hanski. Posted September 22, 2006 Share Posted September 22, 2006 kuplaan on tulossa 924 porchesta jarrupalikat, eteen ja taakse... osien pitäisi saapua ensi viikon aikana... niin nyt kaivataan neuvoja ja kiinnitysvinkkejä miten tuosta hommasta selviää...jos tuosta mainitusta autosta joku on jo kuplaansa jarrut laittanut... edessä on droppiolat levyjarru olkaakselilla...ja takana vanhan mallinen swing ripustus.... Quote Link to comment
Mika Heikola Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 tavallisessa 924ssa on levyt edessä ja rummut takana ja kaikki 4-pulttisena. 924 turbossa on käytännössä samat jarut kuin 944 mallissakin eli jäähdytetyt levyt ympäriinsä ja 5x130 jako. Quote Link to comment
Pekka Posted September 25, 2006 Share Posted September 25, 2006 Eikö 924 rummut ole käytännössä samat kuin kuplan vakiorummut pl. pulttijako. Edessäkin levy on jäähdyttämätön. Pulttijaon takiako Hanski nämä vaihdat? Quote Link to comment
hanski. Posted September 25, 2006 Author Share Posted September 25, 2006 jaa rummut....mulle kyllä sanottiin että laikat on joka kulmassa....sen tarkempaa en vielä tiedä....auto kun on tulossa purkuun ja alustavasti ne varasin... ei pulttijaon takia vaan "parempien" jarrujen toivossa... Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 tai korjataan sen verran että porschen pulttijakokin vaikuttaa, kun pitää saada samaan laikkaan tehtyä 5 x 120 bemarin jako... Quote Link to comment
-tipi- Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Jos tulevissa jarruissa on 5x130 jako, levyihin ei liene ongelmaa tehä bemun jakoa, mut etunapa voi aiheuttaa päänvaivaa. Aika pahasti menee 5x120 ja 5x130 päällekkäin... Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 no mikä ois viisas ratkasu...bemarin vanteet kun on jo hommattu, eli toi jako kyl pitäs saada... samoin pitäs saada paremmat jarrut! mites porukka on noita sitten tehnyt... SAA NEUVOA JA ANTAA ARVOKKAITA VINKKEJÄ!!! KIITOS!!! Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 hmm...voisko sitten vanteeseen tehdä 2 jakoa??? vai hajooko se...? Quote Link to comment
-MITO- Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Eikö oo helpompi myydä noi bemaristeille ja ostaa sopivalla jaolla oleva vanne? Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 joo mutta kun sopivaa offsettiä ei tahdo löytyä mistään!!! että täyttää pyöräkotelot... Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/2576-kuplaan-17-18-vanteet/ Quote Link to comment
metake Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Eipä näytä kovin pahalta osalta sorvata tuollainen pyörännapa teräksestä (tai alumiinistä) ja siihen bemarin jako. Porkken levyyn sitten alkuperäisten reikien väliin sama jako. Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 uuden pyörän navan sorvaus kyllä onnistuu! kaverilla on oma koneistamo... niin pyöränlaakerit on kuplassa ja porschessa varmaan erikokoisia... uuteen pyörän napaan vaan kuplan laakereiden vaatimat aukot...? järkevin ratkaisu...? mistä aineesta tuo napa kannattaa tehdä?? raussi varmasti tietää...tuntuu noi sorvaushommat olevan hyvin hanskassa... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 tai teet bemarin jaon väliin porsaan jaon niinkuin muualla suomessakin tehdään... Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 mites sitten toi vanteen kestävyys? vanteet kun on edessä 8.5" ja takana 10" leveet...eli varmasti rasittaa paikkoja.. ja radallekkin pitäs mennä pyörittää... Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 tuplajaollisia vanteita on maailma täynnä... Tietty jos sulla ei ole ku tyhjää tuolla takana mihin reikä tarttis tehdä niin menee ohueks. Omissa ku o parempaa kamaa tuo keskiosa. Luulen että borbeteissa on kyllä samaa valua. Quote Link to comment
Guest Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 joo mutta kun sopivaa offsettiä ei tahdo löytyä mistään!!! että täyttää pyöräkotelot... Sopivat offsetit saa ku tilaa vanteet valmistajalta omien speksien mukaan. Joihinki katuvanteisiinki saa tilattua mutta varsinkin ratapuolella noihin voi itse vaikuttaa. Itse pohdin aihetta jonki verran aikoinani ja lopulta päädyin tilaamaan compomotive motorsportin kilpavanteet mittatyönä 4x100 jaolla. Valmiiksi oikeenkokosia ei ois ollukkaan - paitsi just tuolla pemariosastolla. Tilauksesta toimitukseen meni joku 4-6 viikkoa mikä mielestäni oli varsin kohtuullista. Eikä hintakaan ollu mitenkään paha, samaa luokkaa kuin tavan "laadukkaat" 17" vanteet. Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 tuota tilaamista mäkin kyllä mietin...laita jotakin hintaesimerkkiä, miten arvokasta tilaaminen omilla mitoilla on... ja miten se tilaaminen käytännössä tapahtuu..? jonkin vannekaupan kautta vai miten..? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Eiköhän se kestä ihan hyvin porata se possun jako bemun vanteeseen. Toinen mahdollisuus on sorvata uudet navat. Teräksestä tulee hyvät jos ei kunnollista alumiinia oo helposti saatavilla. Jos teet napoja, niin miulla on cad-kuvia, mistä sit saat sopivat helpolla muokattua. Quote Link to comment
