Jump to content

Moottori kadulle ja kisaan!


Recommended Posts

Taannoin tuli rakenneltua

kone joka osoittautunut erittäin hyväksi

kokonaisuudeksi ja kulkua löytyi hyvinkin.

 

Peruslähtökohtana oli 82 isku ja 94 mukit

nokaksi silloin FK87 legenda 1,35 keinuilla

kannet oli SF2 44/38 viilarivelhon käsialaa,

GB tuplajouset, GB tönärit, Melling 30mm,

pakosarja 1,3/4 ja 40mm sisäkurkuilla 48Delssit

nurkissa. alle 11 puristus 98E jotta pystyi ajeleen kadullaki

seosten ollessa kohillaan. 5,4"pitkät kiertokanget H

Palotilat puolipylly viilarin special, männät vakiot¨

ei venakoloja, dekki 1,45-1,50,

Kannet virtas hyvin ja kun tietää viilarin huippuhyväksi niin

ei niitä tarvi virtauttaa. ( virtautettu muttei muistii mitä virtas? )

Sytty 050 jakaja ja Igniittori + granenpox, fullflou+suodatinjalka+lauhdutin setrab, GB 4q lisäöljypohja, GB painevena kansi pumpus, rajotin 7800-8000 riippuen kelistä....

 

( 198,9hv 235Nm )kaliproidussa penkissä säätämättä konetta.

Konetta säädettiin tuon jälkeen perstuntumalla ite ja seuraavana kesänä

päästiin muutama kymmenys kovempaa eli aikasemmin jo penkitetty

ennenkoo enkkoja tuli....

 

Dels 48 ja 40 sisäkurkuilla 120mm imutorvilla

7 asteen kartiolla, 150 ilma, 2 seos, 210 pää,

70-80 kiihytys, 65tyhjis.......

 

Tuollaisilla peruspalikoilla jokka hiottiin sopimaan

yhteen niin että painava täyspeltikorinen kupla

pitkillä turbovälityksillä ... huom kone oli vapari ja

meni 11,73sek 183km/h parhaimmillaan ja alle 12sek aikoja

jatkuvalla syötöllä.

 

Laatikoksi tänäpäivänä laittaisin välitykset 1:4,11 2:2,41 3:1,7 4:1,38 ja 3,88peräruuvi MickeyThomson 26tuumaaset korkeudeltaan takana

Jos samaa konetta uudelleen tekis niin

pikkusia muutoksia katuajelua ajatellen 044 magnum + kannet ja

stepperi pakosarjaa sekä 5 vaihde joka maantiellä auttais

asiaan.... Nossilla pikkuvinkeitä tai ahtimella räyhää...ruutta antais parannusta tai si ne legendaariset pensanroiskijat IDA....eiku siis Dels =)

 

Kisaa ajatellen isommat sisäkurkut, nokan ajotusta myöhäsemmälle, venakolot mäntiin, ruttuu ylemmäs, isommat venat imupuolelle ( comppieliminatos tai SF1 ), kuutioita, ruiskuu, ..... ahtoo, ilokaasuu, .....

 

Legendaarinen kone nykyään menee jossain Pohjoisessa suomessa.

 

Uusi kone ja uudet kujeet 2007

joten pitänee tilailla suoraa jenkeistä

osasia että ehtii saada ajoissa.

Iteppä tilataan ja si tulee edukkaaksi

niinkuin kimppatilauksetki.....

Link to comment

Ai että tekee gutaa kun tätä lukee. :)

 

Omassa koneessa joka jo aika hyvällä mallilla erona:

 

-84mm isku

-Msd:n kamat

-Viilatut SF1:set (samat venat)

-Pauterin 1.4 rullat

-11.4 vai oliko 11.6 ruttua

-Kangetkin on muuten 5.7"

-Piru vie pakosarja tais olla 1 5/8

 

Hyvä vertailukohta kyllä, jos ei tuo tehomäärä mene rikki niin kait mä lopetan tämän harrastuksen ja alan nypläämään pitsiä.

