Jump to content

Nykivää menoa!


Recommended Posts

9 minutes ago, mOval said:

Juu tässä oon koittanu sulkea kaikkea pois pikkuhiljaa. Oikeastaan ei ole kuin tulpanjohdot jäljellä. Veikkaukseni on silti että tossa kaasarissa on edelleen jotain häikkää… Toi olis hyvä kun sais kokeilla toisella kaasarilla.

No miltä ne sytytystulpat näyttää sen ajosession jälkeen? kaikki samanlaiset ? joku musta (sytytyskatkoksia, venttiilivuoto?) joku valkea (ei saa polttoainetta venttiili vuotaa?) kaikki mustat liikaa polttoainetta jne..

Link to comment
20 minutes ago, Matti-Pekka said:

No miltä ne sytytystulpat näyttää sen ajosession jälkeen? kaikki samanlaiset ? joku musta (sytytyskatkoksia, venttiilivuoto?) joku valkea (ei saa polttoainetta venttiili vuotaa?) kaikki mustat liikaa polttoainetta jne..

Kurkkaan huomenna tulpat. Ajettu niillä ei ole kuin muutama kilsa kun ei ole pitkälle uskaltanut lähteä. Nyt kyllä huomasin että kun tyhjäkäynnillä kaasutteli niin nokea löi putkista eli veikkaan aika tummaa lopputulosta…

Link to comment
22 hours ago, Matti-Pekka said:

No miltä ne sytytystulpat näyttää sen ajosession jälkeen? kaikki samanlaiset ? joku musta (sytytyskatkoksia, venttiilivuoto?) joku valkea (ei saa polttoainetta venttiili vuotaa?) kaikki mustat liikaa polttoainetta jne..

Noniin nykäsin tulpat veks ja näillä tosiaan konetta käytettä muistaakseni pari kertaa lämpimäksi ja ajettu pienet koeajolenkit päälle.

B3EF376B-42BD-49ED-A51E-3F28A91678B2.jpeg

Edited by mOval
Link to comment

Sain aikaiseksi mitata puristukset ja aikalailla tasan 9bar joka pytyssä. Eli itse kone vois olla kutakuinkin ehyt ja vika löytyy apulaitteista.

 

Tilaan vielä boschin tulpanjohdot noiden halppis empien tilalle niin niiden jälkeen uskon että vika on varmasti kaasarissa.

 

Tästä päästäänkin siihen haluanko laittaa rahaa toiseen kiinakaasariin vai siirtyisikö suoraan nurkkakaasareihin.

Niistä mitä olen lukenut voisi parhaat olla tähän vakio 1600 kaksreikä kantiseen weber 34ict kaasarit?

 

Näitä näytti melkein kaikki euroopassa olevan empin kopio sarjaa, mutta löysin englannista n.550punnalla setin missä olisi weberin kaasarit ja ilmeisesti parempi csp:n vivusto.
Hyvä myös että siellä on valmiina eri koneille omat sarjat että olisi jopa mahdollista saada oikeat suuttimet kerralla. Verot tosi nostaa hintaa aikalailla enkuista tilatessa.

 

Löytyykö ajatuksia tähän liittyen?

Link to comment



Verot tosi nostaa hintaa aikalailla enkuista tilatessa.


Verot on samat tilaat sitten Saksasta tai Briteistä, molemmista maksetaan Suomen alv. Tullit tulee päälle ja rahdista joutuu maksamaan alvit, mutta itse tuotteen verot on samat.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
  • 2 months later...
2 hours ago, Pedalpusher said:

Löytyikö vika?

Ei löytynyt. Loppu ”säätökelit” kesken. Nyt on kevääks uutta boschin tulpanjohdot kun alkaa taas tappelu. Mielessä on käynyt noiden weber 34 ict nurkkien hommaaminen mutta oma tappelunsa niissäkin sitten on. Täytyy nyt ainakin hommata kierroslukumittari tonne koneen kylkeen että näkee vähäb noita kierroksia kun säätää.

  • Like 1
Link to comment
  • 2 weeks later...

