Guest keimonen Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Kuplan keulan madallusta suunnittelen tässä ja heräsi kysymyksiä joita en löytänyt ainakaan täältä mistään. Malli 1300 -74 Eli ostaessani auton keulaa oli jo laskettu jonkin verran vaan ei tarpeeksi, en vain tiedä miten. Säädettävää akselia autossa tuskin on, mitä sitä olen tutkinut. Miten toi keula ois voitu laskea? Ja pystyykö keulaa laskeen boorien paikkaa muuttamalla? Ja mikä on se paras vaihtoehto ton keulan laskemiseen, ilmeisesti säätöpalat? Ja linkkejäkin saa laittaa joista asia vois selvitä, jos ei jaksa ite kirjottaa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Mistä päättelit, että on madallettu? Quote Link to comment
mikan Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Droppiolat, keskipalan kääntö, jousen katkaisu tai madaltava vakaaja (eikös näitäkin ollut joskus?). t. Mika Quote Link to comment
Guest Raggare Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 pielavetinen patentti ja jousia vedetty välistä pois tai keskipala käännetty? Quote Link to comment
NO H2O Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Kuskattu urakalla sementtiä ja latat kuoleentuneet... ;-) Quote Link to comment
Guest keimonen Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Mistä päättelit, että on madallettu? Myyjä kovasti niin väitti. Kupla fanaatikko sano heti ku näki auton että "jaa tätä on laskettu". En oo mitään varmistusta saanu mistään, mutta kyllähän tuo keula aika kovalta tuntuu... edit: typoja Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 No ei siihen montaa konstia löydy. Jos ei oo säätöakselia tai säätöpaloja hitsattu, eikä droppiolkia, niin siinä vaiheessa on tehty jotain mitä ei pitäs tehä, eli nyvitty jousilattoja pois, katkottu niitä tai pantu liian lyhvät iskarit. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Jos keula tuntuu luonnottoman kovalta kannattaa mitata keulan korkeus, ottaa iskarit irti laskea auto pelkästään lattojen varaan ja katsoa miten alas keula tippuu. Sekä mitata iskareiden jouston ääripäät ja verrata niitä keulan joustoon. Voipi olla että iskarit pohjaavat jolloin joustoa ei ole kuin yhteen suuntaan ja keula on kova kuin kivi. Myöskin iskarit voivat olla vääränmalliset, toisesta autosta jopa ;-) jolloin keula on kova... tai väärällä korkeudella... Mikäli akseliputkista ei löydy mitään säätömekanismeja niin akseliputkien jousien kiinnistys kohtia on todennäköisti käännetty (Wheels:n ohjeiden mukaan), tätä et välttämättä huomaa kuin vertaamalla vakioakselia ja omaasi keskenään. Quote Link to comment
Guest keimonen Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Jos keula tuntuu luonnottoman kovalta... Ei se keula luonnottoman kova ole. :) Tai no mikä on luonnotonta.. Auto on 5-6 vuotta sitten "rakennettu" uudestaan ihan harrastajan toimesta, joten en usko että kaameita kepuleita löytyy. Silloin on mm. vaihettu etujarrut levyihin, uskoisin että koko etuakseli on vaihettu. Paras on varmaan soittaa ja kysästä että millä konstilla se on madallutettu. Pitää nyt alkaa hommaileen niitä säätöpaloja tai akselia kun tota ei muulla saa kenttään. On niin korkean näkönen ku otti puskurit poijes.. Quote Link to comment
NO H2O Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Ite laittaisin droppiolat... Olisi alkuun ehkä helpoin ratkaisu? Sitten vasta alkaisin ihmettelemään säätöakseleita, yms. juttuja. Sääköakselin lisäksi kun tarvitset lyhyemmät iskarit, caster-palat ja kuulemma vielä ne paremmin liikkuvat palloniveletkin... P.S. Vakiokorkeudella olevalla kuplalla huristelu on yllättävän muakavaa... Quote Link to comment
-tipi- Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Laitapas kuvia autosta, akselista, pyörännavoista, jne ettei tarvii arvailla. Meitä pers'aukisia VW harrastaji on niin moneen junaan, ettei voi ikinä olla varma millaisia virityksiä madallukseen löytyy... Quote Link to comment
Guest keimonen Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 Jotenki tuntuu että oisko tota madallutettu ollenkaan... Kovin korkealta se tuntuu, mutta toi keulan jäykkyys vähän siihen viittais, että ois vähän puotettu, tiiä häntä sitte. Toisaalta auton rakentaja kovasti niin väitti. Oisko siihen olat vaihettu. Akselin kiinnitys on kohtuu ruosteessa... Pitänee korjata seuraavaan katastukseen. Renkaan ja loksun välissä semmonen 5 senttiä. Eli vissiin ihan normaali. Peräkin tuntuu korkealta kun renkaat on hieman kallellaan sisäänpäin. edit: kuva linkki rikki Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted June 8, 2006 Share Posted June 8, 2006 kuplaa madallettaessa ei se jäykisty tippaakaan. Autoasi ei ole madallettu millin milliäkään muun kuin jousten kuoleentumisen seurauksena :) Näyttää sitimaasturilta... Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Mikäli akseliputkista ei löydy mitään säätömekanismeja niin akseliputkien jousien kiinnistys kohtia on todennäköisti käännetty (Wheels:n ohjeiden mukaan), tätä et välttämättä huomaa kuin vertaamalla vakioakselia ja omaasi keskenään. Löytyskö keltään tietoa/ohjeita tuosta madalluksesta? etuakselin hajotuskuva löytyy mutta ei hoksannut miten tollanen tehdään... Quote Link to comment
mikan Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Keskeltä pala irti, kääntö ja hitsaus takaisin. t. Mika Quote Link to comment
Hebster52 Posted June 29, 2006 Share Posted June 29, 2006 Wheels:in ohjeiden mukaan pala käännetään 11mm joka antaa n. 7cm madalluksen. Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 eli tässäkin tapauksessa pitää leikata putki poikki..? Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Jep, mutta ei maksa muuta kuin muutama kymmenen senttiä hitsauslankaa ja vähän kaasua. Sikäli että pystyy itse hitsaamaan, eikä se nyt mikään kallis homma ole hitsauttaa "tehtaallakaan" ammatti hitsaajalta... Quote Link to comment
-tipi- Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Putkea ei ole pakko katkaista. Hehkuttaa pillillä keskeltä, ja lyö sopivin välinein keskipalan sivuun. Poraa uuden reijän, ja lyö keskipalan takaisin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 1, 2006 Share Posted July 1, 2006 Ei ne aviksetkaan niin tyyriitä ole. Ja sittenpähän on ihan täydellisen laillinen kunhan muutoskatsastaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.