 

e: Ja lootakin on pitkävälitteinen.

Link to comment
Guest Variant

 

( 198,9hv 235Nm )....

 

meni 11,73sek 183km/h parhaimmillaan ja alle 12sek aikoja

jatkuvalla syötöllä.

 

.....

 

Oliko puhaltimen remmi irti dynossa ja varttimaileilla?

Link to comment
Guest ritariässä
Ai että tekee gutaa kun tätä lukee. :)

 

Omassa koneessa joka jo aika hyvällä mallilla erona:

 

-84mm isku

-Msd:n kamat

-Viilatut SF1:set (samat venat)

-Pauterin 1.4 rullat

-11.4 vai oliko 11.6 ruttua

-Kangetkin on muuten 5.7"

-Piru vie pakosarja tais olla 1 5/8

 

Hyvä vertailukohta kyllä, jos ei tuo tehomäärä mene rikki niin kait mä lopetan tämän harrastuksen ja alan nypläämään pitsiä.

 

e: Ja lootakin on pitkävälitteinen.

 

 

kisa vai katukone tulossa? meinaan et puristukset on jopa limitin väärällä puolella suuruuden suhteen pumppubensalle. pakosarja ehdottomasti pykälän isommaksi, sitä tosissaan tukee käyttämäsi osat ja vielä kiertokankien pituuksilla oot tehnyt koneesta ns ylemmäs kiertävän eli jos maksimaalisia tehoja tavoitelet, ehdottomasti pakosarja vaihtoon.

Link to comment
Ai että tekee gutaa kun tätä lukee. :)

 

Omassa koneessa joka jo aika hyvällä mallilla erona:

 

-84mm isku

-Msd:n kamat

-Viilatut SF1:set (samat venat)

-Pauterin 1.4 rullat

-11.4 vai oliko 11.6 ruttua

-Kangetkin on muuten 5.7"

-Piru vie pakosarja tais olla 1 5/8

 

Hyvä vertailukohta kyllä, jos ei tuo tehomäärä mene rikki niin kait mä lopetan tämän harrastuksen ja alan nypläämään pitsiä.

 

e: Ja lootakin on pitkävälitteinen.

 

 

kisa vai katukone tulossa? meinaan et puristukset on jopa limitin väärällä puolella suuruuden suhteen pumppubensalle. pakosarja ehdottomasti pykälän isommaksi, sitä tosissaan tukee käyttämäsi osat ja vielä kiertokankien pituuksilla oot tehnyt koneesta ns ylemmäs kiertävän eli jos maksimaalisia tehoja tavoitelet, ehdottomasti pakosarja vaihtoon.

 

Eiks ruttuja oo vähän huono arvioida kun ei tiedä mikä nokka on? Vai onko se tuo sama kuin Lummilla oli, eli FK87? Pakosarjan koko on siis 41 mm ja pakovenan 38 mm, oliko näille jotain hyvää laskentakaavaan suhteessa toisiinsa?

 

t. Mika

 

ps. Hieno homma että Jarmo että haluat jakaa tiukkaa faktatietoa!

Link to comment

Nokka on tuo sama. Rutut tuli hiukan puolivahingossa noin suureksi ja hiukan jännittääkin että miten ton bensapolitiikan kanssa käy...

 

Pakosarja jännittää kyllä juu ja mielessä on käynyt vaihto suurempaan ja laadukkaampaan... Meinaan ei oikeen tahdo istua tuo sarja, mutta olikin varmaan halvin mitä saa.

 

Mutta siis ehdottomasti vaihtoon on teiän mielipide? Onhan se kyl tyhmää tollasella koittaa jos se paha pullonkaula on.

