multanen Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Edellisestä VW lohkon purkamisesta olikin jo 33 vuotta aikaa joten kaikki ei enää ole ihan tuoreessa muistissa. Pari kysymystä: Hihnapyörä ei irtoa. Kokeilin parilla erilaisella ulosvetäjällä, eikä lämmittäminenkään auttanut. Mitä seuraavaksi? ...Jos muu ei auta niin hitsaan "ulosvetäjän" suoraan hihnapyörän keskiöön... Mitä tarkoittaa kun runkolaakereista pienin (hihnapyörän takana) on erittäin kulunut, onko tyypillistä? Ei muutkaan laakerit kyllä mitään huippuja olleet, päittäisvälystäkin melkein 1mm. Jos konetta haluaa kunnostaa niin ilmeisesti lohkon aarporaus on itsestäänselvyys. Voisiko kampi olla OK sellaisenaan? Näyttää ihan hyvältä, en ole mitannut vielä mitään (paitsi sen verran että on jo joku alikoko). Quote Link to comment
Tutkija Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 (edited) Hihnapyörä ei irti mut silti näet kuinka kulunut laakeri on....? Minä en ainakaan näkisi laakerin sisäpintaa mitenkään jos se on kampiakselilla kun poiskaa se ei lähde ilman hihnapyörä poistamista. Ja jos moottoria kunnostetaan niin kaikki laakeripinnat on mitatattava minkä kokoisia ne ovat eikä mutuiltava et tää on vielä hyvä. Voi olla ihan tasainen pinta kaulassa kampiakselilla ja silti kulunut jo niin paljon et on kunnostettava. Ja kiilahihnapyörä lähtee kun lyöt vasaralla taltan avulla hinapyörän juureen kampiakselin suunnasta. Edited August 4, 2018 by Tutkija Quote Link to comment
multanen Posted August 4, 2018 Author Share Posted August 4, 2018 55 minutes ago, Tutkija said: Ja kiilahihnapyörä lähtee kun lyöt vasaralla taltan avulla hinapyörän juureen kampiakselin suunnasta. Hihnapyörä irtosi , kiitoksia neuvosta. Kylmänä ei liikahtanut mihinkään, reilusti lämmitettynä irtosi kun moskalla ja isolla tuurnalla hakkasi raivokkaasti. Eli ihan prässikamaa oli voimat tässä yksilössä. Siis se pienin laakeri heiluu ja hölskyy aika hillittömästi kampiakselin ympärillä. Olisko tuo oire jostain erityisestä? Kampiakselista kysymykseni koskee siis sitä että voiko tämmönen vanha kampiakseli yleensäkään koskaan olla suoraan ilman alikokoon hiontaa kelvollinen? Tästähän sitä nyt ei vielä voida tietää, paitsi jos ne on aina koneistettava niin sitten varmaan tämäkin. Quote Link to comment
Tutkija Posted August 4, 2018 Share Posted August 4, 2018 Se pienin laakeri on isolla välyksellä kampiakseliin ihan alunperin kun ympärille tuleva kampikammio puristaa laakeria kasaan. Kampiakselin kunnon ilman koneistusta sevittää vain mittaamalla kaulojen koon,mutta kyllä niitä moottoreista löytyy välillä mitä ei tarvitse kuin korkeintaan kiilloittaa ja kasaan uusilla laakereilla. Quote Link to comment
multanen Posted August 5, 2018 Author Share Posted August 5, 2018 Lohkossa asiaan perehtymättömälle pisti silmään että päittäisvälys 0.8mm on suurimmalta osin laakerin ja pukin välistä liikettä. Myös laakerin tappi heiluu lohkossa. Eli remontin vaatii lohko/roskiin. Quote Link to comment
multanen Posted September 20, 2018 Author Share Posted September 20, 2018 Muuten olis ollu käyttökelpoinen kampiakseli mutta tuo pää on ihan kauhean näköinen. Kolme tappia on jotain 9mm ja yksi noin 8mm, yksi tapeista oli selvästi vinossa. Vauhtipyörän irrottaminenkin oli aika vaivalloista. Voiko tällainen vielä toimia vai laitanko sulatettavaksi? Harmi kun ei tullut mitattua heittoa kun vauhtipyörä oli vielä paikallaan. Quote Link to comment
