Jump to content

Bensalämppäri + kosteudenpoisto


Recommended Posts

Mulla on (T1 -64) webasto asennettu niin että puhaltaa tuulilasille alkuperäisistä reijistä, tuulilasi pysyy kyllä (3 minuutin jälkeen) kirkkaana mutta muut lasit huurtuvat sateella. Alkuperäiset lämmönvaihtimet pois ja olen vetänyt takapenkin alta "poistoilman" niistä reijistä suoraan ulos.

 

Siis lämpiää hyvin, mutta kosteus ei poistu.

 

Pari ideaa on mielessä; toinen on se että vetäisin moottorin (menosuunnassa ensimmäisen) suojapellin läpi nuo letkut takapenkin alta siihen moottorin jäähdytysilma-aukon lähelle ja sitä kautta saisin alipainetta kabiiniin. Toinen idea on puhkaista takaistuimen taakse tavaratilanseinään tuohon moottorin jäähdytysilma-aukon kohdalle reikä ja pieni putki siitä läpi. Molemmissa pitää toki varmistaa että korvausilmaa tulee vaikka etuluukusta.

 

Onko näitä joku kokeillut (auttaaako mitään / melu) tai onko parempia ideoita?

Link to comment
Guest Mika Raussi

No sehän se onkin tärkein juttu että sisään tuleva ilma on tuoretta. Tuliskohan sieltä varapyörän alta sit miten paljon tuota kosteutta? Pitäskö ottaa tuulilasin alareunasta? Vai onks minkä ikänen volsu?

Link to comment

Kupla on -64, joten tuulilasin alta on hankala ottaa sisääntulevaa ilmaa.

 

Veikkaan edelleen että ongelma on siinä että sisällä lämpiää nopeasti ja kosteus tiivistyy laseihin.

 

Ajattelin siis parantaa ilmankiertoa niin että teen etuosaan reiän kylmälle korvausilmalle ja takaa vastaavasti imetään se pois jonkin sortin alipaineella.

Webasto kyllä jaksaa lämmittää (olikohan 1.8 KW) joten kylmä ei tule vaikka ilma muutenkin vähän kiertäisi.

 

Jos teen lisäkorvausilman eteen ilman tuota alipainetta takana niin veikkaan että webaston puhaltama lämmin ilmakin alkaa poistumaan osittain etukautta ja tilanne vaan pahenee.

Link to comment

Joo, eikös -73 mallissa ole takatolpissa poistot. Nehän auttaa huomattavasti.

 

Taidan huomenna irroittaa tuon takimaisen moottoripellin ja kokeilla miten auttaa jos vedän takapenkin alta putket sinne moottorin ilma-aukkoon.

 

Nyt on hyvä viritellä kun sataa...

Link to comment

No on ne läpivirtausventtiilit jo vm. 72. Mutta ei niistä oikeasti ole juurikaan apua. Liian pienet taitavat olla. Nykyautoissa on kaksi nyrkin kokoista reikää eli varmaan jotakin sitä luokkaa pitäisi olla, että noista jotain iloa olisi.

 

Nuo bensälämppärit on aika tarkkoja siitä, että putkissa ei ole mutkia ja että putket ovat riittävät suuret. Muuten virtausvastus kasvaa ja ilmaa ei yksikertaisesti tule paljoa ulos. Itse pistin pöhöttimeltä suoran putken jalkoihin periaatteella yksinkertainen on paras. Huurteenpoistoon käy orkkis raitisilmapuhallin hyvin. Pysyy pää kylmänä ja jalat lämpiminä.

Link to comment

Takaikkunan alla oleva reikä toimi sikäli ok, että huuru hävisi takalasista sen kapealla vaikutusalueella. Aiemmin valmistunut ääneneristysprojekti meni kuitenkin samalla turhaksi.

Link to comment

Mulla oli yhdessä kuplassa takaikkunan alla venttiili. Se oli jotain oldies tuotantoa ja näytti joltain tarvikeosalta. Siinä oli oikein takaiskun näköinen peltiläppä. Reikä hytin puolella oli noin 2 cm x 15 cm.

Siitä näki hyvin että huurtumis ongelma johtuu nimenomaan ilman poistumisesta. Pysy meinaa takaikkuna aina auki keskeltä niin että reunoihin jäi vielä huurusoirot ja sivuikkunat oli vielä ihan huurussa.

 

Niin, se oli asennettu niin että poistoaukko oli takaikkunan alla olevan ritilöinnin ja "louversien" väliseen tilaan.

 

Ovia kiinni paiskatessa se peltiläppä oikein helähti. Kun autohan on muuten kuin pullo.

Se olis varmaan hyvä systeemi jos niitä venoja oli ollu siinä vaikka kolme rinnakkain.

Link to comment

Jossain kauan sitten kotikylillä pyörineessä 1302 (?) kuppelissa oli jonkun muun auton ritilä heftailtuna takaikkunan yläpuolelle. Oli periaatteessa ihan hyvän näköinenkin, pakkelinen toteutus vaan oli ruma.

 

Ratkaisun toimivuudesta en tiedä, auto oli kuitenkin jannulla ympärivuotisessa käyttöajossa.

Link to comment
Guest villeveikko

Mulla on ongelmana vettä keräävät Eberin putket kun asennus on alkuperäisiin tuulilasin suuttimiin (T1 -65). Eihän se vesi voi muualta tulla kun lasin tiivisteen välistä, mutta kun sekin on ihan uusi! Vettä menee jo pienelläkin sateella sen verran että tulee kosteeta ilmaa / ilmantulo hyytyy. Eipä tarvii enää ihmetellä miks vakiosysteemeillä kynnyskotelot ruostuu kun vesi menee suoraan sinne!

Link to comment

Joo, pienestä näyttää olevan kiinni. Koetin tuota takaistuimen alta putkien vetämistä moottorin ilmanottoaukkoon ja ehkä hieman parani. Sitten laitoin vanhan moottoritilan tuulettimen puhaltamaan takapenkin alta ilmaa ulos ja ikkunat kirkastuivat noin 10 minuutissa; tosin tänään satoi vähemmän. Tuo tuuletin on liian iso toimimaan pitkään joten vielä pitää keksiä jotain.

 

Varmaan tuo ikkunan lähellä oleva poistoreikä parantaisi vielä tilannetta enemmän.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...