Twn Cornet Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Kupla 1300 -66 6v . sääsin sytytyksen jonka jälkeen auto kävi hyvin ja kaikki oli ok. sitten menin tarkistamaan sytytystä strobolampulla. Lamppu näyttää että sytytys ei olisi kohdallaan, vaan valo vilkahtaa ennen kun tuo 7.5 YKK on kohdallaan. strobo vilkkuu jo ennen ku se toinenkaan 10 astetta on kohdallaan. jos säädän sytytyksen strobolampun kanssa YKK 7.5 alkaa auto käymään huonosti ja röpöttämään. mistä moinen johtuu ?. tämän kaiken olen tehnyt tyhjäkäynillä ja kierrokset noin alle 1000. (ja kone ei ole ihan lämmin. jos se vaikuttaa ?) virranjakaja on sellainen jossa on kärjet (välys on 0.4) ja alipainekello. onko jossakin jotain vikaa mitä pitäisi korjata. vai mennäänkö säädöllä ilman strobolamppua. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 (edited) Hihnapyörän merkit voi olla hihnapyörässä väärässä kohtaa. Nykybensalle voi myös laittaa hieman lisää ennakkoa, 10 astetta ei ole paha tyhjäkäyntiennakko. Säätäisin korvakuulolta niin että käy nätisti tyhjäkäyntiä ja pyrkisin sitten tarkastamaan stropolla niin ettei kierroksilla hihnapyörän yläkuolokohdan merkki mene pidemmälle kuin siihen mistä laturin remmi alkaa irtaantumaan alemmasta hihnapyörästä kohti laturia. Mieluummin hihnan sisäreunasta puoli senttiä oikealle päin niin kokonaisennakko pysyttelee 30 asteen korvilla. Edited September 16, 2020 by Kemin Karavaanari 1 Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Ja sytytyksen säätö alipainekellon letku irti. Quote Link to comment
Twn Cornet Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 Kiitos vastanneille ! taisin olla muitten sähläyksien lisäksi väärässä tulpanjohdossa.. mutta tämä ei ole ensimmäinen kerta kun sählään. en osaa edes laittaa näitä viestejä osioon "aloittelijan tyhmät kysymykset " Huomenna talliin katseleen ja ihmetteleen ! Quote Link to comment
x-pj Posted September 16, 2020 Share Posted September 16, 2020 Säädettäessä moottorin olisi hyvä olla käntilämpöinen. Paras, jos ajaa pienen lenkin autolla ennen säätämistä. Alipaineletkun kun ottaa irti jakajasta, niin se pitää muistaa tulpata kaasarin suuntaan. Quote Link to comment
Twn Cornet Posted September 16, 2020 Author Share Posted September 16, 2020 5 minutes ago, x-pj said: Säädettäessä moottorin olisi hyvä olla käntilämpöinen. Paras, jos ajaa pienen lenkin autolla ennen säätämistä. Alipaineletkun kun ottaa irti jakajasta, niin se pitää muistaa tulpata kaasarin suuntaan. Kiitos X-Pj tuotakaan alipaineletkun tulppaus järjestystä en tiennyt .. (aina viisatuu kun kyselee) Quote Link to comment
Tanhis Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 Miten sääsit sytytyksen ilman stoboa ja mihin merkkiin. Ja korvakuulolla säätäminen on vähän niin ja näin, juu sen tosiaan saa toimimaan mahdollisesti korvakuulollakin. Mutta jos esim yksi tulppa pimeänä tai kaasarissa jokin häikkä niin silloin vain kompensoit jotain muuta vikaa korvakuulolla säätämällä. Eli jos sinulla on stobo käytössä niin minä tekisin näin. -Auto käynnissä laita strobo jokaiseen tulpan johtoon yksi kerrallaan kiinni. -Jos strobo vilkkuu tasaisesti ilman pätkimistä jokaisessa tulpassa niin tämä vaihe ok. -Jos ei niin silloin sinulla on sen johdon päässä joko viallinen tulppa tai johdossa/ jakajan kannessa vika ja ennen sytkän säätöä vika pitää poistaa. -Säädä kärkiväli liuskan kanssa 0,4mm (jos kärjellinen jakaja) -Säädä sytytys noin 12asteeseen joka on nykybensalla yleensä aika hyvä. Jos tämän jälkeen auto käy huonosti ja edelleen kaikkien pyttyjen johdoista stobo vilkkuu tasaisesti sinulla on vika muualla kuin sytkässä. Esim aloita laittamalla kaasari perussäätöihin, säädä venttiilivälykset, tarkista imuvuodot, mittaa puristuspaineet. Quote Link to comment
Twn Cornet Posted September 17, 2020 Author Share Posted September 17, 2020 1 hour ago, Tanhis said: Miten sääsit sytytyksen ilman stoboa ja mihin merkkiin. Ja korvakuulolla säätäminen on vähän niin ja näin, juu sen tosiaan saa toimimaan mahdollisesti korvakuulollakin. Mutta jos esim yksi tulppa pimeänä tai kaasarissa jokin häikkä niin silloin vain kompensoit jotain muuta vikaa korvakuulolla säätämällä. Eli jos sinulla on stobo käytössä niin minä tekisin näin. -Auto käynnissä laita strobo jokaiseen tulpan johtoon yksi kerrallaan kiinni. -Jos strobo vilkkuu tasaisesti ilman pätkimistä jokaisessa tulpassa niin tämä vaihe ok. -Jos ei niin silloin sinulla on sen johdon päässä joko viallinen tulppa tai johdossa/ jakajan kannessa vika ja ennen sytkän säätöä vika pitää poistaa. -Säädä kärkiväli liuskan kanssa 0,4mm (jos kärjellinen jakaja) -Säädä sytytys noin 12asteeseen joka on nykybensalla yleensä aika hyvä. Jos tämän jälkeen auto käy huonosti ja edelleen kaikkien pyttyjen johdoista stobo vilkkuu tasaisesti sinulla on vika muualla kuin sytkässä. Esim aloita laittamalla kaasari perussäätöihin, säädä venttiilivälykset, tarkista imuvuodot, mittaa puristuspaineet. Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta. kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta. ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus. sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 2 hours ago, Twn Cornet said: Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta. kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta. ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus. sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi. Noni sitten hommahan on kunnossa, laita vielä vähän enemmän ennakkoa niin luultavasti toimii vielä paremmin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 17, 2020 Share Posted September 17, 2020 8 hours ago, Twn Cornet said: Minä säädin sytytyksen yleismittarin "piip" tominnolla . virranjakajan - johto irti puolasta . mittari siihen kiinni ja toinen johto maihin. sitten pyöritin konetta. kun mittari piippaa on kärjet kiinni. ja kun ei piippaa on kärjet auki. sääsin merkkiin 7.5 astetta. ja kun merkki oli kohdallaan piippaus loppui. sitten katsoin kannen alle että ollaa 1 pytyssä eikä 3 pytyssä. ja kerran vielä tarkistus. sitten kone käyntiin ja strobo kiinni 1 pytyn tulpanjohtoon . ja alipainekellon letku irti.. ja hyvin näytti olevan strobollakin kohdallaan,, hyvin käy ja kukkuu. olen tyytyväinen.. sitten alipainekellon letku takaisin tulppaus kaasarin suuntaan ,niin kuin täällä joku neuvoi. Ja selvyyden vuoksi, letku tulpataan vain säädön ajaksi. Kun säädetty niin tulppa pois ja letku takaisin paikalleen. 2 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.