Jump to content

Kysymys öljyvalon välähtelystä?


Guest misku

Recommended Posts

Guest misku
Posted

Elikkäs eilen ajoin motaria stadiin noin 15km, auto on siis vakio 1300 kuuppeli ja sit ku oltiin motarin pääs valoissa ni öljyvalo sytty? Mahtaako kone olla hieman väljä vai mikä on? Öljyt on uudet ja 10w40 ei synttettiset,,,mikäs nyt neuvoksi, on nää kupla asiat aivan uutta ja ihmeellistä ; ) Mutta pikku hiljaa täs opitaan,,, Ja nyt aamulla sillon tällön ihan pikkasen vilahteli valo tyhjäkäynnillä, joku sano tääl duunis et vaihda paksummat öljyt mutta mitkä vaihtaisin? Auto on vaan kesä ajossa.

Guest misku
Posted

Juu oli öljyn merkkivalo, oikealla puolella alhaalla vasen ala on lataus ja vihreä on mulla takalasin läppärin valo. Toi 20w50 on kuulemma liian litkua kesä ajoihin, suositus oli yhdeltä vahemmalta asentajalta et suoraan 30 DELVAKKIA ni sillä pääsee kesän makoisasti. No kokeilen nyt ainaskin tota 30 ja katson kuinka käy.... taitaa mennä motti remonttiin talvella ja taitaa tulla pientä hieno säätöä samalla,, ;) se siitä vakiosta.

Posted
Toi 20w50 on kuulemma liian litkua kesä ajoihin, suositus oli yhdeltä vahemmalta asentajalta et suoraan 30 DELVAKKIA ni sillä pääsee kesän makoisasti.

 

Nyt en kyllä ihan käsitä. Maallikon käsitys öljyn viskositeetin merkityksestä on se, että yläviskositeetin ollessa korkeampi öljy säilyy paksumpana ja voitelevampana myös korkeammissa lämpötiloissa. Alaviskositeetti määrittää öljyn juoksevuutta kylmänä, mut kuplan koneessa pysyy mikä tahansa öljy kylmänä, jos ei pysy niin on jotain vikaa joka ei öljyllä korjaannu. Eli 20W-50 on nimenomaan kesällä koneen käydessä lämpöisenä ratkaisevasti paksumpi kuin suora 30W, tietysti hieman merkistä ja laadusta riippuen. Halvin on kuplaan parasta, sanoo joku kohta mutta tuohon Wanhan Asentajan litkuväitteeseen haluisin kuulla perustelut, jos kyse on nimenomaan siitä et olis liian ohutta.

 

Itellä ei tahtonut pysyä 15W40 sisällä, sitä ennen 10W-30 ei ollenkaan, johtuu jonkinlaisesta (stefan) asennusvirheestä. 20W-50 Nesteen Specialilla vuoto lähes loppui, joku järki siis viskositeetissa varmaankin on.

Posted

Tuota, tuota...

 

Enpä kyllä kehota laittaan 30W diesel öljyä, syystä että, kylmänä ihan jumalattoman paksua ja lämpimänä menee ihan liruksi, tuolla öljyllä menet kyllä ojasta allikkoon. Usko pois, itselläni on tuosta öljystä runsaasti kokemusta, ei kuplan koneessa mutta muuten.

 

Koeta löytää jostain Valvolinen HD:tä (http://www.valvolineeurope.com/fi/index.asp?pageid=686bea4755ad4de3ace089ef4d79511f), ja siitä tuo 20W-50. Se on vieläpä mineraalipohjainen, niinkuin kuplan koneeseen kuuluukin.

Guest misku
Posted

No niin faktaa suoraan volkkarin käyttöohjekirjasta!!

 

Tropiikissa: kuumimpana kautena / SAE 40

Viileämpänä aikana / SAE 30 ; )

 

Lauhkean ilmaston maissa / kesällä / SAE 30

Talvella noin-15c pakkaseen asti / SAE20W20

Noin-25c pakkaseen asti / SAE 10W

 

>< No taitaa olla oikeesti melkein sama mitä öljyä koneeseen laitan, jos vertaan aikaa jolloin auto oli uusi VM-74 niin öljyt oli pikkasen eri luokaan kuin nyt eikö niin? Ja pitää muistaa et auto on vain ja ainoastaan kesä ajossa ei tuu paljoa kilometrejä, asia vois olla eri jos sillä ajais koko vuoden,,,Mutta tähänkin vois joku OIKEESTI tietävä antaa kommentin,,, näitä esson baarin neuvojia kyl riittää joka lähtöön,,, jonkin verran seurannut overdrive palstaa MM ja sielläkin on aika kirjavaa kommentin antajaa ja TIETÄJÄÄ, en kuitenkaan vähättele kenekään neuvoja! On niin monta mielipidettä kuin on antajaakin.

