Guest Ozmopolite Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Kävinpäs eilen hieman kiireellä katsastamassa pari vuotta seisseen kuplani. Ei mennyt läpi. Kaksi asiaa, joiden korjaamisesta en aivan varma ole: 1. Jarruvalo. Ei syttynyt, olisikohan niin, että väljyyttä ei ollut jarrupolkimessa - sitä kun kiristin jonkin verran? Mikä muu voisi olla vikana? Pelkääjänpaikan takavaloon ei tullut sähköä katsastuksessa, vaikka siihen oli tullut vartti aiemmin. Laitoin kaverin appiukon komennosta takavalon paikalle hieman v-40:stä - suurikin virhe? 2. Startti. Toimii kyllä, mutta pyörii pienen alun jälkeen tyhjää. Vai onko se solenoidi, joka pyörii ja startti ei? Joka tapauksessa kun starttinappulaa painaa, niin ensin vähän yrittää vääntää ja sitten alkaa hyrrätä tyhjää. Mitä pitäisi tehdä? Vaihtaa solenoidi? Aiemminkin samanlaista oli, mutta vähemmän ja se riitti sitten moottorin käynnistymiseen. (oli muuten katsastusukko, joka sen hajotti katsastuksen jälkeen - ei siitä pompannut!!) Pien kiire olisi. Suuret kiitokset kaikesta avusta! O. Quote Link to comment
JM Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 1. Jarruvalon kytkin täynnä paskaa/tunnit täys. http://www.aircooled.fi/tuote/3101/jarruvalon-kytkin-2napainen-t12-1laatu 1b. Johto poikki? Maadotus kunnossa? WD-40 on OK. 2. Solenoidi ei pyöri. Pura ja putsaa startti. Quote Link to comment
peruskallio Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Onhan johdot kiinni jarruvalon anturissa? Sulake ehjä ja saa kontaktin? Anturi on jarrupääsylinterissä kiinni, toimii paineella, eli jos jarrut toimii pitäisi jarruvalojenkin syttyä. Startti, haiskahtaisi että solenoidille menee turhan vähän jännitettä, todeta voi vaikka irtonaisella akulla antamalla suoraan solenoidin herätteeseen sähkön. Jos toimii tällöin on vika starttinapissa (virtalukon pohjassa) tai jossain kontaktissa. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Kiitti! Avasin pelkääjänpuolen takavalon (poraamalla vain lähti) ja putsasin kiinnikkeet. Mittasin johdoista sähkön ja näytti ensin olevan (1,3-1,4 volttia) ja sitten häipyi lähes kokonaan. Jarrua painaessa jännite muuttui, kuten pitäisi. Kuskinpuolen valo toimii - ja polttimoissa ei ole vikaa. Nyt pitäisi löytää takavalojen sulakkeet ja ne liitännät siellä edessä... Nyt jo starttasi moottori kun kokeilin, mutta otan ja katson solenoidin... en taida ehättää purkaa koko käynnistysmoottoria kun jälkitarkastuksen aika lähenee. On vielä monta tuntia... :D Tiedän, että se moottorin puoleinen pusla on väljä, mutten sitä saanut millään irti kun sitä viitisen vuotta sitten yritin, notta se selittää startin jäyhyyden. Toisen puolen puslan silloin vaihdoin, joka auttoi jo paljon. Nyt on myös eturenkaan väljyys poistettu (yksi pomppauksen syy) ja kaasupedaali (toinen pomppauksen syy). Nyt siis 'vain' sähköhommat kuntoon... Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Päivitystä: Jarruvalot toimivat! Tosin pelkääjän puolen takavalo ei. Polttimo on kunnossa. Eijummarra! Ymmärtääkö joku? Putsailin liittimiä myös solenoidin ne. En ottanut käynnistysmoottoria vielä pois, kun olen yksin eikä ole kiva sitä ruuvia sieltä kaivaa. Taidan kuitenkin siis näin tehdä. Pitäisikö se solenoidi vaihtaa/putsata/mitä? Mitä takavalolle? Kiitokset kokemuksen syvästä tai rintaäänestä eli hyvistä neuvoista miehelle mäessä! Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Miten sille solenoidille annetaan suoraan sähkö? Piuhat akusta ja sitten sinne jonnekin isketään? Quote Link to comment
