kerkko Posted May 10, 2016 Author Posted May 10, 2016 Paras projektialoitus pitkästä aikaa. Kiitos. Saamme varmaan vähän lisää kuvia ja muutakin kun arkistojen pöyhiminen etenee. K. Quote
kerkko Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Kuuskutonen 1300 maksoi varmaan 1400 mk syksyllä 1980. Oli alunperin vihreä, maalattiin aika nopeasti mustaksi. K. Quote
kerkko Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Oslossa osui kirjakaupassa silloinkin jo vanha teos moottorien rakentelusta. Lisäpontta antoi V8:n artikkeli Kotten Tallgrenin kuplasta. Ensimmäinen oma moottori syntyi Scatin pakosarjan ja romukaupasta haettujen 1600-kuutioisen osien ympärille. Tällä moottorilla ajelin Rivieralle keväällä 1981. Joskus kokeiltiin öljynjäähdytystä moottorin ulkopuolellakin. Kaasuvivusto kotitekoinen. 4 Quote
kerkko Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Keväällä 1982 auto sai Scatin osista tehdyn 1835-kuutioisen moottorin. VW-liikkeestä ostetut peruskorjatut (?) sylinterikannet avarrettiin koneistamossa isommille sylintereille ja venttiileille, kannen kanavia yritettiin avartaa itse. Etupyörät tulivat Skodasta. Kesäisin moottoritilan kansi oli yläreunastaan avoinna. Autolla ajettiin kai vuoteen 1985, jolloin voimansiirrosta rikkoontui jotakin. Kori meni romuttamolle, moottorin haki V8-lehdessä olleeseen myynti-ilmoitukseen ensimmäisenä vastannut kaveri Pohjanmaalle. Hauskaa, opettavaista ja työlästä oli. K. 1 Quote
Tanhis Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Noi laturin ja säätimen väliset johdot on ihan huiput. Ei ilmeisesti ole ollut paksumpaa johtoa saatavilla niin vedetty kasalla pieniä. Quote
kerkko Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Noi laturin ja säätimen väliset johdot on ihan huiput. Ei ilmeisesti ole ollut paksumpaa johtoa saatavilla niin vedetty kasalla pieniä. Kiitos. Arvasinkin että tarkkasilmäisimmät löytävät kuvista vaikka mitä. K. 1 Quote
kerkko Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 Huippu ketju! Kiitoos. Vielä 80-luvun alussakin Kuplat olivat enempi käyttöautoja. Rakenneltuja moottoreita ei ollut paljoa. Eikä ollut osia nykytapaan saatavana eikä tietoakaan. Helsingistä on jäänyt mieleen yksi aivan erityisen hieno keltainen "cal looker", missä oli avoin moottori. Kenties aikansa hienoin Kupla Suomessa. Varmaan palstalaisista useampikin muistaa auton. Epäilemättä edelleen jossakin tallella. K. Quote
tobbe` Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 Siis onks tota autoa enää edes olemassa vai mikäs tää projekti oikee on? 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.