Simon Templar Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Koneistajat hoi! interwebin mukaan valurautaa pystyisi jotenkuten työstämään yläjyrsimellä ja jollakin terällä. No nyt on tuo terä hukassa, eli millasella terällä sitä jyrsitään ja millasella kierrosluvulla? Netti kertoo että pienellä ja yläjyrsin kiertää niin perkeleesti joten meneekö ihan reisille? Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 (edited) Terve Kyllähän sitä valurautaa koneistetaan ihan "vingulla" ja vingun kovametalli terillä....ja silloin kyllä kierroksia saattaa olla jopa 10--20 000 , mutta jos kyseessä on joku ihan hallittu koneistaminen niin silloin pitäis koneen ja kappaleen pysyä hyvin hallitusti keskenään paikoillaan....avaa vähän mitä olet koneistamassa? Edited March 1, 2019 by Matti-Pekka Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 juu, toi ahistusprojekti etenee tässä ajokelejä odotellessa Quote Link to comment
wp Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Laita jotain kuvia mitä on tarkoitus saada jyrsittyä niin katsotaan millä se on kätevimmin tehtävissä. Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 (edited) just toi videon tapaus, tollaset pikku syvennykset venttiileiltä sylinteriin asti. Toi videon jamppa käyttää jotain kiveä mutta luulisi että joku karbiditerä tms. olis parempi. Muutama milli pois, olikohan jotain 2-4mm. Haulla ford flathead block reliev Edited March 1, 2019 by Simon Templar Quote Link to comment
wp Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 https://www.ikh.fi/fi/kovametalliviila-b-12-7x25-z6-mir948 Pyörivä viila otsaleikkuulla jos aiot yläjyrsimellä tehdä, syvennys ensin lieriön mallisella ja nurkkien pyöristys palloterällä. Leikkuuöljyä reilusti, hyvä ohjari lohkon päälle jota pitkin leikata. Useana ohuena siivuna materiaalia pois kunnes syvyys sopiva. Ovat melko "ottavia" nuo terät, lähtee helposti koko jyrsin laukkaan. Paksun alumiinilevyn reunoja joskus yläjyrsimellä pyöristänyt, portaaton nopeuden säätö olisi hyvä olla. Toivottavasti koneessasi on myös 6mm kara normaalin 8mm lisäksi, terien löytäminen helpompaa ja halvempaa Quote Link to comment
non-hippy Posted March 1, 2019 Share Posted March 1, 2019 Tosta videon reliev-jyrsinnästä ei ole mitään hyötyä lättäpään palotilassa. puristukset kyllä saat kyllä laskettua. Jos imuventtiilit on kovinkin syvällä tiivistepinnasta, niin suora reitti seetiltä porauksen reunaan kannattaa vähän loivasti pyöristää ihan käsivingulla niin ettei ihan mennä poraukseen asti. Pakopuoli toimii riittävän hyvin ilman reliivausta. Tätä mieltä olen touhuttuani +15v Harley bigtwin lättäpäiden kanssa ja seurattuani mitä lättäpäämiehet touhuaa ympäri maailmaa. Pistä energiasi ja rahasi kansiin= palotilan muoto niin että palotilasta vain vähän ulottuu männän päälle (squish alue iso) Quote Link to comment
Simon Templar Posted March 1, 2019 Author Share Posted March 1, 2019 WP:lle kiitos vinkistä, tommonen taitaa olla jo. No hot rod kirjallisuus ei tue tuota non-hipyn väitettä kuin pakopuolen osalta. Eli pakopuolelle ei tartteis tehdä vättämättä mitään mutta imuille kyllä. Puristuksia tulee lisää kansilla ja kasvaneella porauksella. Toi reliev on tehty joihinkn jo tehtaalla ja pussihousumiehethän vannoo tehtään tytön tuotosten nimeen, kuulemma. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.