 

t: oktaanibuusteripullo hanskalokerossa. :)

Link to comment

Meillä oli ihan katukuntoisena kone eli laturit ja puhaltimet oli penkityksessä ja kisassa mutta penkitys tehtiin vain ja ainoastaan testatakseen mikä oli teho tossavaiheessa kun ajettiin ja kun säädettiin parempaan päin eli meidän kannalta 35 oli liikaa ennakkoa ja laitoimme 32 syttyennakoksi rupes tuleen tulosta ja nostimme silloisesta kympillä kahella pääsuuttimii niin 2kymppii ajasta lähti ja aluksi ajelimme 98e mutta kyllä me si koitimme 50 / 50 miksata terraa ja VP-Racinfuelii.

 

Kannattaa siis käyttää nykyään uutta olikohan sunecon racefuelii siinä itessään on happee paljon enemmän ku ennen ja isoilla suuttimilla isoilla sisäkurkuilla sais enemmänki hönkää. Palaa muuten niin puhtaasti etteio uskokkaan kun avaa talvihuoltoon mottoria...

 

Veneen moottorihuoneen tuulettimet biltema 2 tai 4kpl putkittaa puhaltamaan kansille pääsääntöisesti ja pytyille jos ei käytä mitään latureita ja puhaltimia.

 

Pakosarjaksi tekisin tänäpäivänä stepperin joka alkais pakovenalautasesta lähtien mitattuna yhteensä 15cm 1,5/8 ja siitä 15cm 1,3/4 josta kollektoriin saakka 1,7/8 tuumasta josta F1 tyylin pallo kollektori ja stingerin lähtö 50-55mm reijjällä... vapaastihengittävä puhuttelee tossa vaiheessa mahdollisimman lyhyellä pakosarjalla. 4000-4500rpm jälkeen tulee sellainen räyhähenki esiin jotta huh huh ja jipikaijjeeee...

 

Katuajossa jos ajelee kovalla rutulla kannattaa syttyy laittaa jonnekki 28 tietämille ja ylisuuret seokset pikkaisen jäähyttää sekä nykyään taas jotain? 99 vai 100 oktaanista formulabensaa myynnis kohtuu hintaan verraten racefueliin mutta kyllä katukoneet parempia 9,5-10 puristukset jos ajelee pitkiä matkoja maalimmantappiin...

 

Älkää pilatko huippu kansiaihioita vaan viilauttakaa kunnon viilarilla mutta kunnon viilari tarvii tiedot nokasta, nostosta tai ajatellusta nostosta, käyttötarkoituksesta, moottorin tilavuudesta yms...

 

Mielellään jaan jo tietoa kun kiihytyskisoissa, sprinteissä, ralleissa, yms.. tullu käytyä kattomassa ja ajettukkin niin VW osallistujamäärät ovat aivan liian vähissä ja menestyksen avaimia voi jakaa tiedon kera muillekkin....

 

Huomioikaa koneita tehdessä että 044 magnum + kansissa on kadulle ja katukiihyttelyynki niin paljon parempaa kun asennuttaa viilauttaa ne kunnolla 44 / 38 venoille kuin suurikanavaisilla kansilla jotka ei niin hyvät normi katu ajossa vaan kisassa puhuttelevat sitten jo kunnolla mutta magnum+ kansillakin 11-13sek katukuplat ovat ihan mahollisia.....

 

Tolueenia 5-7% bensan joukkoon niin kestää vakio pumppupensan kanssa ruttua ja voiha sinne lorauttaa 5-10% methanoliakin =) joo ei nää laillisii oo että älkää ottako esimerkkii ku eihä katusutossa saa ko verot maksettuu ainetta tankkiin... oktaanibuusteri on aika laimeeta siis pitää täräyttää reilusti, Race bensaa voi pienempiäkin sekotussuhteita käyttää mutta älkää antako koneiden nakuttaa se hajottaa.....

