Jump to content
Sign in to follow this  
Matti-Pekka

Öljynjäähdytin..

Recommended Posts

Terve

minkähän kokoista putkee se Okrasan ö-suodattimelta sinne puhaltimeen menevä jäähdytin kupari silmukka oli? Tuumin että kun mun pitää kietoa  imusarjaputkien pintaan lämmitys , ja se tulisi samalla siihen kun käyttäisi moottoriöljyn jäähdytyskiertoa hyväksi .Samalla jäähdytys saisi jääkylmää pintaa ilman ajoviimaakin aina kun kone käy, ja imusarja lämpenis edes sen verta ettei tarvi lisätä seosta liian rikkaalle ...mutta minkä kokoisella putkella pitäis kierukat tehdä ettei tule ahdistusta. Putkea (esim.dia 8mm) menis n. 3 m...jos käyttäis dia 6 mm putkea (sisä dia 4mm) se olis helpompi kietoa,,mutta taitaa olla liikaa vastusta...onko mielipiteitä, heittoja aiheeseen?

Share this post


Link to post

Näyttäs kuvien perusteella että olisko Okrasan putki luokkaa 12mm?

Elä turhaan laita kovin ohutta ja pitkää; ei jäähdy juurikaan sen paremmin ja saattaa ahdistaa voitelua.

Share this post


Link to post

terve

laskukaavoja virtausvastukselle löytyy mutta, mikä voisi olla ehjän koneen pumpun tarvitsema tuotto? Pitäisi varmaan mitata kuumalla koneella paine heti ennen jäähdytinkiertoa ja jäähdytinkierron ja lohko liitännässä ..pieneneekö (tuotto )/paine niin että paine lohkossa kulutukselle laskee selkeästi... no tuo voisi tietysti tehdä irtokiepillä olevalla dia. 8mm n. 3 m pitkällä lenkillä ja vastaavan vaikka dia. 6 mm lenkillä. olisi vaan helpompi saada varmuutta asiasta ennen kun nysvää tuon kierukan imuputkien päälle..se on ajatuksena helppo , mutta tehdä kumminkin aika työläs. Hyvä liki vastukseton olisi se jossa imuputket olisi öljyvaipassa, eli imuputket olisi kaksinkertaisella putkituksella se olisi muuten helppo tehdä, mutta taas se kaasuttimen/kaasuttimien liitos tekee puuhasta hieman työlään. Tietysti voisi leikkiä ajatuksella että putkittas tuplavaippan vain suorat osuudet ja kietoisi kaasutinyhteet kiepillä ja liitoksella koko höskä yhdeksi jäähdyttimeksi...se voisi olla ehkä turvallisin...no tälläistä joutavaa pohdintaa talvipäivän ratoksi, mutta mielipiteitä mielellään kuunnellaan..

Edited by Matti-Pekka

Share this post


Link to post
24 minutes ago, Matti-Pekka said:

8mm n. 3 m pitkällä lenkillä ja vastaavan vaikka dia. 6 mm lenkillä. olisi vaan helpompi saada varmuutta asiasta ennen kun nysvää tuon kierukan imuputkien päälle..

Käyköhän tuossa niin että öljy putkessa jäähtyy vaseliini-olomuotoon eikä osallistu öljynjäähdytykseen ollenkaan? Kuuma öljy kiertää liukkaasti koneessa eikä vaivaudu änkeytymään jääkylmään pilliin (paitsi jos on full-flow tulossa?).

Laittasin itse 10mm putkea tyyliin metri tai 12mm putkea 2m korkeintaan tjsp.

Share this post


Link to post

Ei kai tuo Okrasan putki voi olla lähelläkään 12mm. Lähempänä 8mm, jos vertaa tässä kuvassa tuohon pulttiin.

 

759816.jpg

 

Toinen kuva:

 

1101296.jpg

Share this post


Link to post
2 hours ago, -tipi- said:

Ei kai tuo Okrasan putki voi olla lähelläkään 12mm. Lähempänä 8mm, jos vertaa tässä kuvassa tuohon pulttiin.

Pieneltähän nuo näyttää.

Minkäs verran öljyä tuommosissa pilleissä saadaan kulkemaan? Eli onko siellä originaalijäähy paikallaan ja sitten joku sivuvirta kulkee tätä kautta vai mitenkä?

Share this post


Link to post

Muistelisin että tuon öljynsuodatin pömpelin kuristin on aika pieni että jäisi jotain öljynpainetta järjestelmään. Apunahan tuo esilämmitin/jäähdyttäjä yrittää olla orkkis jäähdyttäjälle.

Edited by Roope

Share this post


Link to post

Kuvissa olevat on  sivuvirtasuodattimia .Viisaammat voi kertoa onko tuo kierukka jäähdytin vai lämmitin.Moottoritilan lämpötila on hyvin lähellä öljyn lämpötilaa.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×