peruskallio Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 (edited) Ei ole kauaa kun oli palstalla räjäytyskuva osista mitä laakerin molemmin puolin kuuluu olla, en vain nyt löydä sitä millään. Ongelmana siis on, että kuskin puolen mutteri löystyy omia aikojaan, ilman että sokalle tapahtuu mitään. Olen nyt useamman kerran sen kiristänyt ja auto alkaa varsinkin vaihdejarrussa jyrisemään epämääräisesti ja peräpää alkaa tuntumaan ajossa "irtonaiselta". Renkaasta kiinni ja rumpu heiluu miten tahtoo. Mutteria voi pyöritellä käsin, sen mitä sokkassa on väljää. Loppuu ideat miksi ja herää epäilys onko kaikki tarpeellinen paikallaan. Ei kai vetoakseli voi oikein venyäkään, tai luulisi että katkeaa kun pari kertaa vetää kireämmälle... Onko pitkien ja lyhyiden vetareiden ero silmin huomattava? Ettei ole jotain sekaisin? Edit. Itse itselleni vastaten, oli fvwa:n sivulla tuo keskustelu minkä muistin http://www.fvwa.fi/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=25835 väittäisin että kaikki palikat on siellä miten kuuluukin, miksi se löystyy?? Edited May 16, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
x-pj Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Voisko kulunut rummun boori aiheuttaa löystymisen? Eihän kiristettäessä ole ollut jarru päällä? Quote Link to comment
metake Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Onhan tuo prikka nr.5 oikein päin, eli pyöristys vetaria vasten? Quote Link to comment
peruskallio Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 (edited) On pyöristys sisäänpäin ja kiristetty ilman jarrua. (Viimeksi luulin että johtuu tuosta jarrusta). Edit. Tarkastin vielä autosta että vetareista näkyy kierrettä silmämääräisesti samanverran mutterin ulkopuolella molemmin puolin, jos pyöristys olisi väärinpäin luulisi eron näkevän silmämääräisesti. Kuulostaisi vaan loogiselta syyltä, milläs laakerin sai paikallaan kaiveetua irti jos purkaa ja tarkastaa? toimii aina muutaman sata kilometriä. Rummun booria miettinyt kanssa, jonkun siellä täytyy antaa periksi kun väljyyttä on nyt varmaan milli. Mutteri on sillä paikalla mihin se viimeksi kirratessa jäi, sokka vääntymättä välissä. Jos se pääsee ensin nitkauttamaan mutteria auki auki ja alkaa sitten kulumaan esim. Rummun päästä kun löysät boorit antavat periksi. Pitänee koettaa tutkia, näkyi olevan toiset rummut jemmassa, vertaa niihin alkuun. Edited May 17, 2016 by peruskallio Quote Link to comment
JM Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Se mutteri osaa väsyä, kannattanee uusia. Rummun boori kuluu pilalle todella herkästi. Jos se heiluu boorit on moro. Vaihtaisin rummun ja mutterit, jos olis mun vehe. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 17, 2016 Author Share Posted May 17, 2016 Ei se varmaan pahaa tekisi vaihtaa osat. Onkos näissä laatueroja, ettei käy niin että saa huononpaa tilalle kuin alunperin oli? Mistä ostaa tai kenen valmistamaa? Tullut vaan liian monessa kohtaa kiinanlaatu vastaan Rummuissa nyt 4x100 jako, saan tehtyä itse, mutta materiaalia saisi olla mihin ne pyöräyttää. Nyt alla jotkut rummut mitkä autossa sattui minulle tullessaan kiinni olemaan. Quote Link to comment
Fileas Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Mitkä on laadukkaat rummut? Zimmerman , nää ol hyvät Brembo ? Halvimmissa (merkkiä en enää muista), ei boorit eikä pyöränpultin kierteet kestänyt. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 18, 2016 Author Share Posted May 18, 2016 Että semmoista... 1 Quote Link to comment
Soukka Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 No mutta onhan siellä vielä booria jäljellä :D Quote Link to comment
peruskallio Posted May 18, 2016 Author Share Posted May 18, 2016 Ei ymmärrä millä on eteenpäin liikkunut:) Ennen kun joku kerkiää rummun ohueen kohtaan tehdystä jaosta kommentoida, on ollut siinä 5 vuotta ja näemmä ei ole heikoin lenkki. Kaivoin jonkun rummun nurkista johon tein uuden, tälläkeraa vahvistettuihin kohtiin. Tämä vain ettei ajot tähän lopu uusia romuja odotellessa... Vetarin kunnosta ei osaa sanoa, ei se silmämääräisesti pahalta näytä, mutta kertooko se mitään? Quote Link to comment
Tanhis Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Kaveria joskus hinasin ~200km kun siltä meni boori rummusta ja tietenkin se hinkkasi kokoajan vetariin. Perillä kohteessa uusi rumpu paikalle ja ajot jatkui ja taitaa samainen vetari olla vieläkin autossa paikallaan eli uskoisin että vetari on kunnossa. Tietty voit sä koettaa että hölskyykö se rumpu vetariin nähden. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.