Masa Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Jos joku viittis vääntää rautalangasta ohjeet, niin näkis oonko ihan hakoteillä. Tällä hetkellä 2-napainen + kaapelin välissä. Quote
karvanoppa Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Kytketään akun ja virtalaitteiden väliin eli akulta kaapeli katkasijalle,siitä eteenpäin startille,sulakelaatikolle,virtalukolle....Katkasijan tehtävä on katkaista virta kaikilta sähkövimpaimilta. Quote
Masa Posted July 9, 2006 Author Posted July 9, 2006 koneen pitäisi sammua (laturi?). Pelkästään + kaapeli irroittamalla kone ei sammu, sulakerasiasta puolalle menevä johto vasta sammutti koneen. Mutta kun laitoin johdot katkaisijan kautta ei kupla starttaa. Mitähän hittoa tein väärin, rikoinko jotain? Kun kytkennät ohittaa takaisin vakioksi, ei siltikään starttaa. Naks... Quote
metake Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Oikea tapa (tai siis yksi niistä :) kytkeä se on siten, että pääkatkaisija laitetaan akulta lähtevän + -navan väliin. Laturin latausjohto vedetään suoraan akun + -napaan ja latauksen merkkivalon väliin lisätään diodi. Tällä kytkennällä auton kaikki muut laitteet jäävät sähköttä, paitsi laturin ja akun välinen yhteys. Ja auto myös sammuu kun vääntää pääkytkimestä sähköt pois. Quote
mick Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Hmm, jostain syystä olen aina suosinut miinuksen katkaisua... Johtunesko traktorikytkennöistä, ainaki Belaruksessa ja Willessä katkastaan miinus... Quote
Masa Posted July 9, 2006 Author Posted July 9, 2006 Laturin latausjohto vedetään suoraan akun + -napaan ja latauksen merkkivalon väliin lisätään diodi. Kumpikos on laturille menevä johto, paksu/ohut. Selviäähän se tieten katsomalla auton alle... Mikä virka on diodilla? Quote
metake Posted July 9, 2006 Posted July 9, 2006 Mikä virka on diodilla? Diodi estää virran kulkemisen laturilta sähköjärjestelmään päin, silloin kun päävirtakatkaisijasta katkaistaan sähköt ja kone käy. Tuo ko. merkkivalon johto kun olisi ainoa yhteys auton sähköihin päin, niin vois olla että ei mahtuis kaikki virta siitä läpi :) Eli diodi pitää kytkeä niin päin, että virta kulkee vain merkkivalolta laturia kohti. Quote
Per Jernström Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 Ongelmaan löytyy myös monipiirikytkimiä. Samassa kytkimessä on silloin sekä akun että sytytyksen piirit erikseen mutta laukee kaikki samalla. Muistaakseni ovat yleensä 3-piirisiä. Yksi "normaali" paljon virtaa kuljettava ja kaksi kevyempää joista toinen aukee ja toinen sulkee kun kytkimestä katkaistaan pääpiirin virta. Hintaa on valitettavasti usein parin yksipiirisen verran. Quote
metake Posted July 10, 2006 Posted July 10, 2006 Hintaa on valitettavasti usein parin yksipiirisen verran. Ja todellisuudessa se maksaa n. 4 kertaa yksipiirisen verran. Mutta ehkä kuitenkin on paras ja helpoin tapa tehdä, mutta onnistuu se yksipiiriselläkin... Quote
Masa Posted July 10, 2006 Author Posted July 10, 2006 tällä hetkellä kone sammuu ja latausvalo palaa =) Millä taikasanoilla diodin käyn ostamassa esim bebek? 12v? Quote
metake Posted July 11, 2006 Posted July 11, 2006 Bebekillä kun sanot että 12 volttia ja 1 amppeeri, niin osaavat varmasti katsoa oikean. Ja sitten voit bonuksena laittaa vaikka 10 watin merkkivalon lataukseen :) Quote
Hebster52 Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Hyvä aihe. Pitäs saada värkättyä jotain vastaavaa omiin harrasteautoihinkin. Joku myös suositteli käyttää jotain rele juttua jolloin virta sais sammutettua nappia painamalla tai vipua kääntämällä kojelaudasta. Eikä tarvis vetää noita paksuja johtoja pitkiä matkoja jos haluaa sen katkaisijan kätevästi kuskin penkin läheisyyteen. (Lähinnä vain siksi että olis kätevää sammuttaa virta kun jättää auton talliin) Quote
Guest micco Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Valaiskaa viisaammat miksi kaikki suosii plussan katkomista, kun vehkeissä, joita esim käytetään ammattihommissa, kuorma-autot, kaivinkoneet, traktorit, ym,ym. Aina vain on päävirtakatkaisija miinus puolella. Quote