Tässä kun on ollut aikaa lueskella the sambaa yms. niin vaikuttaa siltä että syynä vois olla toi kaasarin jäätäminen/kosteus. Täähän alko samalla kun helteet loppu. Kostea kylmä ilma, selvästi paksu seos ja tollanen kiinan kromisuodatin ei taida olla hyvä yhdistelmä. Nyt varmaan tarvis löytää orkkissuodatin jostain niin sais ton imuilman lämpöseks silloin kun tarvii. Olis taas ainakin yks osa vaihdettu siihen kuuluvaksi.
 

Olin myös kaupoissa 74vuoden palliksesta peräisin olevasta orkkis virranjakajasta mutta ostin sitten koko koneen… Täytyu kunnostaa se jakaja niin pitäis olla noi kiinaosat aikalailla taputeltu kaasaria lukuunottamatta. Kattellaan sitä arpakonetta sitten kun saadaan tää edes toiminaan…

Link to comment
23 hours ago, mOval said:

 Nyt varmaan tarvis löytää orkkissuodatin jostain niin sais ton imuilman lämpöseks silloin kun tarvii. Olis taas ainakin yks osa vaihdettu siihen kuuluvaksi.
 

 

Multa löytyy pari vanhempaa orggissuodatinta, taitaa olla '65 ja '66 -malliset. 

Link to comment
13 hours ago, mOval said:

Onko 1200 alunperin? Jos on niin mahtaako virrata tarpeeks 1600 kaksreikä kansilla?

Mun käsittääkseni noi putsarit on samoja 1200-1500 ja vakiokoneeseen virtaa varmasti tarpeeksi. 
 

Lisäksi vakioputsarissa on se hyöty verrattuna mataliin paperifilttereihin, että siinä on sitä putkea ylöspäin ennen kaasaria, missä tapahtuu osa polttoaineen ja ilman sekottumisesta.

Link to comment
Mun käsittääkseni noi putsarit on samoja 1200-1500 ja vakiokoneeseen virtaa varmasti tarpeeksi. 
 
Lisäksi vakioputsarissa on se hyöty verrattuna mataliin paperifilttereihin, että siinä on sitä putkea ylöspäin ennen kaasaria, missä tapahtuu osa polttoaineen ja ilman sekottumisesta.
1500-1600 putsarit on isompia kooltaan, eivätkä mahdu paksutolpan konepellin alle. Mulla on 1600 koneessa 1200:n putsari, eikä kyllä siitä ole ahdistanut.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla

Link to comment
3 hours ago, metake said:

1500-1600 putsarit on isompia kooltaan, eivätkä mahdu paksutolpan konepellin alle. Mulla on 1600 koneessa 1200:n putsari, eikä kyllä siitä ole ahdistanut.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

Seison korjattuna. 
 

Olisko noi sitten 1200 putsareita, kun on aika pieniä kooltaan

64AB8664-C47A-48E0-BCEF-DDA7BB0ACC17.jpeg

Link to comment
On 2/4/2023 at 6:55 PM, jrasi said:

Seison korjattuna. 
 

Olisko noi sitten 1200 putsareita, kun on aika pieniä kooltaan

64AB8664-C47A-48E0-BCEF-DDA7BB0ACC17.jpeg

Tossa ylemmässä taitaa olla joku läppä systeemi vielä lisäks? Mitenkä mahtaa olla kytkettynä alunperin?
Alemmassa ilmeisesti vaan lähtö lämminilma putkelle?

Link to comment
2 minutes ago, mOval said:

Tossa ylemmässä taitaa olla joku läppä systeemi vielä lisäks? Mitenkä mahtaa olla kytkettynä alunperin?
Alemmassa ilmeisesti vaan lähtö lämminilma putkelle?

Tuo 1200-putsarin läppä on painotettu, ei taida olla sen kummemmin kytkettynä vaikka siinä silmukka onkin. Kokeilin joskus tuollaista vakio 1600-moottorissa (yksireikäkansilla), moottori ei toiminut kunnolla enää korkeilla kierroksilla. Tuolla toisella putsarilla saattaisi vielä toimiakin.

