Jump to content

Etuakseli / madallus kymysys.


Guest keimonen

Recommended Posts

Guest keimonen
Posted

Kuplan keulan madallusta suunnittelen tässä ja heräsi kysymyksiä joita en löytänyt ainakaan täältä mistään.

 

Malli 1300 -74

 

Eli ostaessani auton keulaa oli jo laskettu jonkin verran vaan ei tarpeeksi, en vain tiedä miten. Säädettävää akselia autossa tuskin on, mitä sitä olen tutkinut.

 

Miten toi keula ois voitu laskea? Ja pystyykö keulaa laskeen boorien paikkaa muuttamalla?

 

Ja mikä on se paras vaihtoehto ton keulan laskemiseen, ilmeisesti säätöpalat?

 

Ja linkkejäkin saa laittaa joista asia vois selvitä, jos ei jaksa ite kirjottaa.

Guest Mika Raussi
Posted

Mistä päättelit, että on madallettu?

Posted

Droppiolat, keskipalan kääntö, jousen katkaisu tai madaltava vakaaja (eikös näitäkin ollut joskus?).

 

t. Mika

Guest Raggare
Posted

pielavetinen patentti ja jousia vedetty välistä pois tai keskipala käännetty?

Guest keimonen
Posted
Mistä päättelit, että on madallettu?

 

Myyjä kovasti niin väitti. Kupla fanaatikko sano heti ku näki auton että "jaa tätä on laskettu". En oo mitään varmistusta saanu mistään, mutta kyllähän tuo keula aika kovalta tuntuu...

 

 

 

 

edit: typoja

Guest Mika Raussi
Posted

No ei siihen montaa konstia löydy. Jos ei oo säätöakselia tai säätöpaloja hitsattu, eikä droppiolkia, niin siinä vaiheessa on tehty jotain mitä ei pitäs tehä, eli nyvitty jousilattoja pois, katkottu niitä tai pantu liian lyhvät iskarit.

Posted

Jos keula tuntuu luonnottoman kovalta kannattaa mitata keulan korkeus, ottaa iskarit irti laskea auto pelkästään lattojen varaan ja katsoa miten alas keula tippuu. Sekä mitata iskareiden jouston ääripäät ja verrata niitä keulan joustoon. Voipi olla että iskarit pohjaavat jolloin joustoa ei ole kuin yhteen suuntaan ja keula on kova kuin kivi.

 

Myöskin iskarit voivat olla vääränmalliset, toisesta autosta jopa ;-) jolloin keula on kova... tai väärällä korkeudella...

 

Mikäli akseliputkista ei löydy mitään säätömekanismeja niin akseliputkien jousien kiinnistys kohtia on todennäköisti käännetty (Wheels:n ohjeiden mukaan), tätä et välttämättä huomaa kuin vertaamalla vakioakselia ja omaasi keskenään.

Guest keimonen
Posted
Jos keula tuntuu luonnottoman kovalta...

 

Ei se keula luonnottoman kova ole. :) Tai no mikä on luonnotonta..

 

Auto on 5-6 vuotta sitten "rakennettu" uudestaan ihan harrastajan toimesta, joten en usko että kaameita kepuleita löytyy. Silloin on mm. vaihettu etujarrut levyihin, uskoisin että koko etuakseli on vaihettu.

 

Paras on varmaan soittaa ja kysästä että millä konstilla se on madallutettu.

 

Pitää nyt alkaa hommaileen niitä säätöpaloja tai akselia kun tota ei muulla saa kenttään. On niin korkean näkönen ku otti puskurit poijes..

Posted

Ite laittaisin droppiolat... Olisi alkuun ehkä helpoin ratkaisu?

 

Sitten vasta alkaisin ihmettelemään säätöakseleita, yms. juttuja. Sääköakselin lisäksi kun tarvitset lyhyemmät iskarit, caster-palat ja kuulemma vielä ne paremmin liikkuvat palloniveletkin...

 

P.S. Vakiokorkeudella olevalla kuplalla huristelu on yllättävän muakavaa...

Posted

Laitapas kuvia autosta, akselista, pyörännavoista, jne ettei tarvii arvailla. Meitä pers'aukisia VW harrastaji on niin moneen junaan, ettei voi ikinä olla varma millaisia virityksiä madallukseen löytyy...

Guest keimonen
Posted

Jotenki tuntuu että oisko tota madallutettu ollenkaan... Kovin korkealta se tuntuu, mutta toi keulan jäykkyys vähän siihen viittais, että ois vähän puotettu, tiiä häntä sitte.

 

Toisaalta auton rakentaja kovasti niin väitti. Oisko siihen olat vaihettu. Akselin kiinnitys on kohtuu ruosteessa... Pitänee korjata seuraavaan katastukseen.

 

Renkaan ja loksun välissä semmonen 5 senttiä. Eli vissiin ihan normaali. Peräkin tuntuu korkealta kun renkaat on hieman kallellaan sisäänpäin.

 

 

edit: kuva linkki rikki

Guest Toheltaja
Posted

kuplaa madallettaessa ei se jäykisty tippaakaan. Autoasi ei ole madallettu millin milliäkään muun kuin jousten kuoleentumisen seurauksena :)

 

Näyttää sitimaasturilta...

  • 3 weeks later...
Guest ManuOtus
Posted
Mikäli akseliputkista ei löydy mitään säätömekanismeja niin akseliputkien jousien kiinnistys kohtia on todennäköisti käännetty (Wheels:n ohjeiden mukaan), tätä et välttämättä huomaa kuin vertaamalla vakioakselia ja omaasi keskenään.

 

Löytyskö keltään tietoa/ohjeita tuosta madalluksesta? etuakselin hajotuskuva löytyy mutta ei hoksannut miten tollanen tehdään...

Guest ManuOtus
Posted

eli tässäkin tapauksessa pitää leikata putki poikki..?

Posted

Jep, mutta ei maksa muuta kuin muutama kymmenen senttiä hitsauslankaa ja vähän kaasua. Sikäli että pystyy itse hitsaamaan, eikä se nyt mikään kallis homma ole hitsauttaa "tehtaallakaan" ammatti hitsaajalta...

Posted

Putkea ei ole pakko katkaista. Hehkuttaa pillillä keskeltä, ja lyö sopivin välinein keskipalan sivuun. Poraa uuden reijän, ja lyö keskipalan takaisin.

Guest Mika Raussi
Posted

Ei ne aviksetkaan niin tyyriitä ole. Ja sittenpähän on ihan täydellisen laillinen kunhan muutoskatsastaa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...