Ketsa Posted July 6, 2022 Share Posted July 6, 2022 Vahvasti uskoin, että junisprojektit ohittivat minut jo parikymmentä vuotta sitten, mutta toisin kävi. Vanhempi harrastaja tarjosi minulle kriteerit täyttävää (umppari kapealla takaluukulla) aihiota ns. harrastehintaan, joten pakkohan sitä oli sitten vielä alkaa ruosteista volkkaria hitsaamaan... Tavoitteena ei ole vaihtaa kaikkia peltejä, eikä tehdä some -hyväksyttyä työnjälkeä, lähinnä vain minimityöllä vekotin ajoon. Toki sen verran pidetään työn laatuvaatimuksista kiinni, että mielen muuttuessa tämä pitää olla muutamalla pakkelikilolla ja maalauksella museorekisteröitävissä. Tällä hetkellä fiilis on kuitenkin se, että ei hierota ja pensseli/telamaalaus homman edetessä on riittävä. Ja tekniikkaan ei kajota ennen kuin hitsailut on loppusuoralla... Aikani funtsittua työjärjestystä, päädyin siihen, että teen erilailla kuin muut ja aloitan pintapelleistä. Ovet kun vielä toimivat, niin varmistellaan ensin oviaukot ja katsellaan runkoa ja lattioita vasta sitten joskus myöhemmin. Ensimmäinen korjauspala hitsattuna, joten laitetaan kalenteri juoksemaan ja katsotaan montako vuotta tähän menee... 8 1 Quote Link to comment
mikan Posted July 6, 2022 Share Posted July 6, 2022 (edited) Samaa vuosimallia ja väriä kuin mun junis. 😍 Varmaan myös yhtä rapea... 😒 Edited July 6, 2022 by mikan Quote Link to comment
Ketsa Posted July 6, 2022 Author Share Posted July 6, 2022 11 minutes ago, mikan said: Varmaan myös yhtä rapea... 😒 Jos avoja ei lasketa mukaan, niin tää on eka projekti mulle, jossa ei ole vedenpitävää kattoa :) Quote Link to comment
-tipi- Posted July 6, 2022 Share Posted July 6, 2022 Koska mielipiteet on niinku persreijät, niin sössötän tähänkin omani. Omasta hervottomasta junishitsausprojektista oppineena ehdotan, että säilytä mahollisimman paljon orkkispeltiä ja maalia. Turha vaihdella tuommosia puolen neliön peltejä, kun parilla tupakkiaskin kokoisella pärjää. Ei näistä kannata tehä kiiltäviä, vaan rottana baanalle terveellä pohjalla/rungolla. #My2c 4 Quote Link to comment
mikan Posted July 6, 2022 Share Posted July 6, 2022 Milloin tämä on ollut viimeksi ajossa ja onko ehditty jo paljon edellisten omistajien toimesta hitsata? Quote Link to comment
Ketsa Posted July 6, 2022 Author Share Posted July 6, 2022 Ei tietoa koska on ollut viimeksi ajossa... Kolme kaasuhitsipaikkaa on toistaiseksi löytynyt ja runsaasti trasselia katon etureunasta :) Quote Link to comment
Ketsa Posted July 10, 2022 Author Share Posted July 10, 2022 (edited) Jonkin verrankin ehtinyt pajalla naatiskelemaan tämän kopistelusta. Tiukasti on yritetty pitää mielessä, että kyseessä on vain korjaus ja liian vaikeaksi hommaa ei pidä tehdä. No, se on silleensä helppoa, että ihan yhtään priimaa peltiä ei ole tainnut vielä vastaan tulla... Autoon päätynyt korjauspelti no.2 oli toisen parioven pintapelti. Tässä ovessa oli niin raju kolhu alareunassa, että ei ollut järkeä yrittää orkkis peltiä säilyttää. No.3 oli b-pilarin alareunaan patäkä. Tähän sitten turasin hiukan suoraa peltiäkin mukaan, että sain b-pilarin asettumaan paikaansa ja kaikki apparin puolen ovet toimimaan ja välykset näyttämään