mick Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Tulipa keksittyä sana, heh! Käärmeilee :D Mutta niin se tekee! Eli talla tiskiin 100km/h vauhdissa, niin tuntuu että olis liukkaalla tiellä ja perä lähti luistelemaan jonkin uran mukana. Sama jos tasasesta vauhdista päästää kaasun, mutta toiseen suuntaan... Katsastin auton pari päivää sitten, ja toivoin oikein perusteellista syyniä(harvinaista varmaan näin päin :) ), mutta mitään vikaa ei löytynyt. Renkaitten laakereiden pultit on kiinni, ja mitään väljää ei tunnu vaikka kunka repii renkaita. Mistäs tämän vian etsiminen kannattaa aloittaa?? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Etsisin tuota takajousituksen kumipuslista eli siis sieltä vääntösauvan päästä. Quote Link to comment
mick Posted May 13, 2006 Author Share Posted May 13, 2006 Millanen homma ne on vaihtaa? Samalla menee varmaan myös auton laskukin? :) Quote Link to comment
Racing Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Ihan helppo,kunhan et sotke takajousituksen asentoa. Sitten kun madallat sitä perää niin se auto hakee urissa ym. vielä enemmän. Onhan se toki paremman näkönen. Quote Link to comment
Kape77 Posted May 13, 2006 Share Posted May 13, 2006 Itsellä samat oireet on kahdesti ollut ja molemmilla kerroilla rumpu ollut löysässä. Ekallakerralla vikaa ei meinannu löytyä mistään, mutta viimeksi tajusin välittömästi mistä on kyse. Quote Link to comment
mick Posted May 14, 2006 Author Share Posted May 14, 2006 Itsellä samat oireet on kahdesti ollut ja molemmilla kerroilla rumpu ollut löysässä. Ekallakerralla vikaa ei meinannu löytyä mistään, mutta viimeksi tajusin välittömästi mistä on kyse. Kun tuo oli löysällä, niin tunsiko sen löysyyden renkaasta heiluttamalla? En nimittäin tunne mitään, eli tuntuisi olevan sopivalla kireydellä tuo... Siksi tuota ihmettelenkin... Tarkkailin autoa vierestä, kun katsastusmies ajoi jarruteloille. Ei näkynyt minkäänlaista ylimääräistä liikehdintää. Vai onko kyse niin pienestä liikkeestä, että sitä ei silmällä edes huomaa? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted May 14, 2006 Share Posted May 14, 2006 Kannattaa kokeilla vaan reilusti kiristää niitä muttereita. Kyl sen huomaa jos se helposti kääntyy. Jos ei siellä oo, niin sittenhän kannattaa seuraavaks kokeilla madaltaa samalla asentaen uudet kumit. Quote Link to comment
Kape77 Posted May 14, 2006 Share Posted May 14, 2006 tunsiko sen löysyyden renkaasta heiluttamalla? Ensin ei tuntunut, mutta kun löystyi ajossa hiukan lisää, niin alkoi heilua. Nyt viimekerralla sai apinanraivolla heiluttaa rengasta, että huomasi liikkeen, eli oma ehdotus on kans aluks kiristää mutut kunnolla. Huomaa tosiaan vääntäessä meneekö enää piukempaan. Onhan tolle joku oma momenttinsakin,mihinkuuluu vääntää, mutta itse enole koskaan momenttiavaimella kiristänyt. Tuntuvat ajoittain löystyvän, vaikka kuinka piukkaan laittaisi. Pitäisi varmaan laittaa uudet mutterit. Quote Link to comment
Racing Posted May 14, 2006 Share Posted May 14, 2006 Jos olet kokeillut käsijarru päällä heiluttaa niin välys ei välttämättä tunnu. Quote Link to comment
Kurre Posted May 15, 2006 Share Posted May 15, 2006 Onhan tolle joku oma momenttinsakin... ja muistaakseni se on vaatimaton 36 kg Quote Link to comment
mick Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Onhan tolle joku oma momenttinsakin... ja muistaakseni se on vaatimaton 36 kg Huh? 36 kiloa? Avaimessa oli hieman yli 20 kiloon saakka asteikkoa :o Quote Link to comment
mick Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Noniin. Kuskinpuolen mutteria yritin kiristää, laitoin momenttiavaimen 20 kilolle. Ei liikahtanutkaan. Väänsin aika kovasti vielä lisää, ei vaikutusta. Vänkärin puolelle, sokka irti. Mitä vitt??? Siis se mutteri liikku sormin! Oli hieman löystyny! Ja muistan kyllä laittaneeni sen aika kireälle. 36mm lenkkiavain, 100kg ukko päälle seisomaan. Sanokaapa paljonko tuli momenttiarvoksi? Avain taitaa olla 50 cm pitkä... Haittaako jos meni liian tiukalle? Takarenkaalla siis... Edessä sen kyllä huomaa heti, jos kiristää liikaa... Loppu se käärmeily! :) Loppu ylimääräiset äänet! :) Ajettavuus parani! :) Tulppa paloi :( jälleen... Quote Link to comment
Ketsa Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Kattoikko oliko jarrurummun boori saanut jo kipeetä? Quote Link to comment
mick Posted June 16, 2006 Author Share Posted June 16, 2006 Kattoikko oliko jarrurummun boori saanut jo kipeetä? öö, en? Rengas pyörii hyvin, ei klonksu, jarrut toimii hyvin... voiko sieltä olla menny jotain? Ilmenee miten? Ajaisin pitemmän testirundin, mutta 10km kohdalla tosiaan palo se tulppa, ja "nilkutin" sitten kotiin... Quote Link to comment
Ketsa Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 Mutteri löysällä ajettaessa pääsee rumpu klonksumaan ja se tekee kipeetä rummun boorille. Luultavasti ei kuitenkaa ole ehtinyt huonosti käymään, jos et mitään ole huomannut. Quote Link to comment
Guest Pesone Posted June 16, 2006 Share Posted June 16, 2006 36mm lenkkiavain, 100kg ukko päälle seisomaan. Sanokaapa paljonko tuli momenttiarvoksi? Avain taitaa olla 50 cm pitkä... Haittaako jos meni liian tiukalle? Takarenkaalla siis... Edessä sen kyllä huomaa heti, jos kiristää liikaa... Noin 400-500 Newtonia... riippuu missä kohtaa avainta seisoit. Kyllä tonkokoinen mutteri kestää sen kääntää, varsinkin kun ei ole mikään tiheä kierre. Auki saaminenhan onkin sitten taas jo toinen tarina ;) Quote Link to comment
Kape77 Posted June 17, 2006 Share Posted June 17, 2006 Hyvä että vika löytyi. Itseltä meni aikanaan rummun boori täysin sileeksi, kun en ajoissa tajunnu mistä kiikastaa =) Mutteritkin kerkes siinä kolistelussa menettän tasaisen kosketuspintansa rumpuun, eli meni pinta "pyöreäksi" Uudet rummut ja mutterit oli lopullinen ratkaisu omaan kärmestelyyn. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.