Guest Raggare
Posted

kerroppa käyttökokemukset ruoholeikkuriöljystä vs esim valvoline vr1 20w50 :P

Posted
No niin faktaa suoraan volkkarin käyttöohjekirjasta!!

 

Tropiikissa: kuumimpana kautena / SAE 40

Viileämpänä aikana / SAE 30 ; )

 

Lauhkean ilmaston maissa / kesällä / SAE 30

Talvella noin-15c pakkaseen asti / SAE20W20

Noin-25c pakkaseen asti / SAE 10W

 

>< No taitaa olla oikeesti melkein sama mitä öljyä koneeseen laitan, jos vertaan aikaa jolloin auto oli uusi VM-74 niin öljyt oli pikkasen eri luokaan kuin nyt eikö niin? Ja pitää muistaa et auto on vain ja ainoastaan kesä ajossa ei tuu paljoa kilometrejä, asia vois olla eri jos sillä ajais koko vuoden,,,Mutta tähänkin vois joku OIKEESTI tietävä antaa kommentin,,, näitä esson baarin neuvojia kyl riittää joka lähtöön,,, jonkin verran seurannut overdrive palstaa MM ja sielläkin on aika kirjavaa kommentin antajaa ja TIETÄJÄÄ, en kuitenkaan vähättele kenekään neuvoja! On niin monta mielipidettä kuin on antajaakin.

 

Eli tää etenee nyt sit varmaan niin että misku laittaa mottiinsa 30W dieselkuraa Wanhan ja Wakaan asentajan ohjeen mukaan ja me muut tyhmät pidetään turpamme kiinni ja painutaan takaisin Veijon Essolle. Öljyvalo tuskin lakkaa vilkkumasta sikäli kun on öljyn paksuudesta kiinni mut tuskin ao. harrastaja siitä enää täällä paljoa huutelee kun on kerran ohjekirjassakin neuvot viimesen päälle. Kannattaa varmaan soitella vaikka Nesteen palvelupuhelimeen tai vaikka sheikki Ali Hassanille niin ehkä sit kelpaa kun ne selittää samat asiat viskositeetista. Metake sen aika hyvin tiivisti miten sen kolmikymppisen kanssa käy mut saahan sen ite koettaa jos ei usko.

 

Vois tietysti olla syytä katsoa myös sen koneen öljypumpun toiminta + imuputki ja vaikka paineventtiilien kondis. Kummasti vaikuttaa paineisiin kun pumpun ratas rallattaa tyhjää akselilla tai venttiili jumittaa. Mut ensin tietty kannattaa laittaa se autorisoitujen tahojen suosittama öljy. Koska se on parasta.

Guest misku
Posted

No kerroppas miksi ohjekirjassa neuvotaan käyttämään moista 30w öljyä? Ei näistä kirjotuksista kannata kenenkään hernettä sieraimiin vetää, on vaan oikeesti tullut todella monelta taholta niin monia ohjeita ton öljyn suhteen ettei sitä tiedä mikä on hyvää ja mikä ei,tuntuu et kaikilla duuni kavereilla on ollut joskus moinen kapistus,,, joo mä soitin tonne Shellin palvelu infoon mut heppu oli aika rankasti varattu mut huomenna pommitan taas paremmalla onnella. Tai sit toi kone vaan on "hiipumassa" pikku hiljaa ei noikaan ole ikiliikkujia,,,,no just ostin kyl varaosa avo kuuppelin josta saa vaihto mosan kun nykyinen lopahtaa,,, siitä tulis sitten myyntiin paperit , alusta ja koppa kun on kone irti jos sellaista joku tarvitsee, itse tehty joskus kauan sitten ja on turvakaarella vm73-74? ei muistanut myyjä!

