Jump to content

Ilmaista / lähes ilmaista työvoimaa oman projektin etenemiseen?


Recommended Posts

Morjens Hörhöt

Varhaisin muisto amiskan käyttämisestä työntekijänä on mulla varmaan +30v takaa kun vaarin mökillä takkaan tuli uusi rosterinen kuori ja se oli tehty kuulemma ammattikoululla.
Kun vaihdoin työpaikkaa -09 ja tulin ammattikoulu maailmaan, aloin katselemaan mitä kaikkea täällä olisi voinut teetättää järkevästi. Nyt kun kokemusta (hyviä & huonoja) kasaantunut vähintäänkin kiitettävä kasa, ajattelin että jaan tietoni.

Eli
- Jotta saat jonkin homman työnalle, pitää ko homman olla "opetuksellisesti järkevä". Eli jos homma on samaa tasoa mihin poikia (tai aikuispuolen oppilaita) opetetaan, juttusi on tuo OK. Sanotaan vaikka että autoosi takapään jarruremppa. Toki tässä on oletuksena että tarjoat työtä silloin kun kaikki ei ole jo ko hommaa saanu tehtyä.
- Töissä on parempi vaihtoehto ns "näyttö". Eli koe jossa opiskelija osoittaa suuremman kokonaisuuden hanskaamisen. Töinä voi olla haastavampi ja oppilaalla aina motovaatio korkeampi, kuin pelkän harjotus työn kanssa. Tästä työstä kun tulee se numero tokariin. Työ esimerkkinä noi mun teetättämät ö-putsarin jalat.
- Toinen ehto on että opettaja innostuu aiheestasi. Sun ehdottama työ on hälle aina vain ylimäärästä vaivaa. Hänen on paljon helpompaa ottaa mapista vaikka joku valmis sorvausohje ja antaa se oppilaalle, kuin selvittää sun ruutupaperi söherryksestä mitä sä oikeasti haluat. Hänen pitää kuitenkin vielä lisätyönä tehdä siitä oikea CAD kuva, ohjeistaa oppilas, valvoa työtä ja lopuksi kinata sun kanssa lisäksi rahaliikenteestä. Surkein esimerkki tästä oli että yksi autopuolen opettaja oli illalla kasaamassa V8 konetta, kun päättävän luokan teinit, joiden se piti tehdä homma vaan yksinkertaisesti jättivät kouluun tulematta tai olivat töitä tekemättä koulussa ollessaan. Mosa oli kuitenkin luvattu saada valmiiksi, joten ope kasas sen itse omalla vapaa-ajallaan. Voitko uskoa että tämmöset tapaukset lisää halukkuutta ottaa ulkopuolisia juttuja? :)

Lisätyöstä johtuen on eri amiskoissa eri tapoja asioden hoitoon. Esim Heinolan autopuolella tehdään oppilastyönä asioita. Tuolla ex-kollega sanoi että tämä on poikkeuksellinen toimintatapa. Useammassa amiskoissa kun on dummy koneita etc harjoituspaikkoja joihin tehdään vaadittava harjoitus liittyen (esim nokkahihnan vaihto). Hommaa on vielä sotkemassa että samalla amiskalla voi olla huomattavan poikkeava tapa hoitaa juttuja riippuen eri osastoilla / aloilla.

Rahaliikenne on erikoinen sillisalaatti. Esim Heinolan autopuolen hommat katsotaan jostakin valtakunnallisesta tietokannasta paljonko hommaan menee aikaa ja työstä velotaan em tuntimäärä x 25€, riippumatta paljonko oikeasti aikaa palaa.
Metalli puolella (koneistus) jos vie omat materiaalit pääsee edullisimmillaan suunnilleen teräkustannuksilla. Peltipuolella pellillä on hintakerroin taas 1,8 (eli kympin pellistä maksat 18e) ja työstä joku nimellinen taksa (joka vaihtelee joka kerta)
Edullisinta oli aikuispuolen raksahommat, sieltä oli 2 oppilasta tekemässä mun ulkovajasta erilaisia työnäyttöjä (perusta, runko, katto, etc). Tekivät koko homman alusta loppuun asti ja työkulut oli tasan 0€.
Boonuksena on osastoja jotka tekee juttuja, mutta heillä ei ole edes mtn laskutus kulttuuria.

