Jump to content

Moottori kadulle ja kisaan!


Recommended Posts

Guest ritariässä

044 kansia voi varsinkin isommilla putkilla laskee turvallisemmin kuin orkkis saksalaisten kohdalla. tavaraa enemmän palotilan alla. laskeminen on ihan siitä kiinni mitä haetaan. palotilan muoto/tilavuus, dekkikorkeudet silinteriputken ja sylinterikanne osalla.

Link to comment
Katuautoissa ainakin 4 tietämässäni strokerissa joilla kierrelty ajeltu pitkiäkin matkoja ja jotka kulkee varttimailillakin hyvin on käytetty Dellortoissa 36mm sisäkurkkuja 45 ja 48mm kaasareis.

 

Strokeris ja isossa vakio iskuisessa on tullu käytettyy 32 ja 30 sisäkurkkuu 40 kaasarilla sekä 1776 pientä 28 kiertäen kuiteski hyvin 7000rpm,

Kisaa kun on ajettu ollu 40 ja 41 sekä 42 sisäkurkkuu Dellorton 48 mutta kierroksetkin on pyörineet 8000 ja 8200 välillä.

 

Kiitos, tämä oli valaisevaa tietoa. Tukee hyvin pitkälti omiakin kokemuksia.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest BugPower

mitenhän tuommonen 41mm kärmes mahtaa toimia 2.3l koneessa?

lämpeneekö liikaa?

tehoja se ainakin kuristaa 2.3 litrasessa!

mihin asti tuota 41mm kärmestä suositellaan? 2.0?

:)

Link to comment

Kuten koneenrakennuksessa yleensäkkin, ei yhden litratiedon pohjalta voi määrittää kaikkea(ellei tila ole tarkkaan rajattu ja tilaan ei mahdu kuin joku tietty toimiva kompromissi). Kuitenkin kannattaa vähän miettiä venakokoa myös kun käärmeksen putken halkasijaa valitsee. Pohtia mitä saavutat ylisuurella putkella jos pakokanava jo ehtii kuristaa virtauksen kanavassa tiettyyn tasoon? Virtaus hidastuu isommalla putkella mikä myös vaikuttaa teoriassa 4-1 tai 4-2-1 impulssin voimakkuuteen kollektorilla. Putken pituus (tilavuus) varmaan on enemmin se määre mikä pitäs mennä konekoon mukaan, ainakin jos teoriassa tota ajattelee. En sitten tiedä onko kuplan kärmeksen putket joka tapauksessa liian pitkät optimiarvoihin nähden, en ole mittaillut tarkemmin näitä enkä oikeasti ole edes mikään ekspertti aiheessa. Tässä vain jotain pohdintaa.

Link to comment
Guest Ranne
Jos nyt tuo mun koneen pakosarja kuitenkin pysyy tuona 1 5/8 kokoisena niin mikähän olisi sopiva halkaisija tuolle laipalle? (60mm?) Nyt on niinkin säälittävä kuin 40mm!

 

Vastauksia?, kuinka suuria holeja porukalla on?

Link to comment

Tollaset kannet katukäyttöön niin jäähtyy ja kisassakin pärjää mutta tottakai on virtaukset alapäässä alakieroksilla huonommat kuin monissa pienempi kanavisissa vaan sitteku on potka suorassa ja sarvet päässä....ni tapahtumia kyllä. Moottorin käyttötarkoituksestahan on kansienkin valinta kiinni.

 

http://www.jpmotorsport.se/e/ms230.htm

 

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ ... ?id=437145

Link to comment
  • 2 weeks later...

Monet kyselleet öljynkierrosta. Suosittelen matalaa isoa leveetä 3,5quartin öljypohjaa. Öljypumpun kannesta ulosotolla öljynsuodattimelle josta vaikkapa vaihteiston viereen 1 tai 2 öljynlauhdutinta ilmanohjauspellien kera koskapa auton alla ajoviima tuo hyvin pienelläkin pellillä ohjatun ilman kennon läpi jäähdyttäen mutta jo hyväksi havaittu suuri öljypohjakin jäähtyttää öljyä hyvin. Auton eteen vedetyt öljylinjat ja lauhduttimet taas tulis kyseeseen radalla tai oikeen kireeksi ajatellulla turbotekniikalla mutta kyllä vaihteiston vieressä oikeessa asennossa ilmanohjauspellin kera öljynlauhdutin tai lauhduttimet niin jäähtyy öljy hyvin järkevään 80-90asteen luokkaan. Tietenki kannattaa olla alkuperäiset dog haus systeemit ja kaikki pellit moottorissa oikein ohjaamassa flektinki ilmavirtoja. Hihnapyörää ei hirveesti kannata pienentää katuliikenteeseen tarkotetulla koska harvoin ainakaan maantiellä 4 vaihteella ajetaan jatkuvasti yli 4500rpm kierroksilla jolloin sakkaus ja teho flektistä puutuu kai vakio pyörällä 5500 yli... hitsattu tuuletinpyörä järkevä valinta. Kiihytys on niin lyhyt repäsy et ilman hihnaaki menee ja 0,2sek vaikutus. typ4 öljynlauhdutin doghaussiin. Pieni hihnapyörä jos paljon isoilla kierroksilla ja vähä maantietä tai si kierroksilla välitetyllä askilla maantiellä...

 

Aurinkoista kevätsäätä vaikka aamupakkasta

Link to comment
  • 1 month later...
  • 1 month later...

No niin pitkästä aikaa. Nyt kiinnostaisi kuinka ja millaisia ruiskulaitteistoja on porukka asentanut ja jos sais kuvia erilaisista rakennetuista vaihtoehdoista. Vapaastihengittävät ja ahdetutkin kiinnostavat.

( saa laittaa suoraa sähköpostiin jos ei julkisia halua )

 

Konespekseja ja osia kootaan taas kasaan joten ehkä tässä jotain moottoriasiaakin jossainvaiheessa sekä jos penkityksiin joskus ehtii niin vaikka teholukemiakin mutta se asia on vielä kaukana tulevaisuudessa.

 

t:Jamppa

Link to comment

Hipisteltiin sellaisia JP Motorsportin ms230 -kansia Bug-In:issä. Olivat varsin hienot ja tiheäripaiset, mutta loppujen lopuksi ainoa "uutuus" mitä niistä mietittiin, oli keinuvipuakselin kiinnitys 5 pultilla, joka mahdollisti myös samalla normaalin 2-pulttisen kiinnityksen.

 

Olisi metkaa nähdä vaikkapa 4-venttiilitoteutus ilman kannen "ylä"puolisia nokka-akseleita, kai sellaisenkin jollain vipusysteemillä saisi tehtyä. Olisi ainakin jotain uutta (vai olisikohan?).

 

JP:n läppärungot sen sijaan oli ihan sikahienot! Semmoisilla ontoksi kairatuilla "kuulilla" toimvat, eli ei ollenkaan normaalia läppää vaan massiiviset ontot pallerot. Niissä oli oikein mukava ja viimeistelty tuntuma, ja kun röörit oli auki niin ne oli kuin yhtä suoraa putkea vaan, ei mitään akseleita tai läppiä keskellä kanavaa.

 

Auto, jossa noiden kansien mainostettiin olevan, ajoi muistaakseni matalia 12 aikoja, ja tuolla Chimayn radalla ei ollut pito kovinkaan kaksinen kun nopeimmatkin ajat olivat vissiin just ja just 10 puolelle vaikka joukossa oli paljon "kympin autoja".

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...