Jump to content

Moottoriguruille kysymys, muutkin saavat vastata :)


Recommended Posts

Otin koneen möhköstä, ja koneessa oli keinuvipuakseli paskana. Keinuvipu oli päässyt nakuttamaan venttiililautasen kololle. Laitoin toisen akselin (käytetyn) ja koneen pallon persuuksiin. Nyt käy, mutta nakuttaa. Ilmeisesti venttiilit/säätöruuvit eivät ole toisiinsa sopivia. Tilasin uudet ruuvit ja kysynkin teiltä arvon herrat:

 

Kuinka kauan pitää ajella etä kuluvat toisiinsa sopiviksi?

Link to comment
Otin koneen möhköstä, ja koneessa oli keinuvipuakseli paskana. Keinuvipu oli päässyt nakuttamaan venttiililautasen kololle. Laitoin toisen akselin (käytetyn) ja koneen pallon persuuksiin. Nyt käy, mutta nakuttaa. Ilmeisesti venttiilit/säätöruuvit eivät ole toisiinsa sopivia. Tilasin uudet ruuvit ja kysynkin teiltä arvon herrat:

 

Kuinka kauan pitää ajella etä kuluvat toisiinsa sopiviksi?

 

Siis miten keinuvipukseli voi olla niin paskana että nakuttaa jousilautasen paskaksi. Vai tarkoitatko että venttiilin varren pää on koloilla?

Kuva selventäisi.

 

Jos venttiilinvarsi on päästä kulunut niin Cash capsit eli suojahatut ja tai nivelsäätöruuvit voisi olla vaihtoehtona. Et saa vakioruuveilla ainakaan säädettyä muuten välystä normaalin rakomitan kanssa,siis jos varsi on kuopalla keskeltä.

Link to comment
Keinuvipuakselista oli pettänyt lukitus, ja keinu oli siirtynyt sivuun ja hakannut lautasen kuopalle. Venan pää on hieman rosoinen, tosin dremelillä sitä hieman hioin.

 

Niinpä tietenkin,olisihan pitänyt ajatella että sokka pettänyt. Kokeilisin laittaa itse nuo halvemman malliset nivelsäätöruuvit ja lash capsit ne ei paljoa maksa jos kerta varren päässä on vikaa. Onko moottorissa varmasti vakionokka ja jouset? Jos jäykät jouset ja vakiosäätöruuvit joissakin tapauksissa nakuttaa. välystä imuun 0.10 ja pakoon 0.15.

Link to comment
lash capsit

 

 

ja noi vaan tyrkätään venan päähän? Kansi on paikoillaan.

 

Sinnehän ne tyrkätään : D

Mutta keinuvivustopukin geometria pitää sitten tarkistaa,puolella nostolla venttiilinsäätöruuvi samassa linjassa venttiilinvarren kanssa.

Eli prikkaa keinuvivustopukin ja kannen väliin mahdollisesti noiden paksuuden verran.

Vakioruuveilla ei kovin hiljaista saa jäykillä jousilla,aina se jonkin verran nakuttaa.

 

Ja kattoa kannattaa että molemmat venat on 8mm,joskus on 9mm pakovenoja.

Link to comment
Keinuvipuakselista oli pettänyt lukitus, ja keinu oli siirtynyt sivuun ja hakannut lautasen kuopalle. Venan pää on hieman rosoinen, tosin dremelillä sitä hieman hioin.

 

Tästä olisi kivä nähdä edes kuva.

Siis keinuvipu on hakannut venttiililautasen kuopalle?

Link to comment

Mitka tyontotangot siella on? Vakio alumiiniset vai teraksiset?

 

Terastangoille valykseksi 0, kylmana. (tanko pyorii sormin pyorittamalla vapaasti mutta valysta ei tunnu) Se kasvaa koneen lammetessa yli 0.15mm:iin

 

Alumiinitangoille 0.15mm valys kylmana, se PIENENEE alle 0.10mm:iin kuumana.

 

Jos sulla on terastangot ja vakio venavalys, niin taatusti pitaa metelia.

 

Jan

Link to comment
  • 3 weeks later...

Dodii, vikoja oli seuraavasti. 3:sen pakoventtiili ei päässyt liikkumaan kunnolla, kolmosen puolelta puuttui unohduspelti, kolmosen männäntapin hela oli kiertynyt peittäen öljyaukot kiertokangessa. Samalla leikkaumia sylinterissä.

 

Niin ja laakerit aika loppu, paitsi nokan laakerit olivat kunnossa.

 

Lohko muuten mitoissaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...