Meto Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 No saako polttimo maata ja virtaa, sillonhan se pitäs palaa Quote Link to comment
Paadre Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 (edited) Tyhmä kysymys mut kysyn kuitenkin, onhan se polttimo varmasti 6V? Jos voltit oikein ni millä testasit polttimon kunnon? Putsaa sulakkeita pitävät pinnat hyvin, myös sulakkeiden kärjet, jotta varmasti sähkö liikkuu. E: Aivopieru, sehän on samassa polttimossa jarrun kans. Voi se polttimo silti rikki olla vaikka langat näyttäs ehjältä. Edited May 20, 2017 by Paadre Quote Link to comment
peruskallio Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Solenoidin voi kokeilla kun antaa siihen ohuimpaan johtoon jännitteen, eli jos irtonainen akku, - kaapeli auton runkoon ja +siihen (yleensä abiko-liittimeen) jossain solenoidin takapäässä. Pitäisi alkaa starttaamaan. Quote Link to comment
Maasturi Posted May 20, 2017 Share Posted May 20, 2017 Yksi hyvä ohje on = hanki esim. kirjastosta tms. autonasentajan perusoppikirjoja, niistä löytyvät esim. autosähkölaitteiden toimintatavat ym. Eihän sitä nyt sähköjohtoja isketä aivan minne tahansa , siitähän voi tulla oikosulku ja lisätuhoja. Quote Link to comment
Guest Ozmopolite Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Leima tuli! Elikkäs kiitokset paljon neuvoista! Näköjään vanha kunnon maa ja sen puhdistus oli tarpeen - vaikka olin kyllä akun maajohdon putsannut, mutten tarpeeksi perinpohjaisesti kymmenisen päivää aikaisemmin. Sillä siis alkoi valot pelata. Startti ei vieläkään, enkä ehtinyt alkaa sitä värkkäilemään - laitan a-katsastuksen tyypille laskun perään, joka siis varsinaisessa katsastuksessa meni rikkomaan senkin pienen, miten startti oli toiminut. Nyt öljyt vaihtoon vielä. En uskalla edes kysyä, että miten tuollainen British Classic Motor Oil 20W-50 5l toimii... toivottavasti ei ole täysi susi. Hyvältä näyttää purkki ainakn. Onko kokemuksia? Eilen Oulusta Iisalmeen vanhoilla öljyillä, vähän hirvitti, mutta pelitti mahtavan hyvin. Tänään Helsinkiin. Sattuisiko joku kuplanero olemaan matkan varrella ja saamaan startin toimimaan parantajan kosketuksella? Nyt ei enää ahdista, ei ainakaan kovin paljoa! :D Quote Link to comment
boxer Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 Tän viimisen vehkeen kohdalla on itteäkin ahdistanut, tosin tämän jouduin kokoamaan kuin palapelin, osa sieltä osa täältä, edelliset olleet aikalailla ajokunnossa ostohetkellä, toisaalta T2b on tullut melko tutuksi... Palstalta on auna kysyessä saanut apuja ja näin oppinut paljon taas lisää. Eli hyvä saitti kun alkaa volkkari ahdistamaan ;) Quote Link to comment
KimmoH Posted May 21, 2017 Share Posted May 21, 2017 (edited) Nyt öljyt vaihtoon vielä. En uskalla edes kysyä, että miten tuollainen British Classic Motor Oil 20W-50 5l toimii... toivottavasti ei ole täysi susi. Hyvältä näyttää purkki ainakn. Onko kokemuksia? Toi on ihan passeli öljy näihin vehkeisiin. Toinen on Teboilin SIlver Classic 20W-50 sekin. Edited May 21, 2017 by KimmoH Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.