tyyppi4 Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 Moikka! Ajattelin kerätä tähän viestiin vinkkejä nelostyypin koneen rakenteluun. Lähinnä kiinnostaa kuulla, mitä osia olette ko. moottoreissa "vaihtoehtoisesti ", ja onnistuneesti käyttäneet? Laitan keskustelun virittämiseksi muutamia kysymyksiä? - voiko wbx:n 228 millistä vauhtipyörää käyttää 2-litraisessa type4-koneessa? Päällepäin ja vähän mittailemalla näyttävät aikalailla samanlaisilta, mutta wbx on kevyempi. meneekö heittämällä paikalleen, vai tarviiko koneistaa? - Volvon b20/30 koneen venttiilit näyttäisi pituuden puolesta olevan aika lähellä. Onko kukaan käyttänyt? - Muistanko oikein, että joku olisi käyttänyt Saabin kiertokankia ko. koneessa? Mikä mäntä Saabin kankien kaveriksi? - Jos sylinterin poraisi 94mm:stä vaikka 94,5mm:iin, löytyisikö tuolla halkaisijalla joku kevyt mäntävaihtoehto? 24mm:n tapilla? 22mm:n tapilla? - Jos katsastuksessa mitataan päästöt, niin voiko type 4-koneessa käyttää mitään muuta, kuin vakio-nokka-akselia? - Onko jotain kikkoja, millä päästömittauksen arvoja ylipäätään voi "manipuloida"? Polttoaineen joukkoon E85:sta? Suurentamalla venttiilinvälyksiä tms? Mitä jos pakoputkeen laittaa katalysaattorin? Ei muuta kuin vinkkejä / linkkejä jakoon! Quote Link to comment
mikko k Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 2L:n type 4 koneessa on 228mm kytkin/vauhtipyörä alunperin. Muut koot on 210 ja 215mm. WBX pitäis käydä suoraan, ehkä.. Volvon venojen mittoja en muista mutta jossain citikassa on 49mm imuvenat ja niistä saa ainakin tehtyä. Saabin veiveissä on pultit väärinpäin, joten kovin pitkällä iskulla olevaan kampeen ei käy. Tai kyllä kampeen varmaan käy muttei mahdu lohkossa pyörimään. Ja nokka-akselikin on lähellä. Muuten en muista saabbaan vievimittoja. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 Kaikki 5 pulttiset vauhtikset voi sotkea kammesta toiseen, ja moottori tyypistä toiseen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 (edited) En muista Saab koneen kankea, mutta sen 24mm yläpäähän meni suoraan sisään typ-1 kk 22 hela ja tän kaveriksi 94/82 mäntä. Samalla 1700/1800 kampura Off set hiottiin 66->69 iskulle. 92 putket porattiin 94 männälle. Dekkipinta tuli lähes alkuperäseksi. Eli 1800 typ4 tuli 1915 Edited July 7, 2021 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 (edited) Manipulaatiota....... Nokka mahd vakio. Eli laita tömäkkä hyde nokka koneeseesi ja miedonna se katsastukseen kovilla nostajilla. Muista että kovat vaatii n10mm pidemmät tikut & jousikkormitteiset suojaputket. E85 osalla auttaa, osalla taas ei. Heinolassa toimii, Riihimäellä taas ei. Syytä en tiedä. Kultasella 1980-luvilla (nillittäjät; mahdollinen rikos vanhentunut) laitettiin peltopako/änärin väliseen laippaan kuristin: umpilevy 1mm alumiinista ja tähän 3kpl 7mm reikiä. Kone kävi tyhjää nätisti ja alakierrokset myös. Mutta meni tulkkoon kun alko antaa kenkää. Mitä tää vaikuttaa päästöihin, en ala arvaamaan. Raakana läpihuuhtelu ainakin vähenee, kun on vastapainetta pakarissa. Ja älä unohda lätkää tonne! Sekin kokeiltu... KAT"in laitto olis viisain vaihtoehto Edited July 7, 2021 by P_Valtonen Quote Link to comment
P_Valtonen Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 (edited) Volvon veroja ovat käyttäneet. Sitten yleistä typ4 virityksestä - vakio jouset pohjaa kansissa. Vaihda typ1 jouset tilalle, typ1 lautasten kera - pitkäiskussa on omat murheensa. Laita mieluummin 102-105 mäntä, kuin alat kasvattaa iskua yli 76-78mm yli. - nokkas jos alat vaihtaa, niin huomaa typ4 typ1 nostajien halkaisia erot/hyödyt. Kikkailin wbx'n hydenokan kanssa ja DJ koneen profiili on yllättävän rankka, jos vaikka vertaa pariin saman aikakauden tehdas virinokkaan. HeMi Motors Heinola, suosittelen tuolla teetättää nokan, jos vakiossasi tömäkkyys ei piisaa. Edited July 7, 2021 by P_Valtonen Quote Link to comment
pahanapuhallin Posted July 7, 2021 Share Posted July 7, 2021 10 minutes ago, P_Valtonen said: Kultasella 1980-luvilla (nillittäjät; mahdollinen rikos vanhentunut) laitettiin peltopako/änärin väliseen laippaan kuristin: umpilevy 1mm alumiinista ja tähän 3kpl 7mm reikiä. Kone kävi tyhjää nätisti ja alakierrokset myös. Mutta meni tulkkoon kun alko antaa kenkää. Mitä tää vaikuttaa päästöihin, en ala arvaamaan. Raakana läpihuuhtelu ainakin vähenee, kun on vastapainetta pakarissa. Ja älä unohda lätkää tonne! Sekin kokeiltu... Ansan peltipakosarjas tuli kyseinen laippa mukana 80-luvun aluus. Voi jopa olla vielä jossain romujen joukos. Quote Link to comment
-tipi- Posted July 8, 2021 Share Posted July 8, 2021 Mahtaako katti olla pitkäikäinen kaasarivehkeessä, jossa seokset on vähän mitä sattuu. Quote Link to comment
Ketsa Posted July 8, 2021 Share Posted July 8, 2021 Mulla oli nelkussa saabin kanget. Yläpää tosiaan tuplaholkitettu, alapäässä pultit käännetty ja kampi offset hiottu 69 mm iskulle. 1700:n pytyt oli porattu joko 90,5 tai 92 mm kokoon, ei muista enää niin tarkasti ja mäntinä kuplan "tako" mahlet. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.