Jump to content

Junikseen sähkömoottori

Recommended Posts

• 2 months later...
Posted (edited)

Mulla olis tiedossa mistä sais ostettua aloituspaketti tämmöiseen.. :)

Paketti valmiiks sovitettu volkkarin laatikkoon seuraavilla osilla: 48v 300A alltrax controller normi kytkimellä kuplan laatikkoon, (fiat 127 vauhtis/kytkin)

Tällä setupilla ajettu 4:llä perus 12V akulla n. 10-15km per lataus 65-70km/h vauhdilla... :)

post-32-0-89677200-1463983163_thumb.jpg

Edited by Hebster52
Posted

Mitä, 5-6 vuotta oon jo venannu että akut halpenis. Ehkä tässä joskus :)

Lipoilla se varmaan pitäisi kuitenkin toteuttaa.

Posted

Onpahan jaksettu tuohon videon autoon puuhastella! Itse en valitsisi LiPo -kennoja missään nimessä kun en haluaisi tulipalosähköautoa. Sopivampi akkukemia olisi kotikäyttöön LiFePO4 jossa toki pienempi ominaiskapasiteetti kun LiPo -kennoissa mutta ihan eri malliin virranantokykyä, virran vastaanottokykyä, lämpötilakestävyyttä ym.

Totta on toki sekin, että esim. juurikin Tesla Model S:ssä käytetään videoissakin pyöriteltyjä tavanomaisempia Li-Ion -kennoja mutta ihan älyttömän määränhän niitä tarvitsee. Toisaalta mitä tuommoiseen kaupunkisukkulointi-sähkö-junikseen tarvitsisi vaikkapa 50km matkantekokykyä ja kivasti voimaa - pelkät LiFePO4 -akut maksaa sen kymppitonnin.

ps. Li-Ion -akuilla on aika tarkkaa se tinaaminenkin jos meinaa valmistajan speksien mukaan tehdä :)