Matti-Pekka Posted January 9, 2019 Posted January 9, 2019 Terve minkähän kokoista putkee se Okrasan ö-suodattimelta sinne puhaltimeen menevä jäähdytin kupari silmukka oli? Tuumin että kun mun pitää kietoa imusarjaputkien pintaan lämmitys , ja se tulisi samalla siihen kun käyttäisi moottoriöljyn jäähdytyskiertoa hyväksi .Samalla jäähdytys saisi jääkylmää pintaa ilman ajoviimaakin aina kun kone käy, ja imusarja lämpenis edes sen verta ettei tarvi lisätä seosta liian rikkaalle ...mutta minkä kokoisella putkella pitäis kierukat tehdä ettei tule ahdistusta. Putkea (esim.dia 8mm) menis n. 3 m...jos käyttäis dia 6 mm putkea (sisä dia 4mm) se olis helpompi kietoa,,mutta taitaa olla liikaa vastusta...onko mielipiteitä, heittoja aiheeseen? Quote
multanen Posted January 9, 2019 Posted January 9, 2019 Näyttäs kuvien perusteella että olisko Okrasan putki luokkaa 12mm? Elä turhaan laita kovin ohutta ja pitkää; ei jäähdy juurikaan sen paremmin ja saattaa ahdistaa voitelua. Quote
Matti-Pekka Posted January 10, 2019 Author Posted January 10, 2019 (edited) terve laskukaavoja virtausvastukselle löytyy mutta, mikä voisi olla ehjän koneen pumpun tarvitsema tuotto? Pitäisi varmaan mitata kuumalla koneella paine heti ennen jäähdytinkiertoa ja jäähdytinkierron ja lohko liitännässä ..pieneneekö (tuotto )/paine niin että paine lohkossa kulutukselle laskee selkeästi... no tuo voisi tietysti tehdä irtokiepillä olevalla dia. 8mm n. 3 m pitkällä lenkillä ja vastaavan vaikka dia. 6 mm lenkillä. olisi vaan helpompi saada varmuutta asiasta ennen kun nysvää tuon kierukan imuputkien päälle..se on ajatuksena helppo , mutta tehdä kumminkin aika työläs. Hyvä liki vastukseton olisi se jossa imuputket olisi öljyvaipassa, eli imuputket olisi kaksinkertaisella putkituksella se olisi muuten helppo tehdä, mutta taas se kaasuttimen/kaasuttimien liitos tekee puuhasta hieman työlään. Tietysti voisi leikkiä ajatuksella että putkittas tuplavaippan vain suorat osuudet ja kietoisi kaasutinyhteet kiepillä ja liitoksella koko höskä yhdeksi jäähdyttimeksi...se voisi olla ehkä turvallisin...no tälläistä joutavaa pohdintaa talvipäivän ratoksi, mutta mielipiteitä mielellään kuunnellaan.. Edited January 10, 2019 by Matti-Pekka Quote
multanen Posted January 10, 2019 Posted January 10, 2019 24 minutes ago, Matti-Pekka said: 8mm n. 3 m pitkällä lenkillä ja vastaavan vaikka dia. 6 mm lenkillä. olisi vaan helpompi saada varmuutta asiasta ennen kun nysvää tuon kierukan imuputkien päälle.. Käyköhän tuossa niin että öljy putkessa jäähtyy vaseliini-olomuotoon eikä osallistu öljynjäähdytykseen ollenkaan? Kuuma öljy kiertää liukkaasti koneessa eikä vaivaudu änkeytymään jääkylmään pilliin (paitsi jos on full-flow tulossa?). Laittasin itse 10mm putkea tyyliin metri tai 12mm putkea 2m korkeintaan tjsp. Quote
-tipi- Posted January 10, 2019 Posted January 10, 2019 Ei kai tuo Okrasan putki voi olla lähelläkään 12mm. Lähempänä 8mm, jos vertaa tässä kuvassa tuohon pulttiin. Toinen kuva: Quote
multanen Posted January 10, 2019 Posted January 10, 2019 2 hours ago, -tipi- said: Ei kai tuo Okrasan putki voi olla lähelläkään 12mm. Lähempänä 8mm, jos vertaa tässä kuvassa tuohon pulttiin. Pieneltähän nuo näyttää. Minkäs verran öljyä tuommosissa pilleissä saadaan kulkemaan? Eli onko siellä originaalijäähy paikallaan ja sitten joku sivuvirta kulkee tätä kautta vai mitenkä? Quote
Roope Posted January 10, 2019 Posted January 10, 2019 (edited) Muistelisin että tuon öljynsuodatin pömpelin kuristin on aika pieni että jäisi jotain öljynpainetta järjestelmään. Apunahan tuo esilämmitin/jäähdyttäjä yrittää olla orkkis jäähdyttäjälle. Edited January 10, 2019 by Roope Quote
hpa Posted January 11, 2019 Posted January 11, 2019 Kuvissa olevat on sivuvirtasuodattimia .Viisaammat voi kertoa onko tuo kierukka jäähdytin vai lämmitin.Moottoritilan lämpötila on hyvin lähellä öljyn lämpötilaa. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.