Muuta huomioitavaa

- Opetuksellisesti 3kpl teko opettaa saman kuin teet 30kpl. Joten sarjatyöt ei onnistu. Ainakaan helposti.

- Aika, sitä palaa ihan tolkuttomasti. Hommia tehdään harjottelu mielessä. Esim nyt mun kirppua tehdään vain 4h per viikko. Pelkään tässä että millon pojat joutuu työssäoppisjaksolle, jolloin laitteeni seisoo 8viikko yhteen soitoon. Varaa 6h hommaan 6kk, niin et pety.

- Kädenjälki on harjottelun tulos, se myös näyttää valitettavan usein sille. Kukaan ei ole seppä syntyessään

- Muissa paikoissa, paitsi autoosastolla ei kannata mainita sanaa "auto". En tiedä miksi ovat näihin kyllästyneet. Kysele siis työtä liittyen traktorin osiin :)

- Hommat jotka voidaan tehdä työsaleissa on aina helpompi saada työn alle. Junnu puolelta ei onnistu mitenkään järkeväsi parin oppilaan saaminen sun tiloihin tekee jotakin. Esim vaihtaa sun autoon tallissasi jakopään hihna. Aikkaripuolelta onnistuu helpommin, mutta vain näyttöinä (tai osanäyttöinä).

- Huomaa että vaikka saat työsi työn alle, niin hommat menee munilleen suurella varmuudella tavalla tai toisella. Tuossa nopeesti Top-5 (ei suuruus järjestyksessä)
* Volvon kananluun vaihdossa pillillä poltettu kallistuksenvakaaja poikki. Amis osti uuden ja asenti velotuksetta.
* Vauhtiksen 180-200 koneistuksessa tehty kolmeen kertaan reikien poraukset samaan vauhtikseen + boonuksena kahteen kertaan kytkimen upotuksen ulkoreunan sorvaus. Ensin kytkimen pesä oli 0.2mm tiukka, sitten CCCP murteella puhuva opiskelija vetäs 2.0mm pois (iso maa, isot toleranssit?). Tän jälkeen vuorossa täyttöhitsaus ja lopuksi uudestaan sorvaus (eri opiskelijalla?).
* Kun teetättää 5 kappaletta koneistamolla, on vähintään yksi muista poikkeava tavalla tai toisella. Esim noissa ö-putsarin jaloissa on putsarin paikassa millin heittoja keskipisteen suhteen, mutta sillä ei ole tässä käytössä mtn väliä. Taas kun teetätin vakio keinuvuvuista pultti versioita, oli kaikki osat +- 1mm sinne tänne (joka pukki piti kasata sovitamalla)
* Kaverin autoon tehtiin alustanavaihto ja yksi jarrusatulan pultti jäi löysälle, ravisti pultin irti ja kiilas jarrusatulan kiinni vanteeseen, niin että etuvanne napsahti jumiin kesken ajon 80kmh vauhdissa. Oli kuulemma virkistävä vaikutus ohjaamon puolella siinä vaiheessa. Tästä selvittiin onneksi säikähdyksellä, pahempaakin olis voinu tulla....
* Kuplan kansiparista väännetty poikki seitsemän kahdeksasta pakopuolen pinnapultista, kun oppilas ei älynny että siihen alipaine mittariin voi vaihtaa pienemmän pään joka mahtuu pinnapulttien väliin. Sitä ihmettelen, jottei siinä esim kolmannen NAPS äänen kohdalla mikään hälytyskello varottanu, että meneeköhän tää juttu nyt oikein...


Joten siitä vaan kokeilee, kunhan huomioit:
- Paljon aikaa
- Järkevä työ
- Oikea ajoitus (voi olla että työsi pääsee alkuun vasta 9kk pästä, kun sun asiaa seur kerran tehdään)
- Omat materiaalit, jos mahdollista
- Hyväksyttävä se että sutta voi tulla

Edited by P_Valtonen
  • Like 4
Link to comment

Pari ei-onnistunutta juttua

Koetin saada viherrakentajia pihaani kunnostaa, kun alkaa koirien takia näyttää lähinnä vallihauta alueelta. Boonuksena piha saanut kasvaa umpeen ainakin 25v. Olis voinut toimia aikkaripuolen näyttönä, mutta ko linjaa oli vain junnuilla.

