Jump to content

Mikä pötti?


Recommended Posts

Niin sitä hieman tutkailin että  ikäänkuin olisi jäähdytys kierto tuolla imuilman puolella, mutta liittyikö se tähän putsaripömpeliin..vai onko erillään? ottaakohan tuo öljyn kierron ihan siitä mistä tavan jäähdytin,,vai onko tuo koneisiin jossa ei olisi tavan öljyjäähdytintä...(jos sellaisia on olemassa) mielenkiintoinen ja outo varuste mulle...

Link to comment

Tämä öljynkiertosysteemi on alunperin Porschen keksintö, mutta oli yleinen myös esim. Firma Oettingerin Volkkarin virityssarjoissa (Okrasa). Lähtö lohkosta öljykellon alta, siitä suodatinpöntön kautta öljyjäähdytyskierukkaan ja edelleen takaisin lohkoon, yleensä virranjakajan onton kiinnityspinnapultin läpi. Tämä kierukkasysteemi on vain alkuperäisen öljyjäähdyttimen lisänä ja jäähdytystehosta voi olla montaa mieltä. Suodatin tuo kyllä lisää kaivattua öljytilavuutta, mikä varmasti auttoi lämpöongelmiin. Volkkarissa tätä systeemiä käytettiin -50-luvun alkupuoliskolta aina -60-luvun puoleen väliin. Omassa Okrasa-moottorissani, mikä on vuodelta 1965, on ollut tällainen systeemi.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...