Jump to content

Jäähdytysilman esilämmitys öljykennolla


Guest Mika Raussi

Recommended Posts

Guest Mika Raussi

Onks kellää kokemusta asiasta. Kennoja laitettu puhaltimen imuaukon eteen tai vastaavasti johonkin konehuoneen ilmanottoaukkoon? Siis oikeeta kokemusta nyt haetaan, eikä mutua. Sitä löytyy iteltäkin.

 

Miulla kun tuli semmonen ongelma oman härvelin kanssa että heti kun löi lavan päälle, niin rupes lämmöt nousemaan turhan kovasti. Johtuu tietty siitä että pakoputki on käytännössä samassa ilmatilassa kun on imuaukkokin. Aattelin kokeille tehä jonkinlaista scuuppia vetämään ilman jostain vasemman takapyörän luota, mutta sinne oli tarkotus panna myös öljyjäähy ja houkuttelis ihan pirusti laittaa se öljyjäähy sinne imuputken päähän. Sais öljyt jäähytystä valoissa seistessäkin mutta vähän askarruttaa se että paljonko se oikeesti lämmittää koneen jäähytykseen tarkotettua ilmaa?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tietty kokeilemallahan nääkin selviää. Aattelin muutenkin vääntää ekaks pahvista kyseisen tötterön ja testailla ennenkun rupeen mitään pysyvää tekemään. Pitää vissiin kevään edetessä kytätä lämpömittaritarjouksia.

 

Eikä se mittää ahista kun ei sen kennon tarvii koko aukkoa tukkia.

Link to comment

takaperoinen idea: jos kerran kone kay niin kuumana etta se tarvitsee erillisen oljynjaahdyttimen, niin miksi hemmetissa haluat heikentaa jaahdytysta viela lisaa????

 

Ei tarvitse testailla, riittaa kun terveella maalaisjarjella ajattelee tuon. Kuolleena syntynyt idea, vaikka moni polja onkin niin tehnyt.

 

Jaahdytysilman tulee olla mahdollisimman kylmaa. Jo vakiokoneen tapauksessa tavallisen kuplan konehuoneen koritiivisteen puuttuminen aiheuttaa ylikuumenemista, kun pakoputki hohkaa kuumaa heti koneen alla ja lykkaa kuumaa ilmaa flektin imettavaksi.

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei tarvitse testailla, riittaa kun terveella maalaisjarjella ajattelee tuon. Kuolleena syntynyt idea, vaikka moni polja onkin niin tehnyt.

Mutta et oo kuitenkaan millään tavalla testannu, eli tää on edelleen ihan pelkkää mutua.

 

Tarve lisäjäähdytykselle muodostuu siitä, ettei kone suinkaan ole vakio korissa, vaan samassa pussissa pakoputkineen kaikkineen. Tarvii siis vähän erilaisia ratkaisuja.

 

Täs on nyt lähinnä se että jos jäähdytysilma lämpiää öjykennon läpi virrattua vaikka kaks tai kolme astetta, ei sillä ole mitään merkitystä. Jos se taas lämpiää vaikka kymmenen astetta, on se jo liikaa.

Link to comment

>Tarve lisäjäähdytykselle muodostuu siitä, ettei kone suinkaan ole vakio

>korissa, vaan samassa pussissa pakoputkineen kaikkineen. Tarvii siis

>vähän erilaisia ratkaisuja.

 

Kylmaa ilmaa on sitten tuotava isolla putkella flektin aukkoon jostain muualta. Flektin ilmanottoaukko on eristettava kokonaan konehuoneesta, ettei mistaan paase vuotamaan kuumaa ilmaa flektille. AUton alla kaikenkaikkiaan ilma on kuumenpaa kuin korin ulkopuolella, johtuen esim. asvaltin kuumuudesta ja muiden autojen alta puhaltavasta kuumasta ilmasta tiiviissa ruuhkaliikenteessa. Maantienopeuksissa ei ole niin suurta eroa.

 

 

>Täs on nyt lähinnä se että jos jäähdytysilma lämpiää öjykennon läpi

>virrattua vaikka kaks tai kolme astetta, ei sillä ole mitään merkitystä.

>Jos se taas lämpiää vaikka kymmenen astetta, on se jo liikaa.

 

 

oljy on about yhta kuumaa lammettyaan, kuin vesivessojen jaahdytinneste.

 

Samanlaista kennoa kaytetaan vesivessoissa auton lammityslaitteessa.

Sen lapi puhallettu ilma on kylla kuumimmillaan aika perkuleen kuumaa, riittaa paukkupakkasillakin lammittamaan koko auton ja sulattamaan jaan korista ja laseista.

 

Ei juurikaan eroa lammonantokyvyltaan ja lampotilaltaan nuo zydeemit? Eli kuumaa ilmaa pukkaa varmasti.

