Jump to content

Nykivää menoa!


Recommended Posts

No niin tein vielä täys putsin kaasarille paineilmalla ja kliinerillä sekä vaihdoin sen kiihdytyspumpun kalvon. 

Sääsin venttiilit jotka oli kyllä arvojen sisällä mutta pyrin saamaan välyksistä ihan identtiset. Samalla huomasin kun vaihdoin venakoppien tiivisteet jotka edellinen omistaja oli liimannut(tämän vuoksi en vaihtanut niitä viimeksi kun sääsin venat…) että keinu oli osunut pullahtaneeseen tiivisteeseen. Onkohan voinut jumittaa? 

 

Summa summarun auto pelaa! 
 

Vieläkin nopeasti kaasu painettessa menee vähä tukkoiseksi mutta virkoaa siitä kyllä. Tehon puute ei enää vaivaa ja vääntää todella hyvin alakierroksilla. Nyt täytyy vielä hieroa sytkää ja seosruuvia sekä kiihdytyspumppua mutta oli kyllä hymy korvissa kun pääsi  kylää kiertämään taas! 
 

Kiitos kaikille jotka jaksoi ehdottaa kaikenlaista vian etsimiseksi. Hienoa että näillä foorumeilla vielä jaksaa harrastajat päivystää. Tämä oli myös hyvä ensi luotaus kyseiseen tekniikkaan vähän paremmin. Paljon tuli opittua perusasioita.

61DF0B1E-A9C0-479C-9A33-F19CCA358011.jpeg

  • Like 11
Link to comment
  • 3 weeks later...

Itse taistellut jokusen viikon samankaltaisen ongelman kanssa ja meinaa usko loppua, joten hyviä neuvoja otetaan täälläkin vastaan.

Autona siis Kupla 1300 -73, tietääkseni vakio tekniikalla.

Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta kierroksia antaessa "puutuu" todella pahasti, korkeammilla kierroksilla taas toimii hienosti.

Tähän mennessä tehty:

-venttiilit säädetty

-Uusi solex 31-3, alkuperäinen suutin oli 120, kokeiltu 122,5 ja nyt paikoilla 125. Kaasari putsattu useampaan otteeseen.

-Testattu myös vanhalla kaasarilla, ei vaikutusta.

-Uusi virranjakaja alipaine- ja keskipakoennakolla, kärkiväli säädetty. Kokeiltu myös vanhaa jakajaa. Kokeiltu eri ennakoilla.

-Uudet tulpat, kokeiltu NGK ja nyt paikoilla Bosch.

-Uudet halpis tulpanjohdot. Vanhat tais vahingossa lähteä kierrätykseen.

-Kokeiltu uutta puolaa, jossa vastus oli 0ohm, nyt paikoilla vanha, jossa n.3ohm. Uusi puola kuumeni todella paljon.

-Pässinsarvien ja imusarjan väliset kumitiivisteet vaihdettu. Edelleen vaikuttaa kierroksiin kun jarrukliineriä suihkuttaa näihin, varsinkin kuskin puoleiseen. Uudet kumit irroitettu ja hiottu putkien tiivistepinnat sileäksi ja yritetty tilkitä reunoja vulganoituvalla teipillä. Edelleen tuntuu vaikuttavan kierroksiin -hyyttyy tyhjäkäynnillä.

 

Voiko siis olla imusarjassa edelleen vuoto jossain? Savukoneellakin testattu, mutta vuotoja ei havaittu.

Millään näistä tehdyistä kokeiluista ei ole juuri muutosta tapahtunut, ainoa pieni muutos ehkä suuttimen vaihto kokoon 122,5 alkuperäisestä 120.

 

Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitän niistä jo etukäteen.

Link to comment

Mulla kävi vielä lopuksi niin kun sain auton vähän pelaamaan laukes toi kiinalainen alipainejakaja totaalisesti ja auto ei meinannut ees käydä tyhjää. Pistin 009 jakajan takas jolla pelaa taas hyvin lukuunottamatta 009 ”flatspottia”.

itse veikkaan omassani kiihdytyspumpun kalvon olleen pääsyyllinen ja tuon uuden jakajan aiheuttaneen lisää harmaitahiuksia. Myös bensapaine oli melkein tuplat mitä kuuluisi olla ilman säädintä.

Bensan pintaa laskin myös lisäämällä prikan neulaventtiilin alle.

 

Link to comment
15 hours ago, PETEP said:

Itse taistellut jokusen viikon samankaltaisen ongelman kanssa ja meinaa usko loppua, joten hyviä neuvoja otetaan täälläkin vastaan.

Autona siis Kupla 1300 -73, tietääkseni vakio tekniikalla.

Tyhjäkäyntiä käy nätisti, mutta kierroksia antaessa "puutuu" todella pahasti, korkeammilla kierroksilla taas toimii hienosti.

Tähän mennessä tehty:

-venttiilit säädetty

-Uusi solex 31-3, alkuperäinen suutin oli 120, kokeiltu 122,5 ja nyt paikoilla 125. Kaasari putsattu useampaan otteeseen.

-Testattu myös vanhalla kaasarilla, ei vaikutusta.

-Uusi virranjakaja alipaine- ja keskipakoennakolla, kärkiväli säädetty. Kokeiltu myös vanhaa jakajaa. Kokeiltu eri ennakoilla.

-Uudet tulpat, kokeiltu NGK ja nyt paikoilla Bosch.

-Uudet halpis tulpanjohdot. Vanhat tais vahingossa lähteä kierrätykseen.

-Kokeiltu uutta puolaa, jossa vastus oli 0ohm, nyt paikoilla vanha, jossa n.3ohm. Uusi puola kuumeni todella paljon.

-Pässinsarvien ja imusarjan väliset kumitiivisteet vaihdettu. Edelleen vaikuttaa kierroksiin kun jarrukliineriä suihkuttaa näihin, varsinkin kuskin puoleiseen. Uudet kumit irroitettu ja hiottu putkien tiivistepinnat sileäksi ja yritetty tilkitä reunoja vulganoituvalla teipillä. Edelleen tuntuu vaikuttavan kierroksiin -hyyttyy tyhjäkäynnillä.

 

Voiko siis olla imusarjassa edelleen vuoto jossain? Savukoneellakin testattu, mutta vuotoja ei havaittu.

Millään näistä tehdyistä kokeiluista ei ole juuri muutosta tapahtunut, ainoa pieni muutos ehkä suuttimen vaihto kokoon 122,5 alkuperäisestä 120.

 

Kaikki neuvot otetaan vastaan ja kiitän niistä jo etukäteen.

Kyllähän tuo vaikuttaisi, että siellä on imuvuoto edelleen, jos kierrokset nousee kliineriä suihkiessa. Onhan pässit kunnolla kiinni kannessa?

Link to comment

Kiihdytyspumppu tuotti 0,5ml/polkaisu. Sain säädettyä sen antamaan n.1,25ml/polkaisu, enempää ei säädöistä huolimatta tullut. Ensi testillä tuntui huomattavasti paremmalta, pieni hikka tuntui vielä, mutta voi jo ajaa.

Ei siis kannata luottaa silmämääräiseen tulokseen vaan oikeasti mitata tuotto.

 

Täytyy lähteä tekemään lisää testiajoa.

  • Like 3
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...