Guest Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Meilla kilpureissa kaytetaan paavirtakytkinta missa on lisaksi pienet liittimet laturin piuhaa varten. Katkoo siis myos sita. Ja me kyl katkotaan plussaa myos. En ole ajatellut kumpaa kannattais katkoa. Quote
metake Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Jos todellakin haluaa katkaista kaikki sähköt, niin käytännössä ihan se ja sama kumman piuhan väliin sen katkaisijan laittaa, mulla on miinuksessa. Jos haluaa jättää esim. radioon sähköt päälle ettei asetukset katoa, niin silloin voi vetää akulta suoraan piuhan radiolle pääkatkaisijan ohi, ja tuolloin parempi laittaa pääkatkaisija plussan väliin, ettei radio ala toimimaan maajohtona. Quote
Ketsa Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Valaiskaa viisaammat miksi kaikki suosii plussan katkomista, kun vehkeissä, joita esim käytetään ammattihommissa, kuorma-autot, kaivinkoneet, traktorit, ym,ym. Aina vain on päävirtakatkaisija miinus puolella. Pikkukärjillä oleva "FIA-hyväksytty" päävirtakytkin on varma tapa saada bensa-auto myös sammumaan kun sytysvirta katkaistaan samalla noilla pikkukärjillä. Se että isot kärjet ovat akun plus kaapelissa johtunee siitä että miinusta ei kannata lähteä vetämään sinne mihin päävirtakytkin on fiksua sijoittaa ulko- ja sisäkäytön mahdollistamiseksi. Työkoneissa päävirtakytkimellä perinteisesti on ollut tärkeimpänä tehtävänä akkujen tyhjenemisen estäminen seisokin aikana. Tiukempien direktiivien myötä tosin työkoneissa on jouttu miettimään, jotta toimiiko katkaisija oikeasti vielä silloinkin kun startti on oikkarissa ja akut tyhjenevät vauhdilla... Quote
Guest micco Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Valaiskaa viisaammat miksi kaikki suosii plussan katkomista, kun vehkeissä, joita esim käytetään ammattihommissa, kuorma-autot, kaivinkoneet, traktorit, ym,ym. Aina vain on päävirtakatkaisija miinus puolella. Pikkukärjillä oleva "FIA-hyväksytty" päävirtakytkin on varma tapa saada bensa-auto myös sammumaan kun sytysvirta katkaistaan samalla noilla pikkukärjillä. Se että isot kärjet ovat akun plus kaapelissa johtunee siitä että miinusta ei kannata lähteä vetämään sinne mihin päävirtakytkin on fiksua sijoittaa ulko- ja sisäkäytön mahdollistamiseksi. Työkoneissa päävirtakytkimellä perinteisesti on ollut tärkeimpänä tehtävänä akkujen tyhjenemisen estäminen seisokin aikana. Tiukempien direktiivien myötä tosin työkoneissa on jouttu miettimään, jotta toimiiko katkaisija oikeasti vielä silloinkin kun startti on oikkarissa ja akut tyhjenevät vauhdilla... Ok ihan oikea pointti, Yleensä raskaankaluston pv kytkin nimenomaan sijoitettu hyvin lähelle akkuja ja mahdollista nimenomaan reilun tilan takia. Mutta mikä se pointti tässä tapauksessa oli, mitä tällä estetään tai mitä sillä haetaan, toisaalta en koita kinata sähköasioista, kun niistä ymmärrä sen verran että saan sähköt tehtyä, mutta hienoudet jää tekemättä, joten koitan tässä sivistää itseäni samalla. "FIA-hyväksytty" tarkoittaa mitä? Onko noissa kisa säännöissä joku pointti, että kolaritilanteessa on auttajan saatava virrat poikki ja vehkeet sammuksiin vai? Jos omaan käyttöön vain haluaa, kuplan akkuhan on varsin ideaalisti sijoitettu, jotta voi nimenomaan kytkeä esim miinuksenkin puolelle, edellyttäen että riittää se että kytkintä voi käyttää ainoastaan sisältä. Ei pitkiä narun vetoja. Quote
Ketsa Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Kilpureissa on kaikkien sähkölaitteiden mentävä jännitteettömiksi ja moottorin sammuttava päävirtakytkimestä ja kytkin on oltava käytettävissä sisältä ja ulkoa. Käytännössä laturi pitäisi moottorin käynnissä vaikka plussa kaapeli akulle laitetaan poikki ja siksi sytytysvirralle omat kärjet. "FIA hyväksytty" tuli siitä, että rallikaupoissa noita myydään aina sillä nimellä. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.