Jump to content

Taas yksi vanha VW lisää rekisterissä!


Guest fastghia

Recommended Posts

Guest fastghia

Kyseessä on entisöimätön ja hitsaamaton Ruåtsista uitettu rättikatto vuodelta 1959, ajosuorite (ilmeisesti) ostettaessa 107tkm. Ajattelin, että dokumentoin tänne auton tuontiprosessin, koska siitä voi jollekulle olla hyötyä. Periaatteessahan kaikki on yksinkertaista, mutta aina mukaan mahtuu muutama mutka :)

 

Auton bongasin maaliskuun lopulla myyntipalstalta www.vwmarknaden.com, auto oli vieläpä Tukholmassa. Myyjä vain oli unohtanut lisätä ilmoitukseen yhteystiedot, joten heti alkuun tarvittiin hieman salapoliisityötä, että sai yhteystiedot myyjän selville. Saatuani selville emailosoitteen kyselemällä ko. palstalta apua kauppaa hierottiin ja kuvia läheteltiin. Tältä tuo auto kuvissa näytti:

 

frontsmall.jpg

 

Hinnasta päästiin yksimielisyyteen ja hakupäiväksi sovittiin lauantai 8.4. Varasin tuolle päivälle lennon ja lautan auton kanssa. Tuona päivännä istuin sitten Blue1:n koneessa joskus 10 maissa, kun lentoemo kertoi, ettei kone lähde, koska se on rikki... arvaa harmittiko... Onnistuin kuitenkin sopimaan haun seuraavaksi päiväksi ja siirtämään varaukset. Sunnuntaina oli Tukholmassa kaunis aurinkoinen päivä, ja silloin alkoi myös "katto auki"-ajokausi. Auto oli myös sovitun mukainen, tarinan mukaan ensimmäinen omistaja oli nainen, joka lähinnä käytti autoa kirkkokäynteihin sunnuntaisin. Toinenkin omistaja (myyjä) oli nainen ja oli ajanut autolla Uppsalasta opiskelupaikkakunnalta kotiin viikonloppuisin.

 

Ma 10.4. tulin sitten Katajanokalle lautalla ja ulkona satoi jalkarättejä. Tullin toimipistettä Katajanokalla en tuossa säässä onnistunut löytämään ennenkuin soitin Tullin neuvontanumeroon ja pyysin suunnistusapua ... toimipiste on Marina Congress Centerin itäpäädyssä, ja olin soittessani noin 30 metrin päässä sieltä:). Sieltä sain ne 3kk siirtolaput, joita en räntäsateessa kostuneisiin auton laseihin taikka peltiin tahtonut saada liimattua... takaikkunassa sisällä ollut tarra oli melkein pudonnut, kun pääsin kotiin alle 10 km päähän.

 

11.4. tein sitten autoveroilmoituksen Sörkassa autotullaukseen. Ajan rekisteröintikatsastukseen sain 19.4. ja auto katsastettiin ilman huomautuksia. Samalla voitiin todeta, ettei alustassa ollut yhtään korjauspaikkaa. Kärry oli jo edellisellä viikolla vieraillut Bilprovningin syynättävänä ja hyväksytty. Ruåtisn katsastuksen jäljiltä joutui autoon loihtimaan toimivat jarruvalot, että kehtasi viedä syyniin Suomessa. Kiitos Mikko että huomautit autosta puuttuvan jarruvalot :) Sain puhuttau autoon lyhyen 5-merkkisen tunnuksen (ei ollut vaikeaa), mutta mustina ne saa vain tilaamalla uudet sitten kun nuo valkopohjaiset EU-kilvet on kourassa.

 

Katsastuksessa todettiin myös, että 1) autossa oli ruåtsalainen uudentyyppinen EU-mallin rekisteröintitodistus 2) minulla ei ollut siitä 2-osaa eli ilmoitusosaa 3) ilma sitä 2-osaa ei autoa voi rekisteröidä. Eikun pyytämään myyjää toimittamaan minulle tuo puuttuva osa postitse. (Hän joitui tilaamaan uuden vägverketiltä.)

 

2.5. päivätty kirje kutsui auton sitten nähtäväksi autotullaukseen, missä auto kuvattiin 9.5. ja autoverokäsittely pääsi siis käyntiin.