Pekka Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 Jos tässä yhä keskustellaan 924 jarruista niin jako ei ole 5x130 vaan 4x108. Etunapa syntyy kätevimmin esim 2024 alumiinista. Näyttääkö tutulta: http://cgi.ebay.de/Bremsscheiben-vorn-f ... dZViewItem Quote Link to comment
hanski. Posted September 26, 2006 Author Share Posted September 26, 2006 joo niistä samoista...vaikee sanoa kun osat on vielä saapumatta...pitää taas huomenna soitella kaverille... Quote Link to comment
Guest Posted September 26, 2006 Share Posted September 26, 2006 tuota tilaamista mäkin kyllä mietin...laita jotakin hintaesimerkkiä, miten arvokasta tilaaminen omilla mitoilla on... ja miten se tilaaminen käytännössä tapahtuu..? jonkin vannekaupan kautta vai miten..? Suomessa ainaki compomotivea saa autoracingin kautta http://www.autoracing.fi/tuotteet/Compomotive.php Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2006 Share Posted September 27, 2006 miljoona kertaa tämänkin tänne jo kirjoittanut.... eli, 944:ssä (ja 924S ja 931 [924 turbo] malleissa ja 914/6, 928, 911 jne) olevissa alumiinietunavoissa on laakerit muutamia millejä suuremmat kuin mitä Kuplan etulevyn laakerit. Näiden napojen sovittamiseen kuplan olka-akselille on kaksi tapaa: 1) Koneistaa holkit akselitapille + krympillä kiinni ja käyttää Porschen laakeria. 2) Koneistaa holkit etunapoihin + krymppi ja käyttää Kuplan laakeria. 3) Late-model möhköön asentaa 944:n olka-akselit + tolpat (golf-1 sukua) ja bolt-on jarrut ovat valmiit myös eteen. Näiden alumiinietunapojen kanssa vakiona käytetty levy tulee navan taakse, kuten tuosta varaosakuvastakin selviää. Levyssä on törkeän suuri keskireikä (+100mm) ja se kiinnitetään napaan 5x135 reikäpiiriin M8 pultein. 2-sarjan 944:ssä levy taassa tulee tämän navan päälle ja navassa on muutamia eroavaisuuksia 1-sarjan napaan. (myös 911:n napa eroaa hieman 944:n navasta, ollen todennäköisesti sama kuin 914/6:ssa) Tavis-924:n jarrukamat kannattaa Hanskin unohtaa jos tuollaisia jakoja haaveilee. Tai jos haaveilee paremmista jarruista. Helpoin tapa on käyttää 1-sarjan 944:n jarruosia, kuten eräs menestyksekäs Urho-tiimikin käyttää. Varmasti riittävät myös sinulle rata-ajoon. Takajarrut asentuu ilman taistelua ja eteen napojen laakerimuutoksen lisäksi myös satulalle kiinnike tehtävä. Ja vanteisiin possun jako tai bemarin vanteet bemariin (tai pallokeuloihin/tölkkeihin) ja 5x130 vannetta tilalle. Japelta ostat niitä koottavia Compoja ja käännät kehät väärinpäin niin varmana täyttää +200mm levitetyt takalokasuojatkin. :) Quote Link to comment
hanski. Posted September 27, 2006 Author Share Posted September 27, 2006 jarrut olikin tavallisesta 924:sta...että se siittä sitten...vixxxx!!!! Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 27, 2006 Share Posted September 27, 2006 juu, noi ei o kompoja vaan pepsejä, ja saa tosiaan miksailemalla vaikka 3" leveen tai 16" leveen, joten ofsettejä riittää :) Quote Link to comment
Guest Posted September 27, 2006 Share Posted September 27, 2006 Ja täältä löytyy koottavien compojen 16" keskiöitä ihan kuplan orggis 4x130 jaolla. Oisko joku 10 kipaletta ollu noita hyllyssä, nää on vanhalla kiinnityspulttimäärällä. Piti aluksi tehä omaan näistä mutta kehät on uutena vaan niin julmetun hintasia. Quote Link to comment
hanski. Posted September 27, 2006 Author Share Posted September 27, 2006 tuplajaollisia vanteita on maailma täynnä... Tietty jos sulla ei ole ku tyhjää tuolla takana mihin reikä tarttis tehdä niin menee ohueks. Omissa ku o parempaa kamaa tuo keskiosa. Luulen että borbeteissa on kyllä samaa valua. tollanen tausta noissa on... Quote Link to comment
pipo_esa Posted September 27, 2006 Share Posted September 27, 2006 Noihin on helppo jyräyttää uusi jako. Onkos mitään kommenttia jarrutasapainosta, kuinka herkästi etupää menee lukkoon kunnon satuloilla? Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted September 28, 2006 Share Posted September 28, 2006 ei sitä pelkillä isoilla etusatuloilla lukkoon saa, pitää muistaa vaihtaa pääsylkkykin paketille sopivaks... Meinaan kuplan omassa ei riitä pumppausvarakaan täyttämään kaikkia mäntiä jos edessä ja takana on nelimäntäsatulat, kokeiltu on :) Ja saa ne lukkoon vakiolevyjarruillakin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.