Guest kepajake Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Elämäni ensimmäinen kupla koneprojekti on vihdoin valmis ja paikalleen asennettu. Ensimmäiset savut on jo otettu. Koitin muistella netistä lukemiani ohjeita eli pyörittelin konetta ensin hetken ilman tulppia. Sen jälkeen käytin konetta 10-15 min melko korkeilla kierroksilla. Sen jälkeen olen tehnyt autolla yhden 20 min mittaisen lenkin. Kaikki sujui hyvin, mutta mitä pitäisi tehdä seuraavaksi, että kaikki pelittäisi jatkossakin? Olisiko Porissa paikkaa jossa voisi mittailla takapyörätehoja? Kaikki niitä tehoja tuntuu kuitenkin kysyvän. Koneessa on seuraavanlaisia palikoita: - MOFOCO 042 -kannet (yksinkert. jouset) - Engle W110 -nokka (oli vähän käytetty) - Scat lightweight racing -nostajat - 1.25 -keinut - 85,5 valumahlet - suodatinöljypumppu - Pertronix -kärjetön sytkä 6v - Weber 34 ICT:t - käärmesarja + hide out -vaimennin - 6 v vauhtipyörä sorvattu 200mm kytkimelle, paino 5,5 kg - kytkin vakio 200mm Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Öljynvaihto ihan ekaks, samalla venttiilien säätö ja silmämääräiset tarkistukset ("vuotaako kone jostain öljyä tai bensaa") Sen jälkeen joku 500km sellaista ajoa jossa moottoria ei kierrätetä ihan "tappiin" eikä ajeta pitkään samoilla tasaisilla kierroksilla. Paljon reippaita kiihdytyksiä ja pitkiä moottorijarrutuksia. Sitten taas öljynvaihto, huolelliset tarkastaa tässä vaiheessa kansien momentit. Sittenpä sen pitäskin kestää ihan normaalikäyttöä. Puavo @ dwl Quote Link to comment
mikan Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Sytkä ja seokset kohdalleen. t. Mika Quote Link to comment
-tipi- Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Bugfuel wrote once: Kun noudattaa nokkavalmistajan ohjeita niin ei pitäisi olla ongelmia. Nyrkkisääntöjä: 1) Uuden nokan kanssa laitettava uudet nostajat, samalta valmistajalta tai heidän suosittelemansa. Jotta ovat varmasti samaa kovuusluokkaa materiaaliltaan. 2) Nokan sisäänajo-ohjeiden noudatus: Ensin öljynpaineet ilman tulppia ylös, sitten käymään ja heti 2000rpm, ja pidetään siellä nurkilla 15-20 minsaa. Samalla voi koittaa säätää kaasareita ja sytkää jotta se kävisi oikeilla seoksilla ja ennakolla mahdollisimman nopeasti. Tyhjäkäynnille EI SAA jättää! 3) oikeat venttiilinvälykset tuolle nokalle 4) Kasattaessa nokkavalmistajan nokkarasvaa nostajiin ja nokkaan (toiset käyttää omia myrkkyjään) 5) sisäänajo on tehtäväö YKSINKERTAISILLA venttiilijousilla, jotta jousipaineet olisivat turvallisen alhaiset nokalle. Sisäänajon jälkeen voi laittaa tuplajouset jos haluaa 6) sisäänajovaiheessa vähintään VAIN MINERAALI ÖLJYÄ, meidän kinnereihin 10W40 on sopivaa. Öljy vaihdetaan nokan sisäänajon jälkeen, eli 20 min käytön jälkeen. Seuraava öljynvaihto on ennen 500km täyttymistä. Siihen väliinkin on hyvä laittaa yksi öljynvaihtokerta. Filtterit tietysti myös. Synteettisiin öljyihin voi vaihtaa jossain 3000km öljynvaihdon yhteydessä, ne jotka niitä väen vängällä haluavat käyttää. Jan Quote Link to comment
Guest Ranne Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 Raumalla on ainakin penkki jos Porissa sitä ei ole. Quote Link to comment
hanski. Posted September 3, 2006 Share Posted September 3, 2006 http://www.specialmotors.fi/ Quote Link to comment
Guest kepajake Posted September 4, 2006 Share Posted September 4, 2006 Kiitokset vinkeistä. Kone alkaa olla aika hyvissä säädöissä joten pian täytyy käydä penkissä. Quote Link to comment
Guest kepajake Posted September 13, 2006 Share Posted September 13, 2006 No nyt on reissu Noormarkun Specialmotorsiin tehty. Vääntökäppyrä oli ihan OK. Korkein vääntö oli 111nm@3400rpm ja 2300 kierroksella sitä oli jo yli 100nm. Tehot jäi vähän alemmas kuin odotin eli 71hv@4900rpm. Kunnon säädöillä voisi kuulemma irrota vähän lisää. Tehokäyrä oli 4500 jälkeen aikamoista sahalaitaa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.