Guest Raggare Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 imho tuossahan o ihan hauskasti ratkastu tuo alemman säädön tiekosketukset. eipä siin kyl mitn SAW palikoita olekkaan, mutta samalla tekniikallahan tuo toimii. onnistuukohan vakioakselis että kääntää 90 astetta jousipakkaa, kavennetussahan ne pääty kiristykset joutuu poraa kuitenki uusiks ja olkatappikeulassahan se pakka on neliö ja.. jotkut tajuu jo pointin? Quote
Hebster52 Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Olkatappiakseliin saattais onnistua kun siinähän on tuo jousinippu neliömäinen ainakin. Pallonivel mallissa on mielestäni epäsymmetrinen? (kuvat lainattu HC:n webshopista) Quote
Guest Raggare Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 niin, siinä tuo poraaminen 'vituiks' hankalampi.. muutenki hankalampi akseli ;) Quote
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Voihan siihen keskipalaan porata rejän toiseen kohtaan. Tai siis muistaakseni noissa ton tyyppisissä paloissa oli pakan kiristysruuvi ja toi pihalla tuleva erikseen. Laittaa vaikka alempaan sitten siihen pakan kiristysruuvin kohalle ton pitkän ruuvin tai jtn. Quote
Pekka Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Kun meidän urhobiilistä kului alempi säätöpala pois niin korvasimme sen juuri kuten tuossa on asennettu. Quote
-tipi- Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Raussin tyyliin joutuu tekemään 90° käännöksen. Eihän kiristypulttia voi pelkästään kääntää, eikö siinä muuten mene osa latoista katkipoikki. Ompa muuten ridemasteri sahannu logollansa ton iskaritornintyngän varsin heppaiseen kuntoon. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Nyt mie en ihan sisäistäny tuota lattojen katkeemista. Miks ne menis poikki? Tosin tästähän on aikaa jo hemmetin monta vuotta kun mie oon moisia paloja viimeeks räplänny. Quote
Guest Raggare Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 pekka, olkatappikeulaan ja päihin tuo 90 eri kohtaan poraus? Quote
-tipi- Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Mika, aika iso reikä tulee olkatappi keulan jouseen, jos toi kolo porataan 90° kääntäen pakan kylkeen. http://dwl.fi/tipi/muut/ss/catalog/cwdata/image029.html Ja pallonivelakselissa, menee yks ohut latta kokonaan poikki. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Mika, aika iso reikä tulee olkatappi keulan jouseen, jos toi kolo porataan 90° kääntäen pakan kylkeen. http://dwl.fi/tipi/muut/ss/catalog/cwdata/image029.html Ja pallonivelakselissa, menee yks ohut latta kokonaan poikki. En mie kyl sitä meinannu, että jousilattoihin porattais yhtään mitään. Ulos tulevan ruuvin paikan kun muuttaa vaan siinä säätöpalassa, niin johan on hässäkkä toisessa asennossa. Muistaakseni tollasissa oli jousipakkaan tuleva lyhyt ruuvi 90 astetta tohon pihalle tulevaan ruuviin nähden. ja molemmissa kun on sama kierre, niin voi sen pitkän ruuvin laittaa sen lyhvän reikään. Tai jos se lyhvä sojottaa alaspäin, niinkun se vissiin tekeekin, voi porata kokonaan uuden reijän sille pitkälle ruuville silleen, että se on 180 astetta siintä lyhvästä ruuvista. Ja siihenhän kelpaa ihan normikierteetkin. Quote
-tipi- Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Ehkä ilmaisin itseni huonosti, mutta yritin sanoa että juuri sinun kuvaamallasi tavalla kääntö onnistuu. MUUTEN alkaa mennä noita jousia poikki, eikä välttämättä kestä pakka edes keskellä. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Ahaa joo.. Syytetään vaikka alueellisia kielieroja. Mitenhän Pekka oli tehny? Samalla tavalla vai jollain muulla tavalla? Quote
Guest Raggare Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 kysyimpä beam-king franzilta tuosta käännöstä, joka nuo akselit tekee.. Quote