 

Kiihytyksessä kaiken aa ja oo on vaihteiston välitykset 3 ja 4 ovat sellaisia ylivaihteita että ne kun laittaa tiheemmäksi vaikka käyttäis katurenkaita, katusliksejä ( nykyän hyviä kitkarenkaita edukkaasti hurjan pitäviä saa edukkaasti ja niitä on tuotu saksasta paljonki )

esimerkiksi jos käyttää 195-205 / 65 / 15 renkaita niin 1,5? 3vaihe ja 1,2? nelosvaihde 4,374 perävälityksellä jos on 4,125 perä 3 sais olla katurenkailla 195-215 leveyksin 1,6? ja 1,31nelonen 3,88 peräki menee hyvin mutta ensimmäiset 60jalkaa on se mikä tekee ajan ja 200m aika antaa viitteen kuinka laulaa se viimeinen pätkä si jo vaihteiston puolesta puhuu paljon. 235-275 dot 25-26 tuumaa korkeet katusliksit si vaativat jo paljon 1-2 vaihteiltakin että ne kestäis ja että se pomppaa siitä viivalta...

 

Lisäilen taas textii ko ehin ja kokemuksii jos tarve tai kiinnostuneita....

 

JJ Cool L Racing.

Link to comment

Eri hyvää infoa!

 

Yks pikkuvirhe tuossa taisi olla: bensasta saa sitä enemmän tehoa irti mitä vähemmän siinä on happea, happirikas bensa sisältää vähemmän varsinaista "polttoainetta". Happi kannattaa johtaa palotilaan ihan ilmakehän kautta mutkan läpi tai suoraan, eikä nesteen seassa (no onhan sit joo vesiruiskut ja nosserit)

 

Esim. noissa vee-povereissa ym. "premium" -bensoissa happipitosuus on pienempi kun peruspensassa. Näistä tais olla toisiks uusimmassa teeämmässäkin juttua?

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest ritariässä

juu, noi välitukset kyl sitten loppupeleisä kannattaa valita vasta kun koneen vääntö/tehoalueet tiedossa, kuten myös rengas/vanneyhdistelmän halkaisija. ei oo kivaa ajaa ylitieheillä välityksillä stripilläkään ku kierrokset on tapissa ennen maaliviivaa. jos puristukset ylälimiteissä, suoraan shellin formulaa taikka sitten kisabensojen kanssa sekoittelut. oktaanibuustereilla ei aina päästä toivottuun tulokseen.

Link to comment
Eri hyvää infoa!

 

Yks pikkuvirhe tuossa taisi olla: bensasta saa sitä enemmän tehoa irti mitä vähemmän siinä on happea, happirikas bensa sisältää vähemmän varsinaista "polttoainetta". Happi kannattaa johtaa palotilaan ihan ilmakehän kautta mutkan läpi tai suoraan, eikä nesteen seassa (no onhan sit joo vesiruiskut ja nosserit)

 

Esim. noissa vee-povereissa ym. "premium" -bensoissa happipitosuus on pienempi kun peruspensassa. Näistä tais olla toisiks uusimmassa teeämmässäkin juttua?

 

Puavo @ dwl

 

 

Kyllä ja ei. Koska bensa sisältää enemmän happea, voidaan kaasutin säätää rikkaammalle, koska bensan seassa menee tarvittava lisähappi.

 

Ja varmaan helpohko laskutoimitus: enemmän happea + enemmän bensaa = ?

Link to comment

Tossa männeenä kesänä ko ite en ajellu olin vähä näpräilemäs yhelle tiimille joskus vähä sillai jotain makkaransyöntii mutta kun kuulimme jotta uudessa bensassa ois enemmän happe? totesimme vain jotta mukavasti sitä voemaa tuli lisää ko rikastusta piti suorittaa ruiskussa kokoaika ja lujempaa vaan meni uusiin suomenennätyksiin. Sitäpä kehu isojenpoikienki leluilla ajaneet jotta isommat suuttimet vaan ja jäähdyttää mäntii ja tuottaa enempi tehoo? en tiä mikä oli mutta tällasta kuiteski? Happirikkaammalla Racebensalla ja oli kai tarkotettu turbokäyttöön mutta vaparilla ennätyksiin???

 

Methanol/vesiruiskuki jees ja veden särkyessä tulee happee ja vetyy tms..jotain??? ja methanolissa on happee kans...

 

Nitro+methanol seoksella voe seosta suurennettaessa menemään laihalle koo methanolissa happia niin pirusti sisäll..

