Jump to content

ridemaster suspension aksilot


Guest Raggare

Recommended Posts

Guest Raggare

b_8.jpg

1104997.jpg

 

imho tuossahan o ihan hauskasti ratkastu tuo alemman säädön tiekosketukset.

eipä siin kyl mitn SAW palikoita olekkaan, mutta samalla tekniikallahan tuo toimii.

onnistuukohan vakioakselis että kääntää 90 astetta jousipakkaa,

kavennetussahan ne pääty kiristykset joutuu poraa kuitenki uusiks ja olkatappikeulassahan se pakka on neliö ja.. jotkut tajuu jo pointin?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Voihan siihen keskipalaan porata rejän toiseen kohtaan. Tai siis muistaakseni noissa ton tyyppisissä paloissa oli pakan kiristysruuvi ja toi pihalla tuleva erikseen. Laittaa vaikka alempaan sitten siihen pakan kiristysruuvin kohalle ton pitkän ruuvin tai jtn.

Link to comment

Raussin tyyliin joutuu tekemään 90° käännöksen. Eihän kiristypulttia voi pelkästään kääntää, eikö siinä muuten mene osa latoista katkipoikki.

 

Ompa muuten ridemasteri sahannu logollansa ton iskaritornintyngän varsin heppaiseen kuntoon.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Nyt mie en ihan sisäistäny tuota lattojen katkeemista. Miks ne menis poikki?

 

Tosin tästähän on aikaa jo hemmetin monta vuotta kun mie oon moisia paloja viimeeks räplänny.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Mika, aika iso reikä tulee olkatappi keulan jouseen, jos toi kolo porataan 90° kääntäen pakan kylkeen.

 

http://dwl.fi/tipi/muut/ss/catalog/cwdata/image029.html

 

Ja pallonivelakselissa, menee yks ohut latta kokonaan poikki.

En mie kyl sitä meinannu, että jousilattoihin porattais yhtään mitään. Ulos tulevan ruuvin paikan kun muuttaa vaan siinä säätöpalassa, niin johan on hässäkkä toisessa asennossa.

 

Muistaakseni tollasissa oli jousipakkaan tuleva lyhyt ruuvi 90 astetta tohon pihalle tulevaan ruuviin nähden. ja molemmissa kun on sama kierre, niin voi sen pitkän ruuvin laittaa sen lyhvän reikään. Tai jos se lyhvä sojottaa alaspäin, niinkun se vissiin tekeekin, voi porata kokonaan uuden reijän sille pitkälle ruuville silleen, että se on 180 astetta siintä lyhvästä ruuvista. Ja siihenhän kelpaa ihan normikierteetkin.

Link to comment

Ehkä ilmaisin itseni huonosti, mutta yritin sanoa että juuri sinun kuvaamallasi tavalla kääntö onnistuu. MUUTEN alkaa mennä noita jousia poikki, eikä välttämättä kestä pakka edes keskellä.

Link to comment

Aivan kuten Mika kirjoitti. Säätöpalojen "booriosassa" on 90 asteen jaolla toinen pidätinruuvi. Vaihtamalla pidätinruuvin paikalle akselin läpi tuleva lukitusruuvi voidaan säätöruuvi hitsata 90 astetta eri kulmaan. Jousipakkojen asennuksessa lukitusruuviruuvi irroitetaan jousien pujotuksen jälkeen, jousia kiepautetaan 90 astetta jotta pidätinruuvi tulee näkyviin, kiristetään pidätinruuvi kuusiokoloavaimella, kiepautetaan jouset takaisin oikeaan asentoon ja asennetaan lukitusruuvi takaisin.

Link to comment
Guest Raggare

tuli idea ku mietin pekan kirjotusta ja tota pallonivel säätöpalaa.

sitähän vois siihen kesipalaan porata tosiaan 90 asteen kulmas tuohon ruuviin toisen reijän ja kiertetyttää sen ja laittaa siihen joka kiristää lehdet sellasen ruuvin joka uppoo sinneputken sisään, eli tekee tollasen pallonivel tyyppisen säätöpalan tuosta olkatappi mallista.

mitäs tuumaatte

Link to comment

Kane koki valaistumisen, eikä menny montaakaan päivää! :o) Ite aattelin käyttää avis-tyylistä säätöä, joka ei syö niin paljoa maavaraa.

 

Ennen vanhaan (n. 10v sitn) noiki pallonivelsäätöpalat oli tuollasia kuin Hebsterin kuvassa oleva olkatappisen versio.

Link to comment
Guest Mika Raussi
tuli idea ku mietin pekan kirjotusta ja tota pallonivel säätöpalaa.

sitähän vois siihen kesipalaan porata tosiaan 90 asteen kulmas tuohon ruuviin toisen reijän ja kiertetyttää sen ja laittaa siihen joka kiristää lehdet sellasen ruuvin joka uppoo sinneputken sisään, eli tekee tollasen pallonivel tyyppisen säätöpalan tuosta olkatappi mallista.

mitäs tuumaatte

Tuliskohan siusta vielä insinööri joku päivä? :p

 

Avikset ois ainakin btw, täysin lailliset. Madallus toki on laitonta jos ei oo tehny ajovaloihin jotain kummia viritelmia.

Link to comment
Avikset ois ainakin btw, täysin lailliset. Madallus toki on laitonta jos ei oo tehny ajovaloihin jotain kummia viritelmia.

 

Eipäs yleistetä uudenkarheitten kuppeloiden murheita kaikkien kuplien murheiksi.

Link to comment
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...