Link to comment
12 hours ago, Paksu-Tolppa said:

Tuo 1200-putsarin läppä on painotettu, ei taida olla sen kummemmin kytkettynä vaikka siinä silmukka onkin. Kokeilin joskus tuollaista vakio 1600-moottorissa (yksireikäkansilla), moottori ei toiminut kunnolla enää korkeilla kierroksilla. Tuolla toisella putsarilla saattaisi vielä toimiakin.

Joo eli toi alempi vois olla paree.

Link to comment
  • 2 months later...

Talvella puuhattu vähän kaikkea pientä autoon mutta nyt pääsiäisenä pääsin taas säätö hommiin kun kelit lämpeni.
Uutena laitoin boschin tulpanjohdot.

 

Tässä on tullut ajoitusta säädeltyä ja sellanen 10-12 tyhjäkäyntiennakko ja kaasarin alipaine tulpattuna kierroksilla ennakko n.30. Käy näillä nätisti tyhjää ja pintakaasulla pääsee eteenpäin. Vieläkin kuitenkin vaivaa voimattomuus ja kaasua painaessa nykii vauhdin noustessa. Pieniltä kierroksilta kiihdytyäessä tekee tätä pahiten.
 

Seosruuvia ja kiihdtyspumppua rukattu suuntaan jos toiseen. Tuntuu että ehkä parhaiten pelaa kiihdytyspumppu täysillä. Vieläkään en osaa sisäistää onko kaasari vai sytytys peräistä. Kaikki muu on oikeastaan vaihdettu paitsi puola ja itse kaasari. Vähän tekis jo mieli ajelemaan…

AC192D7D-F0D2-4117-AB11-BA744D1AD502.jpeg

Link to comment
1 hour ago, metake said:

Koitappas vielä vaihtaa yhtä pykälää suurempi tyhjäkäyntisuutin. Ja tokihan ajat 98:lla jotta etanolin määrä minimoituu?

Paikallaan on 60 tyhjäkäyntisuutin ja edellinen 55. Tuskin enää isompaa kannattaa koittaa… 98 menty aina joka bensa vehkeellä mitä on talossa ollut! 

Link to comment
4 hours ago, x-pj said:

Toimiiko virranjakajan alipaine-ennakko?

Koitin imeä alipaine letkusta niin sen mukaan toimii. Tietty tästä 60e jakajasta on turha odotella liikoja... Vika on siis edelleen sama mikä oli jo 009 jakajalla jota voisi vielä kokeilla.

 

Otan nyt vielä kaasarin pöydälle ja puran kiihdytyspumpun että on kunnossa ja mittaan bensapinnan kohokammiosta kun muutakaan en keksi. 

 

Kesäksi on näillä näkymin tulossa toisesta autosta 34pict kaasari ja alkupräinen alipaine-ennakollinen jakaja arpakoneesta jonka ostin. Mutta yritetään nyt saada tää pelamaan näillä nykyisillä vehkeillä jos mahdollista.

Link to comment
38 minutes ago, x-pj said:

Kun kaasari on pöydällä, kannattaa mitata kiihdytyspumpun tuotto. Pitäisi olla välillä 1,45 - 1,75 ml/polkaisu.

Hukkasin ”yskänlääke” mittani mutta löysin 1ml mitan joka tuli pumppu pienimmälle säädettynä melkein täyteen ja täysillä vähän yli joten ilmeisesti pumppu saa olla täysillä. Vaihdoin siihen uuden kalvon. Oli kyllä selvästi ohuempi kuin alkuperäinen mutta vanha oli myös kohtuu löysä. Sai sormilla jäämään ns. Kuppi asentoon ja siitä pulpautettua ylös. 
 

Bensan pinta kammion reunasta pintaan mitattuna oli 20mm joka pitäisi ilmeisesti olla ok.

