Jump to content

Pallokeulan kattoluukun ongelmat


Recommended Posts

Posted

Omistan pallokeulan vm.-77 jossa tehdastekoinen ison kokoinen kattoluukku joka jää hieman alas takaosastaan eli siinä on nyt pieni pykälä jos kattoluukun laittaa kiinni. Luukku siis on takaosastaan alempana huomattavasti mitä edestä ja jää varmasti vuotamaan jos ei saa luukkua katon kanssa tasaiseksi. Onko vaijereissa mitään säätöjä eli jos sais hieman kiristettyä niitä jostain? Luukku siis toimii kyllä ihan normaalisti mutta jää hieman vaan alas takaa. Onko kukaan purkanut tommosta ikinä eli onko mitään tehtävissä helposti vai joutuuko purkamaan kattoverhouksen kokonaan pois että pääsee niihin vaijereihin käsiksi?? Apuja kaivattais ennenkuin alan purkamaan.

 

Sitten toinen kyssäri että kattoluukun aukon reuna tiiviste on myös mennyt rikki joten millä liimalla kannattaisi laittaa uusi tiiviste reunaan kiinni, sillai kuitenkin että tiiviste pysyisi paikoillaan eikä aukea jos auto on esim. päivät pitkät auringon paisteessa. Uusi tiiviste on ostettuna mutta en vaan tiedä millä ton laittaisi kiinni kunnolla?? Olisikos jokin tyyliin sikaflex tiivistysliima massa vai jokin kontaktiliima?? Myös tähän tarvitaan apuja!!

Posted

Jos jollain massalla haluat noita liimailla niin mahtaa asuntovaunuissa käytetty butyylimassa olla ainoa joka ei säikähdä auringonpaistetta. Ainakin terostat ja bostik ovat laadukkaita ja oikeasti tarttuvia. Wurth taasen huono.

Posted

Ei ole omakohtaista kokemusta mutta netistä luin että näissä kai vaijerit venyvät tms. ja luukku ei mene sen takia kunnolla kiinni?

Tässä kuitenkin säätöohje.

A12_1_1-8.thumb.jpg.5a3d17e7ebd6ec64865356b418d57cf1.jpg

Posted

Oman bussin kasarikattoluukun kiinnitin/tiivistin SikaLastomer 710 tökötillä. Hyvin on pysynyt vedet ulkopuolella ja kestää auringossa köllöttelyä ilman ongelmia.

 

 

 

IMG_7851.thumb.jpg.98b8d5b50bd715fa27e8c62757cb9d79.jpg

Posted

Mietein että millai mahtais joku hyvä kontaktiliima kestää lämpöä jos sitä laittais? Noi massat pitäis tavallaan tarttua heti kiinni joten ne luultavasti eivät toimi tässä kohtaa koska tiiviste on ainoastaan sen liiman varassa eli ei pujoteta mihinkään reunaan vaan tulee ainoastaan peltiä vasten jossa liima välissä!!

 

Onko kellään tietoa että millais ton kattoluukun alaverhouksen saisi pois ilman sitä rikkomatta?? Kattelin sitä vaan että se on aikas paskamainen luultavasti irroittaa jos se yleensä tarvii ottaa pois ennenkuin siihen vaijerin säätöön pääsee käsiksi?? Jos jollain on vaan tietoa ni kaikki vinkit ja ideat otetaan tosi mielellään vastaan. Kyseessä on kuitenkin harvinainen lisävaruste mun autossa joten olis kiva jos jollain olis heittää vinkkiä jos on tapellut sellaisen kanssa jo aikasemmin? =D

 

 

Posted

Ohjeen mukaan näyttäisi olevan etureunasta samanlaisilla klipseillä kiinni kuin oviverhoilut, irroitustyökaluksi suositellaan ruuvimeisseliä

 

 

A12_1_1-1.thumb.jpg.12acb5354e5dec67938c11d3726061bc.jpg

 

A12_1_1-2.thumb.jpg.7dd72b0e30498440aa3eb1323d8c6183.jpg

 

A12_1_1-3.thumb.jpg.2ff2826ef7ce60821e0ae24ae2a63d20.jpg

Posted

Kyllähän se täytyy varmaan ihan osiksi vetää ennenkuin pääsee vaijereihin käsiksi? Toi ohje perustuu 69 vuonna tehtyihin autojen luukkuihin joten en tiedä onko samanlainen luukku vuoden -77 palliksessa? Tota verhousta ei saa pois ennenkuin purkaa luukun pois koska toi verhous kulkee kiskon sisällä siellä välissä!!! Hankala tapaus kyllä. =( Mut täytyy toivoa että saan sen toimimaan ettei tuu vedet sisälle!!!

Posted

Osaako kukaan sanoa millai noiden vaijereiden kuuluis oikeesti mennä tossa? Mitenkäs nuo vaijerit kuuluis tuohon laittaa, niin että ovat piukeena vai ihan löysänä? Ongelmana että luukku jää noin paljon auki eikä mene kiinni asti!!! Pitääkö minun purkaa kiskot ja muut rämmäleet pois ennenkuin saan koko luukun pois? Ja saako noita kiskoja enää mitenkään hyvin laitettua takaisin paikoilleen jos menee purkamaan luukun kiskot pois?? Nyt olis hyvät neuvot paikallaan. Auttakaa jos vain pystytte. Kiitos.

20180715_211313.jpg

20180715_211445.jpg

Posted (edited)

Vaijerit ihan oikein. Kyllä se verhoilu sieltä on irroitettava luukusta ja työnnettävä sisään . Ite omassa type 3 variantissa ja luukku aiheutti päänvaivaa kun se oli juminu kiinni.Nosta nuo vaijerit ylös tuosta ja työnnä luukku käsin auki. Sitten paina vaijerit paikoilleen ja laita kansi kiinni. Koita kiertää luukku kammesta kiinni. On tosi tarkka saada säädettyä juuri oikeisiin vaijerin kohtiin jotta toimii oikein. Verhoilu irti niin näet tarkemmin miten toimii.

http://1967beetle.com/sunroof-rebuild/

Edited by lasse haukkavuori
Posted

En tiedä ymmärsinkös oikein mutta laitetaan itse luukku viimeiseksi eli ensin asennetaan noi kiskot ja kattoverhous niihin kiskoihin ja sen jälkeen luukku??? Harmi kuin toi teksti on englanniksi ja en oikein osaa englantia täydellisesti. Jos joku viitsis vähän helpata mua ton tekstin kanssa!! =D Täytys tänään mennä tuota ihmettelemään ja olis kiva jos sais luukun toimimaan!!!

Posted

Juurikin niin. Ymmärsit ihan oikeen. Kopio tekstiä ja käännä google translate lla. Tai kato noi videot. Luukku auki vähän,etureunasta verhoilu irti jollain ohuella painaa irti taka osasta. Työnnä verhoilu taakse. Saat etukiinnikkeet irti 4ruuvia, takakiinnikkeet jousitapit pois. Peltiluukku nostamalla pois. Sitte kiskot irti vaijerit pesuun , rasvaukseen , kasaukseen ja avot

 ja 

ja 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...