Jump to content

Öljynkierto-ongelma


Guest veewee

Recommended Posts

Guest veewee
Posted

Kaikki anturit ja mittarit on vdo:n tekeleitä. Lämmät mitataan öljytikusta ja paineet öljykellon paikalta

Guest veewee
Posted

Molemmat painevenat otettu pois. Kumpikaan ei ollut jumissa. Onko jossain

mitat, kuinka pitkät jouset pitää olla? Nykyiset on 76mm ja 31mm pitkät.

Huomasin, että tuossa ensimmäisessä venttiilissä ei ollut sitä lovea. Kuinka tärkeä se lovi on? Vp:n puoleisessa venttiilissähän tuota lovea ei kuulukkaan olla.

Posted

Se lovi on vaan tarvike hi perf venttiileissä eikä kuulukkaan vakiossa olla.

se lovettu tulee pumpun päähän ja ohjaa kylmän öljyn suoraan lauhduttimen kautta.

Guest veewee
Posted

Eli loveus ei ole välttämätön pumpun puoleisessa venttiilissä

Guest Mika Raussi
Posted

Olitko koittanu jo startata öljyvalon tai mittarin anturi irti? Tuleeko öljyä?

 

Järjestyksessä kun käy joka paikan läpi, niin selviää mihin öljyä virtaa ja mihin ei. Jos paineventtiilit toimii, eikä mikään paikka ole halki tai katki tai poikki, niin painetta pitäs olla jos pumppu pumppaa öljyä.

Posted
Eihän sulla vaan sattumalta olis sellainen suodattimen jalka jossa on takaiskuventtiili? Ja nyt kiertosuunta olis väärinpäin? Onko siinä suodatinjalan päällä nuolta ja onko se nyt öljyn kiertosuunnan mukainen?
Guest Mika Raussi
Posted
Eihän sulla vaan sattumalta olis sellainen suodattimen jalka jossa on takaiskuventtiili? Ja nyt kiertosuunta olis väärinpäin? Onko siinä suodatinjalan päällä nuolta ja onko se nyt öljyn kiertosuunnan mukainen?

Ei ollu toiminu edes pelkällä suodattimella. Siis käsittääkseni siten, että suodin oli ruuvattuna suoraan jalkaan. Sillonhan ei voi olla kiertosuunta väärinpäin.

 

Toisekseen eiks em. tapauksessa pitäs poksahtaa suodatin halki kun ei oo mitään venttaalia välissä?

Guest veewee
Posted

Suodatinjalassa ei mielestäni ole mitään takaiskuja eikä ole nuoltakaan.

Suodatinjalka ja pumppu ei ole ollut talvella irti eikä pitäisi olla väärinpäin kun viime kesänä kuitenkin öljynpainetta oli normaalisti.

Guest ritariässä
Posted

pumpusta vaa nekana nyt kansi auki ja kattoo pyöriikö pumppu vai ei ja jos pyrii niin miten eli onko pumppu vioittunut ja jos ei tolla osastolla mitään vikaa, sitten ihmetteleen pumpun imupuolta lohkosta.

Guest Mika Raussi
Posted

Mie varmistaisin ekana, että pumppaako se pumppu ja sit vasta rupeisin sitä aukomaan.

Posted

kerran tuli vastaan yks kone josta oli öljypumpun käyttöakselin päästä lohjennut tavaraa pois...eli nokka-akseli ei pyörittänyt öljypumpun rattaita.....

Guest veewee
Posted
Mie varmistaisin ekana, että pumppaako se pumppu ja sit vasta rupeisin sitä aukomaan.

 

Öljykello oli irti ja pyöritin konetta käsin niin ainakin se pulputti silloin öljyä kellonreiästä

Guest Mika Raussi
Posted
Mie varmistaisin ekana, että pumppaako se pumppu ja sit vasta rupeisin sitä aukomaan.

 

Öljykello oli irti ja pyöritin konetta käsin niin ainakin se pulputti silloin öljyä kellonreiästä

Kokeilisin vielä starttaamalla. Sitä tiiä vaikka pumpussa ois jotain hämminkiä ja akseli pyöris tyhjää kun vähän kovemmin koittaa pyörittää.

Guest ritariässä
Posted

sepä se, mut osa cb pumpuista on kiilalla varmistettuja. itte kävin just tirplen käynnistämässä ekan kerran sitten marraskuun alun ja paineet pompsahti parissa sekunnissa 60 lipsiin eli noin 4 bariin.

Guest veewee
Posted

Ruuttasin paineilmaa öljykellon reiästä ja molemmista paineventtiilien rei`istä

tuli ilma hyvin läpi. Eli tukoksia ei voi olla. Pitää se pumppu sitten vissiin irroittaa. Ei vaan millään viittis irrottaa hihnapyörää ym. romuja edestä pois.