 

isommalla seoksella Jäähdyttävä vaikutus, puhtaampi palaminen, enemmän syöttöä, enemmän ruttua, nopeampi palaminen, enemmän ennakkoa syttyyn ja nokan tai nokkien ajotuksiin ....

 

Kun tiedetään suuntaa antavasti tulevan moottorin speksejä on helpompi tehdä vaihdelaatikko nostaa se paikoilleen ja sitten asentaa moottori ainakin VW takamoottori tapauksessa....vaihdelaatikoista ja välityksistä on niin paljon jo tietoa tarjolla että sen pystyy kyllä edullisesti esim. 3 ja 4 ratasparin välittää vain...voiha sitä ajatella tehdä sellainen välitys et varmaan tietää ettei mee rajottimelle lopus mutta sehä on tarkotus jotta saatais paras käyttö ja optimaalinen välitys lähelle rajottajaa maalis ja sen jälkeen voi vaikka räpätä rajotinta...

 

Niin olihan tossa 2005 murheellistenmoottoreiden saralla hienoinen yllätys jotta se FK89 oli erittäin terävän oloinen nokka 82/94 koneessa AF kera mutta FK98 kokeilusta ei jääny ku paha maku vaan FK87 on kyll ollu parasta mitä nyt on perstuntumalla. FK89 jäi testinä lyhyex vaan uudet tuulet ja uudet kokeilut. Oha siinä W140 ja Scatin95 yms... ollu mekaanikolla testis erilaisine tuloksine...no 2007 kokeillaan taas.

 

ai niin kai tos vois ton kisalaatikonki myydä uuttavastaava 8 lähtöö joista 2 sellaista kunnon repäsyy tehty...kaikki uutta sisällä ( paitsi teräs siirtäjät ) ja rinon uuteen kuoree tehty vahavalla poskella käsin neulat niputettu välykset timmattu GB tyyliin laakerin vahva pidin yms... 3.78, 2.21, 1.7, 1,31 + 3.88 + uusi superdiff siis kaikki välitykset race vahvaa FTC,GB,Pukkipäkkii,INA+++ laatikko ei tosiaankaan ole halpa eikä pakko myydä mutta ei viiti hyllyynkään pölyttymään ko uudet ajatukset ja uudet rojektit syö rahhooo...

Link to comment

Juu tarttee miun korjata omaa vähän vinksallaan ollutta happi-statementtiä, happea lisätään nykybensaan mutta lähinnä saasteiden takia, tämän luin tämmöisestä FAQ:sta:

 

http://www.faqs.org/faqs/autos/gasoline-faq/part1/

 

Happea lisätään mm. seuraavissa muodoissa bensaan:

           Energy Content   Heat of Vaporisation   Oxygen Content    
             Nett MJ/kg          MJ/kg                   wt%

Methanol        19.95             1.154                  49.9
Ethanol         26.68             0.913                  34.7
MTBE            35.18             0.322                  18.2
ETBE            36.29             0.310                  15.7
TAME            36.28             0.323                  15.7
Gasoline       42 - 44            0.297                   0.0

 

ja kuten tuosta nähdään, on noiden lisäaineiden Energy Content pienempi kun bensan itte. Eli happea tuotaisiin bensaan muiden seikkojen takia kun lisätehon, mutta toki kun sylinteriin saadaan lisää happea, voidaan sinne tunkea lisää gasoakin! Noilla aineilla myös oktaanilukua nostava = nakutusvaaraa pienentävä vaikutus, samoin vaikuttavat palamisnopeuteen ym.

 

(en pilaa enää hyvän padan keskustelua, sori tähänkin saakka!)

 

Puavo @ dwl

Link to comment
Guest ritariässä

niinpä eli koneen säätäjän sit pitää osata säätää kone käytettävän polttoaineen mukaan. eli tuostkin nähdään esim jos tankissa metanolia, suuttimien pitäs olla noin kaksinkertaiset perusbensasäätöihin verrattuna jne...

