Jump to content

onko mitää varsinaista hyötyä jos ostaa?


Guest 1300cc

Recommended Posts

Guest ritariässä

sylinteritilavuus nousee 4 prossaa ja jos se saadaan suorana tehonlisäyksenä, tekee 2 heppaa lisää vakioon 50 heppaseen. se tuleeko moinen muutos tehoihin on toinen asia. tietty kun sylinteritilavuus kasvaa ja palotila pysyy samana, kasvaa puristussuhde, olettaen että männän etäisyys kansitasosta pysyy samana. puristus 87 pytyillä nousee näin lähes kolme kymmenystä ja teoriassa se lisää myös tehoa, mutta näin tehden ei vielä päästä viiden hepan kasvuihin. tietty viiden hepan kasvu voi toteutua jos verrataan vanhaan ja ohivuodoiltaan paskoihin 85,5 setteihin jne... jos aletaan halkomaan pilkkua, vaikuttaa myös mäntien painoerot jne....

 

tekijöitä on monia ja tuloskin sen mukainen.

Link to comment

Kyllähän se aika turhaa hommaa on ja jos haluat ehdottomasti koneen tilavuutta kasvattaa ni miksei 88mm sarjaa? Sylinterinseinämä edelleen ohenee, mutta kyllä sylinterit kestää jos ei niitä kolhita jo asennuksessa. Kannen kestoonhan se vaikuttaa myös jonkun verran, ku seinämä ohenee ni pintapainehan tietty kasvaa mikäli samalle momentille väännetään ja varsinkin jos tuppaa oikein kuumana käymään ni voi vaikka kanteen hieman upotakkin...mutta siviilikäytössä melko harvinaista.

Ei muuta ku lohko poraukseen ja samalla runkolinja suoraan ja 92mm pytyille reijät.niissä on jo seinämääkin vähä enemmän...

Link to comment
Kyllähän se aika turhaa hommaa on ja jos haluat ehdottomasti koneen tilavuutta kasvattaa ni miksei 88mm sarjaa? Sylinterinseinämä edelleen ohenee, mutta kyllä sylinterit kestää jos ei niitä kolhita jo asennuksessa. Kannen kestoonhan se vaikuttaa myös jonkun verran, ku seinämä ohenee ni pintapainehan tietty kasvaa mikäli samalle momentille väännetään ja varsinkin jos tuppaa oikein kuumana käymään ni voi vaikka kanteen hieman upotakkin...mutta siviilikäytössä melko harvinaista.

Ei muuta ku lohko poraukseen ja samalla runkolinja suoraan ja 92mm pytyille reijät.niissä on jo seinämääkin vähä enemmän...

 

 

ei mitään slip in 8 pyttyjä. Uppoo kanteen ja ajossa menee soikeaksi ja tynnyrimäiseksi, ohivuodot pomppaa pilviin ja samalla toiselta laidalta männät yrittää hitsaa kiinni pyttyyn. Pyöree mäntä soikeessa pytyssä ei oo hyvä juttu. Ei sovellu 88:sit kuin ehkä jokkiskäyttöön.

Sääntöjen puolesta sielläkin aika vähän kysyntää vissiin.

 

10tkm ajetut 88 satsit on niin väljät ja ohihönkivät että 85.5 menee ohi tehoissa ja tiiviydessä heittämällä.

Link to comment

Niin tässähän olikin kyse vaan 87->88 pyttyihin.ei noi 87:t kaan mitään kestäviä oo jos verrataan 85.5:iin. Ehkä järkevimmät vaihtoehdot tässä olisikin joko mahle 85.5 tai 92mm...

Helpoimmalla pääsee 85.5mm satsilla, mutta jos omistaa jo kuplan ni helpoin vaihtoehto ei ole ehkä päällimmäisenä mielessä : )

Link to comment

85.5mm antaa ekan kesän jälkeen eniten tehoa noista kolmesta (85.5, 87 ja 88) ja ne kestää lämpötilanvaihteluita paremmin. Eli niistä voi ottaa suhteessa enemmän tehoa kun ei tarvii pelätä ylikuumenemista.

 

Perstuntumalta ei varmaan keskivertokuski huomaa minkäänlaista eroa uutenakaan. Minä laittaisin rahani kestävyyteen, kun isommilla ei saa minkäänlaista hyötyä, päinvastoin murheita ja vähemmän tehoa keskipitkällä aikavälillä.

 

Se on joko 85.5 tai 90.5.

Tai jos väkisin haluaapi tehä 88 niin siten se koneistettava setti jossa on paksut seinät.

 

Jan

Link to comment

Itellä oli joskus yks kone 90mm saabin männillä ja poratuilla 88->90mm pytyillä.siin ei enää seinämästä ollu paljo jälellä.Melkein läpi näkyi.Sellasia virityksiä kannattaa kyl välttää jos ei halua olla sormet tiivistesiliconissa joka viikko : )

 

Samaa mieltä kyl olen tosta kestävyydestä...90.5 tai 85.5 on paras. Taitaa olla sama seinämän paksuus kummassakin??

Ja täytyy sekin muuten muistaa että jos nyt jo on lasketut kannet ni voi tulla ongelmia puristusten kanssa jos siirryt 90.5 tai suurempiin pyttyihin. Puristukset kasvavat yllättävän paljon...

Link to comment

Ja täytyy sekin muuten muistaa että jos nyt jo on lasketut kannet ni voi tulla ongelmia puristusten kanssa jos siirryt 90.5 tai suurempiin pyttyihin. Puristukset kasvavat yllättävän paljon...

