Jump to content
Jukki

Takajarrut jumittaa

Recommended Posts

Tänään hokasin että kulku alkaa olla tavallistakin verkkasempaa ja kärry pysyy mäessä ilman jarrun painamistakin sekä takavanteet ei oikein kättä kestä eli takajarrut jumittaa päälle. Eli vissiin pääsylinterivaiva, vai? Se nyt on jo tossa osina oottamassa kumisarjaa mutta tuli mieleen että voiko olla joku muukin vika jossain kohtaa vai onko ehdottomasti tosta pääsylinteristä kiinni toi jumittelu? Ja sitten esim. Hot Saarssin mukaan 66tosessa on ykspiiriset hidastuslaitteet mutta tossa on kyllä kakspiirinen eli voi olla sen korjaussarjan löytäminenkin hiukka salapoliisityötä vaativaa...Näin se elämä ja ajokauden alkupää heittelee!

Share this post


Link to post
Guest Raggare

seisonna jälkee ilmenny?

vois olla jarruletku takaa turvonnu umpee..

Share this post


Link to post

Juu kerro heti mistä kohtaa!!

Ne kuitenkin on molemmat puolet jumissa että näin...

Share this post


Link to post
Guest Raggare

jjjaa-a, voisko olla niin laatua et kummatki menny, empä tuota tiijä. siis ihan ne kumi pätkät siellä takaa :D

niissä ku hajoilee se sisäkerros ja tukkii sit virtauksen, paineella menee nesteet sylkälle asti mut takaspäin ei virtaa oikein ja jää laahaa. ja sit kuumenee ja ottaa vaan kovempaa kiinni ja koht o koko pyörä juntturas savuten, been there done that. ilmausruuvi auki ja helpottaa paine, mutta eipä se mitää korjaa, helpottaa esim hinausta hiukan

Share this post


Link to post

Otan heti nekin sitten kaupasta uudet niin ei tarvi arvailla. Putket on onneks aikas hyvät joten saattas lähtee letkut auki.

Share this post


Link to post

Kyllä mainittu ongelma on ihan todellinen juttu, eikä tuulesta temmattua, kuten ensimmäinen kysyjä tuntuu olettavan. Letku turpoaa sisältä umpeen tai sinne tuleen jonkinlainen palkeenkieli, joka estää paineen pääsyn pois tai vastaavasti paineen menon pyöräsylinteriin. Ei ollenkaan harvinainen vika vanhassa autossa, ei varsinaisesti liity letkun laatuun.

 

Kakspiirijärjestelmä kuuskutosessa kuulostaa myöhempien vuosikymmenten sekasikiöltä?

Share this post


Link to post

Juu kyllä toi letkun sisäinen hajoaminen on semmonen mistä oon ennenkin kuullu eli en sitä sinänsä ihmettelis vaikka oliskin menny, mutta että molemmilta puolilta yhtä aikaa nii se kuulostaa jo melkoselta yhteensattumalta. Mutta jos ne on viimeksikin vaihdettu yhtäaikaa niin voihan ne yhtäaikaa hajotakkin! Tuli vaan ensimmäisenä toi pääsylinteri mieleen ja uusin kyllä ne kumit sinnekkin ja sitten noi jarruletkut myös.

Share this post


Link to post

Painetta. Männät tuli hyvin ulos muttei menny sisäänpäin muutakun väkisin isoilla tongeilla.

Share this post


Link to post

Niin. Putkissa ei kai toivottavasti oo mitään sisäisiä "romahtamisia". Täytyy uusia noi letkut ja pääsylinterin kumit niin eiköhän se siitä. Kiitoksia kaikille vastauksista!!

Share this post


Link to post
Painetta. Männät tuli hyvin ulos muttei menny sisäänpäin muutakun väkisin isoilla tongeilla.

 

 

Mä vaihtaisin/hoonaisin työsylinterit tuossa tapauksessa

Share this post


Link to post
Guest

jep jep mullakin kerran ollu kuplas tollanen "takaiskujarruputki" eli paine meni sylinteriin mut ei lähteny pois.

Share this post


Link to post
Painetta. Männät tuli hyvin ulos muttei menny sisäänpäin muutakun väkisin isoilla tongeilla.

 

 

Mä vaihtaisin/hoonaisin työsylinterit tuossa tapauksessa

 

Juu pyöräsylinterit on aivan puhtaat ja nyt osat oottelee tossa asennusta...

Share this post


Link to post

Nyt on hidastimet taas kunnossa. Ainakin toinen jarruletku oli silminnähden särki. Siinä oli semmonen veikee pullistuma. Onpahan nyt sitten pääsylinterikin uusittu ja jarrunesteet vaihdettu taas uusiin.