Link to comment

Tässä halu jeesata muitakin ja kertokaahan moottorispeksejä mitä on tekeillä jo ja millaisia on kiinni ois kiva vähä vertailla ja kuulostella. Itellä uus katukone tulossa mutta todella vääntävään suuntaan tehdään ja sen voi vaikka puristuksia laskemalla 8:1 vaikka ahtaa.

 

Niinkuin olette varmaan humanneet kehityksen mennessä eteenpäin ovat esimerkiksi turboahtimet nykyautoissa pienentyneet sellaisiksi että niistä otetaan noin 90% irti tehoa ja hevosenpotkut ovat unholassa moottorin herätessä jo pienilläkin kierroksilla.

Ennenvanhaa Volvo ja Saabi tekivät koneet niin että tehot pyöri 150-180luokkaa ( tämä nyt on esimerkki ) ja niistä ahtimista joita käyttivät ( esim Garret T03 ) saataisiin noin 300-350hv tehot irti maksimissaan riippuen vuosimallin ahtimesta ja pesien siipien koot yms. silloin oliki hevoosenpotkuja... Nykyahtimet vaikkapa VAG ahdin pukkaa 1,8 koneesta 150hv ja sama ahdin ei ole enää 180 tai 225hv versiossa vaan on pikkaisen isompi si jo... Nykuahtimen kun asentaa vaikka ilmajäähdytteiseen Volkkariin ilman katalysaattoria tai ilmankulkua ahdistavia ääntä hiljentavia todella kuristettuja änkkäreitä, ilmanputsarikoteloja yms,,, saa tuollaisesta pienestä edullisesta järkevästi rakennetustakin 1,6-1,914 koneesta 200hv jokka todella lähtee alhaalta ja vääntää niin jotta paikat naksuu... todistettavasti sellaisiakin juttuja on testattu ja testataan lisää... Mielenkiintoisinta tällaisella pikkuahtimella se koko joten kun strokeriin laittaa niitä 2 niinku Porscheissakin nykyään ja ja ja....

 

Ajatelkaapas nykybensat ralliautossa kuristus on 32mm ennen ahtimen imupuolta ja koneista otetaan noin 300 --- ( 400 ) hv mutta väännöt pyrkii olemaan 500-800Nm elikkä pakkohan sinne on muutakinkautta saatava happee ku siitä 32reijjästä imien.... kehitys menny niin paljon eteenpäin jotta kannattaa miettii si millaisii kilkkeitä käyttää millaisissa jutuissa..

 

Ruiskut ja ahtimet päivittäen mutta kyllä kaasareillakin pärjää ..

 

2-2,4L strokeri ja siihen VAG, Saab, Volvo ahtimii 2kpl jotka 150hv matalapaine koneissa .. 8-8,5 puristus, 24-25 max sytytysennakko ( turbokäytössä ilmajäähytteisessä tarkka syttyennakon max ) ja 0,5-1bar niin joha laukkkaa... pitää juuh kannet ja nokka yms..yms...CDI mersusta, TDS Bemusta, TDI VAG, yms.. löytyy kans piskuisia makeita ahtimia joita 2 niin jipikaijjeeeee..... tai no 320CDI tai 530tds kokoisten koneiden yhelläkin nykyaikaisella ahtimella tehdään jo ihmeitä ja niitä tuntuu olevan markkinoillakin... toimiva 250-300hv vie hurjasti jo kun ajattelee että se teho vääntö painosuhde puhuu puolestaa.... VW ja kisat paranee.. VW Open, Westcoust street cup, Hyvinkää, Alastaro yms... Kiihytystä ja rataa yms...

Link to comment
Ennenvanhaa Volvo ja Saabi tekivät koneet niin että tehot pyöri 150-180luokkaa ( tämä nyt on esimerkki ) ja niistä ahtimista joita käyttivät ( esim Garret T03 ) saataisiin noin 300-350hv tehot irti maksimissaan riippuen vuosimallin ahtimesta ja pesien siipien koot yms.