Guest Mika Raussi
Posted

Ei oo vielä -74 ollu oikeen olemassa moniasteöljyjä. Kolmekymppinen on siihen aikaan ollu sopivinta mitä saa. Eli vähän liian jäykkää kylmässä ja liian lirua kuumassa. Suosittelisin loppunajettuun vakiokoneeseen halpaa Shell 100x 20W-50 mineraaliöljyä. Sitä raaski mättää lisää vaikka sitä katoaiskin.

 

Mutta mitäs sitä asiasta tietäviä uskomaan. Esson baarissa kun varmaan löytyy vaikka kuinka monta, joilla on kokemusta volkkareista ja edes jonkinlainen koulutus öljyistä.

Posted

80-luvulla, melkei 20 vuotta sitten käytin kuplassani tuota 30 Delvakkia koska se oli sen aikainen suositus. Nyt on ajat muuttuneet ja meidän perheen kaikissa ilmavolkkareissa on Valvoline 20W50.

Kukin käyttäköön mitä öljyjä haluaa, mutta näin meillä.

Posted

En mä herneitä helposti nokkaan vedäkään, mut tuo öljyn paksuusasia vaan on mielestäni palikkatasolla melkoisen yksinkertainen juttu eikä sen kiteyttämiseen kummoista gurua vaadita. Ja öljyistä löytyy täältäkin foorumilta kymmenen aikaisempaa keskustelua kun hakunappulalla hakee. Kuten Mika totesi, on aika mennyt muutamissa kohdissa kuplan 30 vuotta vanhan manuskan ja ehkä myös 30 vuotta sitten kuplia rassanneiden monttöörien totuuksien ohi ja siks kannattaa omaakin järkee käyttää. Samalla voi todeta että suurin osa VW-inssien keksinnöistä on kuitenkin edelleen sellaisenaan varsin toimivia, eikä niitä kannata mennä muuttelemaan.

 

Totta on se että jokaisella on sitten se oma paras öljynsä kun merkeistä puhutaan mut kaikissa astelukujen logiikka on likipitäen sama. Tosin joku kalliimpi öljy voi pysyä korkeassa lämmössä parempana kuin "vastaava" halpa öljy mut se on sit jo vaikeempi harrastajan suoraan millään osoittaa. Jos tuho iskee niin vika on usein muualla kuin väärässä öljyssä.

 

Vanhassa kuplan koneessa lähes mikä tahansa öljy voitelee riittävästi normaalissa ajossa jos kone on muuten kunnossa. Jos motti on kovin väljä ja väsynyt/vehjettä poljetaan kuin tulpatonta mopoa niin sit voi ruveta paineet ja öljy katoamaan ja kannattaa alkaa miettiä, mikä öljy siellä pysyy ajossa riittävän paksuna. Sekin on kuitenkin vaan vähän tekohengitystä, kuntoonhan se mosa kannattaa laittaa kun ei perusremppa ees maltaita maksa.

 

Kuplaan ei suositella synteettisiä muun muassa siksi, että niissä on yleensä peseviä ainesosia, jotka irrottaa koneesta karstat ja muut moskat liikkeelle. Se voi olla ongelma lähinnä silloin, jos vanhaan koneeseen vaihdetaan mineraalien käytön jälkeen synteettiset ja öljy pesee koneen puhtaaksi mutta samalla väljäksi. Samalla voi irronneita murenia kulkeutua öljynkiertoon haitallisin seurauksin. Olisko ollut niinkin että vanhemmissa kuplan koneissa oli myös alkuperäisenä materiaaleja, jotka ei välttämättä tykkää synteettisien lisäaineistuksesta. Rempatussa koneessa voi synteettisiä käyttää, kun mitään kökköä ei ole ja ainakaan nykyiset palikat ei synteettisissäkään sula. Uudesta tehdyssä viripadassa varmaan parempikin vaihtoehto jos ajo on kovaa.

Posted

synteettisestä hyviä kokemuksia...jos kone vaan muuten on kunnossa...esim. täysin tehty ja viilattu katukone sai kovaa kenkää 35tkm...ja avattaessa oli kuin uusi sisältä, eikä vuotanut öljyä...

 

toimii niin kesällä kuin kovalla pakkasella...vaikka ei saisikaan kuplan koneeseen laittaa...