 

Jos oljynjaahdyttimen lapi tuleva ilma ei kuumene, niin jaahdytin ei toimi ;)

 

Jos sulla kerran on jo valmiiksi vaikea korimalli ja lampo-ongelmia, niin et varmasti halua edes sita kahta tai kolmea astetta lisalampoa. MIksi edes kysya?

 

 

Jan

Link to comment
Guest Mika Raussi
Samanlaista kennoa kaytetaan vesivessoissa auton lammityslaitteessa.

Sen lapi puhallettu ilma on kylla kuumimmillaan aika perkuleen kuumaa, riittaa paukkupakkasillakin lammittamaan koko auton ja sulattamaan jaan korista ja laseista.

Ainoo vaan että vesivessan lämmityslaitteessa ilma virtaa huomattavan paljon hitaammin kun mitä pahnapuhaltimen puhallin ilmaa liikuttaa.

 

Helppoa ois ratkaista homma siten, että laittaa sille öljykennolle vaan omat puhaltimensa ja homma pelaa. Tiedonjano silti ajaa testaamaan paljon öljykenno oikeesti lämmittää jäähdytysilmaa.

Link to comment

Ei mitään käytännön kokemusta miulla, mutta mutta, kasvanut jäähdytyspinta-ala ilmavirrassa miun järjen mukaan lisäisi absoluuttista jäähdytystä niin kauan kun jäähdytysilma on kuitenkin viileämpää kun jäähdytettävä kappale, ellei tosiaan siitä ole sitten ihan "pullonkaulaksi" siitä jäähdyttimestä. Ongelmana toki se, että lämpöä "kerääntyy" ehkä sitten enemmän niihin paikkoihin missä se on kriittisempää (kannet?).

 

Jostain vasta luin, että nykyaikaisen auton lämmityslaitteen (-kennon) lämmitysteho on n. 10 kilowatin luokkaa eikä ne kennot nyt mitään ihan valtavia ole. Puhalluskin melkoisesti pienempää, lämpötilat samaa luokkaa. Tällöin kohtuukokoisella öljynjäähdytyskennolla voisi helpostikin siirtää runsaasti koneen lämpöä paikasta toiseen jos/kun se ilmalla on ongelmallista.

 

Muulla sortilla koneen jäähdytyspinta-alan lisääminen onkin vähän ongelmallista, joten siltä kantilta ajateltuna olisi toki järkevää pitää se jäähdytysilma mahdollisimman kylmänä.

 

Voisiko lämpöä johtaa pois koneesta muualle öljyn avulla? Esim. jos öljyputkea sovittaisi lenkin siihen lavaan kiinni, siinä piisaisi jäähdytyspinta-alaa :)

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment

Ei sillä ole mitään väliä puhaltaako se puhallin lujempaa vai hiljempaa kuin lämppärin puhallin...

 

Jos jäähdytät öljynjäähdytintä ilmalla, jolla jäähdytät moottoria, niin karkeasti ottaen tulos on +/- nolla. Koska saman verran mitä saat öljynjäähdytintä jäähdytettyä poistat puhaltimen jäähdytystehosta, eli karkeasti sama vaikutus on kun poistat öljynjäähdyttimen kokonaan.

Link to comment
Guest ritariässä
jotkuthan on poraillu kansien rivatkin ihan seulaksi jollain 3-4mm poranterällä, se nääs lisää jäähdytyspinta-alaa :)

 

eipä moinen tempaus lisää yhtään pinta-alaa. reijän kohdalta on kadonnut reijän kokoinen ala rivoituksen pintaa ja kun kyseessä ohkanen ripa, ei reijänseinämän kokoine pinta-ala korva kadonnuta pinta-alaa.

 

lisäksi jäähdyksen kannalta tärkeetä että ilma vaihtuu hyväll ävirtauksella ja sopivalla paineella sieltä mistä pitääkin.

 

jos kone lämpenee, on ensin katsottava saadaanko konehuoneen lämpötilaa mitenkään laskettua, esim eristämällä tilasta kuumat kuten pakoputkiston osat pois ja sen jälkeen mietittävä miten konehuoneeseen saadaan viileää ilmaa.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Jos jäähdytät öljynjäähdytintä ilmalla, jolla jäähdytät moottoria, niin karkeasti ottaen tulos on +/- nolla. Koska saman verran mitä saat öljynjäähdytintä jäähdytettyä poistat puhaltimen jäähdytystehosta, eli karkeasti sama vaikutus on kun poistat öljynjäähdyttimen kokonaan.

Tää on muuten hyvä pointti. Tosin en usko että ihan kaikki kennosta irrotettu energia jäis koneen jäähdytysripoihin.

 

Kevväämmällä jää nähtäväks mimmosta hässäkkää tonne rupee edes rakentelemaan. Viileempää ilmaa pitää kuitenkin selkeesti saada jäähdytykseen kun jo kymmenen asteen lämmössä nous öljynlämpö korkeemmalle kun missä mie sen haluisin olevan. Voi kesäkuumalla olla oikeesti ongelmaa.