 

Volvosta en tiedä mitään, mutta suapista ei vakiona ole löytynyt noita isoja +300hp riittäviä TO3 Garretteja. Delta Integrale 8v:ssä ja viistokeula taunuksessa ainoastaan omiin silmiin osunut vakiona noita isoja TO3 ahdistimia.

Link to comment

Sattuneesta syystä itteäni pohdituttaa nuo sisäkurkut. Suomessa tunnutaan laitettavan aika suuria sisäkurkkuja verrattuna suureen maailmaan.

 

Poislukien kisakoneet, harvoin näkee maailmalla 40 mm sisäkurkkuja kun taas meillä ne on aika tavallisia. Kuitenkin aika samoista rojuista koneet kumminkin kasataan...

Link to comment

Ovaalit ja ahtaminennnn taitaa olla Vaasan suunnalla päivän sana? :-)

 

Suuri osa uudemmista ahtimista on sitten vesijäähdytteisiä joka kannattaa huomioida. Voihan sen veden toki jättää pois, mutta miten vaikuttaa ahtimen ikään?

 

Älkää ainakaan Saabin matalapainevehkeessä olevaa 17gt garrettia ottako, siitä on huonoja kokemuksia Saabisteilla. Mielummin täyspaineisen Mitsubishi. Mitä taas tulee vanhoihin Saabien to3:iin, niin ilman muutoksia ne ei riitä juuri 200 heppaa enempään ilman älyttömiä ahtopaineita ja lämpökuormia.

 

t. Jotain Tampereellakin tekeillä :-)

 

ps. Moottorispeksejä löytyy aika paljon, mutta säätöarvoja ei niinkään:

 

http://www.cal-look.com/ ja sieltä members

http://www.dkpcarclub.com/dkpcars.html

Link to comment

Kyllähän maailmalta nopeita pakuja löytyy, ja vissiin suomestakin, mutta täällähän kaikki hauska on kiellettyä, joten monikaan ei halua kauhiasti mainostaa.

 

Tässä taisi olla Britannian nopein paku reilu kakslitranen turbottu typ1 mylly, reilu 400hp? En muista speksejä tarkkaan.

 

Ja onhan tuolla muitakin keulaa kohottavia, mutta tässä tais ainakin olla WRX Subarun mylly, ja rakentajakin Prodrivella töissä.

Link to comment

>D:llä hommat mallillaan jos tammikuussa jo ajetaan nokkaa sisään! <

 

tarkoitus oli ajaa nokka sisään jouluaattona, mutta myöhästyin, kun oon hiplannu jo seuraavankin koneen osia, kiillotellu misabin imusatseja jne;^)

 

Savut otin viime viikolla ja nokka ajettiin sisään perinteisin menoin tiistaina 2.1.2007

Link to comment

Katuautoissa ainakin 4 tietämässäni strokerissa joilla kierrelty ajeltu pitkiäkin matkoja ja jotka kulkee varttimailillakin hyvin on käytetty Dellortoissa 36mm sisäkurkkuja 45 ja 48mm kaasareis.

 

Strokeris ja isossa vakio iskuisessa on tullu käytettyy 32 ja 30 sisäkurkkuu 40 kaasarilla sekä 1776 pientä 28 kiertäen kuiteski hyvin 7000rpm,

Kisaa kun on ajettu ollu 40 ja 41 sekä 42 sisäkurkkuu Dellorton 48 mutta kierroksetkin on pyörineet 8000 ja 8200 välillä. Ida Webereihin saa asennettua suuremmat kurkut kuin Dellortoihin vaan se mitä kone tarvii ei kannata enempää yrittää antaa.

Sisäkurkkujen lisäksi kannattaa miettii kiihytyssuppiloita ja ne antaa sitä vääntöä ja muuttaa koneen käytöstä muutenkin.. Kisakoneessa 120mm 7asteen kartiolla ollu...

Ruiskun läppärunkohan on suoraa tuubia =) pitkällä suppilolla

Link to comment

Nythän on pikkurookeri vuosi 2007 eli millanen pakojärjestelmä tohon?