Edited by mOval
Link to comment

On joskus tullut tuo eteen että uudet tulpat paikalleen sen enempää katselematta ja mikä on ku nykii. Lopuksi oli joko tehtaalta tai sitten tiputettu kaupassa yksi tulppa lattialle kärki edellä mutta hajurakoa ei juuri ollut ja löi silloin tällöin kipinää.

Link to comment
8 hours ago, Tanhis said:

Tää voi kuulostaa taas tyhmältä kysymykseltä mutta onko varmistettu ettei ole tulppa pimeenä. Ja oikea vastaus ei ole että ne on melkein uudet.

Sama tulos vanhoilla alle 1000km ajetuilla ja uusilla tulpilla…

 

Muutenkin tulpista on vaikee tulkita mitään kun autolla ei pääse ajamaan kunnolla. Käynnistellään monta kertaa ja rukataan säätöjä kokoajan eli aina mustat… 

 

Täytyy putsata tulpat seuraavaa testiä varten kun kerkiän laittaa kaasarin paikalleen ja kelit sallii koeajoa.

Ylempänä kuva viime syksyltä uusilla tulpilla pikku testien jälkeen. 1 ja 4 sylinterit vähemmän nokeentuneet kuin 2 ja 3. Onko normaalia vai voisko venasäädoissä olla jotain? Olen ne kyllä säätänyt eikä ne kovin pielessä muistaakseni olleetkaan.

 

Edited by mOval
Link to comment
1 hour ago, Tutkija said:

Teeppä puristuspaine mittaus sille koneelle... epäilen et jossakin sylinterissä ei venttiilit pidä pienillä kierroksilla. 

Tuolla 2sivun yläpäässä on jo mittaustulos mutta siis aika tasan 9bar kaikki.

Link to comment

Onko sinulla imusarjan esilämmitys toiminnassa? toimii? Kiihdyttäessä kohtuu matalilla kierroksilla isompi ennakko auttaa ,ja oikealla ennakolla tai ennakon nostolla( esim.alipaineella korotettu ennakko) saadaan kone nätimmin kiihtymään pienemmällä polttoainemäärällä. Mulla on mopossa perusennakko luokkaa 12..14 ja kun mulla on vain keskipakoissäätö(WBX kärjetön jakaja) niin muistaakseni max. ennakot nousee juuri sinne 32..35 välille mitä enempää ei tämä pienillä kierroksilla vedätettävä mopo täyskuormalla detonoimatta kestä. Esilämmitys imuilmalle ja imusarjalle auttaa myös . Jos imusarja on kovin viileä tarvii enempi polttoainetta jotta kiihdytys matalista kierroksista hyvin pelaa. Polttoaineen pinta ,ja paine jolla se pysyy, on tietty tärkeä. Tuossa autossa on varmaan helppo katsoa sinne kaasuttimen kurkkuun autoa käyttäessä. Eli polttoaineen pinta voi periaatteessa olla niin korkea että se ei vaan tyhjäkäynnillä tiputa pisaraakaan kurkuun sekoittajan kautta. Jos polttoainetta tipahtelee tyhjäkäynnillä tippoja kurkkuun, kone kakoo , eikä tyhjäkäyntipiiri silloin toimi oikein. Polttoaineen pinnan tasoon voi myös vaikuttaa liian suuri polttoaineen paine, jolloin neulaventtiili ei vaan saa polttoaineen tuloa aisoihin.Taas jos polttoaineen pinta on liian matala , niin polttoaineen tulo sekoittajasta myöhästyy, ja kone "kyykkää" kiihdytettäessä. Näissä tavan kaasareissa taitaa se perus neulaventtiilin asetus oikealla aluslevyllä riittää tarkkuuteen kun ei mene taivuttelee kohoa mihinkään. Jos polttoaineen pinta kohoaa ja tiputtaa kurkkuun niin asentaa paineensäätimen , ja säätö n.0.15..017 bar. silloin pitäisi normi neulaventtiilit kestää.  Perinteinen sylinterien lepuuttaminen saattaa tuoda myös esiin heikommin toimivan sylinterin (venttiilin vuoto, sytytyskatkos tms.) . eli tulpan ja tulpanhatun väliin metallinen koroke (vaikka M4 piirilevykoroke) josta voi kätevästi maadottaa vaikka ruuvimeisselillä vuoroin sylinterejä ja kuulostella onko jonkun sylinterin lepuutus merkityksetön muihin verrattuna. Jos on selkeitä eroja voi keskittyä "tehottomien" sylintereiden ventiilien säätöö, tulppien/johtojen  kuntoon ym. Kun pääsee ajaa koeajoja seuraa myös onko em. sylinterien tulpat väriltää muista poikkeavia. Tämmöinen vianetsintä on joskus pahuksen työlästä.

