Jump to content

Swing vetoakselin holkit


Recommended Posts

Terve.

 

Piti tänään kevätkiimassa lähteä kuplaa katsastamaan ja tein tarkastuskierroksen autoon että tulee leima laakista paperiin, mutta kun heiluttelin takapyöriä niin kolinaa alkoi kuulua..

 

Auto nosturille ja tutkimaan. Klappia on molemmilla puolilla aika lailla saman verran, vetoakseli liikkuu sivuttaissuunnassa hieman, eli siis ylös, alas ja sivulle, ei tule ulospäin.

Silmällä ei oikein meinaa nähdä mutta äänen saa aikaiseksi kun heiluttelee ees taas. Välystä ei ole paljoa mutta sen verran että leimamies varmaan haluaa asiaan puuttua..

 

Mutterit kiristin kunnon kangella, (toisesta mutterista sain kierteetkin hajalle) mutta ei mitään vaikutusta välykseen. Suojaputket ei liiku joten ajattelin että välys taitaa johtua jostain ulkopään ongelmasta.

Huomasin laakerin iroitettuani että toisen vetarin sisempi holkki jää millin kaks laakeripesää syvemmälle, onkohan tällä jotain merkitystä välyksen ilmenemiseen? Toinen puoli taas aika lailla laakeripesän tasalla.

 

Vetääkö vetarin mutteri laakeripaketin kasaan ja kireälle laakeripesää vasten vai pitääkö alkaa shimmailemaan suojaputkia tai jotain muuta?

 

Huomasin vetoakselia heilutellessani että välys on yhteen suuntaan isompi, kun käännän akselia niin välys seuraa mukana..laakeri kulunut? Tämä testi tehty ilman laakerin "ulkokuppia".

 

Huomenna laakerikauppaan ja varmaan kannattaa vaihtaa myös jarrurummut kun nekin heiluu booreilla miten sattuu..

Mutta tässä kuva holkista, pitääkö holkkiasialle tehdä jotain vai kasaanko uusilla osilla vaan ja toivon parasta?

 

Toivottavasti tästä mun selostuksesta saa selvää..

 

 

 

 

post-976-0-40345600-1489611504_thumb.jpg

Link to comment

Ei siellä vikaa nyt taida olla, vaan ominaisuus.

Vetari on laakeroitu yhdellä kapealla laakerilla ulkopäästään. Kun vääntelet rengasta pääsee vaihdelaatikon päässä lohenpyrstö hieman elämään ja välys syntyy siitä.

Jos välystä runsaasti, ei shimmaaminen auta, vetarit, puolikuut tai huonolla tuurilla perä menee vaihtoon.

Mukana seuraaminen taas johtuu siitä, että vetari pääsee elämään vähän enemmän puolikuiden välissä "sivusuunnassa" kuin puolikuita vasten.

Edited by peruskallio
Link to comment
Guest Toheltaja

Joskus on nähny shimmejä sekä akselin/navan ja mutterin välissä. Joskus taasen isoja shimmejä laakerin ulkokehän ja akseliputken/laakerikannen välissä.

Link to comment

Joskus on nähny shimmejä sekä akselin/navan ja mutterin välissä. Joskus taasen isoja shimmejä laakerin ulkokehän ja akseliputken/laakerikannen välissä.

 

Tuli kokeiltua, huono idea. Shimmit repesivät, syntyi välystä ja rummut jauhautui booreiltaan rikki. 

 

Ehkä käytin väärää tavaraa :)

Link to comment

Pyörimissuunnassa kuuluu olla pieni välys(vaihteistosta johtuva). Akselissa voi olla pieni välys akselin suuntaisesti (sisään ulos), tämä johtuu yksirivisestä kuulalaakerista, jos laakeri on kulunut välys on isompi tällöin välystä löytyy myös jo ylös alas suuntaisesti -->laakeri vaihtoon. Mutteri ei saa kiristää laakeri laakeripesää vasten, kuulalaakeri ei kestä päittäistä jännitystä sekä mutteri vetää vetoakselia ulos vaihteistosta --> lohenpyrstö hankaa lukkorenkaita vasten, pahimmassa tapauksessa vetari tulee laatikosta ulos. Vetoakselissa kuuluu olla laakerin alla ohut rengas joka on sisäreunasta pyöristetty. Tämän kuuluu olla sen verran pitkä että se tulee laakeripesän ulkopinnan ulkopuolelle. Laakeri lukitaan paikoilleen laakeripesän kannella, näitä kansia on kahta eri kokoa, mittaat laakeripesän syvennyksen suojaputken puolelta, jarrukilven ja laakeripesän kannen syvennyksen ja tämän tulee olla sama kuin laakerin leveys ( muutoin laakeri pääsee liikkumaan sisään-ulos tai öljyt ei kestä sisällä).

 

post-1614-13888360050872.jpg

Edited by Anpu
Link to comment

No niin, mitattu on ja kaikki istuu tiukasti paikallaan, uusi laakeri sisässä ja kiristetty uudella mutskulla momenttiin.

 

Klappia löytyy ihan saman verran kuin vanhalla laakerilla :)

 

Kyllä, laakerin sisemmässä osassa on sen verran välystä että klappi tulee siitä, sisäosa heiluu uudessakin laakerissa pikkuisen kun sormella vääntelee ja kun kaikki on paikallaan niin välys kertaantuu kun vipuvartta tulee lisää (rengas paikallaan), silloin klappi on jo millejä ja alkaa rumpu kolisemaan.

 

Osasyynä on se että mulla on vetoakseleitten sisäpäät hieman väljät paikoilleen, voi olla että uusilla vetareilla ja puolikuilla klappi poistuu tai ainakin minimoituu.

 

Konttorille vaan niin katsotaan minkälainen leimamies on vastassa.

 

Kiitoksia osallistuneille.

 

 

post-976-0-23482300-1489738672.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...