Jump to content

Latauksen merkkivalo


Recommended Posts

Himmeä hehku tyhjäkäynnillä on aika tavallista kun latausjännite jää alemmaksi kuin mitä akussa jo on.

 

Kirkastuminen kierroksilla on ilman muuta vika, mutta pitäisi mitata sekä virtaa että jännitettä suoraan laturilta että osaisi sanoa että missä.

 

Jos pitää arvata niin loppuun kuluneet hiilet  tai hapettunut/soikeaksi kulunut ankkuri tulevat ensimmäisenä mieleen. Väsyneet hiilet eivät pysy kiinni ankkurissa ja soikea ankkuri taas pompottaa ehjiäkin hiiliä niin että virtaa ei kulje kunnolla.  Hapettunut ankkuri johtaa samaan lopputulokseen.

 

Yhden ankkurin olen sorvauttanut takaisin pyöreäksi, hyvä tuli ja taas lataa, mutta ankkurin säteestä hävisi melkein milli ennenkuin se oli taas pyöreä, se jäljellä olevassa eliniässä näkyy, ei nimittäin paljoa kulumisvaraa enää jäänyt. Taloudellisessa mielessä uusi käytetty laturi olisi ollut järkevämpi vaihtoehto, mutta pitipä kokeilla.

  • Like 2
Link to comment
3 hours ago, Kharon said:

Himmeä hehku tyhjäkäynnillä on aika tavallista kun latausjännite jää alemmaksi kuin mitä akussa jo on.

 

Kirkastuminen kierroksilla on ilman muuta vika, mutta pitäisi mitata sekä virtaa että jännitettä suoraan laturilta että osaisi sanoa että missä.

 

Jos pitää arvata niin loppuun kuluneet hiilet  tai hapettunut/soikeaksi kulunut ankkuri tulevat ensimmäisenä mieleen. Väsyneet hiilet eivät pysy kiinni ankkurissa ja soikea ankkuri taas pompottaa ehjiäkin hiiliä niin että virtaa ei kulje kunnolla.  Hapettunut ankkuri johtaa samaan lopputulokseen.

 

Yhden ankkurin olen sorvauttanut takaisin pyöreäksi, hyvä tuli ja taas lataa, mutta ankkurin säteestä hävisi melkein milli ennenkuin se oli taas pyöreä, se jäljellä olevassa eliniässä näkyy, ei nimittäin paljoa kulumisvaraa enää jäänyt. Taloudellisessa mielessä uusi käytetty laturi olisi ollut järkevämpi vaihtoehto, mutta pitipä kokeilla.

Yleensä kollektori ei ole täysin pyörea syystä, hieman epäkesko kollektori liikuttaa hiiliä ja estää niiden paikalleen jämähtämisen.

 

Itse "sorvaillut" kollektorit porakoneella päädyn laippaa ja laakeria apunakäyttäen tonnisella vesipaperilla Kierteet pitää suojata hyvin ennen kuin porakoneeseen kiinni lykkää. Yleensä kylläkin vika ei ole kollektorin likaisuudessa vaikka se vaikuttaakin, vain siinä että vuosikymmenten aikana käämien eristeet ruvenneet vuotamaan ankkurin runkoon.

 

  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...