 

 

Siinäpä oiva tilaisuus muotoilla palotiloja paremmin virtaavaksi :) venojen ympärille taskut että mahtuu seos tulemaan sisään ja menemään ulos.

Palotilan poteroa voi kaivertaa syvemmäksi ja pystyreunojen seiniä jyrkemmiksi, mutta poteron ääriviivoja ei juuri kannata levittää. Vain sieltä pytyn seinän vierestä, niin lähelle pytyn sisäreunaa ettei kynnystä tule juurikaan. varsinkinpakovenan puolella. Ei ole kiva pakottaa pakokauhua kiipeemään minkään turhan kynnyksen yli matkalla ulos.

 

jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Osta jostain muualta jos ei oo ylimäärästä rahaa tilillä. Tai no en oo tehny hintavertailua, mutta kannattaa kysellä aircooled.fi ja Keiteleen Kone.

Link to comment
Guest ritariässä

niih, joskus näinkin päin. hooceellä hinnaston mukaan 155€/setti ja ilmajäähyillä 159€. ite oon kylläkin saanu toisaalta muutaman kympin halvemmalla. hintavertailu kannattaa, aina.

Link to comment

Onhan se toiminut jo jonkin aikaa, kun Hooceen hinnastoa selailee.

 

Pakko kai sitten on korjata noita hintoja.

 

http://www.aircooled.fi/shop/index.php?categoryID=275

 

Meillä tosin on varastossa Kolbenschmidtin sarjaa 85,5 koossa, joten ei suoraan vertailukelpoinen Mahlen kanssa. Jatkossa Kolbenia ei tule.

 

Täytyy varmaan ruveta myymään AA-pyttysarjoja näissä halvemmissa, niin ollaan taas halvimpia.

Link to comment

halvinta ei aina kannata ostaa.. joutuu pian ostamaan kahteen tai useampaan kertaan samassa ajassa kuin kalliimpi investointi vielä porskuttaa ekalla satsilla :) Nykyään ei vaan voi enää vetää hinnasta mitään johtopäätöksiä..

 

 

jan

Link to comment

Olet aivan oikeassa, hinta ja laatu eivät aina kulje käsi kädessä.

 

AA:t ovat ainakin puheiden mukaan ihan asiallisia sarjoja ja lisäksi niissä löytyy "yläpäässä" erittäinkin kilpailukykyisiä tuotteita.

 

"Alapäähän" (85,5 - 87) löytyy myös edullista tarjontaa ja Aircooled onkin parhaillaan selvittämässä niiden jälleenmyyntikuvioita.

 

Pikainen oletushinta 85,5 pyttysarjalle on n. 115 euroa / sarja.

Link to comment
Taasko tietämättömät vaiko osaamattomat morkkaavat 88:seja ?

 

Nimim. yli 60 t ajettuna ja edelleen pelittää

 

Eli kyllä noita voi ihan hyvin käyttää jos niin haluaa tehdä.

 

 

 

"pelittäähän" ne, ei kyse ole siitä että ne hajosivat palasiksi.

 

Kuka tahansa osaa rakentaa kuplan moottorin joka "pelittää".

 

pelittäähän se perkele kahellaki pytyllä.

 

Jan

Link to comment
Ja pelaa se vaik helmat oiski jo halki...

joo oon mä kasannu vanhoista 88 pytyistä "C" koneen josta raksin haljenneet helmat irti.... pienet tyngät jäi sinen tänne, suurin osa helmoista veks. Pelitti sekin sen aikaa mitä tarvi :)

 

 

(mun sanastossa "A" kone on vimpan päälel uusista osista tehty, ja "B" kone on semmonen mitä en muille viitti kasata, vanhoista osista mitä nurkista löytyy ylimääräsenä pölyttymässä. "C" koneen voitte siitä päätellä :) )

 

Jan

Link to comment
Taasko tietämättömät vaiko osaamattomat morkkaavat 88:seja ?

 

Nimim. yli 60 t ajettuna ja edelleen pelittää

 

Eli kyllä noita voi ihan hyvin käyttää jos niin haluaa tehdä.

 

Ja mulla on kone tallis jolla ajettu n.50tkm Mahle 88 Takosilla ohkasilla eikä vieläkään syytä avata. Riippuu niin monesta tekijästä kestääkö ne vai ei. Mutta kuumana käy ja tahtovat upota se on tosia-asia.

Link to comment
  • 1 year later...
Guest BassAddict

Jatketaanpa tänne. Eli kun itellä on jo kolkin nurkkakaasarit ja kärmespesä hankittuna, ja ajatuksena on ollu suurentaa koneen tilavuutta 1300cc->1600-1700cc. Suosittelettako tuohon hommaan nykyjään 85,5mm putkimäntäsatsia vai uskaltaako nakata sen 87-88mm? Ja onko tuosta muutaman millin kokoerosta tosissaan mitään mainittavaa hyötyä?

 

Paljonko tarvii lohkoa ja kansia koneistaa ja mitä muuta tulee huomioida jos ajattelisi hommaavansa 90,5mm pyttypaketin? Joko nyt alkaa huomata eroa? Alkaako muuten tässä vaiheessa tulla jo kaasarien riittävyys tai joku muu tekijä vastaan?

 

Tarkoitus on siis rakentaa kadulle sellanen hiukkasen vakiota pirteämpi kone. Varmaan tulis ajettua matkaa ja nurkkaa suhteessa 50-50.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...