Jump to content

kuplaan 17"-18" vanteet...


Recommended Posts

  • Replies 98
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

lainattu teksti naapuripalstalta...täältä kun saa nopeammin ja parempia vastuksia...

 

Tulipa tässä mieleen, että ainakaan aiemmin ei saanu asennella yli 2" halkaisijaltaan suurempia vanteita ilman erityislupia tai dokumentteja sopivuudesta vanteen toimittajan puolesta (kuplaan varmaan lähes mahdotonta saada kun kukaan ei edes valmista isoja vanteita kuplan jaolla). Eli tällöin 17" ois lain mukainen maksimi.. ellei tässä ole sitten ehtiny pykälät viimesestä muuttumaan

 

tietääkö kukaan tästä mitään????

Link to comment

Pykälissä taitaa lukea että kun vanteen halkaisia kasvaa yli yhden tuuman rekisteriotteessa mainutusta koosta niin pitää tehdä muutoskatsastus.

 

10 §

 

Vanteiden ja renkaiden muutokset

 

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

 

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

 

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

 

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

 

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

 

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

 

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Link to comment
lainattu teksti naapuripalstalta...täältä kun saa nopeammin ja parempia vastuksia...

 

Tulipa tässä mieleen, että ainakaan aiemmin ei saanu asennella yli 2" halkaisijaltaan suurempia vanteita ilman erityislupia tai dokumentteja sopivuudesta vanteen toimittajan puolesta (kuplaan varmaan lähes mahdotonta saada kun kukaan ei edes valmista isoja vanteita kuplan jaolla). Eli tällöin 17" ois lain mukainen maksimi.. ellei tässä ole sitten ehtiny pykälät viimesestä muuttumaan

 

tietääkö kukaan tästä mitään????

Näyttäis mun kirjottamalta tekstiltä :) Sen verran toi keskustelu tais jatkuu et todettiinkin pykälien muuttuneen. Tarkistin itsekin uudet säännöt ja siellä ei enää ole tota 2" rajotusta jos muutoskatsastaa pyöriä. Ainoastaan leveys saa sen 102mm suurentua max ja halkasija saa suurentua sen 51mm mitä tossa ylhäällä näkyki jo. Kuplassa toi halkasija isommilla vanteilla ei liene ainakaan pykälien puolesta ongelma sillä kuplan renkaan säde on jo vakiona aika suuri.

 

Eli vanne periaatteessa nykypykälien mukaan saa olla mitä tahansa mille vaan ulkomitoiltaan speksit täyttävät kumit sopivat turvallisesti.

Link to comment
Mikä muuten on alunperin levein kumi kuplassa? Vai onko kaikissa tuo 5.60 tuuma mikä mulla otteessa?

Muaki kiinnostais, oon aina kuvitellu et 155 ois ollu levein. Ois hyvä tietää ennenku meen sovittelemaan 255:sia takapäähän :)

Link to comment
Mikä muuten on alunperin levein kumi kuplassa? Vai onko kaikissa tuo 5.60 tuuma mikä mulla otteessa?

Muaki kiinnostais, oon aina kuvitellu et 155 ois ollu levein. Ois hyvä tietää ennenku meen sovittelemaan 255:sia takapäähän :)

 

Eipä se auta mitä muissa kuplissa on, muutos katsatuksessa verrataan sen sun auton alkuperäiseen kokoon :(

Link to comment
Eipä se auta mitä muissa kuplissa on, muutos katsatuksessa verrataan sen sun auton alkuperäiseen kokoon :(

Niinpä tietenkin :) Tarkistin ja mullaki lukee otteessa toi 5.60-15.

 

Pitäs varmaan kysästä et muuttaakohan ne ton suoraan senteiks vai vastaavaks renkaan euromitaks.. meinaan 5.6*2.54=142.24 + 102 = 244.24 eli vielä vajaa 245:sillekki :P toisaalta 145 rengastukseeen 100mm ni menis vielä. No hyvä etten lähteny vielä sovittelemaan 255:sia :D

Link to comment
Muuttaakohan ne ton suoraan senteiks vai vastaavaks renkaan euromitaks.. meinaan 5.6*2.54=142.24 + 102 = 244.24 eli vielä vajaa 245:sillekki :P No hyvä etten lähteny vielä sovittelemaan :D

 

Äkkiä selaten löysin 5.60:lle vertailurenkaaksi 145:n, mutta kannattais varmaan varmistaa konttorilta.

Link to comment

Jotenki mullekki jääny toi 155 mieleen mut pitää varmaan konttorilta kysyä riittääks jos vie jonku dokumentin. Tyyriitä kumosia just noi 245 isolla rofiililla, tarjontaa niin vähän. Renkas-onlinen ainoo vaihtoehto 245/50-17 viispuolsataa pari. 255 koossa reilu parisataa ekee.

Link to comment

Mulla on -73 1303 S:ssä kokona 5.60 ja lisätiedoissa "ERIK.EHDOT: VAIHTOEHTOISET RENKAAT 185/65R15" Muutoskatsastus kohdassa on päivämäärä 18.05.1989, mutta en tiedä mitä on muutoskatsastettu, nuo renkaatko? Yleensä kyllä olen nähnyt silloin huomautuksia kohdassa rengaskoon kohdalla merkinnän: "MUUTOSKATSASTUKSESSA HYVÄKSYTTY RENGASKOKO..."

