Tuomo Lehmikangas Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 50-luvun vakiolokarit ja IRS perä. Mahtuisko: - Eagle 5-spoket 5,5" ET14 ja kumit 205/60R15 Jos ei, niin entä: - Empi 5-spoket 5,5" ET21 ja kumit 205/60R15 (EDIT: korjattu ET) Keulan osalta homma selvä. Pitäis vieläpä tontitttaa aikasta paljon. Tai paljonko pitäis olla pienemmät kumit että mahtuis tms. Tai, jos on jotain muita comboja mitkä tiedät että pelaa, niin lisää tähän. Kokoan joskus kaikki siististi yhteen listaan antamaan suuntaa jälkipolville. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Nonii... 5,5"=139,7mm + 16mm(vanteen reunat)=155,7. 155,7/2+23=100,85mm. Tämä on siis mitta rummun pinnasta vanteen sisäreunaan. Rummun pinnasta jousilattaan on IRS:issä noin 15-16cm joten se mahtuu sinne. Minulla on 6,5 leveät 16 tuumaiset joilla on offsetti 47mm (mitta rummun pinnasta vanteen sisäreunaan 145mm) ja ne mahtuu sekä jousilattojen ja orggis lokareiden väliin. Jää melkein 20mm jousilatoista.. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 26, 2006 Author Share Posted April 26, 2006 Hittolainen. Olipa hyvä vastaus, jotenkin sitä ei ole koskaan tajunnut alkaa ihan raakasti laskemaan mihin ne tulee. Sisäreunan minä ajattelinkin että mahtuis. Kyllähän tuosta laskee sen ulkoreunankin ja jospa sitä sitten onnistuis mittailemaan mihin kohti lokaria se kumin reuna alkaa tökkimään. Tosin, akselistot vielä kokoamatta jne, joten ei ihan vielä pääse mittomaan. Eli, edelleen jos joku osaa sanoa vihjettä niin ilomielin kuunnellaan. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 26, 2006 Share Posted April 26, 2006 Joo, mulla siis kyseisillä vanteilla on ulkoreunaan rummun pinnasta 5cm ja se näyttää tämmöiseltä: (Kumit on 205/55 16) ->Ai niin Vanteen kokonaisleveys on 19,5cm (6,5"=16,51cm...) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 Ja sullahan oli tuossa pitkät vetarit. IRS ja pitkä swing on visiiin saman mittaset? Tuotakun katsoo tuota sun kuvaa, niin näyttää että ei pysty paljoa perää laskemaan. Eli ei sais tuoda tuota enempää vannetta ulospäin kuin mitä sulla tuossa, mutta kun kaikilla näyttäis tulevan. Ja mielellään vähemään vielä kun sulla tuossa, eli isoa offsettiä tarvis. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 Onkelmia tekstinä. Laitetaan kuva. Pitäisköhän nuo vakiovanteelle laittamani arvot paikkansa. Tai huomaako joku muuta virhettä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Toi vanteen reunuksen leveys voi vaihdella.. Kannattais mitata orggisvanteen kokonaisleveys, arvaisin että niissä kaikissa on oikeesti lähempänä tuon 30mm. Se 16 mm on vain mitta jonka olin saanu joltain toiselta "Vannegurulta". Minun vanteiden mitat on mittaamalla todetut, ja ne tais levittää n. 20-25mm ulospäin vakiovanteisiin verrattuna.. (siis vakio 15" vanteisiin verrattuna) Quote Link to comment
-tipi- Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Hot Cars myy Eaglea 21mm offsetilla. Pitää tarkistaa omista, kun pääsen kotia. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted April 27, 2006 Author Share Posted April 27, 2006 Jep, HC myy jotain 5-spokea, eli tuossa mun taulukossa se on tuo Empi. Sillä et 21. Sitten, IRS ja pitkä swing vissiin tuovat molemmat sen 30 mm ulommas kuin lyhyt schwing? 205-5 rumpu lienee 10 mm kapeampi kuin 4-130? Ei muuta kuin olispa auto kasassa ja vannetta millä testailla.... Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 27, 2006 Share Posted April 27, 2006 Jep, HC myy jotain 5-spokea, eli tuossa mun taulukossa se on tuo Empi. Sillä et 21. Sitten, IRS ja pitkä swing vissiin tuovat molemmat sen 30 mm ulommas kuin lyhyt schwing? 205-5 rumpu lienee 10 mm kapeampi kuin 4-130? Ei muuta kuin olispa auto kasassa ja vannetta millä testailla.... Jep, Irssi ja pitkä vetari on yhtä leveä. Nuo mun vanteet tuli mitoitettua että kävis molempiin jolloin tuli mitattua että on samat. Muistan että kun noita vanteita suunnittelin halusin nimenomaan niille semmoisen ulkonäön että ne ei näyttäis liikaa levennetyiltä ulkoa (ämpäreiltä) jolloin päädyin kyseiseen offsettiin. Joten ainoa vaihtoehto oli joko muuttaa IRS:iksi tai vaihtaa vetarit pitkiin. Onneks mulla oli tuo Sakken entinen -74 joka sai luovuttaa osia.. ;) Quote Link to comment
-tipi- Posted May 17, 2006 Share Posted May 17, 2006 Hot Cars myy Eaglea 21mm offsetilla. Pitää tarkistaa omista, kun pääsen kotia. Omassa AE:n laatikkotarrassa on ET +13mm, AE:n sivuilla +14. Ei kai se nii tarkkaa ole. Vaihteleekohan ET kulloinkin vuorossa olevasta sorvarista... Tällä voi muuten kokeilla virtuaalisesti erikokosia vanteita: http://www.customspeedparts.de/content/ ... echner.php Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 17, 2006 Author Share Posted May 17, 2006 Tällä voi muuten kokeilla virtuaalisesti erikokosia vanteita: http://www.customspeedparts.de/content/ ... echner.php On tuo muuten älytöntä että aftermarket vanteet levittää lähes poikkeuksetta ulospäin niin paljon verrattuna alkuperäisiin. Ei voi ymmärtää... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Ei mahdu. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Ootko kokeillu vai laskenu mahtuuko? Kerro lisää. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 No joo. Eli sain myyjältä koesovitukselle yhden vanteen. Siinä ei ole ET merkintöjä, mutta se on oletettavasti esim HC:n myymä Empi kopio, 21 ET:llä. Vanne tulee sen verran ulos, että ei hyvältä vaikuta. Siinä on nyt 205/60 kumi, eli kapeammalla kumilla vois olla hitusen toivoa. Mutta tontiin sitä ei saisi ei mitenkään. Lokarin taivutuskohtia vois tietenkin muokkailla, mutta sekään tuskin yhdessä kapeamman kumin kanssa riittäis. Joten näin parhaaksi lähteä kämpille marketin kautta... Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Ok. Aika paha... :( Vähän sama ongelma mulla myös toisen projektin vanteiden haussa... :( Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Joo tätä se on. Vuosi meni että sai irssitettyä tuon ja sitten se taka-akselisto on noin 30 mm liian leveä... Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Mitäs jos takalokareita levittäisi sentin per puoli ja/ tai 185/65 takarenkaat? Tosin lokarien muokkaus vaatii hyviä peltisepän taitoja. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Mitäs jos takalokareita levittäisi sentin per puoli ja/ tai 185/65 takarenkaat?Tosin lokarien muokkaus vaatii hyviä peltisepän taitoja. Se on tosiaan että vaatis peltisepän taitoja, mutta lisäksi kun autoa ei maalata vaan jää patinalle, niin joutuis kikkailemaan aikasta hyvin että sais värin oikein. Kapeammat ja pienemmät kumit vois ehkä pelastaa, pitää vielä ehkä vähän katella. Se vaan että kun nyt 205, niin 165 kaventais ulkoreunasta 2 cm, mutta sekään ei välttäättä vielä riittäis? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Tuolta se näyttää takaapäin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Onks vanteissa varaa sorvata kiinnityspinnasta minkään vertaa pois? Edit: Irssittämisellekin on semmonan vaihtoehto, että nostaa askia ja samalla konetta parilla tuumalla. Virittä sinne tämmöset ja jonkun pakun nokkakappaleen, niin jää vaihteensiirtotankokin tunnelin sisään. Voihan sitä vastaavan tietty tehä kumeillakin. Mie ainakin tekisin niin. Quote Link to comment
Racing Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Tietämättä mitkä rummut tossa on niin 4-pulttiseen rumpuun pystyy tekeen 5 pulttisen jaon. Ollaan sellainen patentti joskus tehty saa paremmat 40mm jarrut taakse. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 Jos on uudelleen rei'itetyt nelipulttiset niin kannattais ehkä harkita -66 rummut? Ne tais olla hivenen kapeammat? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 19, 2006 Author Share Posted May 19, 2006 Rummut on normi 5-pultti, noin -63 mallia. 4-pulttirummut on leveämmät, paremmat jarrut juu sais, mutta taas tuo 10 mm ulospäin vannetta. Mika: Meinasitko siis että laittais swingin lyhyillä vetareilla ja nostais laatikkoa että sais renkaat suoraan? Camberi oli toki yksi syy irsille, mutta kai siitä jotain muutakin iloa vois olla. Vanteista vois olla tilaa sorvata vähän. Eli yhdistelemällä, sorvata vanteista, kapeampi kumi, lokarin reunaa läjään... Vois saada tarvittavan tuloksen aikaan. Ei heitetä vielä kirvestä kuikkaan. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 19, 2006 Share Posted May 19, 2006 En mie meinannukaan, että pitäs irssiä takas swingiin vaihtaa, mutta noin muuten tulevaisuutta ajatellen, niin toi vois olla kannattava temppu. Tietäs vaan tarkalleen mikä kakkostyypin nokkapala siihen loodaan pitää laittaa. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 Eli mitä kaikkea hyötyä olis jos nostais laatikkoa? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Voi swingillä madaltaa saman määrän perää ilman, että pyörät kallistuu ihan päin vittua. Siis saman määrän kun laatikkoa on nostettu. Irssissähän ei käänny ainakaan niin paljoa, mutta ideana on just camber kulmat pitää kohallaan. Quote Link to comment
Racing Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 Ei kyllä mielestäni mitään järkeä tässä tapauksessa tulee vain todella paljon patentteja ja "kaikki" menee ns. uusiksi kun mikään ei sovi suoraan enää sen jälkeen. Lisäksi Irs vetoakselit ei välttämättä enää riitä pituudeltaan yms. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 20, 2006 Share Posted May 20, 2006 No sanoinko mie muka ihan oikeesti jossain vaiheessa, että tosta kannattais käydä askia nostelemaan? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted May 20, 2006 Author Share Posted May 20, 2006 Joo, eipä tuosta kannata alkaa askia nostamaan. Pitää nyt katsoa että mahtuisko nuo vanteet jotenin, jos ei niin sitten peltivanteilla. Ei se oo paha niinkään. Quote Link to comment
Hebster52 Posted May 27, 2006 Share Posted May 27, 2006 Vielä tuohon jatkoksi vaan että nyt mittasin noi mitat rummun pinnasta jousilattaan ja se on 17,5cm sekä IRS:illä että pitkävetari Swingillä. Iso vitos vanteethan on suunniteltu lyhyille vetareille. Siitä syystä ne ilmeisesti ei meinaa sopia Irssin kanssa... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.