Doppeliin telttakatteen ompelu ei onnistunut, kun ei ollut tarpeeksi kova voimasta ompelukonetta (tai sitten opea ei kiinnostanut homma)

Takanapojen teko, kun höyliä ei enää ollut turvallisuus syistä enää opetuksessa ja kipinällä olis maksanut maltaita.

.......

Nyt selvityksessä jos kaverisi kämppään saatas ulkomaalaus näyttönä.

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Oma kupla oli ollut ammattikoulun autona. Työnjälki oli kuin ompelija olisi alkanut hitaamman eli kauhean näköistä. Esim:keulapala oli vain muutamalla onnettomalla pisteellä kiinni,ja kori oli nostettu pois alustalla ilman tukia minkä takia kori oli aivan kiero. Ihmettelen jälkeenpäin miten tuo edes meni katsastuksesta läpi. Ai niin ja jarrujenhan piti olla kokonaan uudet. Testilenkillä kun löi jarrun pohjaan niin etujarrut menivät jumiin. Ei ollu mitään uusittu jarruihin. En enää ikinä osta autoa mikä on ollut ammattikoulun autona ;)

Link to comment

Tuo ollut melkoista säätämistä, mutta kun tarpeeksi hakkaa päätä seinään, alkaa löytymään kanavat jotka toimivat. Eli ne reitit joissa on opettajat jotka vaativat ja myös valvovat mitä opiskelijat oikeasti tekevät.

Samaten sen työn vaativuuden kanssa oli alussa liian suuret haaveet. Esim typ1 ruukki imaria, tai kansien Alu hitsaamista olivat aivan liian lennokkaita juttuja.

 

Paskimpia keikkoja ollu tapaukset, joissa ei ole ollut mtn valvontaa \ tarkistusta loppu tuotteella. Eli tehty surutta sutta ja sekundaa. Näitä sitten kun on oijottu, on mulle sovitettu mulkvistin viittaa harteille, kun olen niin hankala tyyppi. Ja paskat. jos mun toimittama materiaali tehdään fituiksi ja annetaan toimivaksi väitettynä & laskun kera, on lopputuloksella oltava tietty taso. jos ei ole, saavat palauttaa materiaalin ja repiä laskunsa. Tätäkin on tehty, useasti

Edited by P_Valtonen
Link to comment

Noh, itse käyttänyt pari kertaa amista: ekalla kertaa vein moottoripellit pulverimaalattavaksi, muuten meni hyvin mutta ope unohti pahvilaatikon johonkin nurkkaan ja kun kesälomat koitti oli pellit maalaamatta yhä. Sain sit open maalaamana ne ja kas maksoi saman kuin maalaamosta. Mitä ny aikaa meni x kuukautta enemmän...

 

Toisella kertaa tuttu kaveri teki päättötyönään tv tason meille, tuli upea ja puupuolen ukot pisti parastaan tekemällä kannet hunajakennotekniikalla jne. Rahaa meni 150e "stipendinä" tekijälle ja Jaloviina opettajalle sekä tarpeet.

 

Ja kolmannella kertaa vietiin amiksen autopuolen ihan oikealle korjaamolle rouvan Audi kun pyyhkijänmoottori jumitti. Vaihtoivat öljyt jonka jälkeen totesivat että pyyhkijänmoottori on kauhean hankalan näköisesti siellä muovien alla, eivät jaksa purkaa -> ei tehdä mitään! Laskua tuli silti kahdesta työtunnista eli tämä ihmettely maksoi 30e.

 

Ja vika kerta nykyisen työauton netistä ostetut pintavaurioituneet OZin vanteet: vein ammattimaalaamoon joka puhalsi vanteet ja maalasi ne. Harmi vain että ekalla kertaa ruiskua heilutti amiksen työharjoittelija ja pinta karmeeta appelsiinia. Tokalla kertaa onnistu sen verran paremmin etten enää kehdannu haukkua tyttöä siinä ukkojen edessä vaan otin vanteet ja toivotin onnea työelämään.

 

Sevverta huonot kokemukset itsellä että jos ei sukulaispoika halua tehdä lopputyönään jotain jota valvoo naapurissa asuva opettaja en vie lähellekään amista mitään. Ikinä.