Link to comment
On 4/13/2023 at 8:31 AM, mOval said:

Sama tulos vanhoilla alle 1000km ajetuilla ja uusilla tulpilla…

 

Muutenkin tulpista on vaikee tulkita mitään kun autolla ei pääse ajamaan kunnolla. Käynnistellään monta kertaa ja rukataan säätöjä kokoajan eli aina mustat… 

 

Täytyy putsata tulpat seuraavaa testiä varten kun kerkiän laittaa kaasarin paikalleen ja kelit sallii koeajoa.

Ylempänä kuva viime syksyltä uusilla tulpilla pikku testien jälkeen. 1 ja 4 sylinterit vähemmän nokeentuneet kuin 2 ja 3. Onko normaalia vai voisko venasäädoissä olla jotain? Olen ne kyllä säätänyt eikä ne kovin pielessä muistaakseni olleetkaan.

 

Stobolla saa hyvin katsottua johto kerrallaa  välkkyykö tasaisesti vai välkkyykö ollenkaan. Oletko vahvistanut että säädät ennakot oikeaan merkkiin.

Link to comment
17 hours ago, Tanhis said:

Stobolla saa hyvin katsottua johto kerrallaa  välkkyykö tasaisesti vai välkkyykö ollenkaan. Oletko vahvistanut että säädät ennakot oikeaan merkkiin.

Juu tsekkasin lampulla myös johto kerrallaan ja kaikki välkkyi tasaisesti.

 

Hihnapyörässä ei ole kuin yläkuolo kolo ja ilmeisesti 7,5 asteen lovi. Tarkistin ton uudemman jakajan asentamisen yhteydessä että yläkuolo on oikeassa kohtaa ykkösen tulpan reijästä pitkällä meisselillä.

Käy parhaiten tyhjää kun säätää pikkasen ohi lovesta joka on 10 asteen tietämillä. Oon merkannut 10 asteen ja 30 asteen kohdat hihnapyörään tulostetulla asteikkolapulla joka tuntuis lampun mukaan pitävän paikkansa ja säädetty nyt näihin.

 

Kaasari on nyt vielä pöydällä ja kun pistän sen paikalleen tarkistan vielä venan välykset ja sytyksen alusta loppuun. Sitten ei pitäisi olla muuta kuin puola jota ei ole kokeiltu vaihtaa. Paruzzilla ei ollut boschin puolaa hyllyssä. Olisin senkin tilannut.

 

Ostin myös biltemasta halvan kiekkamittarin mutta näyttää noin 1000 kierrosta liikaa joten sekään ei kaasarin säätämiseen auttanut…

 

Nyt on viikko huilia pohjosissa ja sitten taas ropaamaan!

Edited by mOval
Link to comment

Rikkinäinen kaasuttimen pulldown-kalvo aiheuttaa nykimistä samoin muu ilmavuoto.Yleensä kun arvaillaan bensapuolen vikaa, syy on sähköpuolella. Puolan liittimet voivat olla vähän irti.

Link to comment
9 hours ago, Tanhis said:

Yleensä jos kaikki on käyty läpi ja mitään ei löydy ja ei imuvuotoja + puristukset kunnossa niin viimeinen pirullinen vika löytää voi olla esilämmityksestä imusarjaan oleva vuoto.

Paikallaan on luultavasti empin imusarja joten kiina tavaraa sekin…

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...