Jump to content

Lisäpotkua!


Guest Getto

Recommended Posts

Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen!

 

 

1600 pyttysarja,

joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi.

 

Peruspaketti jollain 286 asteisella nokalla (mainostettuja asteita, esim. Engle W110 malli) ja vaikka kahdella yksikurkkuisella 40mm Solex/Brosol kaasareilla tai tupla Dellorto 36:lla voisi tuottaa helpot 70-80 heppaa. (mulla tuotti dynon mukaan). Vauhtipyörästä 2,5 kiloa painoa pois ulkokehältä.

 

Ero vakioon, VANHAAN 1300:een on huomattava. Alkuperäisistä hepoista kuitenkin on aika monta heppaa hukassa, joten uusisiat osista kasattu 1600 on jo tiiviytensä takia huomattavan paljon tehokkaamman oloinen.

 

70 heppaa ei ehkä kuulosta paljolta, mutta jos olet joskus istunut kuplassa jonka omistaja vaahtoaa että siinä on "ainakin 120 heppaa" niin siinä on luultavasti ollut se 70-80 kaakkia oikeasti ;)

 

On se reilu 30 heppaan (mitä vakio 1300 padassa on tänään jäljellä jos sitä ei ole rempattu vuosikausiin) verrattuna hemmetin iso ero.

 

 

TIETENKIN kaikki virittäminen pitää alkaa perusasioista, laakerointi ja käytettävien vanhojen osien kunto jne..

 

 

Jan

Link to comment

Tuollainen heppamäärä on kuitenkin luokkaa heppa kuskaa kymmentä kiloa. Eli moni uusi perheauto painaa likimain tuplasti sen mitä kupla joten niissä pitää olla 150 heppaa samaan suorituskykyyn. Eli kyllä tuolla normaaliliikenteen rytmissä pysyy.

 

t. Mika

Link to comment
Guest cockjerry

njoo jos kupla painaa jonkun 800kg wakiona ja siitä keventää vielä.

 

100hp oikeasti kuplan painoisessa autossa on jo hyvin ja menee niin perkeleesti. Sitten kun on vielä takavetoinen.

 

Mulla oli n. 750kg (märkäpaino ilman kuskia) opel a-corsa jossa n. 100hp 16v-kone ja sekin oli perkeleen pirteä vehje, meni kuin perseeseen ammuttu karhu. Ehkä vähän vituttaa kun menin myymään sen. Sillä oli hauska kiusata näitä uusia gti vehkeitä, vaikka olikin etuvetoinen. :)

 

Sitten kun alkaa olee toista sataa heppaa takapyöriltä, niin kuplaa on vaikea voittaa. :)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kylä pysyy joo.. Huomasin tossa toissatalvena että pelkkä 1600 kilujen vaihto riittää mukavasti. Kassarista seosta vähän rikkaammalle vaan ni tuntuu kulkevan niinkin ihan hyvin. Mut sehän siinä on että pitää vähän aina miettiä että jos jotain ostaa niin kannattaakohan ostaa se toinenkin lelu että saa hyvän kokonaisuuden.

Link to comment
  • 7 years later...
Guest VenaCavaInferior
Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen!

 

 

1600 pyttysarja,

joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi.

 

 

Jan

 

Sopiiko tuollainen 1600 pyttysarja 1300:sen lohkoon suoraan, elii riittääkö tosiaan vain kannen avarrus?

Link to comment
Mistäs alottais jos haluis piristää kuplan 1300cc konetta?Kaikki tieto ja taito tarpeen!

 

 

1600 pyttysarja,

joku hyväksi havaittu katunokka, nostajat ja kaasarit, pakosarja.. Kannet koneistamoon ja avarrus 1600:lle, venttiilityöt ja puristukset nostetaan kansia plaanaamalal nokkaa vastaavaksi.

 

 

Jan

 

Sopiiko tuollainen 1600 pyttysarja 1300:sen lohkoon suoraan, elii riittääkö tosiaan vain kannen avarrus?

Jos kone alkuperäinen 1300 niin sopii.

Link to comment
toinen tyhmä kysymys....no mitäs pitää tehdä alustalle et menee kats . läpi?? ps, jarrut olis kivat

 

pakko ei ole 1300->1600 muutoskatsastukseen tehdä jarruille mitään, mutta kyllähän levyt aina edessä kivat on :)

Link to comment
Guest VenaCavaInferior

No kysytäänpä vielä sellaista että:

Kuinka Isot sylinterit sopivat vakio 1300 lohkoon ilman lohkon muutostöitä ja onko edes 1600 isompaa sarjaa järkevä laittaa siihen lohkoon?

Entä kuinka isoiksi vakio 1300 2 reikä kannet voi muokata?

Link to comment

Reikiä suurentamatta sopii ohutseinämäiset 88 mm sylinteriputket (1680 cm2). Itse en laittaisi. Seinämä menee turhan ohueksi ja hyöty on lähes olematon 1600-sylintereihin verrattuna.

 

1300 kansien sylinterireijät voi suurentaa vaikka 94 mm sylinteriputkille.

Link to comment
Guest VenaCavaInferior
Reikiä suurentamatta sopii ohutseinämäiset 88 mm sylinteriputket (1680 cm2). Itse en laittaisi. Seinämä menee turhan ohueksi ja hyöty on lähes olematon 1600-sylintereihin verrattuna.

 

1300 kansien sylinterireijät voi suurentaa vaikka 94 mm sylinteriputkille.

 

Kiitos tästä!

Link to comment
  • 2 weeks later...

no entäs jos on 1200 ja pitäis saada 1600 seksi.. siis leimattua..ajattelin rupee ostelee osia nyt niin ei tartte kaivella nenää sit keväällä kun muut pöristelee niin ja mitä kannattaa tehä ettei tartte mennä pers,,,edellä puuhun kupla on 5 pulttisilla rummuilla ja olis tarkotus pitääkin

Link to comment

Jos auto on uudempi kuin -57 niin jarruille ei tarvii tehdä mitään. Määreet menee niin että edessä riittää 40mm leveet ja takana 30mm leveet rumpujarrut.

Kallistuksen vakaaja ja ohjausvaimennin pakolliset, 4.125 perävälitys suositeltava. Jokseenkin näin luki aikanaan "vw sallitut muutokset" -opuksessa.

Sen ote piti joka kerran olla mukana kun muutoskatsasti auton 1600seksi.

Eli samalla konttorilla oli pinoittain samaa paperia, minäkin niitä sinne useita kannoin. Aikoinaan sai VWltä ilmaiseksi, sitten maksoi 50mk ja kuulin että joskus jopa 500mk.

Kysele varmuudeksi tällä palstalla onko jollain tallessa moinen paperi ja pyydä kopio mukaasi katsastukseen.

Olen muutoskatsastanut ainakin 1958n, 1964n, 1967n ja jonkun -70 lukuisen.

 

Pekka

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...