  • Like 1
Link to comment

Itse kun olin autopuolella opiskelemassa 2006-2009 niin hiekkapuhallutin pintakäsittelypuolella yhden pösön taka-akselin, teippasin itse kohdat joita ei kuulunut puhaltaa mutta silti onnistuttiin puhaltamaan laakeripinnat tukivarsista.

 

Sitten omalla luokalla yksi teki jarrurempan oiskohan ollu polo tai golf, kuitenkin kartiopyöränlaakereilla ja napamutteri vedettiin mopolla kiinni. Vaikka pyörä ei pyörinyt nosturilla ollessa auto lähti asiakkaalle ja tuli tunnin päästä takasin hinurilla kun pyörä heilui oudosti. Nostureita ei ollut vapaana niin takakulma tunkilla ylös ja pyörä kaatui navasta irti rumpuineen kun laakerista oli neulat kadonnut.

 

Meillä oli töissä 2 vuotta sitten toisen vuoden opiskelija harjoittelussa trukkikorjaamolla ei hitto mikä uusavuton se oli. Öljynvaihto huollossa piti näyttää mistä kohtaa öljypohjaa löyty tyhjennysroppu, ei itse löytänyt kun oli pohjapanssari edessä... koulussa kuulemma autoissa ei ollut koskaan.

 

Itse jos töitä teettäisin niin korkeintaan sellaisia että kumit irtovanteille voisi vaihdattaa ja tasapainotuksen jos itse pääsee viereen katsomaan että painotetaan kunnolla.

Link to comment

Itse olin aikoinaan amk:n kautta amiksella hitsaus ja sorvaus kurssilla kun miksipä ei ottaisi helppoja opintopisteitä mieleisestä aiheesta.

 

No hitsauspuolella tehtiin hitsauskokeita puikolla migillä tigillä ja kaasulla. Siinä sitten ajattelin että hitto kun en saanut ihan täydellistä jälkeä aikaiseksi vaikka hommat pitäisi olla hallussa. Sitten opettaja näytti laatikkoa missä oli samoja kokeita tehneiden toisen vuoden opiskelijoiden tekeleitä ja sillähetkellä tunsin itseni huippuhitsariksi.

Link to comment

Pakko ottaa kantaa tähän keskusteluun. Mulla on oli matkassa viimeisen vuoden putkimies/nais opiskelijoita vuosituhannen alussa n.7vuotena. Yleis havaintoja oli että eivät osanneet juuri mitään. Juteltuani opiskelijoiden kanssa tulin siihen tulokseen että vika ei ole muissa kuin opettajissa. Syitä ovat leipääntyminen, ammattitaidottomuus. Varsinkin ammattitaidottomuus on selkeä asia, opet kun ovat käsitykseni mukaan tekniikoita ja insinöörejä. Näiden pitäisi sitten opettaa työntekoa jota eivät ole itsekkään tehneet. Saattavat kyllä osata asiat hyvin teoriassa mutta käytännössä asiat tökkivät.

Kyllähän nämä opiskelijat oppivat työssä oppimisjaksolla kun ensin oli homma jonka näytti rauhassa ja sen jälkeen antoi tehdä seuraavassa paikassa. Aikaa piti vaan varata nelinkertaisesti ja valvoa kokoajan tekemistä. Toki oli muutamia jotka eivät toivottavasti saaneet koskaan päästötodistusta. Näitä kun saattoi pelottaa jo työkalun kädessä pitäminen ja vastaavat asiat.

Kokonaisuutena olisin ollut valmis palkkaamaan töihin 10-20% valmistujista.

Link to comment

Sanotaan nyt näin että putkihommissa asian voi vielä oppia koulun jälkeen mutta se että osalla sähköpuolelta ulos päässeillä ei ole mitään käsitystä sähköturvallisuudesta on hiton pelottavaa.

 

Esim kotona on yhtä jos toista remppaa tehty ja aina kun nuori sähkömies on firman kautta paikalle soitettu on jotain joutunut jälkikäteen korjailemaan kun homma ei mennyt ihan putkeen. Okei ei mitään vakavampaa mutta jos tarpeeksi tekee pieniä mokia niin ei ole kuin ajan kysymys ennen kuin sattuu jotain vakavampaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...