Nokka W120, välitetyt keinut, 42x37 venat 9.5 nurkilla ruttu. kärmes 1 5/8", mutta miten kollektorilta?

Yksi 2,5" putki pönttö vai haaroitetaan kahteen 2" putkeen ja pönttöön kummallekin puolelle autoa?

Dynomaxin laskentakaavoilla yks 2.5" ei rittäis, mutta kaks 2" riittäis hyvin.

Vääntökone kuitenkin ja hiljanen pitäis olla.

Link to comment

http://www.ahnendorp.com/kaefer-8.html

 

riittää tilavuudeltaan hyvin yhdellä2,5" ja myös yhdellä 2" putkella kollektorilta eteenpäin ja laitappa vaikka 2 äänenvaimenninta sarjaan pitkällä putkella tulee äänetkin maltilliseksi mutta yhdellä 2,5" änkkärillä varmasti hengittää sekä tehottaa yläkierrosrekisteriin ja liiankin 2007 kones jos haluaa alavääntöä niin kyllä yhdellä 2" putkella johdettuna riittää hyvinkin. Dyno ohjelmilla jos kattelee vaan parasta tehoa ja amerikan hurjia niin 4" riittää silloin? Kollektorin laipan reijjäksi riittää 50mm max hyvinki mutta siitä voe avartaa eteenpäin ja laittaa si vaikka 3" pönttö jos luulee ettei 2" riitä mutta se riittää.

 

Ääntä sopii tietenki maalimmaan mutta ei se kumina pitemmän päälle hytissä mikään nautinto joten pitkä putki 2 änkkärillä niinkuin tuo Bas niin mukava asiallinen ja tehokas vääntävä.

 

Kukin tekee kuinka haluaa ja toiset suosii stingerii

Link to comment

Laatikon alittavan putken voi litistää vaikka 3-4 tuuman putkesta ja tilavuus riittää hyvin 2 tai 2,5 tuuman putken verran.

 

Sarjaan laitettaessa hyvinkin 2,5 tuumainen putki ja änkkäri jäähdyttävät pakokaasua sen verran alussa että se mahtuu hyvinkin 2" putkea pitkin ja 2" änkkärissä menemään sekä poistoputkeksi voi joko samaa kaliperii tai pienentää saaden kiihtyvyyttä virtaukselle mutta loppuunhan viritetään stingeri jolla tyhjäys tapahtuu =)

 

onnex ei tarvi kattia iha just

Link to comment
  • 2 months later...
Guest Ranne

Jos nyt tuo mun koneen pakosarja kuitenkin pysyy tuona 1 5/8 kokoisena niin mikähän olisi sopiva halkaisija tuolle laipalle? (60mm?) Nyt on niinkin säälittävä kuin 40mm!

 

Vinkkiä mistä tollasen isomman sarjan voisi löytää? Eiks joku tehnyt jotain sarjoja jotka piti itte liimata kasaan?

Link to comment
Guest BugPower

kuinka hyvin tommonen vw kuplan vakio loota mahtaa kestää tommosia edellä mainittuja tehoja 170-200hv kun kuullu et pienemmälläki tehoilla sorvaa 1 vaihteen paskaks... :(

Link to comment
Guest Mika Raussi

Kestää kuulemma jos käyttää oikein. Saa kuulemma myös helposti paskaks jos käyttää väärin.

 

Ja taitaa olla vähän viel kaiken lisäks tossa suhteessa kohtuu yksilöllisiä lootat.

Link to comment
Guest ritariässä

yleensä see ykkönen ei oo se joka ekana hajoo ja lisäksi esim 70-luvun 1303 vaihteistot 3,78 ykkösvälityksellä ovat todella kestäviä. tasauspyörästö ekan kuntoon ja sillä pääsee pitkälle. unohtamatta miten tärkeää on kone/vaihteistopaketin tukeminen ettei tärinä ja rengaspompinta särje paikkoja. ajotyyli ja lähtötekniika pelaa myös suurta roolia voimansiirron kestossa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...