Jump to content

kuplaan porschen jarrut.


hanski.

Recommended Posts

kuplaan on tulossa 924 porchesta jarrupalikat, eteen ja taakse...

osien pitäisi saapua ensi viikon aikana...

 

niin nyt kaivataan neuvoja ja kiinnitysvinkkejä miten tuosta hommasta selviää...jos tuosta mainitusta autosta joku on jo kuplaansa jarrut laittanut...

 

edessä on droppiolat levyjarru olkaakselilla...ja takana vanhan mallinen swing ripustus....

Link to comment

uuden pyörän navan sorvaus kyllä onnistuu! kaverilla on oma koneistamo...

 

niin pyöränlaakerit on kuplassa ja porschessa varmaan erikokoisia...

 

uuteen pyörän napaan vaan kuplan laakereiden vaatimat aukot...? järkevin ratkaisu...?

 

mistä aineesta tuo napa kannattaa tehdä??

 

raussi varmasti tietää...tuntuu noi sorvaushommat olevan hyvin hanskassa...

Link to comment
Guest Toheltaja

tuplajaollisia vanteita on maailma täynnä... Tietty jos sulla ei ole ku tyhjää tuolla takana mihin reikä tarttis tehdä niin menee ohueks. Omissa ku o parempaa kamaa tuo keskiosa. Luulen että borbeteissa on kyllä samaa valua.

Link to comment
joo mutta kun sopivaa offsettiä ei tahdo löytyä mistään!!!

 

että täyttää pyöräkotelot...

Sopivat offsetit saa ku tilaa vanteet valmistajalta omien speksien mukaan. Joihinki katuvanteisiinki saa tilattua mutta varsinkin ratapuolella noihin voi itse vaikuttaa. Itse pohdin aihetta jonki verran aikoinani ja lopulta päädyin tilaamaan compomotive motorsportin kilpavanteet mittatyönä 4x100 jaolla. Valmiiksi oikeenkokosia ei ois ollukkaan - paitsi just tuolla pemariosastolla. Tilauksesta toimitukseen meni joku 4-6 viikkoa mikä mielestäni oli varsin kohtuullista. Eikä hintakaan ollu mitenkään paha, samaa luokkaa kuin tavan "laadukkaat" 17" vanteet.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Eiköhän se kestä ihan hyvin porata se possun jako bemun vanteeseen. Toinen mahdollisuus on sorvata uudet navat. Teräksestä tulee hyvät jos ei kunnollista alumiinia oo helposti saatavilla.

 

Jos teet napoja, niin miulla on cad-kuvia, mistä sit saat sopivat helpolla muokattua.

Link to comment

miljoona kertaa tämänkin tänne jo kirjoittanut....

 

eli, 944:ssä (ja 924S ja 931 [924 turbo] malleissa ja 914/6, 928, 911 jne) olevissa alumiinietunavoissa on laakerit muutamia millejä suuremmat kuin mitä Kuplan etulevyn laakerit. Näiden napojen sovittamiseen kuplan olka-akselille on kaksi tapaa:

 

1) Koneistaa holkit akselitapille + krympillä kiinni ja käyttää Porschen laakeria.

 

2) Koneistaa holkit etunapoihin + krymppi ja käyttää Kuplan laakeria.

 

3) Late-model möhköön asentaa 944:n olka-akselit + tolpat (golf-1 sukua) ja bolt-on jarrut ovat valmiit myös eteen.

 

Näiden alumiinietunapojen kanssa vakiona käytetty levy tulee navan taakse, kuten tuosta varaosakuvastakin selviää. Levyssä on törkeän suuri keskireikä (+100mm) ja se kiinnitetään napaan 5x135 reikäpiiriin M8 pultein. 2-sarjan 944:ssä levy taassa tulee tämän navan päälle ja navassa on muutamia eroavaisuuksia 1-sarjan napaan. (myös 911:n napa eroaa hieman 944:n navasta, ollen todennäköisesti sama kuin 914/6:ssa)

 

Tavis-924:n jarrukamat kannattaa Hanskin unohtaa jos tuollaisia jakoja haaveilee. Tai jos haaveilee paremmista jarruista. Helpoin tapa on käyttää 1-sarjan 944:n jarruosia, kuten eräs menestyksekäs Urho-tiimikin käyttää. Varmasti riittävät myös sinulle rata-ajoon. Takajarrut asentuu ilman taistelua ja eteen napojen laakerimuutoksen lisäksi myös satulalle kiinnike tehtävä. Ja vanteisiin possun jako tai bemarin vanteet bemariin (tai pallokeuloihin/tölkkeihin) ja 5x130 vannetta tilalle. Japelta ostat niitä koottavia Compoja ja käännät kehät väärinpäin niin varmana täyttää +200mm levitetyt takalokasuojatkin. :)

Link to comment

Ja täältä löytyy koottavien compojen 16" keskiöitä ihan kuplan orggis 4x130 jaolla. Oisko joku 10 kipaletta ollu noita hyllyssä, nää on vanhalla kiinnityspulttimäärällä. Piti aluksi tehä omaan näistä mutta kehät on uutena vaan niin julmetun hintasia.

Link to comment
Guest Toheltaja

ei sitä pelkillä isoilla etusatuloilla lukkoon saa, pitää muistaa vaihtaa pääsylkkykin paketille sopivaks... Meinaan kuplan omassa ei riitä pumppausvarakaan täyttämään kaikkia mäntiä jos edessä ja takana on nelimäntäsatulat, kokeiltu on :) Ja saa ne lukkoon vakiolevyjarruillakin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...