mOval Posted April 28, 2023 Author Posted April 28, 2023 No niin tein vielä täys putsin kaasarille paineilmalla ja kliinerillä sekä vaihdoin sen kiihdytyspumpun kalvon. Sääsin venttiilit jotka oli kyllä arvojen sisällä mutta pyrin saamaan välyksistä ihan identtiset. Samalla huomasin kun vaihdoin venakoppien tiivisteet jotka edellinen omistaja oli liimannut(tämän vuoksi en vaihtanut niitä viimeksi kun sääsin venat…) että keinu oli osunut pullahtaneeseen tiivisteeseen. Onkohan voinut jumittaa? Summa summarun auto pelaa! Vieläkin nopeasti kaasu painettessa menee vähä tukkoiseksi mutta virkoaa siitä kyllä. Tehon puute ei enää vaivaa ja vääntää todella hyvin alakierroksilla. Nyt täytyy vielä hieroa sytkää ja seosruuvia sekä kiihdytyspumppua mutta oli kyllä hymy korvissa kun pääsi kylää kiertämään taas! Kiitos kaikille jotka jaksoi ehdottaa kaikenlaista vian etsimiseksi. Hienoa että näillä foorumeilla vielä jaksaa harrastajat päivystää. Tämä oli myös hyvä ensi luotaus kyseiseen tekniikkaan vähän paremmin. Paljon tuli opittua perusasioita. 11 Quote
PETEP Posted May 19, 2023 Posted May 19, 2023 Itse taistellut jokusen viikon samankaltaisen ongelman kanssa ja meinaa usko loppua, joten hyviä neuvoja otetaan täälläkin vastaan. Autona siis Kupla 1300 -73, tietääkseni vakio tekniikalla. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta kierroksia antaessa "puutuu" todella pahasti, korkeammilla kierroksilla taas toimii hienosti. Tähän mennessä tehty: -venttiilit säädetty -Uusi solex 31-3, alkuperäinen suutin oli 120, kokeiltu 122,5 ja nyt paikoilla 125. Kaasari putsattu useampaan otteeseen. -Testattu myös vanhalla kaasarilla, ei vaikutusta. -Uusi virranjakaja alipaine- ja keskipakoennakolla, kärkiväli säädetty. Kokeiltu myös vanhaa jakajaa. Kokeiltu eri ennakoilla. -Uudet tulpat, kokeiltu NGK ja nyt paikoilla Bosch. -Uudet halpis tulpanjohdot. Vanhat tais vahingossa lähteä kierrätykseen. -Kokeiltu uutta puolaa, jossa vastus oli 0ohm, nyt paikoilla vanha, jossa n.3ohm. Uusi puola kuumeni todella paljon. -Pässinsarvien ja imusarjan väliset kumitiivisteet vaihdettu. Edelleen vaikuttaa kierroksiin kun jarrukliineriä suihkuttaa näihin, varsinkin kuskin puoleiseen. Uudet kumit irroitettu ja hiottu putkien tiivistepinnat sileäksi ja yritetty tilkitä reunoja vulganoituvalla teipillä. Edelleen tuntuu vaikuttavan kierroksiin -hyyttyy tyhjäkäynnillä. Voiko siis olla imusarjassa edelleen vuoto jossain? Savukoneellakin testattu, mutta vuotoja ei havaittu. Millään näistä tehdyistä kokeiluista ei ole juuri muutosta tapahtunut, ainoa pieni muutos ehkä suuttimen vaihto kokoon 122,5 alkuperäisestä 120. Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitän niistä jo etukäteen. Quote
mOval Posted May 19, 2023 Author Posted May 19, 2023 Mulla kävi vielä lopuksi niin kun sain auton vähän pelaamaan laukes toi kiinalainen alipainejakaja totaalisesti ja auto ei meinannut ees käydä tyhjää. Pistin 009 jakajan takas jolla pelaa taas hyvin lukuunottamatta 009 ”flatspottia”. itse veikkaan omassani kiihdytyspumpun kalvon olleen pääsyyllinen ja tuon uuden jakajan aiheuttaneen lisää harmaitahiuksia. Myös bensapaine oli melkein tuplat mitä kuuluisi olla ilman säädintä. Bensan pintaa laskin myös lisäämällä prikan neulaventtiilin alle. Quote
jrasi Posted May 20, 2023 Posted May 20, 2023 15 hours ago, PETEP said: Itse taistellut jokusen viikon samankaltaisen ongelman kanssa ja meinaa usko loppua, joten hyviä neuvoja otetaan täälläkin vastaan. Autona siis Kupla 1300 -73, tietääkseni vakio tekniikalla. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta kierroksia antaessa "puutuu" todella pahasti, korkeammilla kierroksilla taas toimii hienosti. Tähän mennessä tehty: -venttiilit säädetty -Uusi solex 31-3, alkuperäinen suutin oli 120, kokeiltu 122,5 ja nyt paikoilla 125. Kaasari putsattu useampaan otteeseen. -Testattu myös vanhalla kaasarilla, ei vaikutusta. -Uusi virranjakaja alipaine- ja keskipakoennakolla, kärkiväli säädetty. Kokeiltu myös vanhaa jakajaa. Kokeiltu eri ennakoilla. -Uudet tulpat, kokeiltu NGK ja nyt paikoilla Bosch. -Uudet halpis tulpanjohdot. Vanhat tais vahingossa lähteä kierrätykseen. -Kokeiltu uutta puolaa, jossa vastus oli 0ohm, nyt paikoilla vanha, jossa n.3ohm. Uusi puola kuumeni todella paljon. -Pässinsarvien ja imusarjan väliset kumitiivisteet vaihdettu. Edelleen vaikuttaa kierroksiin kun jarrukliineriä suihkuttaa näihin, varsinkin kuskin puoleiseen. Uudet kumit irroitettu ja hiottu putkien tiivistepinnat sileäksi ja yritetty tilkitä reunoja vulganoituvalla teipillä. Edelleen tuntuu vaikuttavan kierroksiin -hyyttyy tyhjäkäynnillä. Voiko siis olla imusarjassa edelleen vuoto jossain? Savukoneellakin testattu, mutta vuotoja ei havaittu. Millään näistä tehdyistä kokeiluista ei ole juuri muutosta tapahtunut, ainoa pieni muutos ehkä suuttimen vaihto kokoon 122,5 alkuperäisestä 120. Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitän niistä jo etukäteen. Kyllähän tuo vaikuttaisi, että siellä on imuvuoto edelleen, jos kierrokset nousee kliineriä suihkiessa. Onhan pässit kunnolla kiinni kannessa? Quote
PETEP Posted May 20, 2023 Posted May 20, 2023 Kliineriä suihkiessa tyhjäkäynnilla moottori meinaa sammua. Pässinsarvet pitäis olla kiinni, mutta tarkistetaan vielä. Käyn tarkistamassa samalla mitä kiihdytyspumppu tuottaa. Quote
PETEP Posted May 20, 2023 Posted May 20, 2023 Kiihdytyspumppu tuotti 0,5ml/polkaisu. Sain säädettyä sen antamaan n.1,25ml/polkaisu, enempää ei säädöistä huolimatta tullut. Ensi testillä tuntui huomattavasti paremmalta, pieni hikka tuntui vielä, mutta voi jo ajaa. Ei siis kannata luottaa silmämääräiseen tulokseen vaan oikeasti mitata tuotto. Täytyy lähteä tekemään lisää testiajoa. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.