 

Toukokuun kruisingissa auto oli sitten siirtolapuilla kuten kuvasta näkyy...

 

IMG_0332.jpg

 

Pikakelaus juhannuksen jälkeiselle viikolle, jolloin sain 22.6. päivätyn autoveropäätöksen. Auton verotusarvoksi oli MARVO:n verotusarvonnassa saatu tasan 200,00 euroa - mistä tuo summa repäistiin, jäänee jälkipolville ikuiseksi arvoitukseksi. Maksettavaa kertyi yhteensä 64,49 eur. (Ennakkotietona olin saanut maaliskuussa Tullin markkina-arvonmääritysporukalta (MARVO) arvion, että verotusarvoksi tulisi n. 270e ja veroksi n. 90e.) OK, siis odotettua vähemmän, jippii.

 

Maksoin veron saman tien ja koska tieto veron maksusta pankista tullin kautta AKE:lle kestää vähintään 3pv, menin hakemaan kilvet tänään 3.7. Kaiken kaikkiaan kuluja tuonnille tuli seuraavasti:

- lento + lautta n. 160 eur, kansipaikalla :(

- 3kk siirtolaput 15 eur

- rek.kats 147 eur

- rekisteröinti + kilvet 28 eur

 

Koko tuon ajan kun auto on ollut siirtolapuilla, on auto ollut rekisterissä myös Ruotsissa, koska sen poistamiseksi rekisteristä tarvitaan rekisteröintitodistus Suomesta. Hassua on, että auton poistaminen rekisteristä Ruotsissa pitää tehdä rekisteröintodistuksen muutososalla, jonka AKE vei minulta auton rekisteröinnissä tänne Suomeen! Kummankin maan viranomaiset haluavat yhtä ja samaa lomaketta... No, soitto vågverketin neuvontanumeroon +40 771 141516 auttaa ja asiasta selviän lähettämällä kopion suomalaisesta rek.todistuksesta + vapaamuotoisen seputuksen siitä, kuinka auto on nyt Härmässä jne.

 

Epilogina jäi vielä mustien kilpien tilaaminen (noiden hillittömän kokoisten ja rumien EU-kilpien tilalle) tuolle saamalleni 5-merkkiselle rek.tunnukselle. Tuon tilauksen teinkin samalta seisomalta auotn rekisteröinnin yhteydessä. No joo, yhdet turhat kilvet ja 27,50 euroa kankkulan kaivoon... mut pitkät mustat kilvet olis ollu tosi nuijat.

 

Alkuperäisellä 30-heppasella on nyt pöristelty 3 kk ilman ongelmia, ja myös lämmitys toimii hyvin... on ollut kevään aikana usein täysillä, kun on katto auki ajeltu :)

 

Ja tällaisena auton näen haaveissa, stroker-koneella höystettybnä tietty:

 

59rbt-bars.jpg

 

Toivottavasti tästä tarinasta oli myös hyötyä jollekin tietoa tarvitsevalle.

Link to comment
Guest fastghia
Mielenkiintoista että jotku konttorit antaa näitä 5-merkkisiä vaikka pitäs olla 6-merkkisiä? Innolla odotan sitä päivää kun splittiä rekisteröin että joku tuontiauto on saanu meikäläisen mustat kilvet...

 

Enpä usko että riski tuohon splitin numeron menoon on kovin suuri, nää numerot on tuota J-alkuista settiä, jota näköjään jaetaan koko ajan moniin uusiinkin autoihin, esim. kait Mazdoihin jne. Ei 1 tai 2 harrasteautoa tuota tilannetta paljoa muuta. Sitäpaitsi tässä tunnuksessa on 3 kirjainta ja 2 numeroa, kaikissa mulla olleissa vanhoissa rekisterikilvissä on ollut 2 kirjainta ja 2-3 numeroa.

 

Missä muuten on sanottu, että pitää olla 6-merkkisiä? AKE:n sivulla on sivulla http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Suo ... erikilvet/ seuraava teksti:

 

Auton rekisterikilpi

Auton rekisterikilvessä on kaksi tai kolme kirjainta ja enintään kolminumeroisen luvun käsittävä tunnus mustin merkein valkealla, heijastavalla pohjalla. Kirjainsarjan ja luvun välissä on viiva.

