Guest Getto Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen! Quote Link to comment
Guest Posted July 25, 2004 Share Posted July 25, 2004 Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen! 1600 pyttysarja, joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi. Peruspaketti jollain 286 asteisella nokalla (mainostettuja asteita, esim. Engle W110 malli) ja vaikka kahdella yksikurkkuisella 40mm Solex/Brosol kaasareilla tai tupla Dellorto 36:lla voisi tuottaa helpot 70-80 heppaa. (mulla tuotti dynon mukaan). Vauhtipyörästä 2,5 kiloa painoa pois ulkokehältä. Ero vakioon, VANHAAN 1300:een on huomattava. Alkuperäisistä hepoista kuitenkin on aika monta heppaa hukassa, joten uusisiat osista kasattu 1600 on jo tiiviytensä takia huomattavan paljon tehokkaamman oloinen. 70 heppaa ei ehkä kuulosta paljolta, mutta jos olet joskus istunut kuplassa jonka omistaja vaahtoaa että siinä on "ainakin 120 heppaa" niin siinä on luultavasti ollut se 70-80 kaakkia oikeasti ;) On se reilu 30 heppaan (mitä vakio 1300 padassa on tänään jäljellä jos sitä ei ole rempattu vuosikausiin) verrattuna hemmetin iso ero. TIETENKIN kaikki virittäminen pitää alkaa perusasioista, laakerointi ja käytettävien vanhojen osien kunto jne.. Jan Quote Link to comment
mikan Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Tuollainen heppamäärä on kuitenkin luokkaa heppa kuskaa kymmentä kiloa. Eli moni uusi perheauto painaa likimain tuplasti sen mitä kupla joten niissä pitää olla 150 heppaa samaan suorituskykyyn. Eli kyllä tuolla normaaliliikenteen rytmissä pysyy. t. Mika Quote Link to comment
Guest cockjerry Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 njoo jos kupla painaa jonkun 800kg wakiona ja siitä keventää vielä. 100hp oikeasti kuplan painoisessa autossa on jo hyvin ja menee niin perkeleesti. Sitten kun on vielä takavetoinen. Mulla oli n. 750kg (märkäpaino ilman kuskia) opel a-corsa jossa n. 100hp 16v-kone ja sekin oli perkeleen pirteä vehje, meni kuin perseeseen ammuttu karhu. Ehkä vähän vituttaa kun menin myymään sen. Sillä oli hauska kiusata näitä uusia gti vehkeitä, vaikka olikin etuvetoinen. :) Sitten kun alkaa olee toista sataa heppaa takapyöriltä, niin kuplaa on vaikea voittaa. :) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted July 26, 2004 Share Posted July 26, 2004 Kylä pysyy joo.. Huomasin tossa toissatalvena että pelkkä 1600 kilujen vaihto riittää mukavasti. Kassarista seosta vähän rikkaammalle vaan ni tuntuu kulkevan niinkin ihan hyvin. Mut sehän siinä on että pitää vähän aina miettiä että jos jotain ostaa niin kannattaakohan ostaa se toinenkin lelu että saa hyvän kokonaisuuden. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen! 1600 pyttysarja, joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi. Jan Sopiiko tuollainen 1600 pyttysarja 1300:sen lohkoon suoraan, elii riittääkö tosiaan vain kannen avarrus? Quote Link to comment
Tanhis Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen! 1600 pyttysarja, joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi. Jan Sopiiko tuollainen 1600 pyttysarja 1300:sen lohkoon suoraan, elii riittääkö tosiaan vain kannen avarrus? Jos kone alkuperäinen 1300 niin sopii. Quote Link to comment
mikan Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Kymmenen pistettä VenaCavaInferior:lle! Siis siitä, että mitä ilmeisimmin olet käyttänyt hakua, kun olet löytänyt viestiketjun vuodelta 2004. :-) t. Mika Quote Link to comment
tykki12 Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 toinen tyhmä kysymys....no mitäs pitää tehdä alustalle et menee kats . läpi?? ps, jarrut olis kivat Quote Link to comment
Guest pep Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 toinen tyhmä kysymys....no mitäs pitää tehdä alustalle et menee kats . läpi?? ps, jarrut olis kivat pakko ei ole 1300->1600 muutoskatsastukseen tehdä jarruille mitään, mutta kyllähän levyt aina edessä kivat on :) Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 No kysytäänpä vielä sellaista että: Kuinka Isot sylinterit sopivat vakio 1300 lohkoon ilman lohkon muutostöitä ja onko edes 1600 isompaa sarjaa järkevä laittaa siihen lohkoon? Entä kuinka isoiksi vakio 1300 2 reikä kannet voi muokata? Quote Link to comment
x-pj Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Reikiä suurentamatta sopii ohutseinämäiset 88 mm sylinteriputket (1680 cm2). Itse en laittaisi. Seinämä menee turhan ohueksi ja hyöty on lähes olematon 1600-sylintereihin verrattuna. 1300 kansien sylinterireijät voi suurentaa vaikka 94 mm sylinteriputkille. Quote Link to comment
Guest VenaCavaInferior Posted October 29, 2011 Share Posted October 29, 2011 Reikiä suurentamatta sopii ohutseinämäiset 88 mm sylinteriputket (1680 cm2). Itse en laittaisi. Seinämä menee turhan ohueksi ja hyöty on lähes olematon 1600-sylintereihin verrattuna. 1300 kansien sylinterireijät voi suurentaa vaikka 94 mm sylinteriputkille. Kiitos tästä! Quote Link to comment
tykki12 Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 no entäs jos on 1200 ja pitäis saada 1600 seksi.. siis leimattua..ajattelin rupee ostelee osia nyt niin ei tartte kaivella nenää sit keväällä kun muut pöristelee niin ja mitä kannattaa tehä ettei tartte mennä pers,,,edellä puuhun kupla on 5 pulttisilla rummuilla ja olis tarkotus pitääkin Quote Link to comment
spege Posted November 12, 2011 Share Posted November 12, 2011 Jos auto on uudempi kuin -57 niin jarruille ei tarvii tehdä mitään. Määreet menee niin että edessä riittää 40mm leveet ja takana 30mm leveet rumpujarrut. Kallistuksen vakaaja ja ohjausvaimennin pakolliset, 4.125 perävälitys suositeltava. Jokseenkin näin luki aikanaan "vw sallitut muutokset" -opuksessa. Sen ote piti joka kerran olla mukana kun muutoskatsasti auton 1600seksi. Eli samalla konttorilla oli pinoittain samaa paperia, minäkin niitä sinne useita kannoin. Aikoinaan sai VWltä ilmaiseksi, sitten maksoi 50mk ja kuulin että joskus jopa 500mk. Kysele varmuudeksi tällä palstalla onko jollain tallessa moinen paperi ja pyydä kopio mukaasi katsastukseen. Olen muutoskatsastanut ainakin 1958n, 1964n, 1967n ja jonkun -70 lukuisen. Pekka Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.