Guest Mika Raussi
Posted

Lämpösovite on kans ihan hyvä jos se on vaan kunnolla tiukka. Mut kun kaikki on nykyään halpaa.

Posted

Hyvä kun vika löytyi. Mopo sportilta saa tilattua ainakin cb:n Maxi 2 joka on hyvin samanlainen pumppu 26mm rattailla ja "toimiva" kapistus schadek valmistama. Ei ole tosiaan ensimmäinen vw öljypumppu jossa noin käy kuten jo kerroinkin joskus yks on jopa hitsattukin ;-)

Guest veewee
Posted

Ongelma ratkaistu. Uusi pumppu pelasti tilanteen, tosin lisäjäähdytin poksahti

paskaksi, joten pelkkä suodatin saa riittää toistaiseksi...

  • 2 weeks later...
Posted

jatketaan tämän perään...

 

vähän samoja ongelmia....autossa on fullflow öljynkierto...kenno edessä jne.....

 

ja paineet nolla....tippakannulla ruikittu letkut täyteen...sahattu startilla..jne....

 

no loppupäästä sitten öljyletkua auki..starttaamalla ei öljyä....sama edessä kennon liitoksesta....meni mielenkiinto, jatkuu huomenna.....

 

eli kun öljypumpun kannesta ottaa letkun irti..niin pitäisi öljyä lentää kunnolla kun startilla pyörittää.....???

 

sitä jo kehuttua ilmaa todennäköisesti välissä....

Guest fgronlun
Posted
jatketaan tämän perään...

 

vähän samoja ongelmia....autossa on fullflow öljynkierto...kenno edessä jne.....

 

ja paineet nolla....tippakannulla ruikittu letkut täyteen...sahattu startilla..jne....

 

no loppupäästä sitten öljyletkua auki..starttaamalla ei öljyä....sama edessä kennon liitoksesta....meni mielenkiinto, jatkuu huomenna.....

 

eli kun öljypumpun kannesta ottaa letkun irti..niin pitäisi öljyä lentää kunnolla kun startilla pyörittää.....???

 

sitä jo kehuttua ilmaa todennäköisesti välissä....

 

 

Itte tein vanhasta pumpusta "esivoitelu" pumpun johon pistin putket molempiin päihin.

Toinen letku oljy purkkiin ja toiseen vaan sopiva liitin että sai pistää fullflow letkun siihen.

Pumppu vaan porakoneseen kiinni ja tällä paineet koneseen. Muistaakseni sain sillä pumpata noin 15-20s enne ku tuli kunnon vastus.

 

Pumpun tiivistin siten että "jäystin" hieman pumppu akseli reikaa isommaksi (noin 2mm syvälle). Sitten vaan o rengas akseliin että se jäi rattaan ja itse pumppu rungon väliin.

 

Itse akseliin hitsasin 8mm pultin että sai kunnolla porakone istukkaan kiinni.

Posted

 

Mä laitoin öljylinjaan tratin ja täytin öljyllä ja jätin yöksi siihen niin sen jälkeen paineet nousi melkein samantien.

 

 

 

kokeilin sitten tuotakin...+ tulpat pois ja tippakannulla öljyä pesään voitelemaan....

 

ja perhana, johan paineet nousi!!!!!

 

tästä on hyvä jatkaa...

  • 1 month later...
Posted

Pari kesää ajossa ollut kone, ja öljynpainevalo palaa... Aluksi vilkku joskus, tarkastin öljynmäärän ja oli ok. Huomasin että anturan päällyosa oli lähes irti.

Anturan vaihto, ja valon välkkyminen loppui. Kunnes alkoi taas välkkymään. Ja samalla koneeseen tuli ylimääräistä ääntä. Edelleen öljynpinta on oikeassa kohdassa.

 

Syyksi paljastu samanlainen kohtalo kuin edellisen sivun kuvassa! Lämpösovite pumpun rattaan ja akselin välissä, alkanu nähtävästi vähitellen luistamaan tuosta ja jatkuvasti luistanu enemmän. Isommilla kierroksilla ei sitten ole tainnut enään riittää paineet. Summa summaarum, vaihdanpas koneeseen uuden pumpun ja uudet laakerit :(

 

Pystysköhän tuollaiseen lämpösovitepumppuun tekemään itse kiilauraa, tai onnistuisiko akselin ja rattaan yhteenhitsaaminen? Eihän noita lämpösovitepumppuja enään uskalla käyttää :(

Guest veewee
Posted

Hitsaus kuulemma onnistuu, mutta kannattaa koesovittaa ensin ja sitten vasta hitsata, ettei akseli jää liian lyhkäseksi nokan päästä

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...