaan selvittämässä niiden jälleenmyyntikuvioita. Pikainen oletushinta 85,5 pyttysarjalle on n. 115 euroa / sarja. Quote Link to comment
Guest 1300cc Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 mistäs tollast 85,5, 115euron settii vois kattella/kysellä? Quote Link to comment
Tomppa Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 info@aircooled.fi www.aircooled.fi Quote Link to comment
Guest 1300cc Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 tuol aircooled.fi on valusetti 149euroo, mitä meinaa std-isku? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 std on vakio, eli iskun pituus on 69mm. laakereissakin löytyy std merkintä joka on silloin tehtaan ensimmäisen koneistuksen mitoissa. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 toi AA kuulemma ajaa jo laadussa ohi cimojen niin valettujen kuin takostenkin kohdalla. näin se maailma muuttuu. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 ainahan saunan päätteeks kannattaa kunnon A tai toinekin ottaa mieluummin ku simaa Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 ainahan saunan päätteeks kannattaa kunnon A tai toinekin ottaa mieluummin ku simaa Ei sitten liikaa, ettei oo seuraava osote AA-kokous. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted March 22, 2006 Share Posted March 22, 2006 mul on kuplassa AAA tarra takalasissa. Quote Link to comment
Lasse Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Taasko tietämättömät vaiko osaamattomat morkkaavat 88:seja ? Nimim. yli 60 t ajettuna ja edelleen pelittää Eli kyllä noita voi ihan hyvin käyttää jos niin haluaa tehdä. Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Taasko tietämättömät vaiko osaamattomat morkkaavat 88:seja ? Nimim. yli 60 t ajettuna ja edelleen pelittää Eli kyllä noita voi ihan hyvin käyttää jos niin haluaa tehdä. "pelittäähän" ne, ei kyse ole siitä että ne hajosivat palasiksi. Kuka tahansa osaa rakentaa kuplan moottorin joka "pelittää". pelittäähän se perkele kahellaki pytyllä. Jan Quote Link to comment
Sakke Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Ja pelaa se vaik helmat oiski jo halki... Quote Link to comment
Guest Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Ja pelaa se vaik helmat oiski jo halki... joo oon mä kasannu vanhoista 88 pytyistä "C" koneen josta raksin haljenneet helmat irti.... pienet tyngät jäi sinen tänne, suurin osa helmoista veks. Pelitti sekin sen aikaa mitä tarvi :) (mun sanastossa "A" kone on vimpan päälel uusista osista tehty, ja "B" kone on semmonen mitä en muille viitti kasata, vanhoista osista mitä nurkista löytyy ylimääräsenä pölyttymässä. "C" koneen voitte siitä päätellä :) ) Jan Quote Link to comment
Racing Posted March 23, 2006 Share Posted March 23, 2006 Taasko tietämättömät vaiko osaamattomat morkkaavat 88:seja ? Nimim. yli 60 t ajettuna ja edelleen pelittää Eli kyllä noita voi ihan hyvin käyttää jos niin haluaa tehdä. Ja mulla on kone tallis jolla ajettu n.50tkm Mahle 88 Takosilla ohkasilla eikä vieläkään syytä avata. Riippuu niin monesta tekijästä kestääkö ne vai ei. Mutta kuumana käy ja tahtovat upota se on tosia-asia. Quote Link to comment
Guest BassAddict Posted October 23, 2007 Share Posted October 23, 2007 Jatketaanpa tänne. Eli kun itellä on jo kolkin nurkkakaasarit ja kärmespesä hankittuna, ja ajatuksena on ollu suurentaa koneen tilavuutta 1300cc->1600-1700cc. Suosittelettako tuohon hommaan nykyjään 85,5mm putkimäntäsatsia vai uskaltaako nakata sen 87-88mm? Ja onko tuosta muutaman millin kokoerosta tosissaan mitään mainittavaa hyötyä? Paljonko tarvii lohkoa ja kansia koneistaa ja mitä muuta tulee huomioida jos ajattelisi hommaavansa 90,5mm pyttypaketin? Joko nyt alkaa huomata eroa? Alkaako muuten tässä vaiheessa tulla jo kaasarien riittävyys tai joku muu tekijä vastaan? Tarkoitus on siis rakentaa kadulle sellanen hiukkasen vakiota pirteämpi kone. Varmaan tulis ajettua matkaa ja nurkkaa suhteessa 50-50. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.