Guest fastghia Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Mietiskelin possun jakoa -71 tyyppi 3:een. Edessä navat ovat kaiketi helppo porata uudelle jaolle - siis 4 uutta reikää. Entäs takajarrut, mikäs on paras tapa? Entä missä kannattaisi tuollainen poraushomma teettää pk-seudulla? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Taakse sama homma, reiät porataan siellä siis rumpuihin ja niiden irtokeskiöihin. Ja pinnapultit reikiin. Itsellä sama tuloillaan kuplaan siirretyissä T3/4 -takajarruissa. Puavo@dwl.fi Quote Link to comment
-tipi- Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Minusta edessä poraus ei ole kovin helppo, koska levyn takana on kapeat ja korkeat vahvikkeet, joiden vuoksi reikä lähtee helposti menemään vinoon. Valmiit levyt on hyvä ratkaisu, totesin ma. Taakse menis varmaan helposti noi 944 takaripustuksen osat, jos sinnekin levyjä mielisi. Tässä Jappe-Sedän stooria aiheesta: http://koti.mbnet.fi/ywa/jappe/tekniikka/porche/jarrut.htm Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 etupääkin onnistuu kun takapuolelle jyrsii tasaiset upotukset ripojen sivuun. Ja CNC:llä saa poraavalla tapilla ilman tuonkin tekemistä. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Saattaa CNC:n tuntitaksa olla kovempi kuin uusien levyjen... Quote Link to comment
Ketsa Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Kyllä pylväsporassakin sai jaon tehtyä. Tosin tein uusiin levyihin, eli levyt olivat pehmeää materiaalia. Ei tehnyt jengoituskaan tiukkaa. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted June 1, 2004 Share Posted June 1, 2004 Käy eteen mun puolesta uudetkin levyt, mikäs levy tuohon käy, onko sama kuin kuplassa? Neoretrolla on hinnastossa tämmöinen, onko tämä oikea osa? 37-606 JARRULEVY T1&3 SAKSAL. 5x130 68,83 Ja onko tuo sama kuin hotmatsilla tämä? 4489-22 95.00 Kpl Jarrulevy et. T-1 68-79/FUCHS Entä onko taakse sopivaa osaa saatavana uutena, siis rumpujarruihin? Quote Link to comment
-tipi- Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 Typ1, Typ3 ja Typ4 on kaikissa sama etulevy. Jos HC:n levyssä on kaksi jakoa, en olisi varma että muitten myymissä on. Tosin veikkaan että samasta aihosta on kaikki tehty. Noissa jälkituotanto levyissä ei ole vahvikkeita takapuolella vaan pulttipinnan kohta on paksu, helpottaen monipuolisten jakojen poraamista. Näin olle levykin painaa hieman alkuperäistä enemmän. Taakse joutuu tekemään itse, ei ainakaan edes CSP:llä näyttänyt olevan Typ3 takse 5x130 jakoa tarjolla. Pinnapultteja saa esim. Pallokeulan raadoista. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 Ainakaa HC:n kolffi jaollisesta rummusta ei löytynyt luvattua vakiojakoa. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 2, 2004 Share Posted June 2, 2004 T-4 levy ei ole samalla laakerikoolla. Ainakaan 914:sta ei käynyt kuplan levy... Quote Link to comment
-tipi- Posted June 3, 2004 Share Posted June 3, 2004 Niinpä taisin taas muistaa väärin. CSP myy näemmä samaa levyä kuplaan ja typ3 '71 saakka, sekä typ3 '72-> ja 411 samaa levyä. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted June 7, 2004 Share Posted June 7, 2004 Siispä tää asia on aika selvä, eli eteen uutta levyä ja taakse porautetaan jako vanhoihin. Vielä jäi auki missä/kenellä tällaisen voisi teettää pk-seudulla. Asialla ei vielä kiire, vanteet on ostamatta ja autokin on vielä rekisteröimättä. (Yksi tekijänimi on tiedossa, mutta kuulemma kovin kiireinen :) Quote Link to comment
-tipi- Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Jep minäkin kuplan rumpuihin pylväsporalla tein, mutta niissäkin rälläköin takapuolelta pultinkohdalle puoliksi osuneet vahvikkeet tasaiseksi. Sitten teetin jigin, jossa on 5x130 jaolla 4kpl Ø8 mm reikiä ja kaksi 4x130 keskittävää pultinreikää. Sen avulla on helppo pylväsporassa surauttaa Ø8mm alkureijät, sitten Ø12mm (vai oliko se 14) suurentaa ja lyödä pallokeulan pinnapultin paikalleen. Quote Link to comment
Ketsa Posted June 8, 2004 Share Posted June 8, 2004 Minä käytin jakoympyrän tekemiseen aluvannetta. Tarkka poraholkki pyöränpultin reikään (keskireikä jämpti keskiöporan varrelle) ja vanteen keskitys rumpuun IRS:in vetaritumpin ja soviteholkin avulla vanteen keskireiästä. Keskiöpora käsiporaan ja sillä alkumerkit rumpuun. Tämän jälkeen sitten pylväsporalla homma valmiiksi. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted June 12, 2004 Share Posted June 12, 2004 Saksalaiset kollegat ehdottivat takajarrujen muuttamista Typ-1 68- vastaaviin, 924:n pyöräsylintereillä. Väittävät jarrutehon olevan hyvä. Miten nuo mitat mahtaa olla noissa Typ-1 rummuissa, sellaista autoa ei mulla ole (ollut) ? Quote Link to comment
-tipi- Posted June 12, 2004 Share Posted June 12, 2004 Kuplan rummun halkaisija on mielestäni pienempi kuin Typ3:n. En ymmärrä mitä järkeä on alkaa puljaamaan sinne pienempiä jarruja mitä eksoottisimmilla osilla. Kerralla heittää jo levyt joka nurkkaan, jos hifistelemään aletaan. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted June 12, 2004 Share Posted June 12, 2004 Ei munkaan mielestä pienemmät jarrut kuulosta järkevältä. 924 ei sinänsä kuulosta kovin hifiltä, eikös se ollut tekniikaltaan lähinnä Audi? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 924 jarruilla ei sen kummempaa edistystä tee. Ja jos jarruja oikeesti haluaa niin ei välttämättä nuo 944 jarrutkaan oo kovin antoisa elämys Quote Link to comment
Timppa Posted June 13, 2004 Share Posted June 13, 2004 täh mitäs vikaa audissa on? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.