Link to comment

Kyllä vanhoja kilpiä on paljon tyyliin XXX-YY, aamullakin ajoi edessäni '67 Kupla tunnuksella HIO-67. Ja jos kattoo näitä http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/1415-vw-kokoontuminen-seinäjoella-joka-kk-1sunnuntai/ kaikki mustakilpiset on tuota tyyliä. Mutta tosiaan aika pieni todennäiköisyys että tunnus olisi käytössä... Itellä onneks Ovaaliin kolme vaihtoehtoa mistä valita.

 

 

BTW, hieno pirssi.

Link to comment

Lainaten osittain Hakalan Pasin tekstiä vuosien takaa:

 

Vuonna 1950 siirryttiin 1 kirjain + 3-5 numeroa (esim. A-1234) -mallisista rekisterikilvistä uuteen järjestelmään. Jatkossa kilvet olivat aikasempien vanerikilpien sijasta aina teräspeltisiä tai messinkisiä, lisämaksusta jopa kromattuja. Pohjavärinä toimi musta, jossa kirjaimet ja numerot valkoisella. Nyt kirjaimia oli vähintään kaksi, ja numeroita 1-3 (esim. AB-123). Kilpi oli aluksi taitettureunainen (ilman valkoista koristereunaa), ja kilven nurkat viistosti leikattuja.

 

Vuoden 1957 nurkilla kilven malli muuttui siten, että nyt reunalla kulki pyöreämuotoinen olake, lähes kuten tämän päivän rekisterikilvissä. Kilven olake oli edelleen musta, vasta vuoden 1960 aikana reunus maalattiin valkoiseksi. kirjain- ja numeroyhdistemien ollessa loppumaisillaan käytettiin (vuosina 1959-1962) muutamissa lääneissä kilven toisena kirjaimena sekä Ä, että Ö-kirjainta, kunnes kolme kirjainta + 1-2 numeroa (esim. ABC-12) tulivat käyttöön noin vuonna 1962.

 

Nykyisen 3 kirjainta + 3 numeroa -yhdistelmän sijaan 50-60-luvuilla jaetut ei-parilliset määrät merkkejä muodotivat tietysti hauskoja kirjainyhdistelmiä. Kantakorteista löytyneinä esimerkkeinä mainittakoon:

 

# AU-313 (1952 kleinbus, lähes kuin Aku Ankan auto)

 

# URZ-1 (1967 kupla, muinainen Urhon Ajojen voittaja-auto?)

 

# ANU-5 (no joo, tämä ei ollut Volkswagen)

Link to comment

Mullon tosin '65 Notsissa XA-448. Että poikkeuksia löytyy. '63 ja '64 vuosimallisia Kuplia on useita SS-### kilvin jne. Toisissa lääneissä varmaan tunnukset loppuivat myöhemmin kuin toisissa. Kilven eka kirjainhan oli läänikohtainen pitkään.

 

Pekka, mites toi rek.kats maksoi noin pirusti?

Link to comment

"kunnes kolme kirjainta + 1-2 numeroa (esim. ABC-12) tulivat käyttöön noin vuonna 1962. "

 

Tämä siis ei tarkoita sitä etteikö suomen takamailla olisi jaettu vielä myöhemminkin 2+3 kilpiä, uudenmaan läänissä ja pääkaupunkiseudulla 2+3-yhdistelmä loppui jostain syystä ensin. Ja vapautuneita tunnuksia jaettiin välistä täällä tämänkin jälkeen.

Link to comment
Guest fastghia
Mullon tosin '65 Notsissa XA-448. Että poikkeuksia löytyy. '63 ja '64 vuosimallisia Kuplia on useita SS-### kilvin jne. Toisissa lääneissä varmaan tunnukset loppuivat myöhemmin kuin toisissa. Kilven eka kirjainhan oli läänikohtainen pitkään.

 

Pekka, mites toi rek.kats maksoi noin pirusti?

 

Mun -71 notsin rekkari on II-37....