 

Jokohan nyt pääsis ajokausi kunnolla vauhtiin??

Share this post


Link to post

Lisätäänpäs vanhaan ketjuun lisäkysymys. onkohan kengät liian leveät (40mm) vai mikä mättää? jää jumiin jarrukilpiin ja on sylkän hahlon toisessa reunassa. Polkimen painamisen jälkeen kengät ei pääse menemään lepoasentoon.

post-1456-13888359847955_thumb.jpg

post-1456-13888359848231_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Mä en ainakaan nää missään liikkuvassa kohdassa mitään rasvaa, kannattaa laittaa niin luistaa paremmin,ite oon siihen käyttänyt kuparitahnaa.

Share this post


Link to post

jep täytyypi laittaa. tarkempi tarkastelu auton kimpussa kenkä jumittaa kilven noin 2cm * 2cm ulokkeeseen. Laikkaa kengän kulmaan ja siivu pois? ylemmässä kuvassa kilvestä lähtenyt maalia pois kengän kulman kohdalta.

Share this post


Link to post

Mun mielestä tuo kohta josta on lähtenyt maalia, on se johon kengän kuuluukin nojata, siinä ei kuulu olla maalia vaan jotain liukastetta jotta kenkä luistaa. Ja mun mielestä noi jarrut on säädettu väärin, eli olet kiristänyt ne käsijarrun vaijerilla liikaa ja alapää on liian kaukana. Löysää ensin käsijarruvaijeri ihan löysälle, säädä alapäästä kengät lähelle (pyörittele rumpua kunnes muuttuu nahkeaksi ja vähä säätöä takas) tämän jälkeen kiristät käsijarru vaijerin.

Share this post


Link to post

käsijarruvaijerin säätö nollissa hyvä kun pysyy hahlossa, jarrujen säätö nollissa ja kihnuttaa rumpuun sen verran hyvä jos kaksin käsin pyörii. jouset ei jaksa vetää yläpäästä kenkiä et sylinterit menis sisään kunnolla.

vetarin päästä kun katsoo kenkää niin ulkoreuna huomattavasti alempana kuin sisempi reuna, yritän ottaa kuvan.

edit. kuvia yritetty ottaa. numero 1 reuna alempana kuin numero 2 nuolen osoittamassa suunnassa ja paljon kuvista ei oikein käy ilmi. Todennäköisesti tapahtunut jokin kasaus virhe, jos vaikka huomen tutkii paremmin ja rauhassa.

post-1456-13888359848903_thumb.jpg

post-1456-13888359849217_thumb.jpg

Share this post


Link to post

tänään käyty vertaamassa toisiin uusiin kenkiin ja niissä toisissa oli lyhyemmällä matkalla kenkäosuutta, joten vähän sipastu kengistä siivua pois. Ehkä vähän liian pitkältä matkalta puolet pois niin olis riittänyt.

post-1456-13888359849412_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Sanoisimpa jopa että turha kasata jos sylkky ei painu sisään jousivoimalla, selvitä sen syy ensin, eikös näissä noi kumiletkut tupanneet herkästi umpeutuun? Et saa kenkiä kunnolla säädettyä jos sylkky ei toimi niinkuin pitäisi.

 

Edit: yv

Share this post


Link to post

nyt toimii ja on jarrut säädetty kivuttomasti käsijarrua myöten, jotkut maanantai kappale kengät tms. toisessa kuplassa ei mitään ongelmaa ole ollut kyseisessä hommassa. Eikä tullut edes pahemmin puutikkuja päästä kynsien alle.

Share this post


Link to post

Tuommonen nööli löyty oikean takarenkaan jarrysylinteristä. Pakkautunut jouseen ja varmasti estänyt nesteen takaisin virtauksen. Joku rengas viime kesänä jäi laahaamaan aika rajusti, en muista mikä, mutta melko varmasti tuo juuri. Vissiin jarruletkusta irronnutta mujua? Pyörien männät/sylinterit putsasin ja ne ihan ok kunnossa. Letkuja rupesin irrottamaan niin eihän ne jarruputkista lähtenyt vaan myös jarruputket menee uusiksi. Pääsylinteriltä taakse menevä putki säilyi ehjänä, mutta mietin vaihtaisko myös sen. Kulkeeko se keskitunnelissa?

 

 

 

IMG_20200322_091055.thumb.jpg.c9ca5a279ff96201b0ee81f5b2294c39.jpg

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...