Link to comment
Guest ritariässä

korkee öljyn lämpötilahan ei oo niin suuri ongelma nelkussa kuin kuplassa. nelkun alumiinilohko kestää lämpöö paremmin ja kun käytät synteettistä öljyy, ei oo pelkoo voitelun pettämisestä. sylinterikansia jälleen kerran kannattais seurata jos aiot maantiellä polkee menemään.

 

mitäs ne korkeet öljylämmöt sulla oli?

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ei ne nyt niin pahoihin suinkaan noussu. Siellä vajaassa yheksässä kympissä pyöri.

 

Muutos vaan on se mikä kävi vähän askarruttamaan. Kun lämmöt pysähty ennen siihen seittämäänviiten ja moottoritiellä ajon jälkeen valoissa vasta nous korkeemmalle. Öljyn lämpö ei siis edes ole se mikä huolettaa vaan nousu siinä lukemassa kertois että voi olla muuallakin tuota lämmintä lisääntyny lavan asennuksen jälkeen.

 

Pakarin kääriminen ois tietty toimiva ratkasu mutta ei semmonen mitä tekis mieli ihan heti tehä. On niitä senverran monta tuntia kuitenkin kiillotettu.

Link to comment
Guest ritariässä

eihän ni oo yhtään korkeita lukemia, pikemminkin normaaleja. jännää et sulla nousee öljylämmöt vasta motaritien jälkeen eikä siellä nouse ns kuumiin lukemiin. ainakin oamt kokemukset on sellasii et kovassa ajossa nousevat jos nousevat ja pikkasen tippuvat ns kaupunkiköröttelyyn palatessa. ettei vaan anturi olis sellanen et ajoviima ym pääsee sotkeen mittausarvoja.

Link to comment
Guest Mika Raussi

Joo siis toi motariajo on kokeiltu sillon kun ei ollu lavaa päällä. Eli ajoviima ihan varmasti jäähdytti konetta melko huolella. Anturi itessään on semmosessa jemmassa ettei siihen pitäs vaikuttaa.

 

Lavan vaikutus on nyt kuitenkin havaittu senverta isoks että mie rupeen jo tässä vaiheessa miettimään miten tolle sais syotettyä raittiimpaa ilmaa. Nyt kun se ilma tulee käytännössä änkäärin ohitte ja osittain varmasti kiertää jopa kerran koneessa käyny ilma takasin. Pitäs oikeestaan kokeilla vähän villalangalla, että mihinpäin menee missäkin ilmaa. Tosin sitä ei oikeen ajon aikana voi kokeilla.

Link to comment

Lavan pohjaan tai kylkiin naca-ducteja, eikös ne olis kisasia?

 

...ja tosiaan, niin kauan kun jäähdytysilma koneen luota poistuessaan on viileämpää kuin kone itse, voi sinne kasvattaa jäähdytyspinta-alaa, eli tuo lämmönsiirto koneesta pois tehostuu. Tämän takia mie en oo sitä mieltä että tuon lisäämisen tulos olis +/- 0, mutta tosiaan esim. kannet käy varmasti kuumempana kun niitä ei öljy (kaikista kohdistaan) jäähdytä.

 

Voipi tosin vaan tulla hotspotteja jos tehtaan suunnittelemaa ilmankiertoa menee paljon sorkkimaan.

 

Tuossa alkuperäisessä suunnitelmassa tosin ei tulisi "kolmospytyn syndroomaa" koska se lämmittäs tasasesti joka pytyn jäähdytystä.

 

Puavo @ www.dwl.fi

Link to comment
Guest Hannu Mattila

Tosta lämpöjen nousemisesta motariajon jälkeen..

 

Mulla oli ralliautossa (ei vw eikä muutenkaan kai verrattavissa, mutta kumminkin) semmonen ilmiö, että kun torvi auki vedettiin ek:lla ja pätkän jälkeen pysähdyttiin ja oltiin hetken aikaa tyhjäkäynnillä, niin lämmöt nousi noin 10 astetta ja läppärunkojen akseli alkoi jumittamaan. Lämpö turvotti paikat, kun ei ollu ajoviimaa ja läppiksien kautta kulkevaa ilmavirtaa niitä jäähdyttämässä..

 

No joo tää ei liittyny aiheeseen mitenkään, tulihan vaan mieleen..

Link to comment

Kaverin -66 bussissa oli öljynjäähdytin ilmanottoaukon edessä. Kone kävi kuumana eikä pystynyt ajamaan hanat auki pitkään. 1600nen kahdella 36drla dellortoilla. Tosi ei taidettu ikinä kokeilla miten olisi toiminut ilman jäähdytintä.

 

Ja jos toi okrasa ei haittaa ilmanottoa niin jo on ihme. Olisiko joku 70% pienempi virtausala. Tosin kuplassa suurin osa ilmasta tulee sivulta eikä edestä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...