Pekka Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Aivan kuten Mika kirjoitti. Säätöpalojen "booriosassa" on 90 asteen jaolla toinen pidätinruuvi. Vaihtamalla pidätinruuvin paikalle akselin läpi tuleva lukitusruuvi voidaan säätöruuvi hitsata 90 astetta eri kulmaan. Jousipakkojen asennuksessa lukitusruuviruuvi irroitetaan jousien pujotuksen jälkeen, jousia kiepautetaan 90 astetta jotta pidätinruuvi tulee näkyviin, kiristetään pidätinruuvi kuusiokoloavaimella, kiepautetaan jouset takaisin oikeaan asentoon ja asennetaan lukitusruuvi takaisin. Quote
Guest Raggare Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 tollanen osa ompi pallinivelkeulan omituisuuksia epäilen vahvasti Quote
Guest Mika Raussi Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Tos näkyy hyvin noi ruuvit: http://www.hotcars.net/Prod/pdf/g_4145.pdf Quote
Hebster52 Posted April 6, 2006 Posted April 6, 2006 Linkpin on yksinkertaisuudessaan tämmöinen... Quote
Guest Raggare Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 tuli idea ku mietin pekan kirjotusta ja tota pallonivel säätöpalaa. sitähän vois siihen kesipalaan porata tosiaan 90 asteen kulmas tuohon ruuviin toisen reijän ja kiertetyttää sen ja laittaa siihen joka kiristää lehdet sellasen ruuvin joka uppoo sinneputken sisään, eli tekee tollasen pallonivel tyyppisen säätöpalan tuosta olkatappi mallista. mitäs tuumaatte Quote
-tipi- Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Kane koki valaistumisen, eikä menny montaakaan päivää! :o) Ite aattelin käyttää avis-tyylistä säätöä, joka ei syö niin paljoa maavaraa. Ennen vanhaan (n. 10v sitn) noiki pallonivelsäätöpalat oli tuollasia kuin Hebsterin kuvassa oleva olkatappisen versio. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 tuli idea ku mietin pekan kirjotusta ja tota pallonivel säätöpalaa.sitähän vois siihen kesipalaan porata tosiaan 90 asteen kulmas tuohon ruuviin toisen reijän ja kiertetyttää sen ja laittaa siihen joka kiristää lehdet sellasen ruuvin joka uppoo sinneputken sisään, eli tekee tollasen pallonivel tyyppisen säätöpalan tuosta olkatappi mallista. mitäs tuumaatte Tuliskohan siusta vielä insinööri joku päivä? :p Avikset ois ainakin btw, täysin lailliset. Madallus toki on laitonta jos ei oo tehny ajovaloihin jotain kummia viritelmia. Quote
Ketsa Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Avikset ois ainakin btw, täysin lailliset. Madallus toki on laitonta jos ei oo tehny ajovaloihin jotain kummia viritelmia. Eipäs yleistetä uudenkarheitten kuppeloiden murheita kaikkien kuplien murheiksi. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Onks makaavalamppusissa valot sitten niin paljon ylempänä? Quote
joksa Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Onks makaavalamppusissa valot sitten niin paljon ylempänä? ikäkysymys Quote
Ketsa Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Kuplia on tehty ennen ajovalokorkeussäännön keksimistä. Quote
Guest Mika Raussi Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 No niinpä tietysti.. Millos se onkaan keksitty? Quote
Guest Raggare Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 lol, kyl musta viel inssi tulee, valmistumisvuodesta ei tiatoo, kuten ei volkkarinkaa kanssa Quote
Hebster52 Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 No niinpä tietysti.. Millos se onkaan keksitty? 1958... Quote
Guest Mika Raussi Posted April 7, 2006 Posted April 7, 2006 Ois pitäny vissiin hankkia pikkasen vanhempi aihio projektille.... Quote
jonih Posted December 19, 2006 Posted December 19, 2006 Elikkä siis hetkonen mikäli ymmärsin oikein, niin < 58:ssa ei voida tuota valojenkorkeutta mitata... tai siis käyttää katsastuksen hylkäämisen perusteena? Itellä meinaan muinoin auto hylättiin juurikin tuon takia... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.