 

Joo kalliilta tuo minustakin tuntui, mutta tuon verran käyttämäni konttori veloitti tuotteesta "HA rek kats, laaja (max 3500kg)". Koko tapahtuma kesti vielä niin lyhyen aikaa, että saivat hyvän tuntipalkan. Olen muutoin saanut ko. asemalta niin hyvää palvelua, etten tuosta ruvennut kyselemään, ainakaan vielä... Mihinkäs hintaan tuo muualla onnistuu?

 

Kärry oli jo edellisellä viikolla vieraillut Bilprovningin syynättävänä ja hyväksytty. Ruåtisn katsastuksen jäljiltä joutui autoon loihtimaan toimivat jarruvalot, että kehtasi viedä syyniin Suomessa. Kiitos Mikko että huomautit autosta puuttuvan jarruvalot :)

 

Niin ja isot kiitokset Joksalle avusta Kadonneiden Jarruvalojen Metsästyksessä!

Link to comment
Guest kever et al

Hieno auto ja kiinnostava viesti!!!

 

Pikakelaus juhannuksen jälkeiselle viikolle, jolloin sain 22.6. päivätyn autoveropäätöksen. Auton verotusarvoksi oli MARVO:n verotusarvonnassa saatu tasan 200,00 euroa - mistä tuo summa repäistiin, jäänee jälkipolville ikuiseksi arvoitukseksi. Maksettavaa kertyi yhteensä 64,49 eur. (Ennakkotietona olin saanut maaliskuussa Tullin markkina-arvonmääritysporukalta (MARVO) arvion, että verotusarvoksi tulisi n. 270e ja veroksi n. 90e.) OK, siis odotettua vähemmän, jippii.

.

 

Miten tuollaisen ennakkotiedon saa? Jo ennen kuin auto on ostanut??

 

Itsellä on kokemusta yhden nykyauton tuonnista ja suunnittelen (vai haaveilen?) vanhemman ajokin hakua. Onko katsastus jotenkin erilainen?

Link to comment
Guest fastghia

Miten tuollaisen ennakkotiedon saa? Jo ennen kuin auto on ostanut??

 

Virallisesti ei kai mitenkään, mutta soitin ennen auton ostoa tullin autoverotusneuvontanumeroon, jossa vastannut henkilö ei käytännössä tiennyt 25v+ ikäisten verotuksesta mitään. Hän kuitenkin välitti soittopyynnön tuonne MARVO:on, mistä minulle soitettiin (en muista henkilön nimeä) ja annettiin tuollainen arvio. Kaveri sanoi, ettei näistä yleensä anneta mitään ennakkoarvioita, mutta että tämä "on niin selvä tapaus". Vertailuauto piti oleman halvin uusi New Beetle, jonka hinnasta lähdettiin laskemaan taaksepäin. Vaan eipä sitten mennytkään tuon mukaan, koska verotusarvoksi tulikin tasan 200, joka on selvästi vähemmän.

 

Onko katsastus jotenkin erilainen?

 

Katsastus on normaali rekisteröinitkatsastus.

Link to comment
  • 6 months later...
Guest sönteri

Mielenkiintoinen tarina. Itse olen pelännyt tuollaisen vanhan auton kohdalla, että joutuu Tullin mielivallan kohteeksi. Siis esim. että auton arvoksi katsotaan 10000 euroa ja verot sitten sen mukaan...

 

Tuo rekisteröintikatsastus on pirun kallis maahantuodulle autolle. Itse katsastus on normaalirekisteröintikatsastus, mutta se paperityö vie enemmän aikaa ja siitä kait johtuu kalliimpi hinta. Kyllähän siinä tietysti saattaa olla jotain muutakin katsottavaa enemmän, meinaan että täytyy määräykset. Ja tietysti pieni uitto-lisä.

Link to comment
Mielenkiintoinen tarina. Itse olen pelännyt tuollaisen vanhan auton kohdalla, että joutuu Tullin mielivallan kohteeksi. Siis esim. että auton arvoksi katsotaan 10000 euroa ja verot sitten sen mukaan...

 

Nykyään ei saa enää kerätä autoveroa auton keräilyarvosta, eli turha pelätä että 30-40vuotta vanhassa volsussa olisi vielä 10k€ arvoa jäljellä. Jos joutuu em. mielivallan kohteeksi, ei kun valitusta peliin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...