ARTO Posted September 20, 2018 Share Posted September 20, 2018 Paljonko tästä tarkoitus ottaa heppoja ja maksimikoerroksina käyttää. Jos 50hv ja 4000rmin, sitten vaan vauhtis takaisin kiinni ja liimaa kierteisiin ja 397Nm pulttiin ja pysyy. näyttäs kuin olis alkuperäiset 4 tappireikää ajettu soikeeksi eli melkein jos ollut vauhtis lentoon lähdössä ja noi loput neljä sen verran eriparin näköiset että porattu jälkikäteen ja saatu vauhtis ja kampura pysymään yhdessä. Quote Link to comment
multanen Posted September 21, 2018 Author Share Posted September 21, 2018 10 hours ago, ARTO said: Paljonko tästä tarkoitus ottaa heppoja ja maksimikoerroksina käyttää. Jos 50hv ja 4000rmin, sitten vaan vauhtis takaisin kiinni ja liimaa kierteisiin ja 397Nm pulttiin ja pysyy. Joo varmaan 50hv alla pysytellään tukevasti. Asiaa paremmin tuntematta ihmetyttää miten tuommoseen ruputynkään pultattu vauhtipyörä voi olla mihinkään suuntaan suorassa. Kannattaako/voiko pahimmin vinossa olevaa tappia nakutella paikalleen ulkopuolelta? Eli laittas viimesen tapin vasta päittäisen säätämisen jälkeen. Quote Link to comment
metake Posted September 21, 2018 Share Posted September 21, 2018 8 hours ago, multanen said: Eli laittas viimesen tapin vasta päittäisen säätämisen jälkeen. Vauhtipyörähän pitää joka tapauksessa irrottaa vielä kerran päittäisen säätämisen jälkeen, koska stefa asennetaan vasta kun päittäisvälys on säädetty, säätöprikkoja ei saa pujottaa stefan läpi. Niin siinä samallahan sen viimeisen tapinkin sitten laittaa paikoilleen? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 22, 2018 Share Posted September 22, 2018 Onko tää vakioiskuinen kampura? Purettuja vakiokampuroita olis meidän tallissa jouten useita, joissa ei ainakaan tuota tappiongelmaa ole. Vähemmällä vaivalla siis ainakin pääsisi. Tänään aion pyöriä hyvän tovin tallilla jos haluat tulla kylään :) Quote Link to comment
multanen Posted September 22, 2018 Author Share Posted September 22, 2018 2 hours ago, DWL_Puavo said: Onko tää vakioiskuinen kampura? Purettuja vakiokampuroita olis meidän tallissa jouten useita, joissa ei ainakaan tuota tappiongelmaa ole. Vähemmällä vaivalla siis ainakin pääsisi. Tänään aion pyöriä hyvän tovin tallilla jos haluat tulla kylään :) Tässä on projekti vielä niin alkuvaiheissa että en vielä tiedä mitä tarvitsee. Mutta kiitoksia ehdotuksesta, saatan tullakin jossain vaiheessa kyselemään osia. Mulla on autossa vielä "oma" kone paikallaan ja sekin olisi tarkoitus paloitella. Saattaa olla aika huono sekin kyllä, menee aina käynnistyksen jälkeen 5-10 sekuntia ennen kuin laakerien lotina vaimenee. Quote Link to comment
multanen Posted March 30, 2019 Author Share Posted March 30, 2019 Nyt aloin sitten purkamaan toista konetta, tämän irroittelin autosta eli periaatteessa "suoraan ajosta". Ostin koneen kunnostettuna noin vuonna 1997. Myyjä oli jostain Kouvolan hujakoilta koska pyysi tulemaan Joensuusta puoleen väliin vastaan ja se puoliväli oli Parikkala-Simpele tienoilla. Liekö myyjä palstalaisia, hän ymmärtääkseni teki silloin jonkin verran koneita. Joku linnun nimi taisi olla ja ikää silloin jotain 30v tms. Kone on tässä yli 20v aikana saanut aivan kauheata selkäsaunaa, on ylikuumentumista, vähillä öljyillä ajoa yms. mukavaa. Pallokeula+peräkärry ei muutenkaan ole 1600-koneelle mikään kevyt kuorma joten paljon nämä tuntuu kestävän. Männänrenkaita olen vaihtanut kun on menneet poikki ja yhden männänkin kun siitä alkoi valo paistaa läpi. Kuvassa tuo yksi runkolaakeri joka näyttää melkoisen kärsineeltä, ilmeisesti lohko notkahtanut (vai voisko kampiakseli olla vino?). Päittäistä ei ollut yhtään liikaa. "How to rebuild..." -kirjassa muuten mainittiin että tällaisen kuumentuneen lohkon voisi "päästää" 200C -asteisessa uunissa. Onkos kukaan kokeillut? En löytänyt Sambastakaan pikaisella haulla mitään mainintaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.