 

no nykyään käytän KENDALL GT-1 HIGH PERFORMANCE 20 w-50

 

tähän astisesta voin sanoa että pysyy sisällä ja paineet ovat riittävät...

 

no joo menee ohi mutta tälläsiä kokemuksia mulla....

Guest Tuoppi
Posted

oma kokemus ja nyt ei sitten välttämättä paras :)

 

eli omassa koneessa 1650 lievä viri on sisällä 100x 20w-50 ja käyttäytynyt seuraavasti:

 

kylmänä tyhjäkäynnillä ö-paineet n. 2 ja kierroksilla n. 4

kuumana tyhjäkäynillä karvan yli 0.5 ja kierroksilla about 2

 

muita öljyjä en oo kokeillu täs koneessa, mut tarkotus on pari vertailua ottaa.

 

-Tuoppi-

Posted

Mulla 20w-50 Racing kuumana 90-100 asteisella öljyllä tyhjäkäynnillä 1.5bar ja kierroksilla 4bar

 

Mun mielestä Tuopin koneen paineet on huonot. Pitäis kyllä enemmän olla kuumana jos kierroksillakaan ei nouse enempää. Mulla on mitattu VDO:n mittarilla ja on samaa näyttänyt myös korjamokäytössä oleva mekaaninen testeri.

Guest Tuoppi
Posted

voiko asiaan vaikuttaa noin paljon öljy ja mikä merkitys on kun käytössä on 26mm rattaat, ulostulo ja sisäänmeno ulkoiseenkiertoon on pumpun kannesta?

Posted

Mulla on 30mm rattaat,full flow ja kansi paineventtiilillä,sama tulos toki ilman paineventtiiliäkin. Jotenkin vaan tuntuu olemattomilta nuo paineet kuumana jos ei yli 2bar nosta kerta kierroksillakaan muistaakseni tehdas antoi tuo ns.kulumisrajaksi jos vähän ajettu kone vielä kyseessä ihme jos ei ole enempää.

Posted
voiko asiaan vaikuttaa noin paljon öljy ja mikä merkitys on kun käytössä on 26mm rattaat, ulostulo ja sisäänmeno ulkoiseenkiertoon on pumpun kannesta?

 

Mulla on öljynä jo aiemmin mainittu Nesteen 20W-50 Special, suodatinpumppu 30mm rattailla ja muutaman tonnin ajettu kone. Paineet on aika tarkkaan samat kuin Kyöstillä.

 

Vaikeaa uskoa että noin suuri ero johtuis vaan öljyn merkistä kun mullakin on kuitenkin varsin edullista tavaraa sisällä eikä suinkaan mitään racingkamaa. Tietysti isompi pumppu nostaa enemmän painetta, selvähän se mut riittääkö rattaiden kokoero ja kierto selittämään paine-eron, ulkoisen kierronhan ei pitäis kovin vaikuttaa jos ei oo selkeitä ahistuspaikkoja.

 

EDIT: Luin huonosti ja vastasin ensin ihan väärään asiaan...

Posted

paljonko on hyvät paineet padassa? mittari pomppaa sinne 9 bar ku kierrokset 4000 liekkö anturi joka sanoo stopin on vaan 5bar anturi.... pitäsikö olla 10bar . eli loppuuko anturin teho vastustaa?

Posted

Mun käsitys on sellainen, että mittarin (VDO) ja anturin pitää olla samaa paria. Eli jos sulla on nyt 10 bar anturille tarkoitetussa mittarissa 5 bar anturi, niin lukemat menee puolella pieleen, eli tuo 9 bar on oikeesti 4,5 bar. Viisaammat korjatkoon jos ovat eri mieltä.

Posted

Jos sulla on 10 bar mittari, niin käytät 10 bar anturia ja samalla tavalla 5 bar mittarin kanssa 5 bar anturi. Miksi sitä 5 bar anturia edes tehtäis, jos se 10 bar sopis molempiin?

post-948-13888358478254_thumb.jpg

Posted

rock maanantaina mittari ostoksille...

edit enpä taida lähteä-öljyjen lämmettyä paineet putoaa tyhjäkäynnillä 2-2,5 ja kierrosten noustessa nousee ihan normaalisti. eli homma taitaa olla selvä se toimii niin kuin pitää.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...