minun silmään riittävän yhtenäisiltä. Sivuttaissuunnan hain kohdalleen heppamalla paikalleen väliaisesti tuon kolmion mallisen tavaratilan pohjan lisätuen. No.4 oli helmapelti sisävahvikkeella pariovien alle ja no.5 vauhvike u-rauta, joka normaalisti hitsattaisiin ensin tavaratilan pohjan runkoon. Tässä tapauksesa halusin ensin helmasta mahdollisimman jäykän ja hitsatin tuon vahvikkeen ensin helmaan kiinni ja muuta murehditaan sitten myöhemmin. No.6 oli hanttarin puolelle halppis doglegi ja sen etupään asemointi oli hyvinkin hauskaa, kun keulalta ei meinannut löytyä mistään rautaa, johon sen olisi voinut hepata kiinni. No.7 oli hanttarin takakulmaan alapala. Tämän aikana tuli funtsittua, että olisiko kuitenkin pitänyt vaihtaa koko kulma... Saas nähdä mihin päätyy vastaavassa operaatiossa kuskin puolella. Sitten poikkesikin kaveri kylään ja lisäkäsien avulla hyppäsi orkkis mosa pihalle ja projekti kääntyi pajassa toisin päin. Tämän jälkeen pääsin koesovittamaan keulaan korjauspalat no.8 ja no.9. Tähän homma sitten pysähtyikin toistaiseksi, kun huomasin, että minulta puuttuu youtubesta tutut a-pilarien alapään korjauspalat. Eli semmoiset sitten pitää jostain hankkia... Kuvat kertokoon loput tästä tarinasta. Jos ei muusta, niin ainakin maalinsekoitteluharjoituksestani :) EDIT: Kuvat menivätkin mielivaltaiseen järjestykseen, eivät seuraa siis tarinaani... Edited July 10, 2022 by Ketsa 6 Quote Link to comment
DOODAH Posted July 11, 2022 Share Posted July 11, 2022 Tämähän etenee hyvää vauhtia Quote Link to comment
mikan Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 Ketsan paku käyty tutkimassa tänään. Hyvin etenee ja erityisen tyytyväinen olin maalaukseen. Tulee varmasti hyvän näköinen. Vähän näissä aina hirvittää työmäärä ja kuinka monta tuhatta menee pelteihin. 1 Quote Link to comment
Ketsa Posted March 17, 2023 Author Share Posted March 17, 2023 (edited) Hirveästi ei ole projekti lentänyt, mutta laitetaanpa kuvavat viimeisistä vaiheista. Tipin viisaus siitä, että tämmöinen kannattaa parsia vaan ajoon, on kirkastunut matkan varrella ja se mitä ei ole pakko kaivella, jätetään kaivelematta. Korjauspalat 10 ja 11 olivat kuskinpuolelle doglegi ja pala lattiaa. Näillä sai etukulman asettumaan about paikoilleen. Korjauspalat 12 ja 13 jäi tilamaatta ja tuli sitten tehtyä pahvimallin avulla ihan oma pala tuohon etualakulmaan. No, nämä osat ainakin sopivat hyvin juuri tähän autoon. Samalla tuli päätettyä, että ovia ei irroiteta tästä autosta ja alemmat saranat varmistettiin hitsaamalla ne kiinni näihin paloihin -> säästöä 0,8 vuotta... :) Korjauspala 14 oli hanttarin puolelle pala lattiaa. Korjauspala 9 oli tuohon etualapalkkiin päälle aikaisemmin sovitettu kansi ja korjauspala 15 oli halppispala naamataulun alareunan korjaamiseen. Ikkunankarmien ruosteen päätin tappaa kemiallisesti ja olla irroittamatta tuulilaseja -> säästöä 1,5 vuotta :) Nämä hitsailut pikkuisen vaiheessa ja saatetaan valmiiksi vasta maltillisten hiekkapuhaltelujen jälkeen. Seuraavaksi joko katon etureunan tai kuskinpuolen sivukyljen kimmppuun... Edited March 17, 2023 by Ketsa 13 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.