Link to comment
Mulla on -73 1303 S:ssä kokona 5.60 ja lisätiedoissa "ERIK.EHDOT: VAIHTOEHTOISET RENKAAT 185/65R15" Muutoskatsastus kohdassa on päivämäärä 18.05.1989, mutta en tiedä mitä on muutoskatsastettu, nuo renkaatko? Yleensä kyllä olen nähnyt silloin huomautuksia kohdassa rengaskoon kohdalla merkinnän: "MUUTOSKATSASTUKSESSA HYVÄKSYTTY RENGASKOKO..."

 

Mullakin lukee yhdessä kuplassa otteessa että VAIHTOEHTOINEN RENGASKOKO 185/65R15,Laitettu aikanaan rekisteröintikatsastuksessa,eikä ollut silloin muutoskatsastuspäivää otteessa.

Link to comment

Minä olen ymmärtänyt tuon silleen että se on muunnelma tuuman mitoista ts. 102mm = 4 tuumaa. Joten sen mukaan sitten leveimmät vanteet saa olla 4 tuumaa vakioita leveämmät.. Ja niihin vanteisiin sitten optimaalin levyiset kumit...?

 

Mulla on Hebsterissä 3,5 tuumaa leveämmät takavanteet kuin vakiot...

Link to comment

Viimeviikolla kävin konttorilta kysymässä asiaa ja se katto otteesta et alunperin on 5,60tumaan kumi ja sitä saa leventää sen 4tumaa, tulee joku vähän alle 245mm. Jos löytyy joku dokumentti et kyseistä automallia on saanu leveemmällä gummilla ni sit voi verrata siihen.

 

Miten kevyet vanteet muuten nuo OZ superkikkareet on minkä sopivuudesta hanski kysyi?

Link to comment

OZ-vanne sisältää erikoista titaniumilla rikastettua alumiinia, joka merkitsee erityisen hyvää kestävyyttä ja alhaista painoa. Superleggeraa voi todella sanoa "kevytmetalli"-vanteeksi, koska 15"-vanteen paino on noin 5kg (normaali 7x15-vanne painaa noin 8kg), 17" painaa n.7kg ja 18" n.8kg. Kokovalikoimasta löytyy koot 15-18 tuumaan.

 

ja se on musta todella vähän...

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tää on ihmeellinen aina tää titaniumi. Miullekin kellomyyjä selitti miten tää kello on tehty oikeen titaniumista.

 

Vai puhutaankohan suomessa sittenkin titaanista? (Ti)

 

Tää kello on kyl selkeesti jotain rosterin ja titaanin seosta, kun ei oo niin tummaa ku titaani normaalisti.

Link to comment

Mulla on 245 takana... eli mihin lopputulokseen tää keskustelu pääty... meinaan että mulla olis lasikuitiloksuissa varaa leventää... eli voiko.. Olis kivat laittaa näöks... vaikka taitaa noittenki pito riittää melkein vakiolle ;)

Link to comment

Menee OT mut varmaan noi leveet nakit kivoja keveyssä kuplassa vesikelillä sit ku nousee plaaniin :)

 

Onks kellään 1300 kuplan orggis suomimanuaalia missä lukis noi rengaskoot? Toi pitäs olla täälläkin jossain hyllyssä mut ei mitään havaintoa missä. Toi varmasti riittäis inssille jos manuskassa lukis suurimmat gummit.

Link to comment
  • 4 months later...

dodii!! vihdoinkin löytyi sopivan leveet ja offsetiltä oikeat vanteet kuplan alle!!!

 

takapäähän tulee 10" x 17" ja offset 20.

 

jarrulaikkoihin on jo koneistettu 4x100 jako...eli jarrulaikat menee uusiksi, bmw vanteet kun ovat 5 pulttiset...

 

bemarin jako taitaa olla aika lähellä 5 x 114...viisaammat korjatkoon!!!

 

hot cars ainakin joskus myi jarrulaikkoja ilman reikiä...mahtaako tollasta bemarin jakoa saada sopimaan ???

 

takana hot carsin levyt.

Link to comment
Guest Toheltaja

kaik bemun vanteet mitä miul o tullu vastaan o ollu 120x5...

 

kuten kuvassakin, mihin koneistettiin porsaan 130x5 jako väliin.

vannekeskio.jpg

 

Noissa sun vanteissahan se lukee tossa keskiölätkän kiinnityskierteen kohdallakin :)

Link to comment

niin...onko mahdollista tehdä 120 x 5 jako kuplan jarrulaikkoihin...?? kukaan tehnyt? riittääkö vielä ainevahvuus...?

 

onko tollaset bemarin BORBET vanteet jotenkin harvinaiset??

 

on yhden tutun likan autosta ja väitti noiden olevan harvinaisia...tiedä sitten...

 

kaupan teko vielä kesken noista vanteista...saa kuulemma tarjota...

Link to comment
Guest fgronlun

noita borbetteja on yhdessä sun toisessa bmw:ssä

5p on paljon mutta 4*100 borbetit ovat hieman kiven alla.

Uusia ei enää saa mutta nuo saa hyvin suoristettua jos ovat kierot.

Link to comment
Guest tomp_pa82

sanotaan että itse etsin 16" 4*100jaolla

Borbetin A malleja 2vuotta

ja päädyin tilaamaan saksan ebaysta 750€ tosin uudet.

 

mut noita 17" 5*120jaolla tuntuu löytyvän huomattavasti enemmän....

ja kunnosta riippuen hinnat 200-700€

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...